Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 49:sta
  1. #1
    No nyt tulee sitten oikeen aloittelijakysymys. Pyöräkin kun on ollut vasta 2½ tkm...

    Eli kuinkas usein ketjuja pitäisi noin suurin piirtein rasvailla?
    Tietty kun ne on kuivat mutta...

    Millaistas öljyä noihin pitäisi laittaa?
    MIVVin hiilikuituputket saavat Varaderon ärjymään =)
  2. #2
    Itse olen rasvaillut joka toinen tankillinen ja käytän vahaa..mut makunsa kullakin mitä käyttää..
    Pyörät:Suzuki GSXR 1100 -92
    Honda cr125r -92
  3. #3
    Tästä muuten sairraan monta aloitusta jo, haku toimintoa kehiin :-)

    Mut pääpiirteittään, niin että kiireellä jo kauppaan hakemaan esim Motulin chain lubea ja ruikit sitä kauttaaltaan niihin ketjuihin o renkaille molemmin puolin. Nosto tuelle, jos on ja pyörittelemällä takanakkia tehokas voitelu.

    Ja tää siis vähintään tonnin välein ja aina sadekeliajon jälkeen, ja mielellään lämpimiin ketjuihin.

    Eli pyöräkauppaan, ja kun oot voidellut, niin kannattaa hakutoiminnolla hakea ketjujen rasvaus ja sieltä löydät sit ziljoona juuri oikeaa tapaa hoitaa tämä sama toimenpide :-9
    CBR 1000F -89
  4. #4
    Haulla löytyy varmasti asiasta paljon keskustelua...

    Asiaan vaikuttaa mitä ainetta ketjujen voiteluun käyttää, mutta perusohje on ehkäpä joku 300-500km välein.

    Itse käytän motulin chain lube:a ja ihan hyvältä on vaikuttanut.
  5. #5
    Itse rasvailen noin 500-1000 kilometrin välein riippuen ajo-olosuhteista/teistä mitä ajan ja käytän vaihteistoöljyä
    Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän *Eiku Pappa tunturin
  6. #6
    Lainaa (chainese @ Kesä. 25 2008,14:19) kirjoitti
    Tästä muuten sairraan monta aloitusta jo, haku toimintoa kehiin :-)

    Mut pääpiirteittään, niin että kiireellä jo kauppaan hakemaan esim Motulin chain lubea ja ruikit sitä kauttaaltaan niihin ketjuihin o renkaille molemmin puolin. Nosto tuelle, jos on ja pyörittelemällä takanakkia tehokas voitelu.

    Ja tää siis vähintään tonnin välein ja aina sadekeliajon jälkeen, ja mielellään lämpimiin ketjuihin.

    Eli * pyöräkauppaan, ja kun oot voidellut, niin kannattaa hakutoiminnolla hakea ketjujen rasvaus ja sieltä löydät sit ziljoona juuri oikeaa tapaa hoitaa tämä sama toimenpide :-9
    Juurikin näin
    Suzuki Gxsr 1000 K8 Akra Evolution Edition
    ZX12R *-02(ex)
    Suzuki GsxR750W -92(ex)
    I memorize the words to the porno movies
  7. #7
    Jos poutasäätä, niin tankillisen välein about. Sadekelillä useammin. Reissun päälle pyörä takapukin varaan ja hieman kostuttelen jotain riepua vaihteistoöljyllä. Sitten vain takagummia pyöritellen ja riepu ketjun ympäri käärittynä rullailen läpi muutaman kierroksen. 2 kertaa yleensä tuota riepua vähän kostutan öljyllä. Tuosta näkee kun ketju on kostea, mutta ei roiski vanteille näin toimien.

    Jotkut melkein uittavat niitä ketjuja öljyssä, mikä ei suinkaan ole tarpeen. Aika pieni määrä loppujen lopuksi riittää, kun vain saa tiivisterenkaillekin hieman menemään.

    - P



  8. #8
    500km välein on hyvä mp:n ketjulle. Jos ajat melko kovassakin vesisateessa kuten minä, niin sitten kyllä joka sateella ajon jälkeen. Kokemuksieni mukaan 1000km välein on jo liian harvoin. Riippuu tietysti miten rasvaiselta ketju näyttää, jos ketju näyttää kuivalta niin viimeistään silloin kannattaa ketju rasvata/öljytä ettei ketjuun muodostu ruostetta.

    Ketjujen rasvaamiseen on paljon vaihtoehtoja, esim:

    -MP Ketjurasva (Sotkee toiseksi vähiten laadusta riippuen).
    -MP Ketjuvaha (Sotkee vähiten, ei ehkä sovellu kovempaan ajoon ainakaan pidemmäksi aikaa).
    -Moottorisahan teräketjuöljy (Sotkee paljon, ehkä eniten).
    -Vaihteistoöljy (Sotkee paljon).

