Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Tämä ei nyt liity yksinomaan MP -turvallisuuteen, vaan turvallisuuteen ylipäätään ja liikenteen ohjaukseen onnettomuuspaikoilla.

    Nykyään kun jokin 100-200 W radiolähetin on pieni kuin mikä, niin olisiko järkevää että palo/poliisiautoissa olisi sellainen vakiona mukana.

    Sitten olisi valmiiksi tehty taajuus/peittoaluekartta mikä on suositeltu vapaa FM -taajuus kullakin alueella.

    Kun sitten tapahtuu onnettomuus ja tie pitää sulkea osoittain tai kokonaan, niin palokunnan johtoautosta tai poliisiautosta voitaisiin kiertää lähetinantenni autoon kiinni ja pistää lähetys päälle jota kautta opastettaisiin autoja kiertotielle jatkuvasti ohjeita toistaen.

    Ensimmäiseen uudellenohjauspaikkaan riittäisi ensihätään yksi auto, jossa olisi kyltti "Liikenteen uudelleneohjaus. Viritä radiosi taajuudelle nnn.nn ohjeita varten".

    Tällöin saataisiin kiertotie pystyyn nopeammin, kun ei jokaiselle reitipisteelle tarvitsisi saada erillistä ohjaajaa ja aikaa säästyisi.

    Kun uutisesta tiedotettaisiin liikennetiedotteella tai radiossa, voitaisiin kehoittaa autoilijoita virittämään radionsa taajuudelle nnn.nn lisäohjeita varten.

    100-200W Ulalähetin kattaa paikasta riippuen muutaman kymmentä kilometriä, joka riittää usemmissa tapauksissa.

    Vielä simppelimpää olisi laittaa nämä lähettimet valmiiksi Digitan mastoihin ja niille kiinteät hätätaajuudet. Ohjausta hoitava soittaisi sitten Virven kautta hätäkeskukseen josta puhelu yhdistettäisiin lähettimeen.

    Tämä huono puoli olisi tietty se että peittoalue tulisi olemaan suurempi, mutta ei tuon luokan onnettomuuksia koko ajan satu.

    Moottoripyöräilijälle tilanne tietysti olisi heikompi, koska vain joistain matkalehmistä löytyy kiinteä radio. Sen sijaan monissa kännyköissä on radio + napit, kuten joissain musasoittimissa. Vaikka ei olisi mitään näistä, niin todennäköisesti kotiloita seuraamalla päätyisi oikealle reitille.

    Olisiko ihan kuollut ajatus? Parempia ratkaisuja mielessä?
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  2. #2
    Eikös tuon voisi toteuttaa ihan jo olemassa olevien radioasemien kautta, ylehän on valtion ääni torvi. Mutta se olisi tietenkin hyvä että olisi vaikka kyltti jossain että viritä radio sille ja sille taajuudelle kun ei kaikki eivät varmastikaan radioiden rds ominaisuuksia käytä. Mut sit tulee lisää kolareita kun ihmiset rupee viritetteleen radioitaan uusille taajuuksille
    600cc
  3. #3
    Entäs ne jotka ei kuuntele radiota ajaessaan? Vai meinaatko että pakko-ohjattuna siten että jos tietty taajuus tulee niin radio aukeaa väkisin?
    Onhan siellä jo nyt nämä liikennetiedotukset joten miksi uusia kikkareita. Ja kyllä ne saa isotkin tiet tukkoon ja kiertotiet järkättyä aika nopsaan.
    Ja kyllähän tietysti ilmoittelu vetäisi myös uteliaita paikalle.
    Taivas saa odottaa
  4. #4
    Lainaa (yamaster @ Kesä. 29 2008,15:32) kirjoitti
    Eikös tuon voisi toteuttaa ihan jo olemassa olevien radioasemien kautta, ylehän on valtion ääni torvi. Mutta se olisi tietenkin hyvä että olisi vaikka kyltti jossain että viritä radio sille ja sille taajuudelle kun ei kaikki eivät varmastikaan radioiden rds ominaisuuksia käytä. Mut sit tulee lisää kolareita kun ihmiset rupee viritetteleen radioitaan uusille taajuuksille *
    Teknisesti kyllä ja sellainen järjestely on itse asiassa jo olemassakin että AHK voi ottaa käyttöönsä vaikka koko yleisradiolähettimen. On ollut 1930 -luvulta.

    Mutta jos yhden valtatien tukkivan rekan ojassa olon vuoksi katkaistaan koko yhden kanavan lähetys parin tunnin ajaksi koko 300 kW lähettimen alata, niin saattaa pikaisen pukata äkäistä palautetta, niiltä jotka eivät olleet liikenneohjauksen tarpeessa.

    Nykyisessä RDS -radiossa on vähän samaa vikaa, eli sillä saa kyllä viestin menemään kaikkialla, mutta sitten se tosiaan menee kaikkialle. Ja jos se tiedote jää päälle ohjaamaan kaikkialle pariki tuntia, niin saattaa taas käämi kärähtää.

    Sen sijaan tuo tiedot voisi ohjata virittämään radionsa taajuudelle xyz, mikäli on lähestymässä onnettomuuspaikkaa.

    Kakista upein ratkaisuhan olisi se että kaikilla olisi sellaiset hienot navikaattorit, joihon voisi lähettää suoraan kiertotien radioteitse, mutta sellista ei taida missään olla ja noiden oleminen autoissa läheskään yhtä kattavasti kuin radioiden taitaa viedä sen 7-15 vuotta. (Saatikka että esim iäkkäämmät edes haluaisivat opetella noita käyttämään kun digipoksinkin kanssa leikkaa yläkerta kiinni)
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  5. #5
    Tämmönen on jo olemassa, luulis riittävän...

    Lainaa kirjoitti
    RDS ja liikennetiedotukset

    RDS-TA-palvelun avulla autoilija saa automaattisesti liikennetiedotukset, mikäli hänen radionsa on viritetty liikennetiedotuksia lähettävän aseman taajuudelle tai sellaiselle asemalle, jonka EON-tiedoissa on TA-palvelu.

    Kun RDS-TA-toiminto on kytketty päälle autoradiossa, vastaanotin voi säätää äänenvoimakkuuden ennalta määritellylle tasolle liikennetiedotteen ajaksi. Vastaanotin voi myös katkaista CD:n, DVD:n tai kasetin soiton liikennetiedotteen ajaksi. Tällöin käyttäjien vastaanottimet siirtyvät liikennetiedotteita lähettävän aseman EON-taajuudelle liikennetiedotteen ajaksi ja palaavat sen jälkeen taajuudelle, jota käyttäjä kuunteli ennen tiedotteen alkamista.

    Radiossa saattaa olla myös toiminto, joka estää radion virittämisen sellaiselle taajuudelle, jossa ei ole TA-palvelua, kun TA-toiminto on aktivoitu. Tai radio indikoi esim. piippaamalla säännöllisin väliajoin siitä, ettei kuunneltavalta asemalta lähetetä TA-palvelua.


    Liikennetiedotteet YLEn radiokanavilla

    Hätäkeskus, Poliisi, Tiehallinto ja YLEn Radio Suomi tiedottavat yhteistyössä liikenteen häiriöistä. Liikennetiedote varoittaa tienkäyttäjiä mm. onnettomuuksista, teiden ruuhkautumisesta tai tietyön aiheuttamasta haitasta.

    YLE Radio Suomen taajuuksilla hyödynnetään RDS-TA-ominaisuutta liikennetiedotteiden välittämisessä. Autoradion kuuntelija voi halutessaan aktivoida vastaanottimensa RDS-TA-ominaisuuden. Silloin liikennetiedotteet kuuluvat aina, vaikka autoilija kuuntelisi CD:tä, DVD:tä, kasettia tai jotain toista YLEn suomenkielistä radioasemaa, mikäli radiossa on EON-ominaisuus.


    Tällä hetkellä RDS-TA on käytössä YLEn suomenkielisillä kanavilla Radio Suomen valtakunnallisen lähetyksen aikana, siis käytännössä iltaisin, öisin ja sunnuntaisin. Kesään 2007 mennessä YLE laajentaa RDS-TA:n ympärivuorokautiseksi. YLE:n Radio Suomessa RDS-TA on ollut käytössä 1990-luvun puolivälistä lähtien.


    -Yamaha YZF600R Thundercat-
  6. #6
    Lainaa (Fabe @ Kesä. 29 2008,16:22) kirjoitti
    Tämmönen on jo olemassa, luulis riittävän...
    Tuota itsekin käytän kotilon radiossa. Havoin noissa kuitenkaan kerrotaan oikeastaan muuta kuin paikka ja arvioitu kesto.

    Paikkakin on yleensä varsin summittainen, joskus tulee tarkka. Käytännössä kuitekin pitää sitten pysähtyä lukemaan karttaa ja keksimään itse paras kiertotie tai hyi hyi alkaa räplätä navikkaa kesken ajon ja niistä useimmilla on aika vaivalloista tehdä reittiä ilman että tietää osoitteita.

    Tuunaamalla radiokanavalle joka toistaa jarkuvasti kiertoreitin ajo-ohjeita kuten "etelästä tultaessa käänny Paikkaan X, tie numero 123, josta 3 km jälkeen vasemmalle tielle 456 Paikkaan B, josta vasemmalle 789 kohti paikka C josta käänny takaisin valtatielle 0 oikealle. Pohjoisersta tultaessa... Arvioitu raivausaika on..

    No, voi olla ettei tuollaiselle olisi tarvetta, lisähän se olisi nykyiseen.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  7.  
  8. #7
    Jovvain..



    Niin....germanias toiminut jo Aatun ajoilta.......ei meillä kun ei ketään kiinnosta