Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 54:een 54:sta
  1. #31
    Lainaa (Kikka6 @ Kesä. 30 2008,08:37) kirjoitti
    Lainaa (Paso @ Kesä. 29 2008,21:50) kirjoitti
    Lainaa (jannep @ Kesä. 29 2008,21:41) kirjoitti
    Lainaa (Kikka6 @ Kesä. 29 2008,16:46) kirjoitti
    Pakollinen inssiajo vuosittain vaikka 75 täyttäneille. Jos ei pääse inssistä läpi niin kortti pois. Eipä se sinänsä ajamista estä mutta jos jää kiinni kortitta ajosta niin saakoon roimat sakot. Luulisi tuntuvan eläkeläisen tuloissa ellei satu olemaan pohatta.
    Hyvä pointti. Inssiajo voisi olla vähintään yhtä tärkeä osa vuositarkastusta kuin lääkärintarkastus ja mittaisi käytännössä ajokykyä kyvyn osalta varmasti paremmin kuin pelkkä lääkärintarkastus. Jälkimmäinen kun varsin heikosti pystyy poimimaan edes terveyteen sisältyviä riskejä, kuten tajunnan menetystä jne.
    tuosta inssiajosta... toki siinä näkee osaako/kykeneekö ajamaan enää autoa.. mutta joillakin voi olla esim joku sairaus mikä on todettu lääkärissä. no lääkäri passittaa ajokokeeseen, ja ajaja pystyy siinä 30min ajan ajamaan ihan ok. entäs sitten, kun se lähtee pois sieltä inssipaikalta ja sit tulee ns "sairaus päälle" ja sattuu kolari? no siinä tietty heti ollaan syyttelemässä tutkinnon vastaanottajaa, että miks o antanu vielä ajoluvan?!

    luulisin että lääkäri pystyisi parhaiten sanomaan onko kuljettaja enää ajokykyinen vai ei? *
    Kuten Jannep totesi niin inssi JA lääkärin tarkastus yhdessä voisivat olla ratkaisu tähän ongelmaan. Mutta sen lääkärin pitää oikeasti tehdä perusteellinen lääkärin tarkastus ja todeta ajokyky tai sen puute. Isäni 75-v. tarkastus oli yhtäkuin kysymys "tunnetko itsesi terveeksi" ja eikun nimi paperiin. *
    Ja sitten kun täyttää 90v ja läpäisee lääkärintarkastuksen, niin saa kortin vielä 5 vuodeksi.
    Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
    Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
    Vain köyhillä on kiire.
  2. #32
    Lainaa (Hannu59 @ Kesä. 30 2008,12:18) kirjoitti
    Eikö mitenkään olisi mahdollista iästä riippumatta mitata kuljettajakelpoisuutta terveystarkastuksin sekä kirjallisilla että käytännön ajokokeilla?

    Ikä on kamalan huono ajokyvyn mittari. Yksi on 48 vuotiaana vielä liian kypsymätön kuljettajaksi ja toinen siinä iässä jo liian dementoitunut.
    Olen samaa mieltä.. Ikä ei todellakaan ole mikään ajokyvyn mittari.

    Esimerkiksi 76 v isäni ajelee autoa vielä päivittäin, enkä hänen ajamisessaan ole ihmeitä puutteita huomannut... Toisaalta erään 65 vuotiaan puolitutun kyytiin en menisi maksustakaan.
    Ja itse olen ilmeisesti vielä liian kypsymätön kuljettajaksi, sillä aivan liikaa lapsettaa - ainakin toisinaan..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  3. #33
    Lainaa (Kikka6 @ Kesä. 30 2008,08:37) kirjoitti
    Lainaa (Paso @ Kesä. 29 2008,21:50) kirjoitti
    Lainaa (jannep @ Kesä. 29 2008,21:41) kirjoitti
    Lainaa (Kikka6 @ Kesä. 29 2008,16:46) kirjoitti
    Pakollinen inssiajo vuosittain vaikka 75 täyttäneille. Jos ei pääse inssistä läpi niin kortti pois. Eipä se sinänsä ajamista estä mutta jos jää kiinni kortitta ajosta niin saakoon roimat sakot. Luulisi tuntuvan eläkeläisen tuloissa ellei satu olemaan pohatta.
    Hyvä pointti. Inssiajo voisi olla vähintään yhtä tärkeä osa vuositarkastusta kuin lääkärintarkastus ja mittaisi käytännössä ajokykyä kyvyn osalta varmasti paremmin kuin pelkkä lääkärintarkastus. Jälkimmäinen kun varsin heikosti pystyy poimimaan edes terveyteen sisältyviä riskejä, kuten tajunnan menetystä jne.
    tuosta inssiajosta... toki siinä näkee osaako/kykeneekö ajamaan enää autoa.. mutta joillakin voi olla esim joku sairaus mikä on todettu lääkärissä. no lääkäri passittaa ajokokeeseen, ja ajaja pystyy siinä 30min ajan ajamaan ihan ok. entäs sitten, kun se lähtee pois sieltä inssipaikalta ja sit tulee ns "sairaus päälle" ja sattuu kolari? no siinä tietty heti ollaan syyttelemässä tutkinnon vastaanottajaa, että miks o antanu vielä ajoluvan?!

    luulisin että lääkäri pystyisi parhaiten sanomaan onko kuljettaja enää ajokykyinen vai ei? *
    Kuten Jannep totesi niin inssi JA lääkärin tarkastus yhdessä voisivat olla ratkaisu tähän ongelmaan. Mutta sen lääkärin pitää oikeasti tehdä perusteellinen lääkärin tarkastus ja todeta ajokyky tai sen puute. Isäni 75-v. tarkastus oli yhtäkuin kysymys "tunnetko itsesi terveeksi" ja eikun nimi paperiin. *
    Ongelmahan on nimenomaan se etteivät lääkärit henno ottaa korttia pois. Ei ole pitkäkään aika kun asiasta julkaistiin tutkimus. Jonka jälkeen tietenkin puhuttiin lääkäreiden etiikasta pitkään ja taas kaikki on unohtunut. Elikkäs sama kierre jatkuu.

    Kyllä ajotaidottomalta kortti pitää ottaa pois.

    Ps jos syrjäkylillä menee päivä repsan hoitamiseen, niin sehän on hyvin. Tampereella siihen menee kaksikuukautta
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  4. #34
    Appiukkoni täyttää syksyllä 80 vuotta. Hän ajaa päivittäin autoa ja tunnen oloni ihan turvalliseksi hänen kyydissään. Anopin kanssa hän käy monta kertaa kesässä mökillään 300 km päässä ja ajaa lisäksi kerran vuodessa "kesäloma"-matkan Norjaan tai Suomen Lappiin.

    Mielestäni ikä ei tosiaankaan ole este ajamiselle. Mielummin ottaisin joiltakin paljon nuoremmilta henkilöiltä kortin pois.

    Senior rules





  5. #35
    Eniten minä pelkään sitä, että sanotaan, että kaikki 50:set joutuu sit käymään vuosittain lääkärillä.
    Se on melkoinen kustannus, jos se lupa pitää hakea joka vuosi uudelleen. Varsinki jos saat vain kansaneläkkeen perusosaa..
    Kaikilla vaan ei ole rahaa toteuttaa jokaista asiaa, joka on säädetty?
    50 euroo voi olla jonkun muorin koko kuun kahvirahat.
    Tai että kaikilta 60;ltä otetaan kortti pois.
    Jos se olisikin tapauskohtainen, niin homma bueno.
    Tällä yhteiskunnalla vaan on ollut tapana luoda kollektiivisia sääntöjä...just tuohon tyyliin; olet liian vanha ajamaan...
    Nyt sulla ei ole oikeutta kuin rullaattoriin.
    Ja syrjäkylien ihmisten tarpeet unohdetaan, kun lakia on säätämässä pari Tanjaa....sieltä Helsingin liepeiltä.
    Niinkuin nytkin...bensa..
    Ei kukaan ota huomioon, ettei joka paikassa ole mahdollisuutta olla kulkematta.
    Tietysti tää nyt kuulostaa ruikutukselta ja ehkä onkin sitä...
    Mut kun olet syrjässä...olet usein huomaamaton ja lait on helppo säätää sinua kuulematta...
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  6. #36
    Lainaa (rammus @ Kesä. 30 2008,17:28) kirjoitti
    Ps jos syrjäkylillä menee päivä repsan hoitamiseen, niin sehän on hyvin. Tampereella siihen menee kaksikuukautta *
    Joo, mut....
    Sä et istu sitä kahta kuukautta jonkun viraston tai linja-autoaseman penkillä odottelemassa.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  7. #37
    Minun 79v isoäiti ajoi ehkä noin kuukausi sitten tampereella motarilla väärään suuntaan. Oli nokian suunnasta tulossa ja huomasi pirkkalaan lähtevän liittymän päässä että väärä suunta. Ei kun uukkari ja noin kilometri vastavirtaan. Siinä on vielä tietyöt käynnissä ja vain yksi kaista käytössä. Kovin oli kuulemma ihmiset ollut ymmärtäväisiä ja ystävällisiä...

    Mummo oli meillä kyläilemässä ja juuri pari tuntia aikaisemmin kehuin mummelille että "kyllä sulta ihan hyvin vielä toi ajaminen onnistuu". Soittelin mummolle perään ja sanoin että perun puheeni...

    Hän oli nääs lähtenyt pikatiellä väärään suuntaan. Piti lähteä nokialta kohti raumaa, ei kohti tamperetta.

    Liikenneympyrät ovat parhaita paikkoja seurata vanhojen käpyjen edesottamuksia. Etuajooikeudet menee ihan arpomalla, samoin vilkun käyttö. Liikenneympyrää vastavirtaan on myös monen vanhuksen pravuuri.

    Yksi lemppareistani on eräs vanha patu joka tiellä nro 12 ajoi sinisellä pompannappi fiudella kypärä päässä. Eli safety first! Nyt hän taitaa olla jo hiekkahauteessa...

    Kyllä se niin taitaa olla että kun ikää on yli 70v niin autoilun saisi unohtaa. Ei vain reaktioaika ole nykyisen "kiihkeän" liikennerytmin tasalla. Kortti vaan kylmästi pois kun vanhuuden kankeus alkaa vaivaamaan ja suu on aina auki.
    HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
    ------------------------------------------------------
    --en ole latomaalari--
  8. #38
    Lainaa (lunastar @ Kesä. 29 2008,19:47) kirjoitti
    Joku 90-v mummeli voi olla täysin skarppi vielä kuskiksi ja joku 60-v henkilö ei. Se miksi puhutaan vanhemmasta väestöstä johtuu varmasti siitä, että on yleisessä tiedossa, että reaktionopeus sekä näkökyky yleensä heikkenee vanhempana. Ja hyvinkin nopeasti. Ja tämä aiheuttaa vaaratilanteita.
    Kiinnostaisi nähdä se 90v mummo jolta ajaminen onnistuu ilman ongelmia... Hyvä jos rattia jaksaa kääntää!
    HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
    ------------------------------------------------------
    --en ole latomaalari--
  9. #39
    Lainaa (juhani_palmu @ Heinä. 02 2008,12:42) kirjoitti
    Lainaa (lunastar @ Kesä. 29 2008,19:47) kirjoitti
    Joku 90-v mummeli voi olla täysin skarppi vielä kuskiksi ja joku 60-v henkilö ei. Se miksi puhutaan vanhemmasta väestöstä johtuu varmasti siitä, että on yleisessä tiedossa, että reaktionopeus sekä näkökyky yleensä heikkenee vanhempana. Ja hyvinkin nopeasti. Ja tämä aiheuttaa vaaratilanteita.
    Kiinnostaisi nähdä se 90v mummo jolta ajaminen onnistuu ilman ongelmia... Hyvä jos rattia jaksaa kääntää!
    Tuo nyt olikin esimerkki

    Lähinnä mietin Aira Samulinia, joka on 81-vuotiaaksi (wikipedian mukaan synt. 27) aika pirtsakassa kunnossa
    you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
  10. #40
    Kun vaan muistaa ajaa ainakin kerran viikossa, niin kyky pysyy...

    *uutinen*
  11. #41
    Ja näitten nuorempien, joiden ei vielä pidä
    toimittaa lääkärin todistusta viiden vuoden välein poliisille
    niiden pitäs antaa asennetodistus psykologilta vuoden välein.
    xx
  12. #42
    Lainaa (ipu @ Heinä. 02 2008,13:24) kirjoitti
    Ja näitten nuorempien, joiden ei vielä pidä
    toimittaa lääkärin todistusta viiden vuoden välein poliisille
    niiden pitäs antaa asennetodistus psykologilta vuoden välein.
    Tuo voisikin olla hauska tilanne aika monelle...



    Taivas saa odottaa
  13. #43
    Lainaa (Cute @ Kesä. 30 2008,18:09) kirjoitti
    Lainaa (rammus @ Kesä. 30 2008,17:28) kirjoitti
    Ps jos syrjäkylillä menee päivä repsan hoitamiseen, niin sehän on hyvin. Tampereella siihen menee kaksikuukautta *
    Joo, mut....
    Sä et istu sitä kahta kuukautta jonkun viraston tai linja-autoaseman penkillä odottelemassa.
    En niin. Mä soittelen ensin mahdolliset lääkärit läpi virkapuheluna, jonka jälkeen todetaan, että oman lääkärin kuitenkin pitää se kirjoitta ja jos muuta haluat tule päivystykseen odottamaan. Arvaappa kuinka kauan respan hakija joutuu päivystyksessä odottamaan
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  14. #44
    Niin ja edelleen olen sitä mieltä että jos ei kykene vanhuudeltaan liikenteeseen on kortti otettava pois. Huono syy lähteä kykenemättömänä liikenteeseen on lähteä kauppaan tai lääkäriin.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  15. #45
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  16. #46
    Lainaa (Sara @ Heinä. 02 2008,15:31) kirjoitti
    Jos se oli myöhässä Lapin polttoporukoista...
  17. #47
    Lainaa (rellonen @ Heinä. 02 2008,16:23) kirjoitti
    Lainaa (Sara @ Heinä. 02 2008,15:31) kirjoitti
    Jos se oli myöhässä Lapin polttoporukoista...
    Durty Nelly's Boys
  18. #48
    Lainaa (Sara @ Heinä. 02 2008,15:31) kirjoitti
    Jos auto olisi ollut esimerkiksi Toyota, niin sen merkkiä ei olisi mainittu...
    Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
    Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
    Vain köyhillä on kiire.
  19. #49
    Lainaa (rammus @ Heinä. 02 2008,15:25) kirjoitti
    Niin ja edelleen olen sitä mieltä että jos ei kykene vanhuudeltaan liikenteeseen on kortti otettava pois. Huono syy lähteä kykenemättömänä liikenteeseen on lähteä kauppaan tai lääkäriin.
    Sinä opit vielä poikaseni, sinä opit vielä....
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  20. #50
    On se tuolla maalla ja maaseudulla hiukan eri asia, kun kaapungissa, meinaa tuo ajaminen. Vilkaassa kaupunkiliikenteessä pitää olla eri lailla skarppina, kun hiljaisella hiekkatiellä country saidilla

    ps. myökin päästeltiin ukin kanssa vanhalla zetorilla ihan perkeesti, ihan vaan kauppareissulla. Ukilla ei ollut ees korttia No se o eri asia tuolla maalla...
    "Kaikki söin hernekeitosta paitsi herneet"
  21. #51
    Jonain päivänä meistä kaikista tulee "vanhoja" (ainakin muiden mielestä). Mietitäänpä sitä kun haaveilemme sitten eläkkeellä tehtäviä moottoripyörä-maratoneja.

    Suvaitsevaisuutta veljet ja siskot. Kyllä me kaikki Suomen teille mahdumme.
    <p>2002-2014</p>
  22. #52
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 05 2008,17:41) kirjoitti
    Jonain päivänä meistä kaikista tulee "vanhoja" (ainakin muiden mielestä). Mietitäänpä sitä kun haaveilemme sitten eläkkeellä tehtäviä moottoripyörä-maratoneja.

    Suvaitsevaisuutta veljet ja siskot. Kyllä me kaikki Suomen teille mahdumme.
    Näinpä toivoisin minäkin.
    Elämä olis helppoa jos se menis "halki, poikki ja pinoon" tyyliin, mutta kun niitä töppäyksiä on kyettävä sulattamaan kanssaihmisiltäkin.
    Minä aina luulin, että vanhukset on pahoja tuomitsemaan asioita, mutta näyttää tämä nuori sukupolvi olevan vielä jyrkempää kannanotoissaan...
    En sitä sano millään pahalla, vaan siinä mielessä, että ajatelkaa, ettei kaikki ole mustavalkoista, vaan elämässä on niitä harmaan sävyjäkin.
    On helppo tuomita muita ja kertoa miten pitää olla ja elää, mutta annas kun osuukin omalle kohdalle....
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  23. #53
    Näitten juttujen kirjoittajat näyttävät olevan pääosin siinä iässä,
    jossei mikään muu kuin minä itte merkitse. Sitten kun ymmärtää
    mikä on yhdyssana, tai iso alkukirjain, kenties ymmärtää jopa yli
    kolmekymppisiä seniilejä.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  24.  
  25. #54
    On se mukavaa kun meillä nuarilla löytyy ratkaisu yhteiskunnan ja elämisen kaikkiín kysymyksiin ongelmista puhumattakaan. Ja vielä, ettei kukaan aikaisemmin ole sattunut niitä meidän oivalluksiamme ennen meitä kekkaamaan. On se hyvä, että yhteiskunnan tulevaisuus on asettunut näin varmoihin käsiin jo nyt. Kyllä me!
    "If a..holes could fly, this place would be an airport"
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12