Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 41:sta
  1. #1
    Tuli hankittua uudempi prätkä.

    Rekisteriotekin on jo kotona.

    Otetta lukiessa tuli yllätys.

    Ovat lisänneet moottoripyörän kokonaispainon papereihin.

    Kokonaispainoksi on merkitty 460 kg. Pyörän painoksi on merkitty 270 kg. Kantavuutta papereissa ei ole merkitty.

    Kantavuushan on kokonaispaino - pyörän paino eli 190 kg.

    No pitäisi lähteä viikon matkalle vaimon kanssa kaksi päällä ajellen. Tavaraakin pitäisi saada mukaan.

    Jos noudatetaan lakia, niin pyörän paino on tuo 270 kg, kuskin paino on 115 kg, vaimon paino on 65 kg, ja tavaraa oli viimeksi 2 kertaa 11 kg (paino laukun kanssa) sekä yksi päälli laukku johon laitettiin varmaan saman verran painoa eli 11 kg. No koko summa on nyt 483 kg. Tuosta puuttuu vielä ajovarusteiden paino... Pitäisi jättää noin 25 kg tavaraa pois. Tarkoittaa käytännössä, että ei saada mukaa muuta kuin parit nenäliinat.

    Nyyh.... pitääkö ostaa isompi pyörä...

    Tämä nykyinen on yamaha FJ-1200 ABS.

    Laskeskelin renkaiden kantavuutta.
    Edessä on Michelin Pilot Road 2 merkinnällä 58 eli 236 kg.
    Takana on macadam joku merkinnällä 71 eli 345 kg.
    Renkaiden kantavuus on siis yhteensä 581 kg.

    Renkaiden puolesta kantavuus siis riittää loistavasti.

    Onko kukaan muu huomannut vastaavaa ongelmaa?

    Millä konstilla viranomaiset ovat mahtaneet määrittää tuon kantavuuden?



    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  2. #2
    Aikoinaan oli jossain moottoripyörälehdessä tai Teknarissa juttua moottoripyörien kantavuuksista. Yllätys, yllätys ns. isoilla matkapyörillä oli pienin kantavuus. Silloin taisi joku ison bemarin kantavuus olla kuski ja matkustaja ajovarusteissa ja 1 kg tavaraa. Ja mitä pienempi pyörä oli kyseessä niin sen suurempi kantavuus.
    Omassa pyörässä näkyy omapaino olevan 196 kg ja kokonaismassa 376 kg eli kantavuus 180 kg.
    Eipä tuolla kyllä tulekaan kuin yksin ajeltua. Ja pyörä on ER-6n



    Taivas saa odottaa
  3. #3
    Bussukassa näytti olevan 250kg/430kg.
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  4. #4
    193/375 olis kiksuttimessa eli kantavuus 182 [miinus] kuski kamat päällä <100kg [miinus] vaimoke kyydissä kamat päällä ~60kg eli tavaroille jää vielä 20-25kg kantavuutta

    uusi matkalehmä ilmoittautuu suzuki GSXR-1000

    nojoo mutta mites muuten toi 193kg onko se aina ns "märkäpaino" mikä otteessa lukee ku olin joskus kattovinani että mopottimelle oli ilmotettu painoa 168kg
    GSXR-1000 Limited
  5. #5
    Lainaa (Tohtori R @ Kesä. 26 2008,11:23) kirjoitti
    193/375 olis kiksuttimessa eli kantavuus 182 [miinus] kuski kamat päällä <100kg [miinus] vaimoke kyydissä kamat päällä ~60kg eli tavaroille jää vielä 20-25kg kantavuutta

    uusi matkalehmä ilmoittautuu suzuki GSXR-1000

    nojoo mutta mites muuten toi 193kg onko se aina ns "märkäpaino" mikä otteessa lukee ku olin joskus kattovinani että mopottimelle oli ilmotettu painoa 168kg
    No kun kuski syö vielä pikkasen eli paino nousee yli 110 niin sitten tavaraa kulkee vähemmän. :-)


    Selatessani nettiä tuosta kantavuudesta taisin törmätä jonkinlaiseen tietoon, että tuo rekisteriotteessa oleva pyörän oma paino pitäisi olla paino nesteineen ja normaali varustuksella. Ilmeisesti laukut ei kuulu tuohon painoon.
    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  6. #6
    Mä olen törmänny tohon ongelmaan kun etsin matkapyörää.
    Ei tahdo kantavuus riittää.
    -Sergei-
    - Sergei-


