Täällä kaakonkulmalla liikkuu muuta maata enemmän itänaapurin autoilijoita ja usein heidän ajokäytöksensä on vähintään omituista. Antakaa kommentteja ja kertokaa kohdallenne sattuneista tilanteista.
Näin tänä aamuna:
tulin ramppia pitkin kohti kutostietä kun yht äkkiä edellä ajava naapurimaan kansalainen laittoi hätävilkut päälle ja teki u-käännöksen vasempaan kaarteen ulkoreunaan päin. Siinä sitten äkkiä päättämään mitä tehdä. menossa pitkä kaarre, pyörä kallistettuna ja tienpinnassa hiekkaa. Äkkiä pyörä pystyyn jarrutus ja kääntö aivan sisäreunaan. Onneksi kaarteen sisäreunassa pitoa oli riittävästi. Kuten me kaikki tiedämme on rampit yksisuuntaisia joten jatkoi veli venäläinen matkaansa kiellettyyn ajosuuntaan. No tällä kertaa tilanteesta selvittiin säikäyksellä ja kansainvälisillä sormimerkeillä.
kotisivut
Autolla ajetaan pakosta ja pyörällä ilosta.
www.cbr.fi
Senkin uhalla että topikki menee pelkäksi lappeenrantalaisten tilitykseksi, voisin kertoa pari omaa kokemusta.
Citymarketin liikenneympyröissä muutaman kerran oon meinannut jäädä pitkäkilpisen alle Banditilla. Parhaimmillaan citymaasturi mallia "liian kallis suomalaisille" tuli niin ikään u-käännöksen seurauksena about 50cm päähän pyörän keulasta.
LPR:n keskustassa on meinannut pari kertaa rytistä punaisia päin ajaneiden "pitkäkilpien" kanssa. Onneksi pikku-Banditti liikkuu tarpeeksi ketterästi...
Ajossa lainapyörä Yamaha FZS-1000, oman etsiminen käynnissä...
Voin hyvin kuvitella että kyseisessä tilanteessa alkaa jännäkakka hakkaamaan kalsareihin. Täällä päin lisääntyvät rekkajonot jne. tuskin ainakaan vähentävät tämänlaisia toimenpiteitä "pitkäkilpisten" kotilokuskien keskuudessa.(uusiomotoristi @ Kesä. 01 2008,12:36) kirjoitti
Ajossa lainapyörä Yamaha FZS-1000, oman etsiminen käynnissä...
Noista rakkajonoista. Eilen aamulla Joutsenon nelikaistasella rekkoja parkissa pientareella koko katkan. Omitusta kun ottaa huomioon, että kyseisellä tieosuudella on molemmat pysäköinti ja pysähtyminen kielletty.
kotisivut
www.cbr.fi
Oliko perjantaina kun kyseisen maan CD kilvissä ollut auto yritti suoraan sanoen tappaa tulemalla kyseisen maan lähetystöstä suoraan katsomatta tielle = minun eteen.
Toissa viikolla kehällä, olin kotilolla liikkeellä, kyseisen maan kilvissä ollut auto alkoi vaihtaa kaistaa ilman vilkkua, vaikka olin siinä vieressä. Pakko oli antaa tilaa kun A: auto ei ollut oma ja B: tämä ei-oma auto oli pienempi kuin kyseessä olevan maan kilvissä ollut vekotin.
Niin, ja tänäaamuna meinasin jäädä !huoltoaseman! pihassa kyseessä olevan maan kilvillä varustetun maastohenkilöauton, mallia isohko-city, alle kun kyseisen maan ilmeisellä edustajalla tais olla kiire? sieltä mittarilta pois ja ei vissiin käynyt mielessä että siellä saattaisi olla muitakin.
Perkele.
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
-Kuusankoskelle mentäessä oli mutkan takana autonkuljetusrekka tielä poikittain kun kuski yritti tehdä U-käännöstä kaksikaistaisella tiellä. Sattui olemaan vielä hieman laillista enemmän vauhtia, mutta rekan takana oli tilaa, mistä pääsi ohi.
