Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 42:sta
    Öljynvaihtohuolto uhkaavan lähellä ja valtuutetusta huoltamosta sanottiin että katsellaan syssymmällä
    Tai no ei ihan, 2,5 viikkoa mutta siis pitkä ajotauko jos kilometreistä pitää kiinni.

No nykyäänhän ei ole pakko huollattaa merkkihuollossa. Toisen merkin merkkihuollosta (muutenkin mieleisempi paikka) järjestyi viiden päivän päähän "tehdään odottaessa" -aika

Katselin kuitenkin tuota huolto-ohjelmaa ja aloin ajatella (aina huolestuttavaa).
    Huollon mutkikkaimmat jutut tuon öljynvaihdon lisäksi ovat tulppien ja ilmansuodattimen tarkastus. Kaasuvaijerien välys pitää tsekata ja ettei jäähdytysletkut vuoda ja sellaista.
    Olen minäkin nyt sentään paljon vaativampia huolto-operaatioita suorittanut menestyksellä vaikken mikään rasva-apina olekaan.
    Nuokin on kaikki peräti kuvien kanssa neuvottu ihan käyttäjän oppaassa.

Eli kun saa huollattaa missä vain (ilman että takuu kärsii) niin kai se tarkoittaa myös, että saa huoltaa itse, kunhan ei tumpeloi?
    Takuun myöntäjän pitää pystyä osoittamaan, että mahdollinen vika johtui väärästä huollosta, muuten ei ole sanomista (Kuluttajaviraston sivuilla kertoivat).

Enää tuli mieleen että miten pyörää mahdollisesti eteenpäin myytäessä, mitäköhän ostaja tuumii itse täytetystä huoltokirjasta (tietenkin kirjaisin kaiken tarkasti), saati liike jos vaihdossa tarjoaa?
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
    Ei niistä kilometreistä niin tarkkaa ole, ei se hajoa vaikka menee huoltorajan yli. Turhaa murhetta. Sitäpaitsi jos saat pyöräsi merkkihuollosta edes samassa kunnossa pois kun veit, niin voit olla tyytyväinen-. Itte se pitääkin huoltaa jos hyvää haluaa.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
    Lainaa (Utah @ Kesä. 27 2008,19:14) kirjoitti
    Ei niistä kilometreistä niin tarkkaa ole, ei se hajoa vaikka menee huoltorajan yli. Turhaa murhetta. Sitäpaitsi jos saat pyöräsi merkkihuollosta edes samassa kunnossa pois kun veit, niin voit olla tyytyväinen-. Itte se pitääkin huoltaa jos hyvää haluaa.
    Eipä tietenkään hajoa, mutta jos ei ole huollettu ajallaan, niin koko huoltokirja on aika merkityksetön sen jälkeen.
    Enkä tosiaan kauheasti luota noihin huoltoihin muutenkaan.
    Siksi pohdinkin, että osaisivatko mahdolliset tulevat omistajat arvostaa itse tehtyä huoltoa vai onko "huoltokirja" tärkeä myyntiargumentti kuten autoissa tuntuu yhä olevan.

Kotilon juuri käytin vastaavassa öljynvaihtohuollossa, mutta siinä ne eivät niin häiritse kun huoltovälit ovat ihan eri luokkaa (20 000 vs 6000 km).
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
    Lainaa (Tympeysmies @ Kesä. 27 2008,18:47) kirjoitti
    No nykyäänhän ei ole pakko huollattaa merkkihuollossa. Toisen merkin merkkihuollosta (muutenkin mieleisempi paikka) järjestyi viiden päivän päähän "tehdään odottaessa" -aika *

Eli kun saa huollattaa missä vain (ilman että takuu kärsii) niin kai se tarkoittaa myös, että saa huoltaa itse, kunhan ei tumpeloi?
    Takuun myöntäjän pitää pystyä osoittamaan, että mahdollinen vika johtui väärästä huollosta, muuten ei ole sanomista (Kuluttajaviraston sivuilla kertoivat).
    Soittelin erääseen mp-huoltoon ja tarjosin pyörääni tonnin huoltoon... kaveri ystävällisesti kieltäytyi, kun ei ollut kyseisen merkin valtuutettu korjaamo. Hänen mukaansa "huoltojen vapaus" koski vain autoja, ei prätkiä.