    "Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
    En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
  7. #7
    Ratkaisu on simppeli, jätetään se eukko kotia ja tehdään vain A-luokan reissuja.
    https://reissu.org
  8. #8
    Mulla on DL650 Vstromissa kantavuus laskelmieni mukaan noin 204 kiloa, joten vaikka olisi kaksi 90-kiloista päällä niin vielä kulkisi tavaraa mukana kivasti. Pitempiä matkoja silmälläpitäen tämän pyörän ostinkin, vaikka ei ole ns. matkapyörä kumminkaan. Joten hyvä kantavuus ei tullut yllätyksenä eikä lasti niin kovin paljoa ajovakavuuteen tunnu vaikuttavankaan. Ja luultavimmin ajan ilman kyytiläistä.



    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  9. #9
    Lainaa (Wolff @ Kesä. 26 2008,12:08) kirjoitti
    Ratkaisu on simppeli, jätetään se eukko kotia ja tehdään vain A-luokan reissuja. *
    ...tai vaimolle oma pyörä
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  10. #10
    Lainaa (Sara @ Kesä. 26 2008,12:24) kirjoitti
    Lainaa (Wolff @ Kesä. 26 2008,12:08) kirjoitti
    Ratkaisu on simppeli, jätetään se eukko kotia ja tehdään vain A-luokan reissuja.
    ...tai vaimolle oma pyörä
    Mut jos se ei suostu kumpaankaan.

    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  11. #11
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Kesä. 26 2008,12:30) kirjoitti
    Lainaa (Sara @ Kesä. 26 2008,12:24) kirjoitti
    Lainaa (Wolff @ Kesä. 26 2008,12:08) kirjoitti
    Ratkaisu on simppeli, jätetään se eukko kotia ja tehdään vain A-luokan reissuja. *
    ...tai vaimolle oma pyörä *
    Mut jos se ei suostu kumpaankaan.

    sivuvaunu.

    Tosin en ole koskaan kuullut, että virkavalta olisi puuttunut, jos pyörä on asiallisesti pakattu.
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  12. #12
    Lainaa (BlackCat @ Kesä. 26 2008,10:58) kirjoitti
    Yllätys, yllätys ns. isoilla matkapyörillä oli pienin kantavuus. Silloin taisi joku ison bemarin kantavuus olla kuski ja matkustaja ajovarusteissa ja 1 kg tavaraa.
    Olen puolestani ollut siinä käsityksessä, että bemarilla kantavuus riittää toisin kuin joillain muilla...
    Pari poimintaa kantavuuksista (maahantuojan sivuiltaa):
    boksereista R 1200 RT 236 kg, 1200 GS 211 kg, GS adv. 216 kg ja rivikoneista K 1200 GT 238 kg ja 1200S 202 kg.
  13. #13
    Heh. sivuvaunun kanssa lofooteille...

    Siitähän riemu syntyisi....

    ja sivuvaunu yamah fj1200 pyörään... Mistäs sen saisi...



    No joo leikki leikkinä ..... ja totuus totena...



    Itse asiassa aion luottaa tuohon, että virkavalta ei puutu asiallisesti lastattuun mopoon. Tiedän, että tehot riittää kyllä.
    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  14. #14
    Lainaa (nipo @ Kesä. 26 2008,12:40) kirjoitti
    Lainaa (BlackCat @ Kesä. 26 2008,10:58) kirjoitti
    Yllätys, yllätys ns. isoilla matkapyörillä oli pienin kantavuus. Silloin taisi joku ison bemarin kantavuus olla kuski ja matkustaja ajovarusteissa ja 1 kg tavaraa.
    Olen puolestani ollut siinä käsityksessä, että bemarilla kantavuus riittää toisin kuin joillain muilla...
    Pari poimintaa kantavuuksista (maahantuojan sivuiltaa):
    boksereista R 1200 RT 236 kg, 1200 GS 211 kg, GS adv. 216 kg ja rivikoneista K 1200 GT 238 kg ja 1200S 202 kg.
    Kantavuus 238 kg bemarissa alkaa olla kohdallaan. Meidän tapauksessa painoa tulee 213 kg ja ajovarusteet päälle.