-Kuusaalta kouvolaan menevällä tiellä Päätti valoissa ensimmäisenä ollut vanja-eno lähteä liikkeelle vaikka vasta nuolivalot muuttuivat vihreiksi. Itse katsoin tilannetta ruskin takaa, mutta nuolivalolla kääntymässä ollut motoristi meinasi päästä Focuksen keulakoristeeksi. Ei käynyt kateeksi.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kyllä niitä venäläisiä autoja täällä Mikkelissäkin pyörii ihan riittämiin, ja ajokäyttäytyminen on kauniisti ilmaistuna "arvaamatonta". Itse koitan pitää pientä hajurakoa näihin sankareihin, varsinkin pärrällä liikuttaessa.
-08 Kawasaki ZX-6R
-07 Honda Hornet 600 (ex)
-99 Suzuki GS 500 (ex)
Kohtahan sitä taas pääsee velivenäläisiä kauhistelemaan, kun on kesäpaikka siellä Lappeenrannan suunnalla. No, täällä ne on puolalaiset samanlaisia "euroopan omistajia". Täytyy vaan yrittää kestää moisia, ja kuten sanottua, hajurako on todella paikallaan noihin "kirjekurssi" ajokortin omaaviin.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Itse en ole päässyt venäjän liikennettä seuraamaan, siellä paikanpäällä, mutta faija kun käväs siellä autolla kurvasemassa pari vuotta sitten, niin sano että aikamoista oli meno..
Jos esim. kaksi kaistaa kääntyy johonkin suuntaan ja on liikennevalot, niin siellä käytetään koko se tie hyödyksi, kaistoista välittämättä. Siellä oli neljä autoa rinnakkain tämmöisessä tilanteessa ja nopeinhan pääsi luonnollisesti sitten keulille.
Se on vanhoilla päivillään ajellut enemmän noissa baltian maissa, mutta Venäjän reissusta se oikein erikseen mainitsi, että tuli muutamia tilanteita, missä sitä oli oikeasti vähän jänskättänyt.
Olin vähän yllättynyt, koska se nyt on kumminkin kohta sen viitisenkymmentä vuotta tuolla ajellut, joten kaipa se liikenne siellä Venäjällä sitten on vielä vähän villimpää, kuin jossain esim. Etelä - Euroopassa?
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Viikonloppuna oli Imatralla helkatinmoiset rekkajonot ja poliisi ohjaamassa rekkoja. Motarin varressa molemmin puolin kymmeniä autonkuljetusrekkoja - kaikki täynnä uusia autoja. Imatralla rajalla "hieman" ruuhkaa & poliisi ohjasi veli venäläisen rekat motarin varteen odottelemaan. Melkosta touhua kyllä.
Ja sitten melkein aiheeseen: ihmetyttää tuo venäläisten tapa käyttää hätävilkkuja. Jos vedetään U-käännös: hätävilkut päälle. Jos pysähdytään tien laitaan: hätävilkut päälle. Kyllä saa olla välillä tarkkana noiden kanssa. Tosin itselle ei ole tullut vaaratilanteita suhteellisesti yhtään enempää kuin kotimaisten kanssa. Silmät vaan selkäänkin, niin hyvin tuntuu pärjäävän nuo satunaiset itärajan keikat.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Jep. Ovat velivenäläiset pistäneet vaalimaan kiinni. Miettivät, notta pääsevät niistä jonoista näin eroon, kun siirretään hommat sinne ylemmäs.(cmas @ Kesä. 01 2008,17:12) kirjoitti
P.s. Joudun töissäni päivittäin tekemisiin venäläisten rekkakuskien kanssa ja käpyhän siinä palaa..
On itseasiassa palanut jo aikoja sitten, joten enään en voi todellakaan muuta kuin nauraa, sen itkemisen sijasta..