Eivätpähän merkkiliikkeet sano asiaan mitään, ellei tule jotain takuunalaista vikaa, sitten voivat alkaa kiukuttelemaan.
    -HD FXD -07

Vanhoja...
    -Z750 -04
    -CBR 1000 RR -04
    -YZF R1 -08
    Takuun osalta en osaa sanoa, mutta ihmisenä, joka en hirveästi pyörien tekniikasta ymmärrä, arvostan sellaista pyörää, jossa ainakin ensimmäiset määräaikaishuollot on teetetty liikkeessä. Kun ei koskaan voi tietää, jos ei myyjää tunne, kuinka taitava teknikko ko. henkilö on. Mut toisaalta, tuskin se pyörän myyntiä sen enempää haittaa. Tumpelot ehkä vaan jää pois ostajaehdokkaista
    you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
    Omassa Trumpassa takuu on toiminut ihan hienosti sen vähän mitä on tarvinnut, vaikka en liikkeessä ole huollattanutkaan. Liike on melkein 300km päässä ja eka huolto 800km. Olisi pitänyt käydä kotona suihkussa ja ajaa takaisin huoltoon .

Jos ei itse huollettu pyörä jollekin kelpaa, eipä ole pakko ostaa. Luultavasti on pidetty vähän tarkemminkin kuin pelkissä määräaikaishuolloissa käyttämällä.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
    Lainaa (B12 @ Kesä. 27 2008,22:10) kirjoitti
    Omassa Trumpassa takuu on toiminut ihan hienosti sen vähän mitä on tarvinnut, vaikka en liikkeessä ole huollattanutkaan. Liike on melkein 300km päässä ja eka huolto 800km. Olisi pitänyt käydä kotona suihkussa ja ajaa takaisin huoltoon .

Jos ei itse huollettu pyörä jollekin kelpaa, eipä ole pakko ostaa. Luultavasti on pidetty vähän tarkemminkin kuin pelkissä määräaikaishuolloissa käyttämällä.
    Tai sitten epäilee, että on pihistelty ja laitettu itse sen mitä pystyy. Se kun vaan on et "neverknow". Mut turha tästä on varmaan sen enempää vääntää. Tuskin oikeesti pyörissä toi huoltokirja niin paljoo merkkaa kuin autoissa. Toki itse ihan vien varsin mielelläni ekaan määräaikaishuoltoon liikkeeseen, että katsovat, että kaikki on kunnossa jnejne. Mut toisaalta itse kun en osaa kunnolla pyörää huoltaa (tietysti ne pienimmät), niin anna ammattilaisille asian.

Tulipa tässä nimittäin yksi tutuntuttu mieleen. Ko. hemmo antoi pyöränsä pojalleen huollettavaksi. No, jotain pientä siinä unohtui kun laittoi katteet takaisin paikalleen ja heti seuraavassa ajossa moottori leikkasi kiinni tms... Että sillee
    empä pane paljoa painoa käytettyä ostettaessa tolle huoltokirjalle..
    tämä merkkiliikkeessä huollettu ei tänä päivänä kerro valitettavasti paljoakaan huollon tasosta.
    valitettavasti.