    Yllämainitut vaihtoehdot eivät ole paremmuus järjestyksessä, toki sotkun määrä riippuu siitä paljonko levittää rasvaa/öljyä ketjuun. Ketjuvahaa lukuun ottamatta saattaa helposti tulla laitettua liikaa, parempi liikaa kuin liian vähän.
  9. #9
    Ketjujen kitka muuten tuntuu lisääntyvän selvästi jo mun vajaan 400km tankkausvälillä. Sen huomaa siitä, että kun rasvaa ketjuja keskituen varassa takaratasta samalla käsin pyörittäen, niin kitka vähenee selvästi sitä mukaa kun ketjujen rasvaus etenee. Kitkahan yleensä muuntautuu lämmöksi ja sitä myöten vaikuttaa O-renkaiden elinikään. Suositeltua tuhatta kilsaa en ole ikinä viitsinyt pitää voiteluvälinä, 500 kilsaa saa olla maksimi.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  10. #10
    Rasva 200-300 km, pesu 2000-4000 km.

    -hh-
  11. #11
    Ainakin Yammun ohjekirja (kyllä, olen lukenut) suosittelee n.800km. Olen tosin laittanut vähän tiheämmin, (ainakin sateella.) varmaan noin 600 km välein on tullut laitettua.
    Käyttäen Bilteman ketjyöljyä, tätä tosin saa laittaa usemmin kuin esim ELF:in samaa kamaa.
    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

    Yamaha FJR 1300A -08
  12. #12
    Lainaa (harmaahukka @ Kesä. 26 2008,09:49) kirjoitti
    Rasva 200-300 km, pesu 2000-4000 km.

    -hh-
    +1
    RF 900 R -97
    ZZR 1100 -99
    GSX 1300 R k6
    GSX 1300 R k9
  13. #13
    Kerta viikkoon rasvat ja pesu. Ei turhaa stressiä vaan *
  14. #14
    Ite pesen ketjut (brake cleanerii ja rätti), jolla hinkkaan ketjut puhtaiks ennen öljyymistä.

    Joku viisas voi sit sanoo, jos tota brakecleanerii ei jostain syystä kandeis käyttää ketjujen puhdistukseen.
  15. #15
    Lainaa (kiivi3 @ Kesä. 26 2008,11:05) kirjoitti
    Ite pesen ketjut (brake cleanerii ja rätti), jolla hinkkaan ketjut puhtaiks ennen öljyymistä.

    Joku viisas voi sit sanoo, jos tota brakecleanerii ei jostain syystä kandeis käyttää ketjujen puhdistukseen.
    Niih. Ainakin CRC brake cleaner purkissa sanotaan, että kannattais välttää muovi- ja kumiosille laittoa. O-renkaat voinee tykätä pahaa tuosta aineesta. Minä en laittais.

    PS. Enkä oo viisas ... mutulla mennään
    Honda VFR 750 F 1997 (RC36) - MYYTY!
  16. #16
    Lainaa (Mopoko @ Kesä. 25 2008,14:20) kirjoitti
    Itse rasvailen noin 500-1000 kilometrin välein riippuen ajo-olosuhteista/teistä mitä ajan *ja käytän vaihteistoöljyä *
    Juurikin näin, halpaa/helppoa (keskijalka on).
    Tietty sit sateen jälkeen hetimiten, vaikka oliskin esim. kokoontumisajo.
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  17. #17
    Aina välillä näkee niitäkin mielipiteitä, että ketjuja ei kannata pestä, jos vaan rasvaa säännöllisesti ja oikein eli sisäpuolelta. Jolloin keskipakovoima siirtelee liat ulkopinnalle ja pois varsinkin O-renkaista. Olen kyllä taipuvainen tuon uskomaan, öljyrätillä voi joskus pyyhkäistä koko matkalta, jotta ketju näyttää siistimmältä.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  18. #18
    rasvaa noin 300-500km välein, pesua ei koskaan. öljyämisen jälkeen pyyhkäiset sivulenkit puhtaaksi, niin näyttää puhtaalta.
    kerran yksi jamppa kysyi,että miten sun ketju pysyy noin puhtaana ja millä putsaan/voitelen niitä. epäili myös ketjujen olevan melko uudet. no olihan ne 30tonnia ajetut ja ei pesty koskaan. sivureunan pyyhkäisy sen tekee.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  19. #19
    Lainaa (mtkoskin @ Kesä. 26 2008,11:13) kirjoitti
    Lainaa (kiivi3 @ Kesä. 26 2008,11:05) kirjoitti
    Ite pesen ketjut (brake cleanerii ja rätti), jolla hinkkaan ketjut puhtaiks ennen öljyymistä.