Huomatkaa kaikki rekkajono jutut tapahtuu SUOMALAISTEN VERONMAKSAJIEN RAHOILLA(Vihdin Matti @ Kesä. 01 2008,17:19) kirjoitti
*Tiestö kuluu
*Joka päivä monta poliisi partiota paimentamassa rekkajonoja etteivät etuile tosiaan siirtojen aikana(ei oo ilmasta touhua)
*rekat ajavat suoraan satamasta venäjälle, käyttämättä yhtään suomalaisten palveluita , huoltoasemia yms.
Meille ei jää muuta käteen venäläisten transiittoliikenteestä kuin kusipullot ja muut roskat teiden varsilla.
Mikä on suomen hallituksen kanta: VOI VOI![]()
![]()
Nää vituin autonkuljetus rekat ajaa vielä kolmesta viiteen rekan ryppäissä KYMMENENmetrin turvaväleillä, ilmeisesti suomen lait ei koske venakoita.
Onnellinen puolivalmisteen omistaja
Jep..(daavid-son @ Kesä. 01 2008,19:09) kirjoitti
Vaihdoin tosiaan itse itkun nauruksi jo tuossa puolitoistavuotta sitten, kun ei muu auta..
Takuulla on... Kolmesti pietarissa käynyt ja kertaakaan ei ole ratin tai tangon taakse ollu ikävä...(Vihdin Matti @ Kesä. 01 2008,17:08) kirjoitti
Siis jumalauta mitä meininkiä, prätkillä vedettiin jalkakäytävillä noin 60-70 km/h (ihmisten seassa) risteyksistä mentiin menttaliteetilla minä ensin = isompi auto tai enempi vauhtia. Liikennevalot on lähinnä turisteja varten, ei niit kukaan oikeesti edes huomaa siellä...
Pietarissakin on noin 5 miljuunaa asukasta, joten kulkineiden lukumäärää voi vaan arvata... ja kuntoa...
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Klik
En yhtään ihmettelis jos olis ollu velivenäläinen asialla![]()
Kaikkea on kokeiltava paitsi omaa äitiä!
No Italiassa saa olla vähintään yhtä tarkkana kuin Venäjällä. Siellä ne painavat Smarteilla sun muilla miljoonaa kaupunkien keskustassa.(Vihdin Matti @ Kesä. 01 2008,17:08) kirjoitti
Suzuki GSX-R 1000 K7
Eikö tossa ole ihan soomikilpi? Plus että eihän ne (siis pensasneuvostoliittolaiset) millään svidun mikralla, vai mikä toi kotilo nyt ikinä onkaan, ajele. Niillon suurimmat katu"maasturit" mitä listalta löytyy(jazne @ Kesä. 01 2008,22:20) kirjoitti
Br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Vietin pari viikkoa Chelyabinskissä ja huimaa oli meno. En ole viiteentoista vuoteen ollut kolarissa mutta tuolla heti ekalla viikolla peräänajossa risteyksessä. Pikkubussi jossa olin kolautti edelläolevan ladan perään aika vauhdilla, hyvin lähti Tatjana takapenkiltä, lensi kaaressa mun ohi ennen laskeutumistaan "Gazellin" väliseinään.(Vihdin Matti @ Kesä. 01 2008,17:08) kirjoitti
Muutama huomio:
- Kaistamaalaukset ovat ohjeellisia.
- Jos on yksisuuntainen niin ajetaan sitten kävelytietä jos taytyy vastakarvaan päästä.
- Ymmärrän viehtymyksen maastureihin. Jopa kiitoradat oli täynnä reikiä.
- Lähiön (jossa asuin) teitä ei oltu paikattu neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Helpostikkin 15cm syviä ja teräväreunaisia metrisiä reikiä päällysteessä.
Dirty Nasty Furriner
Vaan sitä kusettamisen yrittämistä ei voi edelleenkään kuin ihmetellä..on kyllä uskomatonta porukkaa. Muuten samoilla linjoilla *(Vihdin Matti @ Kesä. 01 2008,17:19) kirjoitti
![]()
04 Buell xb12s
Mitäpä tuohon voi muuta todeta kuin: Harashoo, njormaal...
Tässä kolmisen vuotta 6-tietä työkseni höylänneenä on todellakin kerenny näkemään jos jonkinlaista esitystä näiltä toveri-turakeilta. On ollu niin ukaria motarilla, ramppia väärään suuntaan kuin Ladan raatoa toisen Ladan katolle hirtettynäkin.
Mut yks seikka, jonka oon huomannu olevan pettämätön keino tunnistaa nää pitkäkilpiset jo heti kun vain ajovalot tulevat horisontista näkyviin: niiden ajolinjat. Lähes poikkeuksetta niillä tuntuu olevan pakonomainen tarve ajaa niin lähellä keskiviivaa kuin suinkin mahollista. Monesti kuskinpuolen renkaat vähintään viivan päällä tai mielummin vaikka pikkusen vastaantulijan puolella. Ja kuvio ihan sama oli kysessä sitten joku paalinarulla paikattu Samara, m*lkunjatke Defenderi tai autonkuljetusrekka...![]()
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. " -Albert Einstein-
Kawasaki Er5 -99 -> Yamaha FZ6S ABS -07 -> Suzuki GSX-R750 -08 -> Yamaha FZ1-S -06
Ei tuohon otsikon kysymykseen voi vastata kuin kyllä. Selvä asia, ilman sen suurempia perusteluita.
Erilainen "nuori".
Työn puolesta tullut opittua jotain tuosta venäläisestä ajokulttuurista. Aina kannattaa pitää pitkä turvaväli venäläiseen autoon oli se rekka tai henkilöauto, koska ihan millon vain voi hätävilkut syttyjä ja kuski päättää heittää ukemit tai pistää auton parkkiin oli se sitten keskellä motoria tai liikennevaloissa.
matka tappaa vauhdin
Ducati SF 1098S -09
Honda VTR 1000 SP1 -01
ex kawasaki ZX-6R -06
Honda CBR 600f -00
Muistaakseni tuotto noilta ryssien rekoilta suomen valtiolle olisi useita satoja miljoonia?(daavid-son @ Kesä. 01 2008,19:09) kirjoitti
Tuottoa vaan ei kohdisteta sinne minne se kuuluu eli tiestön parantamiseen,siitä voi syyttää hallitusta ja kusipäisiä virkamiehiä.
Ryssän ajotapa onkin sitten eri juttu. Siellä kun on satakertaa suurempi liikenne kuin täällä tuppulandiassa jossa sunnuntaiautoilijat ajavat arkisinkin,niin tuppaahan siinä kultturien ero näkyä. Ryssän mentaliteetti on kivikaudelta tai jopa paleoliittiselta kaudelta eikä sitä muuta muu kuin oikein annosteltu napalmi taikka stalin adjutantteineen,kumpaakaan ei ole saatavissa joten pitä yrittää soutaa siinä välillä.
Tottuminen tuohon vain on,ryssä siirtää kuljetuksensa muiden maiden kautta jos suomessa ei homma pelaa,joten jää nekin rahat saamatta.No ei se ole eka moka sinipunavihreädemarihallitukselta,tullaan ja mennään joka paikkaan jälkijunassa ja harkinnan jälkeen,yleensä silloin jo muut ovat noukkineet hedelmät ja kalevanpojat seisovat paskat housuissa kaivamassa nenästään sen mitä pellavapaita antaa periksi.
Ja niin se on että pelkästään hyvää ei voi saada,pitää sietää myös ne kymmenen paskaa mitä rajan takaa tulee,vaikka ei huvittaisikaan,toinen vaihtoehto on kuolla ja kutistua raapimaan omaa persettänsä kun muut vaurastuvat.
You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"
Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
niin jumalten riemut ma juoda sain
ja juoda ne täysin siemauksin -
niin riemut kuin murheetkin.
Jaajuu,ryssä on tyhmä ja röyhkeä,eikä osaa liikennesääntöjä ja aiheuttaa vaaroja,mutta turussa ei tarvitse ajaakseen olla edes tyhmä,varsinais-suomalainen liikenne saa hakea vertaistaan amazooniasta![]()
You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"
Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
niin jumalten riemut ma juoda sain
ja juoda ne täysin siemauksin -
niin riemut kuin murheetkin.
En näytä olevan ainoa itänaapureiden ajotapaa kauhisteleva.
Taas kokemus lisää. ( tapahtui vaimon kohdalle tänä aamuna ).
Vaimo ajaa kotilolla joka arkipäivä kutosta pitkin aamulla Lappeenrannan ohi Imatralle ja illalla takaisin 50 km / suunta.
Tänä aamuna oli mäenharjanteen takaa tullut rinnakkain kaksi pitkäkilpistä rekkaa. Paikassa on huonon näkyvyyden takia keltainen viiva molempiin suuntiin. Rulettia !
kotisivut
www.cbr.fi
Aina ajaessani teen koko ajan riskikartoitusta mielessäni. Autojen osalta tarkistettavat asiat menevät jotenkin seuraavasti:
-Epävarma tai sääntöjenvastainen ajo
-Kuskin käytös
-Auton yleinen kunto
-Ulkomaan kilvet (venäläisten ja virolaisten kanssa erityisen tarkkana)
Jos mikä tahansa näistä kohdista täyttyy/epäilyttää, lisään turvaväliä ja seuraan tarkemmin liikkeitä.
Itse ajelin viime perjantaina Mikkeliin päin. Kiinnitin huomiota yhteen kotiloon, kun ohituskaistalla se ajoi vasenta kaistaa koko matkan eikä ohitettavia ollut. No lähemmäksi päästyäni näki, että sehän oli dada110 (tai mikälie) ja pitkäkilpinen. No siinä sitten peräkkäin köröteltiin ja saavutettiin hitaampi auto, melko hyvällä ohituspaikalla. No ei tällä naapurin kaverilla siinä hetkellä ollutkaan niin kiire vaan hän odotteli seuraavan mäennyppylän ja sitten täysin pimeessä tuplakeltaisella ohi toisesta kotilosta. Otin hivenen väliä kaveriin oli aika julman näköistä kun kapealla tiellä oli kolme autoa rinnakkain.
Niillä vois olla joku vilkkuvalo katolla, että tietäis jo kauempaa kuka siellä liikkuu![]()
-
Suomalaisyritysten näkökulmaa aiheeseen. Nyt heti tuonne yhteyttä, että lopettakaa ihmeessä transitoliikenteen markkinointi.(daavid-son @ Kesä. 01 2008,19:09) kirjoitti
![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Lisäyksenä vielä noihin aiempiin huomioihin, tuntuu turnuilla tuottavan suuria vaikeuksia myös mm. valojen käyttö, päivin öin sumarit päällä (ok, niin on valtaosalla lippalakkikansastakin) Pitkiä ei osata käyttää, paitsi valoisalla/valaistulla tieosuudellahan ne tottakai on päällä.
Mulla meni tuossa talvella noiden rekkaletkojen n. 5m "turvavälin"kanssa hermo, kun ei siintä letkasta meinaa päästä mitenkään ohi, kun et pysty 8:aa rekkaa kerralla ohittamaan... turvallisesti ainakaan ja mihinkään väliin et mahdu, joten ratkaisu, väkisin väliin ja nopeus jokavälissä mahd. jyrkässä ylämäessä hetkeksi +-50km/h, kyllä ne sitten hetken ainakin pitävät väliä toisistaan... viimeistään siinävaiheessa, kun johtoauto ainoine gpssineen katoaa horisontintaa...
Juu ja olen TÄYSIN samaa mieltä otsikon tekstin kanssa![]()
Yamaha XV 750 SE -81
H-D Shovel -66
Kaveri asuu venäjän suurlähetystöä vastapäätä. Siinäkin näkee melkoisia suorituksia![]()