    Aika vähän sekin silti vielä on. Siis tuo bemarin kantavuus.

    Luultavasti noissa määräyksissä on huomioitu jonkinlainen kerroin tuohon turvallisuuteenkin.

    Luulisi noiden akselien kestävän pienen (noin 30kg) ylikuormankin.

    En tiedä mikä muu siellä rakenteessa voisi sitten hajota liiasta kuormasta. Ajettavuus tietysti kärsii mitä enemmän painoa on. Jarrutus ja kallistusominaisuudet taitavat hävitä ensimmäisenä.



    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  15. #15
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Kesä. 26 2008,10:47) kirjoitti
    Tuli hankittua uudempi prätkä.

    Rekisteriotekin on jo kotona.

    Otetta lukiessa tuli yllätys.

    Ovat lisänneet moottoripyörän kokonaispainon papereihin.

    Kokonaispainoksi on merkitty 460 kg. Pyörän painoksi on merkitty 270 kg. Kantavuutta papereissa ei ole merkitty.

    Kantavuushan on kokonaispaino - pyörän paino eli 190 kg.

    No pitäisi lähteä viikon matkalle vaimon kanssa kaksi päällä ajellen. Tavaraakin pitäisi saada mukaan.

    Jos noudatetaan lakia, niin pyörän paino on tuo 270 kg, kuskin paino on 115 kg, vaimon paino on 65 kg, ja tavaraa oli viimeksi 2 kertaa 11 kg (paino laukun kanssa) sekä yksi päälli laukku johon laitettiin varmaan saman verran painoa eli 11 kg. No koko summa on nyt 483 kg. Tuosta puuttuu vielä ajovarusteiden paino... Pitäisi jättää noin 25 kg tavaraa pois. Tarkoittaa käytännössä, että ei saada *mukaa muuta kuin parit nenäliinat.

    Nyyh.... pitääkö ostaa isompi pyörä...

    Tämä nykyinen on yamaha FJ-1200 ABS.

    Laskeskelin renkaiden kantavuutta.
    Edessä on Michelin Pilot Road 2 merkinnällä 58 eli 236 kg.
    Takana on macadam joku merkinnällä 71 eli 345 kg.
    Renkaiden kantavuus on siis yhteensä 581 kg.

    Renkaiden puolesta kantavuus siis riittää loistavasti.

    Onko kukaan muu huomannut vastaavaa ongelmaa?

    Millä konstilla viranomaiset ovat mahtaneet määrittää tuon kantavuuden?
    Meillä vaimon kanssa todella tarkkaan samat painot (pyörä+tavarat+henkilöt) kuin sulla.
    Ollaan parivuotta vedetty: suurin sallittu kok.massa, ja siihen päälle 50-100kg tilanteesta riippuen, no proplemos, hanaa vaan...
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  16. #16
    Lainaa (wesba @ Kesä. 26 2008,12:49) kirjoitti
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Kesä. 26 2008,10:47) kirjoitti
    Tuli hankittua uudempi prätkä.

    Rekisteriotekin on jo kotona.

    Otetta lukiessa tuli yllätys.

    Ovat lisänneet moottoripyörän kokonaispainon papereihin.

    Kokonaispainoksi on merkitty 460 kg. Pyörän painoksi on merkitty 270 kg. Kantavuutta papereissa ei ole merkitty.

    Kantavuushan on kokonaispaino - pyörän paino eli 190 kg.

    No pitäisi lähteä viikon matkalle vaimon kanssa kaksi päällä ajellen. Tavaraakin pitäisi saada mukaan.

    Jos noudatetaan lakia, niin pyörän paino on tuo 270 kg, kuskin paino on 115 kg, vaimon paino on 65 kg, ja tavaraa oli viimeksi 2 kertaa 11 kg (paino laukun kanssa) sekä yksi päälli laukku johon laitettiin varmaan saman verran painoa eli 11 kg. No koko summa on nyt 483 kg. Tuosta puuttuu vielä ajovarusteiden paino... Pitäisi jättää noin 25 kg tavaraa pois. Tarkoittaa käytännössä, että ei saada mukaa muuta kuin parit nenäliinat.

    Nyyh.... pitääkö ostaa isompi pyörä...

    Tämä nykyinen on yamaha FJ-1200 ABS.