vastaavasti tää ei tarkota sitä että kaikki merkkihuollot ois huonoja.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Merkkiliikkeen huollosta ei välttämättä ole muuta hyötyä kuin että saa leiman huoltokirjaan - lähes tulkoon pelkästä valohoidosta
    ZH2 2020
    Lainaa (Attitude @ Kesä. 27 2008,22:29) kirjoitti
    Merkkiliikkeen huollosta ei välttämättä ole muuta hyötyä kuin että saa leiman huoltokirjaan - lähes tulkoon pelkästä valohoidosta
    Yritän silti pitää luottamusta yllä liikkeeseen, johon oman pyöräni olen viemässä (eli Tampereen R.M.Heino) Tosin samalla sitä pyörää korjataan muutenkin samalla (oma vika) No, onneksi menee vakuutukseen ja tuli ulkomaan reissu sopivaan väliin, niin ei haittaa vaikka pari päivää korjauksessa onkin (loman aikaan). Mistä tulikin mieleen, että täytyypi sinne soitella ja varmistaa, että ovat todellakin vaihtamassa takakatteen eikä vain maalamassa sitä (vaihto luvattu vakuutusyhtiöstä) sekä kysäistä mitä ne on suunnitellu vanteen osalle (maalaus kun ei kelpaa, jos ei tule uuden veroista).

Kun itse tekee saa sitä mitä osaa. Liikkeestä ei ikinä tiedä mitä sieltä saa, voi olla hyvää tai huonoa tai jotain siltä väliltä.
    Vaikka omat pyöräni huoltelen ja korjaan itse niin kolmisen vuotta sitten pyöräkaupan yhteydessä omistukseni ajautui 16 vuotta vanha BMW K 75 ja minua ilahdutti siinä se, että ne kaksi omistajaa, jotka pyörällä oli ollut, olivat aina hoidattaneet pyörän liikkeessä. Ja tumpeloita kun olivat olleet niin eivät olleet muutenkaan repostelleet pyörää, joten sain käsiini oivallisen kappaleen. Tahtoo olla nuo tee-se-itse miehet monesti myös kaikenlaisten virityksien keksijöitä, joiden jäljiltä saa korjata yhtä jos toista.

Lisäksi... rehellisesti kun totean niin hyvin paljon on näitä "itse-osaajia", jotka huoltavat pyörän itse mutta suunnilleen silloin kun sattuvat muistamaan. Ja nuukuuttaan fuskaavat heti kun tulee joku hieman enemmän kuluja vaativa huolto tai varsinkin korjaus ja siitä alkaa pyörän rapistuminen.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    Jos myyjällä on esittää oikeaa faktaa pöytään, niin mulle ei ole mitään helvetin väliä missä ne huollot on teetetty. Ei ei! En tarkoita sitä, että esittelee mulle momenttiavainta ja sanoo tehneensä sillä joskus jotain muutakin, kuin hakannut nauloja seinään. Mutta jos hänellä on esittää esim. kuvamateriaalia tehdyistä huolloista jne. tai vaikkapa venttiilien välyksien tarkistuksiin liittyvät paprut (helppo tehdä itse - helppo myös "väärentää") -> mitkä oli välykset -> mitä oli palat aiemmin -> mitä siellä on nyt paikoillaan jne.

Äkkiä sen huomaa kuka on myymässä ja mitä on myymässä.

Ne kaverit jotka ostaa kaiken ns. kirjapohjalta, niin olkoon onnellisia niin. Helmiä löytyy myös sieltä, jotka eivät ole käyttäneet pärräänsä siellä iki-ihanassa huoltoliikkeessä 100tkm asti.

Kukin tyylillään ja järjenkäyttö sallittua. Jos ei oma järki riitä, niin kaveri mukaan jolla on Mensan paperit. Nimittäin nykypäivän insinööristyvässä moottoripyörämaailmassa ilman noita papereita ei tiedä pärrästä mitään.

- P
    Lainaa (r1150r @ Kesä. 28 2008,00:35) kirjoitti
    Vaikka omat pyöräni huoltelen ja korjaan itse niin kolmisen vuotta sitten pyöräkaupan yhteydessä omistukseni ajautui 16 vuotta vanha BMW K 75 ja minua ilahdutti siinä se, että ne kaksi omistajaa, jotka pyörällä oli ollut, olivat aina hoidattaneet pyörän liikkeessä. Ja tumpeloita kun olivat olleet niin eivät olleet muutenkaan repostelleet pyörää, joten sain käsiini oivallisen kappaleen. Tahtoo olla nuo tee-se-itse miehet monesti myös kaikenlaisten virityksien keksijöitä, joiden jäljiltä saa korjata yhtä jos toista.

Lisäksi... rehellisesti kun totean niin hyvin paljon on näitä "itse-osaajia", jotka huoltavat pyörän itse mutta suunnilleen silloin kun sattuvat muistamaan. Ja nuukuuttaan fuskaavat heti kun tulee joku hieman enemmän kuluja vaativa huolto tai varsinkin korjaus ja siitä alkaa pyörän rapistuminen.
    Eli korjaat itse ja haukut muut jotka itse huoltavat, siis silloin kun sattuvat muistamaan että pitäisi huoltaa pärrää?

Ja lisäksi olet onnellinen, että juuri sinulle ajautui Bemari jonka kaksi aiempaa omistajaa olivat oikein kiitollisesti merkkihuollossa käyttäneet.

Kohta 1. jos itse huollat, niin osaat ne pommit välttää ja vähän katsoa miten sitä pyörää on pidetty (muutenkin kuin maalipinnat ja vahat sen päällä). Eiköhän se ole kuitenkin fakta, jos tiedät pyöristä sen verran että pystyt niitä huoltamaan, niin osaat välttää myös ne kaikista pahimmat pommit?

Kohta 2. jos itse huollat niin osaat myös arvostaa niitä yksilöitä jotka joku muukin on itse huoltanut ja pitänyt hyvässä kunnossa?

kohta 3. et varmaankaan tekstisi perusteella myisi itse itsellesi pyörää, koska sen on joku muu huoltanut ja on voinut laiminlyödä huoltoja ja muutenkin nuukailla vähän sieltä sun täältä?

Ristiriitaista(ko?)

- P

Olen itse huoltanut kaikki pyöräni tähän asti, lukuunottamatta venttiilien säätöjä kahdessa viimeisessä. Pariin kertaan olen törmännyt siihen, että liikkeeseen vaihdossa tarjotessa ensimmäiseksi kysytään huoltokirjaa ja mutistaan kaikenlaista negatiivista kun käy ilmi että "itse huollettu". Selkeät huoltotaulukot ja esim. täydelliset tankkaustilastot on sitten hieman "pehmentäneet" vastapuolen asennetta.

Hieman olen samaa mieltä BMW-herran kanssa siitä että löytyy varmaan paljon tosi tunnollisia kavereita, jotka jopa "ylihuoltavat" pyöriään => mutta sitten löytyy myös niitä, jotka pitävät pyöriään "palokuntatyyliin" eli vasta jos jotain menee rikki niin korjataan ja minkäänlaista ennakoivaa tai määräaikaishuoltoa ei tehdä.

Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Lainaa (hondamania @ Kesä. 28 2008,09:50) kirjoitti
    Olen itse huoltanut kaikki pyöräni tähän asti, lukuunottamatta venttiilien säätöjä kahdessa viimeisessä. Pariin kertaan olen törmännyt siihen, että liikkeeseen vaihdossa tarjotessa ensimmäiseksi kysytään huoltokirjaa ja mutistaan kaikenlaista negatiivista kun käy ilmi että "itse huollettu". Selkeät huoltotaulukot ja esim. täydelliset tankkaustilastot on sitten hieman "pehmentäneet" vastapuolen asennetta.
    Itsellä on sama tyyli kirjata kaikki ja viime syksynä vein vanhan ´82 Hondan vaihdossa liikkeeseen "huoltohistorian" kera ja pyörä upposi kuin sulaan voihin vaikka oli varmasti erittäin epäkurantti pyörä liikkeessä myytäväksi. Myynti-ilmoituksessa kehuivat kyllä sitten pyörää vuolaasti.

Kukaan ei tosissaan tosin oletakaan, että 25 vuotiasta reilun 1000 €:n pyörää kukaan pajalla huollattaisikaaan.

Samalla tavalla ovat yksityisetkin ostajat olleet mielissään noista papereista, joista selviää kaikista huoltokohteista ajankohta ja kilometrit ynnä lisäksi muut korjaukset, jotka eivät varsinaiseen huolto-ohjelmaan kuulu.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    Lainaa kirjoitti
    Tulipa tässä nimittäin yksi tutuntuttu mieleen. Ko. hemmo antoi pyöränsä pojalleen huollettavaksi. No, jotain pientä siinä unohtui kun laittoi katteet takaisin paikalleen ja heti seuraavassa ajossa moottori leikkasi kiinni tms... Että sillee
    itseppä on poikansa kasvattunut...
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Tumpelolle ei kannata antaa pyörää huollettavaksi. Se koskee niin itseä, kavereita, tutuntuttuja JA merkkiliikkeiden huoltoja. Kaikista ryhmistä löytyy niitä tumpeloita ja oikeasti hyviäkin huoltomiehiä. Kannattaa siis antaa huoltoon sille, johon eniten luottaa.

premier

emeritus
    Tämä on vähän hankala juttu. Jos ei tunne pyörän myyjää, on täysi huoltokirja aina eduksi. Se osoittaa, että pyörää on huollettu ainakin sen verran mitä liikkeet määräaikaishuolloissa niitä huoltavat.

Jos pyörä on melko uusi, eli takuunalainen ja ajettu esim. 13tkm, eikä siihen löydy huoltokirjaa, on se omasta mielestä vähän erikoista. Tulee helposti sellainen tunne, että on ostettu uusi pyörä, mutta ei piheyttään ole viitsitty huollattaa sitä. Jos ei ole raaskinut uutta pyörää huollattaa, niin onko viitsinyt/raaskinut itsekään huoltaa sitä kunnolla. Onko raaskinut ostaa esim. kunnollisia momenttiavaimia.

Toisaalta jos myyjä on tuttu, jonka tietää pitävän "vehkeistään" huolta ja takuuaikakin on ohi, niin silloin asia on luonnollisesti eri. On tuossakin edelleen se ongelma, että kun itse myy samaa pyörää aikanaan eteenpäin esim 26tkm ajettuna, on hankala saada ostajaa vakuuttuneeksi siitä, että ensimmäinen omistaja on huoltanut mopoa kunnolla. Näkisin se vaikuttavan vähän jälleenmyyntiarvoonkin.

Jos olette huoltotestejä lukeneet, niin ei se huoltokirja kerro mistään muusta,kuin että omistaja on niin pihi,ettei ajaa täydet huoltoaikataulun määrittämät öljynvaihtovälit, esim 12tonnia, jotka on tarkoitettu johonkin matka-ajoon, sitten käyttää pyörää jossain aktiivi rata-ajossa.

Itse täytetty huoltokirja ja sinne voi vaikka nitoa öljykuitteja yms varaosakuitteja mukaan, jos haluaa, niin näkee mitä on tehty. onhan se hieno, että jotain historiaa syntyy. Itseä ei vakuuta yhtään joku kerran 10 tonnissa oleva huoltoleima.

Olen sitä paitsi huomannut, että monesti huollossa käyttäjät ei tajua pyöristään mitään, ajavat kuin autolla, ja kun huoltoaika tulee, niin sitten huoltoon. tai pari tonnia yli jos ei aikaa löydy.

JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Niinhän se nimenomaan on, että merkkihuoltoonkaan ei voi täysin luottaa, mutta ei voi myöskään luottaa siihen, että henkilö itse on huoltanut pyöränsä kunnolla, ellei ole todella hyvää ja luotettavaa dokumentaatiota asiasta. Jotkut öljynostokuitit eivät vakuuta mitään.

Merkkiliikkeen huoltokirjakaan ei tee kovin suurta vaikutusta, mutta se sentään takaa edes jotain. On tullut nähtyä niitä pyörämyyjiä, jotka kirkkain silmin hehkuttavat miten on mopoa pidetty kuin kukkaa kämmenellä, huollettu itse kun ei ne siellä liikkeessä tee mitään kunnolla. Silti takarenkaasta löytyy kamelinpaskapaikkaa, kytkimessä ei ole vapaaliikettä nimeksikään jne.

Pointtini on se, että merkkiliikkeen huoltokirja takaa jotain. Itse huolletut pyörät voivat olla todella hyvin huollettuja ja täysin huoltamattomia tai kaikkea siltä väliltä. Eri ihmisillä kun on erilainen käsitys siitä mikä on hyvää huoltamista (ainakin silloin kun se tehdään itse).
    Lainaa (pitkäkoipi @ Heinä. 04 2008,13:06) kirjoitti
    Pointtini on se, että merkkiliikkeen huoltokirja takaa jotain. Itse huolletut pyörät voivat olla todella hyvin huollettuja ja täysin huoltamattomia tai kaikkea siltä väliltä. Eri ihmisillä kun on erilainen käsitys siitä mikä on hyvää huoltamista (ainakin silloin kun se tehdään itse).
    Samaa mieltä, vaikka tässä nyt on esitetty näkemyksiä "ristiriidasta". Ei yksinkertaisesti voi tietää kuinka tumpelo toinen on, ainakaan jos ei tunne henkilöä ja tämän työn jälkeä. En tässä aio korostaa kenenkään osaamista, en omaani enkä kenenkään muunkaan.

Otetaan nyt vertailuksi vaikkapa Tampereen eräs suosituimmista huoltoliikkeistä (jääköön nyt nimeltä mainitsematta). Se on ainakin ihan vissi että jonkinlaista osaamista löytyy, sillä motoristien suosio yleensä ansaitaan.

Onhan se tietenkin totta, että joku yksityinen voisi olla vieläkin lahjakkaampi, tai sitten ei. Joka tapauksessa sieltä merkkiliikkeestä saa ainakin hyvää jälkeä. 1000 motoristia, johon mahtuu taitamattomia kuten myös kokeneitakin konkareita, ei voi olla väärässä, eikä nyt puhuta kärpäsistä.

Näitä samoja pointteja on tässä jaariteltu jo vähän aikaa, mutta sanomani on että kyllä sillä huoltokirjasella on myönteinen vaikutus ainakin minun ostopäätökseeni. Ainakin jos tiedän huollot suorittaneen huoltamon.

Get a life, get a bike!
    Lainaa (Attitude @ Kesä. 27 2008,22:29) kirjoitti
    Merkkiliikkeen huollosta ei välttämättä ole muuta hyötyä kuin että saa leiman huoltokirjaan - lähes tulkoon pelkästä valohoidosta *
    näi on. olen seurannut eräänkin jos toisenkin merkkihuollon toimintaa, nimiä en sano, niin aivan täysin valohoitoa oli uusille pyörille ja eikun leima papereihin ja on ns. huollettu. siis ei edes öljyjä ole vaihdettu, ei yhtään mitään tehty. kommentoivat, että sehän on uusi, ei sille mitään tarvi tehdä, ilmaista rahaa tulee kun tuovat sisäänajon jälkeiseen merkkihuoltoon.

itse huoltamalla saa varmimmin sellaista huoltoa kuin haluaa. tää moottoripyöräily on vielä edelleen rasvanäppien hommaa. meinaan, jos ei halua maksaa ilmasta. olen joskus itekin saanut aikoja sitten prätkän huollosta ja niin vain oli ketju kiristämättä, roikkui ja monet pultit olivat putoamaisillaan, liian löysällä. sen kerran jälkeen päätin, että teen ite mitä osaan tai joku osaava kaveri saa tehdä harrastusmielessä. niitäkin onneksi on ja harrastaja tekee parasta jälkeä.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
    Itse soittelin muuten tuosta ekasta huollosta (1000 km) liikkeeseen josta pyörän ostin ja joka tän huollon lupas tehdäkin, no setä sanoi että ajella lähemmäs 1500 km ettei aiemmin kannata tuoda... Ens viikolla pitäis tieten soitella ja varata se aikakin että päästäisiin reissuun huolletulla pyörällä. Eli ei muuta kuin
    Minulle on sanottu erään merkin (ei nykyisen) merkkiliikkeessä, että huolla itse jos haluat ja he lyövät leiman kun ajelen joskus ohi. ihan ok palvelua, mutta ei ehkä kannata jokaiselle asiakkaalle tarjota kuitenkaan.

Että ei niihin merkkiliikkeen leimoihinkaan voi sokeasti luottaa. Jos oikein saivartelemaan ruvetaan, ei voi luottaa yhtään mihinkään. Oli pyörässä merkkiliikkeessä täytetty huoltokirja tai ei. Se voi olla erinomaisesti huolletty tai täysin päin persettä. Ainakin TM:n prätkähuoltotestien mukaan merkkihuoltojen taso on jotain surkean ja katastrofaalisen väliltä. Aina kymmenen pajan testissä löytyy yksi hyvä ja yksi jokseenkin kelvollinen, muut aivan uskomatonta paskaa.

Pyörän kunnosta leimat tai niiden puute ei kerro yhtään mitään. Leima tarkoittaa ainoastaan sen, että öljyt on todennäköisesti vaihdettu ko. ajankohtana ja ketjut säädetty. Kukaan merkkiliike ei rasvaa takajousituksen linkkuja, paineista takaiskaria ym. todelliseen kalleimpien osien kuntoon vaikuttavia asioita. Huoltoleimoista et voi tietää, onko moottori kulunut, nokat kuopilla, iskari vetelee viimeisiään, takalinkut ruosteessa, pyöränlaakerit kuluneet, jarrulevyt lähes vaihtokunnossa jne. jne.

Ainoa suuntaa antava tae kunnosta, arvosta ja ostoksen kannattavuudesta on huolellinen koeajo ja pyörän tarkka syynääminen ennen ostoa asiantuntevan kaverin kanssa, jos itseltä ei asiantuntemusta löydy. Huoltoleima ei kerro sitä, onko pyörä pommi vai ei. Ihan sama autojenkin kanssa. Maksat 400€ huollossa öljynvaihdosta ja peruutusvalon polttimoiden ja takaluukun saranoiden "tarkastuksesta". Mitään todellista huoltoa vaativia käyttöikää lisääviä huoltokohteita nykyautoissa ei edes ole. Niihin vaihdetaan öljyt, tulpat, suodattimet ja rikkoutuneita osia. niitä ei tarvitse säätää eikä rasvata kuten ennen.
    KTM 690 Enduro R -15
    Jep, eipä tee merkkiliikkeen huoltokirja enää vaikutusta (tai no luotan kyllä RM Heinon Treen huollon tekemisiin).
    Nimittäin ostin pari vuotta sitten käytetyn Gessun johon oli kirjan mukaan juuri tehty Porissa (jääköön liikkeen nimi pois) 60tkm huolto. No eka kesä meni mukavasti (3500km) paitti, että kun päätin vaihtaa koneeseen Denson Iridiumit ihan vain uteliaisuutta, niin no toisen pytyn alatulppa lähti käsin kiertämällä irti. Toisena kesänä aloin ihmetellä kun kumi haisee liikennevaloissa. Syyksi paljastui aivan riekaleina oleva laturin moniurahihna joka kuuluu _vaihtaa_ tuossa 60tkm huollossa.
    Talvella tein sitten mopoon kaikki mitä 60tkm huollossa pitäisi tehdä, eli vaihdoin sen riekaleisen hihnan ja bensasuodattimen joka sekin oli täysin tukossa eli täynnä mustaa mönjää. Suodattimen vaihtokin kuuluu 60tkm huoltoon. Jarru- ja kytkinnesteistä en osaa sanoa oliko vaihdettu mutta kaikki 4 jarrupiiriä tuli käytyä läpi ja kytkin. Kytkinnesteen vaihto herkisti kytkintä hurjasti joten ilmeisesti neste oli aluperäistä.

