Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Onko mitään keinoa saada sopivan tiukalle takarengas paikalleen laiton jälkeen? Jos laittaa tiukalle ei pyöri kunolla rengas, jos laittaa niin, että pyörii mukavasti alkaa löäystymään ajaessa.

    Momenttiavain on mallia pirun halpa ja näyttää päin seiniä. Tuo löysälle laittaminen on kokeiltu ja ajolenkin jälkeen en haluasi aina pultteja kiristellä. Tänään olivat niin löysällä, että käsin sai enimmät enssi kiritellä.. ei kovin turvallista.

    Vai pitäisikö laittaa mukavan tiukalle niin, että rengas pyörii ja sitten kierrelukitetta? Tosin ei viitsisi lukitetta aina ketjunkiristyksen jälkeen laittaa.

    Täytyy varmaan laittaa vaan kierälle summassa ja katsoa milloin alkaa pitämään..
  2. #2
    Heh heh, "hyvä" provon yritys... *
  3. #3
    Oli provo tai ei, vastaan kuitenkin.

    Onhan sinulla varmasti kaikki prikat oikeinpäin ja oikeissa paikoissa ? Nuo tarkistaisin ensimmäisenä.
    S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
  4. #4
    Lainaa (IlDuce @ Kesä. 28 2008,00:28) kirjoitti
    Oli provo tai ei, vastaan kuitenkin.

    Onhan sinulla varmasti kaikki prikat oikeinpäin ja oikeissa paikoissa ? Nuo tarkistaisin ensimmäisenä.
    Pitäisi olla prikat oikeinpäin tai tarkemmin sanottua prikka. Siellä rattaan puolellahan on se yksi kartionmallinen prikka.

    Pitää varmaan harkita sellaista kunnollista momentti avainta. 63Nm momenttiin pitäisi kiristää.

    Pitänee tänäänkin ajaa varovasti töihin ja matkalla kerran tarkistaa kireys, ettei tapahdu ylläreitä. SS900 oli aikanaan sama ongelmaa, eli jos vetää ylikireäksi pultit renkaan pyöriminen menee jäykäksi.

    Niin ja miksi ihmeessä provoilisin tällaisesta asiasta? Ei paljon naurata, kun huomaa, että renkaan pultit on lähteneet löystymään ajon aikana.
  5. #5
    Joku siellä vähän hiertää ja pitää avata uudelleen. Vahvasti epäilen taas kerran omaa asennusvirhettä. Saattaa hyvinkin olla, että kiireessä laitoin kuitenkin väärin sen kartioprikan. Tätä siitä seuraa, kun parkkipaikalla kiireessä ennen töihin lähtöä rassaa. No onneksi ei sattunut mitään vakavaa.

    Täytynee tänään kasailla sitä niin kauan, että tulee kuntoon. Ei se kiristysmomentista kiinni ole kyllä enää.

    Niin ja provoilua ei ole, vaikka ensimmäisen viestin ajankohta voisi niin antaa ymmärtää. Vuorutyöstä ei vaan ihmisten aikaan pääse.
  6. #6
    Liian löysälle ei kannata jättää. Itselle pääsi käymään niin toissakesänä ja remonttiahan siitä tuli. Haarukan pään valukappale tuhannen pärstäleiksi, ketjut rattailta ja mutkalle. Sen jälkeen olen vetänyt ST2 taka-akselin momenttiavaimella (83 Nm) kiinni. Ja pitänee tarkastella sillointällöin mutterien kireyttä. Eipä ole remontin jälkeen tullut kuin muutaman sata kilsaa. SS600 oli tosiaan semmoinen, että ei saanut vetää liian tiukkaan, herkesi pyörimästä.
    t. Jukka
    Ducati ST2 '98
    ex. Ducati SS 600 '95, 2xYamaha RD 125 LC '85
  7. #7
    Ainakaan omassa Ducussa ei pyörän pyörimen loppunut vaikka veti ihan reilusti pultin kiinni.