    Laskeskelin renkaiden kantavuutta.
    Edessä on Michelin Pilot Road 2 merkinnällä 58 eli 236 kg.
    Takana on macadam joku merkinnällä 71 eli 345 kg.
    Renkaiden kantavuus on siis yhteensä 581 kg.

    Renkaiden puolesta kantavuus siis riittää loistavasti.

    Onko kukaan muu huomannut vastaavaa ongelmaa?

    Millä konstilla viranomaiset ovat mahtaneet määrittää tuon kantavuuden?
    Meillä vaimon kanssa todella tarkkaan samat painot (pyörä+tavarat+henkilöt) kuin sulla.
    Ollaan parivuotta vedetty: suurin sallittu kok.massa, ja siihen päälle 50-100kg tilanteesta riippuen, no proplemos, hanaa vaan...
    Arvelinkin, että joku on jo kokeillut.

    Taitaa tämä kantavuus olla jonkinlainen valtion keksimä "turvallisuus" ajatus.

    Itse asiassa olen juuri tällä hetkellä (26.6.2008 klo 13:02) laatimassa matkasuunnitelmaa.



    Kolme viikkoa lähtöön.
    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  17. #17
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Kesä. 26 2008,10:47) kirjoitti
    Kokonaispainoksi on merkitty 460 kg. Pyörän painoksi on merkitty 270 kg. Kantavuutta papereissa ei ole merkitty.

    Kantavuushan on kokonaispaino - pyörän paino eli 190 kg.
    Näihin otteen merkintöihin tuli hiukka tutustuttua noiden piilofarku-säännösten kohdalla ja kävi ilmi että auton omapaino on ns. ajokuntoisena = nesteineen + kuljettaja 70kg. Eritoten noissa 5hlö pakuissa tähän matikkaan joutui ryhtymään riittääkö kantavuus kun kuitenkin yli 50% piti olla vielä tavaroillekin jäljellä jotta sai pakuksi - tai sitten piti tyytyä vain 4hlö pakuun = yksi takaistuinpaikka olisi pitänyt poistaa

    Eli samaa sääntöä noudattaen pyörä itse 200kg + matemaattinen kuski 70kg = otteen omapaino 270kg. Tällöin siis 100kg kuski onkin vain 30kg pois kokonaispainosta

    Päteekö sama matikka pyöriin?
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  18. #18
    Meillä on aina reissussa n.50 kg ylipainoa eikä ole koskaan ollu ongelmia.
    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
  19. #19
    Eipä tuo kantavuus normi kotiloissakaan paljoa isompi ole. 4 tosimiestä kyytiin, niin kantavuuden raja on jo saavutettu. Siihen sitten 8 koria kaljaa, ruuat, ym mökkivermeet niin on ylitetty kantavuus 1½ kertaisesti... ts. kyllä ne vehkeet jaksaa viedä kuormaa...
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
  20. #20
    Eipä tuosta suurempaa haittaa ole ollut vaikka painot yli menevätkin, just viikonloppuna tultiin reissusta ja hyvin Ducati kuljetti niin baanalla kuin umpikiharaisilla pikkuteilläkin. Sen kun muistaa kattoa ettei aivan suurimpiin monttuihin varomattomasti aja, voipi takapää pohjata, eikä huolimattomasti käännä kahvaa kun kuitenkin takana on aikaslailla painoa, herkänlaisesti lastin kanssa nostaa "nenää".
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  21. #21
    Lainaa (HiTec @ Kesä. 26 2008,13:11) kirjoitti
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Kesä. 26 2008,10:47) kirjoitti
    Kokonaispainoksi on merkitty 460 kg. Pyörän painoksi on merkitty 270 kg. Kantavuutta papereissa ei ole merkitty.

    Kantavuushan on kokonaispaino - pyörän paino eli 190 kg.
    Näihin otteen merkintöihin tuli hiukka tutustuttua noiden piilofarku-säännösten kohdalla ja kävi ilmi että auton omapaino on ns. ajokuntoisena = nesteineen + kuljettaja 70kg. Eritoten noissa 5hlö pakuissa tähän matikkaan joutui ryhtymään riittääkö kantavuus kun kuitenkin yli 50% piti olla vielä tavaroillekin jäljellä jotta sai pakuksi - tai sitten piti tyytyä vain 4hlö pakuun = yksi takaistuinpaikka olisi pitänyt poistaa

    Eli samaa sääntöä noudattaen pyörä itse 200kg + matemaattinen kuski 70kg = otteen omapaino 270kg. Tällöin siis 100kg kuski onkin vain 30kg pois kokonaispainosta

    Päteekö sama matikka pyöriin?
    Aikas erikoinen laskenta tapa. Tuo 70 kiloa on laskennallinen kuskin ja matkustajan paino. Tosin tuo 70 kg on jonkun hernekepin paino.

    Minun mielestä tuo omapaino kertoo ajoneuvon oman painon nesteineen, mutta ilman kuljettajaa.

    Aion silti lykätä tavarat ja vaimon kyytiin ja lofooteille lomps...vai miten se oli?


    Periaatteessa tuo kantavuus tuntuu kauhean pieneltä. Hmmm... onkohan se muuten laskettu niin, että kantavuus pitää olla pienempi kuin on ajoneuvon oma paino?
    Höh, tuolla laskentatavalla kyllä moottoripyörän pitäisi painaa vähintään 500 kiloa...
    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  22. #22
    Tuossa laskennallisessa painossa oli vielä sellainenkin detail jotta kuskina se oli sen 70kg, mutta noita matkustajapaikkoja laskiessa 1hlö olikin á 75kg => wanhakoppainen Pösö Partner tahi Citroen Berlingo meni 5hlö pakuksi heittämällä, ilman mitään muutoksia, mutta FaceLiftin omapaino oli noussut 100kg => niitä saa vain 4hlö pakuksi No nythän juuri tuli noista kokonaan uusi malli, Tepee, jota on mm. jatkettu pituutta 24cm, mutta palataanpa aiheeseen

    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Kesä. 26 2008,14:17) kirjoitti
    Hmmm... onkohan se muuten laskettu niin, että kantavuus pitää olla pienempi kuin on ajoneuvon oma paino?
    Entäs tuollainen 50cc mopo? Vehjes painaa alta 100kg ja siihen Äijä päälle ja "moottorilla" onkin 2x omapainonsa verran raahattavaa. Nykyisellään noilla saa kuskata jopa 2hlö - tosin ei kai sentään kahta 100kg aikuista Äijää
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  23. #23
    Jouset kireälle ainakin. Yli sata kiloa painavat voisivat harkita... ;)
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  24. #24
    Vähän on sama onkkelma. Itseltä kun löytyy tuo kaljamaha = painoa yli 100kg + mammakaan ole mallin "mitoissa saati painoissa", niin kyllä se kaks piällä meno on fasulla jäänyt. Ei siinä muuten mitään, mutta tulee vaan niin sikahirveä ajettava tosta pyörästä. Venkuroi kuin mikäkin käärme mutkissa.
    Tiedä sitte muutenkaan kuinka hyväksi rungolle, iskareille tai renkaille on vedellä liialla kuormalla..
    04 Buell xb12s

  25. #25

    -Aihe kuuluu samaan kastiin kuin splittaus ja sortseilla ajelu. Ylipaino on jokaisen kuskin oma asia,johon puuttuvat vain kukkahatut ja erektiohäiriöstä kärsivät sinivuokot.
  26. #26
    Tuo tyhjäpainokin on aika jännä käsite -joissain pyörissä se ilmoitetaan ilman öljyjä ja kuulemma ilman renkaitakin. Laske siinä sitten mitä pyörän päälle saa lastata Luin yhdestä lehdestä taulukkoa, jossa oli mm. pyörän tyhjäpainot, polttoainesäiliön tilavuus ja pyörä ajokunnossa. Ainakaan nuo tekijät eivät kerro näköjään miten paljon voi ottaa lastia.
    Omassa Drag Star 650 Assa 201kg kantavuus. Näyttäisi, että BMW tai Moto Guzzi on seuraava pyörä juuri tuon kantavuuden vuoksi. kyllähän tuo näyttää hyvin kantavan, mutta olisi kyllä kiva tietää, että se oikeasti kestää reilun ylipäinon.
  27. #27
    meillä lukee otteessa omamassa 370, kokonaismassa 600. Kun lasken itteni ja emännän jää kuormalle 70 kg.
    Eiköhän ton luulis riittävän...
  28. #28
    heh, niin tuo ylipaino (kuskin) ylipaino on kukkahattujen ongelma.

    Eikä mulla ole ylipainoa, olen vain liian lyhyt.

    No, jooo, vitsi vitsi...

    Kyllä tuo kantavuus taitaa kaikissa ajopeleissä kyllä olla riittävä.

    Mopojen tehotkin taitavat riittää, riippumatta moposta.

    Ongelma taitaa tulla vastaan ääriolosuhteissa, kuten saksan moottoriteillä ja alppien kiharoilla.

    Eikä kukaan taida ainakaan vielä valvoa noita kantavuuksia. Jokaisen kuskin omassa päässä taitaa olla päätös siitä, että ajaako mopolla, jossa kantavuus ylittyy kun matkataan kaikkien tavaroiden kanssa.

    Ja siihen löytyy lääke.... vaimolle oma konepyörä tai vähemmän tavaraa tai kuskin painonpudotus tai huolto-auto.

    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  29. #29
    Lainaa (Wolff @ Kesä. 26 2008,12:08) kirjoitti
    Ratkaisu on simppeli, jätetään se eukko kotia ja tehdään vain A-luokan reissuja.
    Aloin juuri sanomaan samaa mut olit ehtinyt enemmin
    Hidas ollakseen nopea.

    Suzuki GSX-R 1000 K6
  30.  
  31. #30
    Tuossa massat lainattuna asetuksesta:

    Lainaa kirjoitti
    25 §
    Massat
    1. Ajoneuvon kokonaismassa on ajoneuvon valmistajan sallima suurin kuormatun ajoneuvon massa. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun kokonaismassa on sen akselin tai akseliston välityksellä tiehen kohdistuva massa kuormatun perävaunun ollessa kiinnitettynä vetävään ajoneuvoon.

    2. Jos ajoneuvon alustan valmistaja on rajoittanut ajoneuvon kokonaismassan 1 momentissa tarkoitettua pienemmäksi, katsotaan ajoneuvon kokonaismassaksi alustan valmistajan ilmoittama arvo.

    3. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen massaa täydessä ajokunnossa kaikkine tavanomaisine varusteineen, vararengas, työkalut, poltto- ja voiteluaineet sekä jäähdytysneste mukaan luettuina. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun omamassa on sen akselin tai akseliston välityksellä tiehen kohdistuva massa perävaunun ollessa kiinnitettynä vetävään ajoneuvoon. Matkailuperävaunun omamassaan luetaan akku ja kiinteästi varusteisiin kuuluva yli 50 litran vetoinen vesisäiliö, mutta ei nestekaasupulloja.

    4. Ajoneuvon akselille tai telille kohdistuva massa on valmistajan sallima suurin massa, joka ajoneuvon kokonaismassasta jonkin akselin tai telin välityksellä kohdistuu tiehen.

    5. Jos suurin tiellä yleisesti sallittu ajoneuvon kokonaismassa tai akselille taikka telille kohdistuva massa on pienempi kuin 1 tai 4 momentissa tarkoitettu massa eikä ajoneuvoa ole katsastuksessa hyväksytty merkittäväksi rekisteriin tiellä yleisesti sallittuja massoja suuremmilla arvoilla, määritellään ajoneuvon kokonaismassaksi tai akselille taikka telille kohdistuvaksi massaksi suurin ajoneuvolle tiellä yleisesti sallittu arvo.

    6. Kuljettajan ja matkustajien massaksi lasketaan 75 kg, jollei jäljempänä tarkoitetussa EY-direktiivissä, E-säännössä tai ministeriön päätöksessä toisin määrätä.
    Kohdan 6 poikkeukset voi joku ahkerampi sitten etsiä jostain..

    Vaan eipä nuo rekisteriotteessa ilmoitetut omamassatkaan välttämättä täsmää tehtaan ilmoittamiin. Esim. minun Road Kingistä tehdas ilmoittaa painoksi n.330 kg siinä kunnossa, kun se tehtaalta lähetetään. Luulisin, että tankki ei ole silloin täysi. Rekisteriote kuitenkin sanoo 310 kg. Liekö tuo sitten ravistellut osia matkalle vähintään 20 kg.

    Lähde: Finlex, Asetus
    ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista
    XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
    FLHRI, eli Road King -97
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen