Tämä ei nyt liity yksinomaan MP -turvallisuuteen, vaan turvallisuuteen ylipäätään ja liikenteen ohjaukseen onnettomuuspaikoilla.
Nykyään kun jokin 100-200 W radiolähetin on pieni kuin mikä, niin olisiko järkevää että palo/poliisiautoissa olisi sellainen vakiona mukana.
Sitten olisi valmiiksi tehty taajuus/peittoaluekartta mikä on suositeltu vapaa FM -taajuus kullakin alueella.
Kun sitten tapahtuu onnettomuus ja tie pitää sulkea osoittain tai kokonaan, niin palokunnan johtoautosta tai poliisiautosta voitaisiin kiertää lähetinantenni autoon kiinni ja pistää lähetys päälle jota kautta opastettaisiin autoja kiertotielle jatkuvasti ohjeita toistaen.
Ensimmäiseen uudellenohjauspaikkaan riittäisi ensihätään yksi auto, jossa olisi kyltti "Liikenteen uudelleneohjaus. Viritä radiosi taajuudelle nnn.nn ohjeita varten".
Tällöin saataisiin kiertotie pystyyn nopeammin, kun ei jokaiselle reitipisteelle tarvitsisi saada erillistä ohjaajaa ja aikaa säästyisi.
Kun uutisesta tiedotettaisiin liikennetiedotteella tai radiossa, voitaisiin kehoittaa autoilijoita virittämään radionsa taajuudelle nnn.nn lisäohjeita varten.
100-200W Ulalähetin kattaa paikasta riippuen muutaman kymmentä kilometriä, joka riittää usemmissa tapauksissa.
Vielä simppelimpää olisi laittaa nämä lähettimet valmiiksi Digitan mastoihin ja niille kiinteät hätätaajuudet. Ohjausta hoitava soittaisi sitten Virven kautta hätäkeskukseen josta puhelu yhdistettäisiin lähettimeen.
Tämä huono puoli olisi tietty se että peittoalue tulisi olemaan suurempi, mutta ei tuon luokan onnettomuuksia koko ajan satu.
Moottoripyöräilijälle tilanne tietysti olisi heikompi, koska vain joistain matkalehmistä löytyy kiinteä radio. Sen sijaan monissa kännyköissä on radio + napit, kuten joissain musasoittimissa. Vaikka ei olisi mitään näistä, niin todennäköisesti kotiloita seuraamalla päätyisi oikealle reitille.
Olisiko ihan kuollut ajatus? Parempia ratkaisuja mielessä?
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Eikös tuon voisi toteuttaa ihan jo olemassa olevien radioasemien kautta, ylehän on valtion ääni torvi. Mutta se olisi tietenkin hyvä että olisi vaikka kyltti jossain että viritä radio sille ja sille taajuudelle kun ei kaikki eivät varmastikaan radioiden rds ominaisuuksia käytä. Mut sit tulee lisää kolareita kun ihmiset rupee viritetteleen radioitaan uusille taajuuksille![]()
600cc
Entäs ne jotka ei kuuntele radiota ajaessaan? Vai meinaatko että pakko-ohjattuna siten että jos tietty taajuus tulee niin radio aukeaa väkisin?
Onhan siellä jo nyt nämä liikennetiedotukset joten miksi uusia kikkareita. Ja kyllä ne saa isotkin tiet tukkoon ja kiertotiet järkättyä aika nopsaan.
Ja kyllähän tietysti ilmoittelu vetäisi myös uteliaita paikalle.
Taivas saa odottaa
Teknisesti kyllä ja sellainen järjestely on itse asiassa jo olemassakin että AHK voi ottaa käyttöönsä vaikka koko yleisradiolähettimen. On ollut 1930 -luvulta.(yamaster @ Kesä. 29 2008,15:32) kirjoitti
Mutta jos yhden valtatien tukkivan rekan ojassa olon vuoksi katkaistaan koko yhden kanavan lähetys parin tunnin ajaksi koko 300 kW lähettimen alata, niin saattaa pikaisen pukata äkäistä palautetta, niiltä jotka eivät olleet liikenneohjauksen tarpeessa.
Nykyisessä RDS -radiossa on vähän samaa vikaa, eli sillä saa kyllä viestin menemään kaikkialla, mutta sitten se tosiaan menee kaikkialle. Ja jos se tiedote jää päälle ohjaamaan kaikkialle pariki tuntia, niin saattaa taas käämi kärähtää.
Sen sijaan tuo tiedot voisi ohjata virittämään radionsa taajuudelle xyz, mikäli on lähestymässä onnettomuuspaikkaa.
Kakista upein ratkaisuhan olisi se että kaikilla olisi sellaiset hienot navikaattorit, joihon voisi lähettää suoraan kiertotien radioteitse, mutta sellista ei taida missään olla ja noiden oleminen autoissa läheskään yhtä kattavasti kuin radioiden taitaa viedä sen 7-15 vuotta. (Saatikka että esim iäkkäämmät edes haluaisivat opetella noita käyttämään kun digipoksinkin kanssa leikkaa yläkerta kiinni)
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Tämmönen on jo olemassa, luulis riittävän...
kirjoitti
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Tuota itsekin käytän kotilon radiossa. Havoin noissa kuitenkaan kerrotaan oikeastaan muuta kuin paikka ja arvioitu kesto.(Fabe @ Kesä. 29 2008,16:22) kirjoitti
Paikkakin on yleensä varsin summittainen, joskus tulee tarkka. Käytännössä kuitekin pitää sitten pysähtyä lukemaan karttaa ja keksimään itse paras kiertotie tai hyi hyi alkaa räplätä navikkaa kesken ajon ja niistä useimmilla on aika vaivalloista tehdä reittiä ilman että tietää osoitteita.
Tuunaamalla radiokanavalle joka toistaa jarkuvasti kiertoreitin ajo-ohjeita kuten "etelästä tultaessa käänny Paikkaan X, tie numero 123, josta 3 km jälkeen vasemmalle tielle 456 Paikkaan B, josta vasemmalle 789 kohti paikka C josta käänny takaisin valtatielle 0 oikealle. Pohjoisersta tultaessa... Arvioitu raivausaika on..
No, voi olla ettei tuollaiselle olisi tarvetta, lisähän se olisi nykyiseen.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008