    Haiskahtaa nyt siltä että on jotain mennyt asennuksen yhteydessä väärin. yms.
    Ducati ss750 HF/ nykyään FF
    Plymouth Valiant -65
  8. #8
    Lainaa (tukejuke @ Kesä. 28 2008,08:18) kirjoitti
    Liian löysälle ei kannata jättää. Itselle pääsi käymään niin toissakesänä ja remonttiahan siitä tuli. Haarukan pään valukappale tuhannen pärstäleiksi, ketjut rattailta ja mutkalle. Sen jälkeen olen vetänyt ST2 taka-akselin momenttiavaimella (83 Nm) kiinni. Ja pitänee tarkastella sillointällöin mutterien kireyttä. Eipä ole remontin jälkeen tullut kuin muutaman sata kilsaa. SS600 oli tosiaan semmoinen, että ei saanut vetää liian tiukkaan, herkesi pyörimästä.
    SS900 oli samaa vikaa, jos vetää liian tiukkaan ei pyöri kunnolla.

    Nyt kuitenkin taitaa olla muutakin häikkää, kun sopivaa kireyttä ei ole testaamalla löytynyt. Epäilen asennusvikaa ja että se kartioprikka on siellä väärinpäin.

    Olen tullut hysteerisen tarkaksi tuon takarenkaan mutterin kanssa ja vaihdon jälkeen tarkastan sitä ensimmäisellä ajolla jopa kesken ajolenkin. Niinkuin kerroin eilen työpaikan pihassa oli löystynyt niin, että käsin sai löysät kiristeltyä. Penkin alla on räikkä ja hylsy mukana toistaiseksi.
  9. #9
    Kartioprikka oli väärinpäin kuitenkin. Hiertänyt hieman laakeria, jos tiiviste hajosi ja mennyt paskaa sisään, joten pitänee laakeri vaihtaa. Onneksi se on se takarattaan keskellä oleva laakeri, joka on varmaan helposti vaihdettavissa. Toistaiseksi laakeri toimii kyllä, mutta imee nyt kosteuden ja lian mahdollisesti sisäänsä, joten vaihtoon menee.

    Saakohan sellaisen laakerikaupasta, vai pitääkö Hailicilta kalliilla käydä ostamassa?
  10. #10
    Laakeriliikkeestä löytyy laakerit eteen ja taakse.

    6303-2RS1/C3 on ainakin minun -00 900SS:n takalaakeri
    TL1000S, KX-250
  11. #11
    Lainaa (noonse @ Kesä. 28 2008,16:58) kirjoitti
    Laakeriliikkeestä löytyy laakerit eteen ja taakse.

    6303-2RS1/C3 on ainakin minun -00 900SS:n takalaakeri
    Joo se rattaassa oleva laakerin pölysuojus tai tiiviste meni murusiksi ja muruina sinne kuulien sekaan osittain. Ja nyt sinne pääsee kosteus ja pöly melko vapaasti. Toistaiseksi toimii hyvin, mutten jaksa tuon suhteen urheilla vaan vaihdan ensi viikolla, kunhan sopivan laakerin käsiini saan.
  12. #12
    Lainaa (noonse @ Kesä. 28 2008,16:58) kirjoitti
    Laakeriliikkeestä löytyy laakerit eteen ja taakse.

    6303-2RS1/C3 on ainakin minun -00 900SS:n takalaakeri
    Ja 750ss:n -02vm etulaakeri oli 6005 2RS mallinen.
    Ducati ss750 HF/ nykyään FF
    Plymouth Valiant -65
  13. #13
    Kyllä yleensä nuo akselin mutterit saa vetää niin tiukalle, että pieru pääsee. Muuten on joku pielessä. Se tehtaan suosittama momentti on tietysti paras.

    Yleisesti ihmetyttää miksi porukka on laittamassa pyöränlaakereiksi C3:ia. Ne ovat normaalia suuremmalla välyksellä ja tarkoitettu kovilla kierroksilla ja kuumana pyöriville akseleille. Esim. kampiakseli.

    Tiedän että monet japsit käyttävät ensiasennuslaakereina C3:ia, mutta tuo johtuu lähinnä siitä että niissä ei laakerilinjat ole välttämättä suoria johtuen suurista toleransseista. Eikä muuten ole provoa. Eivät näytä saavan edes moottoreissa akselilinjoja suoriksi.

    Otetaan esimerkiksi 120/60-17 rengas. Pyörä pyörii 200 km/h vauhdissa n. 1685 kierrosta minuutissa, niin ei todellakaan ole tarvetta C3-laakerille. Ei vaikka nopeus nousisi 400:aan.

    Eikä nuo pyörän navat kuumene edes Saksassa sen vertaa että huomaisi niiden olevan lämpimiä. Ketjut kyllä kuumenee ja renkaat lämpenee niin että sormensa polttaa. Pyörän napa jos kuumenee on jossain vikaa tai se on jarruista johtunutta lämmintä.
    Motonomi
  14. #14
    Lainaa (Motonomi @ Heinä. 01 2008,18:05) kirjoitti
    Kyllä yleensä nuo akselin mutterit saa vetää niin tiukalle, että pieru pääsee. Muuten on joku pielessä. Se tehtaan suosittama momentti on tietysti paras.

    Yleisesti ihmetyttää miksi porukka on laittamassa pyöränlaakereiksi C3:ia. Ne ovat normaalia suuremmalla välyksellä ja tarkoitettu kovilla kierroksilla ja kuumana pyöriville akseleille. Esim. kampiakseli.

    Tiedän että monet japsit käyttävät ensiasennuslaakereina C3:ia, mutta tuo johtuu lähinnä siitä että niissä ei laakerilinjat ole välttämättä suoria johtuen suurista toleransseista. Eikä muuten ole provoa. Eivät näytä saavan edes moottoreissa akselilinjoja suoriksi.

    Otetaan esimerkiksi 120/60-17 rengas. Pyörä pyörii 200 km/h vauhdissa n. 1685 kierrosta minuutissa, niin ei todellakaan ole tarvetta C3-laakerille. Ei vaikka nopeus nousisi 400:aan.

    Eikä nuo pyörän navat kuumene edes Saksassa sen vertaa että huomaisi niiden olevan lämpimiä. Ketjut kyllä kuumenee ja renkaat lämpenee niin että sormensa polttaa. Pyörän napa jos kuumenee on jossain vikaa tai se on jarruista johtunutta lämmintä.
    Kyllä taitaa olla orggiksena Ducatissakin c3 laakerit molemmissa päissä. Siksi itsekin sellaiset samanlaiset olen laittanut.
    TL1000S, KX-250
  15. #15
    No nyt on sekin tarkistettu. Pasossa näkyy olevan RIV-merkkiset laakerit ja ilman C3:a. Näin on ollut kaikissa muissakin europpalaisissa pyörissä, mitä olen tähän mennessä purkanut. Tuo RIV on SKF:n tytäryhtiö ja on nykyisin SKF Italy.

    Liekö Ducatillakin tapahtunut laadun huononnus viimeisen tehtaan omistajan vaihdoksen jälkeen, jos uusista Ducateista löytyy C3:a.
    Tuohon näyttäisi viittaavan se että laakereita ollaan vaihtamassa suhteellisen uusiinkin pyöriin. Oikein asennettuna ja oikein mitoitettu hyvä laakeri kestää katupyörässä reilusti yli 100 000 km.
    Motonomi
  16.  
  17. #16
    Niin taitaa olla.

    Omalla ajettu 29000km

    Etulaakerit jouduin vaihtamaan, koska niihin oli päässyt vesi sen verran että olivat ruostuneet ja alkoivat ääntämään pahasti.

    Samalla tarkistin takalaakerit, mutta niitä ei ollut tarvetta vaihtaa.

    Aika isolla varmuudella ennen minua noita laakereita ei ole vaihdettu.



    TL1000S, KX-250