Jos minä ostan käytettyä pyörää, kysyisin ensin edelliseltä omistajalta mitä pyörälle on tehty ja jos omistaja on itse huoltanut, kysyn vain montako momenttiavainta hänellä on. Se kertoo aikas paljon suhtautumisesta vehkeeseen. Minä olen pärjännyt Gessun kanssa kahdella momenttiavaimella. Yhdellä ei pärjää. En ostais pyörää jonka huoltaja ei käytä momenttiavaimia, oli sitten ammattilainen ja harrastaja.
    No kun aikaan myyn pyörän se on paljon paremmassa kunnossa kuin minulle tullessa ja niin oli edellinenkin pyörä.
    Mutta onko tuosta muun-kuin-merkkihuollon käyttämisestä kokemusta takuun kannalta?

Minun pitäis viedä kawa 6000tkm:n huoltoon, mutta merkkipajalle pääsis joskus 3-4 viikon päästä. Esimerkiksi erään toisen merkin pajalle, jossa hommia hoitelee hyvin hyvin kokenut vanhan kansan mekaanikko, pääsis muutamassa päivässä...

Hommat kyllä hoituisi, siitä ei ole epäilystäkään, vaan mitäpä sanoisi maahantuoja takuuasioiden tullessa kysymykseen?
    KTM 1290 Super Adventure S
    Lainaa (kimimikakeke @ Heinä. 27 2008,15:35) kirjoitti
    Hommat kyllä hoituisi, siitä ei ole epäilystäkään, vaan mitäpä sanoisi maahantuoja takuuasioiden tullessa kysymykseen?
    Huono sanoa muiden kuin maahantuojan. Kysäiseppä sieltä, vaikka vastauksen kyllä jo tiedätkin.
    KTM 690 Enduro R -15
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Jos osaat ja varmasti tiedät mitä teet, ja oikeilla välineillä, ja ammattitaitoa riittää muuhunkin kuin katteiden ja öljyproppujen avaamiseen tai kierteiden rikkomiseen;
    sanon vaan että tee itse niin parempi tulee.
    Näin se vaan on tässä omituisessa suomenmaassa jossa jokainen osaa apukoulun jälkeen töihin päästyään rakentaa jopa avaruussukkulan.
    Kun itse ostan uuden pyörän, en vie sitä edes mihinkään huoltoon en edes ensimmäiseen. Takuusta viis. Jos raukeaa niin tehköön niin. Aattelin kuitenkin siten, että seuraavalla, ihka uudella ajellaan yli 200 tkm. Ja se varmaan muodostuukin sitten omalta kohdaltani viimeiseksi. Tota ikää kun kertyy joka vuosi lisää.
    Onneksi aika ei tee poikkeusta.
    Mutta tosiaan, jos osaat itse, ja ymmärrät tekniikasta jotain, älä vie suomaaalaiseen huoltoon mitään.
    GHOSTWRITER
  30.  
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Siis tosiaan. On niin. Että suomaalaiset esittää osaavansa mutta eivät sitten puheittensa lisäksi osaa esittää edes oikeanlaatuista lakimiestä...
    Siksi kuluttajaneuvojilla hommia piisaa.....kun suomalainen osaa...ja yrittää..osata.
    GHOSTWRITER
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen