Millaisia kokemuksia omaatte tehoputki virityksistä? Kannattaako maksaa kovaa hintaa putkista? Viimeksi kun pyörääni (zzr 600 vm.93) oli laitettu kallis kokoputkisto, dynojet ja vapari oli tuloksena oli vain ongelmia. Monen säädön ja penkityksen jälkeen lopputulos oli korkeintaan sama kuin alkuperäisenä. Teho ei noussut yhtään hevosta, ääni kylläkin. Osa käski jopa palauttaa vakio-osat takaisin.
Samansuuntaisia kokemuksia tuntuu olevan monella muullakin ainakin pienempien alle 750 cc ja alipainekaasareilla toimivien pyörien kanssa. Eli rahat menee täysin hukkaan.
Muuttaako toi ruisku ja suuremmat kuutiot jotenkin onnistumis prosenttia? Ainakin uudemmissa isoissa Ärrä pyörissä tehon-nousut tuntuvat olevan huomattavia pelkällä sliparilla ja dynojetillä . Mistähän moinen johtuu?
Voisko joku selittää vielä tyhmälle miten toi dynojetin säätö eroaa penkissä tehtävään ecun säätöön vai onko niillä mitään yhteistä.Itselle tuli just tollanen tellu hommattua ja haluis hieman murinaa pataan lisähevosten toivossa. Kannattaako hommata sliparit ja säädättää penkissä uusiksi vai meneekö rahat hukkaan?
Minulla on cbr 1000 rr ja ostin siihen perjantaina sliparin+ kilpikitin.
Syy sliparin hankintaan oli puhtaasti ulkonäkö sekä ääni kysymys.
En ole ikinä tykännyt ajaa moottoripyörällä jossa on sänkömoottorin äänet.
En todellakaan usko tämän sliparin tuovan tehoa yhtään lisää enkä myöskään toivo sitä koska tehoa on tarpeeksi.
Jos tehoputken hankintaa tukee ainoastaan toivo mahdollisesta tehonlisäyksestä kuussatasee jättäisin rahat säästöö ja ostaisin tehokkaamman pyörän.
-Honda CBR 1000 RR -07
-Honda CBR 1100 XX -06
-Suzuki SV 1000 S -03
-Suzuki GSX 600 R -99
-Kawasaki KLE 500 -91
Tehoputki tuntuu niin mopopoikien termiltä. Mutta en itse putkistoa laittaisi, maksimissaan se 5hp lisää tehoa ja hintaa se 1000e+, niin en näe hyötyä kovinkaan suureksi. Sliparit nyt tietenkin pitää vaihtaa, äänien takia.
Suzuki GSX-R 1000 K7
Samaa mieltä. Ei nuo pelkät Sliparit autuaaksi tee, lisää ääntä ja moottori toimii ehkä jopa huonommin. Koko putkisto ja muuta kilkettä samalla säädön kanssa vaikuttaa jo selvästi useimpiin vehkeisiin. On vaan niin ("ihanan") kallista... Pitäähän moottoripyörässä olla moottoripyörän äänet.(teude @ Kesä. 29 2008,14:17) kirjoitti
Välillä kyllä hävettää pistää vehkeet tulille klo.6 aamulla kaiken hiljaisuuden keskellä. Äkkiä vaan pois paikaltapahennusta aiheuttamasta.
Ei niin tehoputkista enää väliä, orggisputkella ihan sopivan matalat äänet, erottaa kevyesti kuitenkin kevarin äänistä. *Taitaa olla poikasten touhuja noi "tehoputket", pitää nääs luoda cool vaikutelma. *
Vähä sama tuolla kotilopuolella, pitää olla subbaria ja karvanoppaa, jotta pesä irtoaa illalla kylillä.
Ei maar, ei toi tehotorveilu väärin ole, kyllähän se muuttaa ääniä, äänetkin luo fiilistä lisää. *
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
Kiinnosti myös tuo aihe ,että auttaako kokoputkisto.Omassa pyörässä ennen putkea ja säätöä 97hv/105nm putken ja säädön jälkeen 118.9hv/118nm takarenkaalta.Kulutus pysynyt samana.Äänet ei liian kovat omasta mielestä,pyörä 07xjr.
Paljonko meni rahaa tässä kokeilussa?(H&S @ Kesä. 29 2008,23:05) kirjoitti
Ei kyllä kovin halpaa puuhaa ole. Mutta pääasia että on hauskaa.
![]()
![]()
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
noin 1500e mut ei ole sitten "esson hevosia"(Petsku73 @ Kesä. 29 2008,23:10) kirjoitti
Oliko tehomittaus siis ennen putken vaihtoa vai luotitko valmistajan ilmoittamaan tehoon. Moni saattaa mennä harhaan kun ei mittaa alkuoperäisiä tehoja. Esim. tutun 750 gsx-f antoi sliparin ja säädön jälkeen penkissä n. 107 hp. Valmistaja ilmoittaa tehoksi 98 hp. Eli teho kasvoi lähes 10 hp vai kasvoiko? Bike mittasi jo vakionakin n .105 hp ja penkeissä saattaa olla eroja. Samoin 1200 bandit ilmoittaa 98 hp ja mitattu penkissä vakiona yli 110 hp. Tässä ainakin myyjä tekee onnistuneen sliparikaupan kun myy lähes 15 hp teholisäyksen.
Toinen asia on pelkkien säätöjen vaikutus pyörään. Monet ainakin uudet ruiskupyörät säädetään kuulemma liian laihalle tehtaalla. Seokset korjataan boksin ohjelmoinnilla ja kylkiäiseksi myydään putkisto tuomaan tehoa. Varmasti putkisto tuo tehoa mutta onko se koko totuus.
Itellä kokoputkella reilu +9hp ja -10kg. Kyseessä siis pelkästään putken osuus eli pyörä on ollut säädöissään ennen vaihtoa sekä säädetty myös vaihdon jälkeen.
Lähtökohtana oli jo sliparit kiinni ja jonniivverran palikkaa ennestään. Putki vaihtui 4-2-2 -> 4-2-1.
Penkityspaikka molemmissa sama, muttei ole myynyt mulle putkea eikä säätänyt *
edit: Summarum: eli ei siis mitään järjen hiventäkään, putki maksoi n.700€ *
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
miten ne pyörät säädetää tehtaalla liian laihalle, eikö ne toimi ihan hyvin?
jos asennetaan hengittävämpi hormi on selvää ettei arvot ole kohdallaan.
Silloin pakko säätää pyörä.
Minun on ostettava vielä pc ennen kuin moponi voidaan säätää nykyiselle hengittävämmälle ulos tulolle sopivaksi.
Kallista tää on ihan sauntien vuoksi, mutta se ostaa joka haluaa.
-Honda CBR 1000 RR -07
-Honda CBR 1100 XX -06
-Suzuki SV 1000 S -03
-Suzuki GSX 600 R -99
-Kawasaki KLE 500 -91
Sutsukeissa onneksi on säädettävä tuo ruiskuboxi ja niiden säätövara riittää tuollaiseen perus slipari viritykseen(honkkeli1000 @ Kesä. 30 2008,17:02) kirjoitti
![]()
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
tehot mitattiin ennen putken laittoa ja putken laiton jälkeen,vakio suodattimet/ruisku.Penkitys samassa paikassa.Putken ostin muualta en penkitys paikasta.Osaava penkittäjä näkee dynokäyristä mikä ahdistaa.Kulutus on pysynnyt aivan samoissa lukemissa,koska ajoin pyörällä ennen koko rännin laittoa noin 11 tkm ja nyt oon ajellut ton putken kanssa 5 tkm.Kannattaa viedä pyörä ennen virityksiä penkkiin ja katsoa miltä näyttää ja kysyä penkittäjältä mitä vois tehdä.Oman pyöräni sääti ja penkitti M Ansavuori.(kawazami @ Kesä. 30 2008,15:08) kirjoitti
Ensitiedot tänään tehdystä työstä. Kawan Akran kokoputkisto, Pc, Bmc filtteri, penkitys jä säätö kx center Tampere.
Orkkis 163 rwhp ja em. jälkeen 176 rwhp. Käppyrät kawatopicciin kun saan ne. *
Lisäks pyörä keveni noin 7 kg.
=> ei kannata olishan sillä rahalla saanut jotain muutakin.
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Thaimaassa sukupuolenvaihdosleikkaus maksaa sairaalasta riippuen 400-1200 euroa. Se olisi ollut yksi vaihtoehto putkelle.(Toippari @ Heinä. 08 2008,16:02) kirjoitti
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Joo putkirahalla tekevät susta vaikka kaksneuvoisen..(cartman @ Heinä. 08 2008,16:10) kirjoitti
![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Kerropas tuosta enemmän. Miten se niistä näkee mikä ahdistaa? Näkeekö niistä että putki ahdistaa tai sen että imupuolelta kuristaa?(H&S @ Heinä. 01 2008,19:54) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Totta munassa pyörän pitää kuullostaa pyörältä. Kallista se on vain köyhille!
Nyt ei kannata pelkästään puhua maksimilukemista. Vaikka niissä pysyttäisiinkin suht samoissa niin katukäytössä, mun mielestä, oleellisempaa on ne alarekisterin / keskirekisterin muutokset. Ja ennen kaikkea kun oikein säädetään osakaasut kohdilleen niin pyörä tuntuu paljonkin tehokkaammalta sekä käytettävämmältä.
Eli jos käytettävyyttä haluaa koko alueelle lisää niin vois olla putken hankita ja kunnollinen säädättäminen ihan ajatuksen arvoinen juttu.
06 malliseen R6R:ään sai n. 7 hp lisää tehoa kokoputkistolla sekä vahvemman keski / ala-alueen, vääntökäyrältään siis.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
jos ei oo ku pippeli niin sit pakko hankkia mökä putket...sit pikkusen kasvaa....(Mauge @ Heinä. 09 2008,13:30) kirjoitti
![]()
Tästäkin tulee vittuilutopic..
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Ei pienintäkään epäilystä.(Toippari @ Heinä. 09 2008,16:41) kirjoitti
Entinen motoristi. Moottoripyöräily vaihdettu kestävyysurheiluun.
anteeksi... mut näitä kakaroita riittää...(Toippari @ Heinä. 09 2008,16:41) kirjoitti
![]()
![]()
Nyt kun akran täysränni testatu ei oo paluuta entiseen! Se on kuin se puuttuva mauste mikä on vihdoin löytynyt. Joka juuro tuottaa pelkkää mielihyvää...![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Ei ne maksimilukemat ole tuolla normiliikenteessä, eikä ehkä kisaillessakaan se ainoa tuijotettava kohta.(parjan_fin @ Heinä. 09 2008,13:45) kirjoitti
Tää kiinnostaa, kun itsellä täysin sama malli.
Millä putkella saatiin tuo aikaan? Onko valmistajalla niin väliä?
Ja pelkästään putken vaihdolla?
Vielä pc tuohon, niin voisi tapahtua lisää parannusta?
Mitäs muuta voi tehdä näitten lisäksi tehonkasvatuksen eteen?
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Niin? Edelleen ihmettelen miten ja mitä voi nähdä?(H&S @ Heinä. 11 2008,08:33) kirjoitti
Sen ymmärrän että voi nähdä ahdistusta pyörän omistajan kasvoissa jos oletettua tehonlisäystä ei tulekaan...
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Hyviä kokemuksia. Toiseen nykyiseen pyörääni tuli +15hp ja toiseen ehkä jopa hiukan enemmän.(kawazami @ Kesä. 29 2008,13:23) kirjoitti
Lähes järjestään kaikkiin 1000cc (tai suurempiin) koneisiin saadaan 10hp tai enemmän täysputkella ja säädöllä.
Kaupanpäälle saa moottoripyörän äänet ja paremman ajofiiliksen.
Mielestäni kannattaa ilman muuta, vakioputkella ajaminen kun tuntuu siltä, että olisi peruna putkessa
Putkiston vaihtaminen ja säätö ei ole vielä varsinaista virittämistä. Ne tehdään ensiksi, kun ovat halpoja ja helppoja. Sen jälkeen vasta alkaa työläs ja kallis virittäminen![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kokeilin samanlaista pyörää kuin omani, mutta säädettynä ja täysrännillä varustettuna. Voin sanoa, että KANNATTAA! Voiman ja herkkyyden lisäyksen huomas kautta koko kierrosalueen ja painon kevenemisen huomas ketteryyden lisääntymisenä ja käsittelyn helpottumisena
.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.