    Joku viisas voi sit sanoo, jos tota brakecleanerii ei jostain syystä kandeis käyttää ketjujen puhdistukseen.
    Niih. Ainakin CRC brake cleaner purkissa sanotaan, että kannattais välttää muovi- ja kumiosille laittoa. O-renkaat voinee tykätä pahaa tuosta aineesta. Minä en laittais.

    PS. Enkä oo viisas ... mutulla mennään
    Juu siellä voi olla o- tai x-renkaat ihmeissään.

    "Also an effective cleaner for clutch, transmission and engine parts. Does not contain chlorinated solvents. Do not apply to brake linings, plastic or rubber parts (including seals). Protect such parts from overspray during cleaning."

    Ai niin mulla olikin keppiveto.
  20. #20
    Lainaa (Nomad @ Kesä. 26 2008,13:12) kirjoitti
    Ai niin mulla olikin keppiveto.
    Sulla pääsee hepoja hukkaan

    - P
  21. #21
    Juu ja lenkkien sivuille vaan,että o-renkaat saa voitelua.niin rätillä voi välillä pyyhkästä koko ketjua niin saa lian pois kanssa.
    Honda cb 125 k5 b6. Honda 125 twin. Honda cx 500 .Suzuki gsx 750. Suzuki gsx 1100F.
  22. #22
    vaihteistoöljyä hammasharjalla (eukon) hinkaten ja lopux rätillä kuivaus ni eipä tarvi erikseen kettinkejä pestä.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  23. #23
    Lainaa (Tuppervaari @ Kesä. 26 2008,18:50) kirjoitti
    vaihteistoöljyä hammasharjalla (eukon) hinkaten ja lopux rätillä kuivaus ni eipä tarvi erikseen kettinkejä pestä.
    Sanoisin tuota juuri pesuksi

    -hh-
  24. #24
    Lainaa (harmaahukka @ Kesä. 26 2008,21:04) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Kesä. 26 2008,18:50) kirjoitti
    vaihteistoöljyä hammasharjalla (eukon) hinkaten ja lopux rätillä kuivaus ni eipä tarvi erikseen kettinkejä pestä.
    Sanoisin tuota juuri pesuksi

    -hh-
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  25. #25
    Lainaa (harmaahukka @ Kesä. 26 2008,21:04) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Kesä. 26 2008,18:50) kirjoitti
    vaihteistoöljyä hammasharjalla (eukon) hinkaten ja lopux rätillä kuivaus ni eipä tarvi erikseen kettinkejä pestä.
    Sanoisin tuota juuri pesuksi

    -hh-
    no eipä tarvi erikseen rasvata
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  26. #26
    Kaverini vertasi useana kesänä ketjujen kestävyyttä. kokeilu alkoi siitä kun castrollin vahalla ketjut oli loppu jo 20tkm jälkeen. pelkkä moottori öljy tippakannulla 300-500km välein tai perämoottorin vaihteisto öljy jos tarvi reissussa rasvata ja ketjut alkoi kestää 35-40tkm. Nyt on omassa scottoiler rasvari ja ketjut pysyy sopivan kosteana mutta ei sotke vannetta. Veikkaan että sillä päästään hyvään kestävyyteen.
  27. #27
    Halpa ja hyvä = 3 euron tippakannu ja moottoriöljyä tms rasvaa.

    Helppo ja kätevä = Scottoiler (halpa siinä mielessä että ketjut kestää, kestää ja kestää.). Lisäksi pysyy puhtaana.

    Turha = Suihke (ei mitään etuja tippakannuun nähden ..tai .. no.. jos pitkällä reissulla mukana niin ehkä sitten kätevämpi)
  28. #28
    Lainaa (Kemppi @ Kesä. 27 2008,02:50) kirjoitti
    Halpa ja hyvä = 3 euron tippakannu ja moottoriöljyä tms rasvaa.

    Helppo ja kätevä = Scottoiler (halpa siinä mielessä että ketjut kestää, kestää ja kestää.). Lisäksi pysyy puhtaana.

    Turha = Suihke (ei mitään etuja tippakannuun nähden ..tai .. no.. jos pitkällä reissulla mukana niin ehkä sitten kätevämpi)
    S´oot niin väärässä tuon sprayn suhteen.
    Kronoby Racing Team
  29. #29
    Rypsiöljyllä ja pullasutilla tulee parasta... ja tonnin välein ripottelee vähän sokeria ja rusinoita päälle...
    CBR 1000F -89
  30.  
  31. #30
    Vähän tyhmä kysymys, mutta mitäs ootte mieltä uskaltaako mineraalitärpätillä puhdistaa ketjut. Vanteiden paskat lähti ainakin paremmin kun millään vannepuhdistusaineella. Purkissa lukee vielä, että "voidaan käyttää yleispuhdistusaineena, sillä ei vahingoita maalipintoja"
    Ex.
    Ducati 1098 -07
    Ducati 749s -03
    Ducati Monster 750M -99
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen