Pyöräni virtalukossa oleva suojalevy avaimenreiässä on ollut jo pidempään jumissa auki-asennossa ja tästä syystä ilmeisesti virtalukkoon on päässyt menemään kaikenmaailman pölyä&kuraa. Nyt sitten vihdoin se lukko on alkanut jumittamaan eli on melko hankalaa saada virtaa päälle pyörään. Hommahan hoituu parhaiten avaamalla se virtalukko, mutta matkassa on pieni mutta. Tällä hetkellä en oikein voi avata sitä lukkoa ja pitää pyörää mahdollisesti useampaa päivää poissa ajosta, koska se on ainoa kulkuvälineeni töihin. Lukkoöljyä reilunlaisesti roiskimalla olen nyt saanut sen jotenkin toimimaan ja kysyisinkin onko kellään jotain kikkakolmosta ensiavuksi tuohon, jotta saan sen pelittämään toivon mukaan riittävän pitkään, että kerkiän sen lukon purkamaan ja putsaamaan kunnolla.
Itse käytän CRC:n aseoljyä eikä ongelmia ole tullut.
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
En suosittelisi lukkoöljyä..Voip olla et loppuu vähänenkin toiminta..
Pyörät:Suzuki GSXR 1100 -92
Honda cr125r -92
Olen jumittunutta lukkopesää uittanut huolella WD-40 litkulla,
itselläni ainakin auttanut.
Suzuki V-Strom 1050XT
mitäs se "virtalukonpohja" dikkaa siitä että uittaa jollain öljyillä![]()
GSXR-1000 Limited
WD:t ja CRC:t on pelkästään hyväks myös sähköosille... jotta miks ei... hapettumat lähtee litoon ja oikosulkuja ei tapahdu...(Tohtori R @ Kesä. 25 2008,20:06) kirjoitti
CBR 1000F -89
Jep näin on. Samanlaisen ohjeen sain jammu korjaamolta kun sanoin että TDM:än virtalukko takkuilee ja ei meinaa saada avainta pois. Käskivät laittaa jotain ohuta sprayöljyä kunnolla niin että ui siinä ja sitten kääntelee avaimesta. Näin tein ja nyt toimii kuin junan vessa.(chainese @ Kesä. 25 2008,21:12) kirjoitti
Silloin tällöin tööttään lukot (virta & bensatankki) täyteen CRC:tä. Hyvin on pelittänyt.
- P
Mulla ainakin WD40 ja CRC multispray ovat pitäneet lukot hyvässä kunnossa. WD40 Jopa korjasi entisen kevarini jumittuneen virtalukon.
Mitäs jos kuitenkin ensalkuun kävisit teettämässä siihen uuden avaimen. Noi lukon jumittamiset kuullostaapi enämpi kuluneen avaimen, kuin paskisen lukon oireilta.
FJR
"Dorkat eivät ikinä vanhene" - REMU
Minulla jumitti avain. Avain toimi jo pari vuotta hieman taipuneena, mutta jossain vaiheessa taipui sen kriittisen piirun lisää.
CBR 600F -99
Edellisessä pyörässä oli samantyyppisiä ongelmia virtalukon kanssa ja siihen auttoi crc.
Kuluneesta avaimesta ei ainakaan mun tapauksessa ollu kyse, koska vara avain oli uudenkarhee ja samanlailla takkuili.![]()
Ei ole avaimesta kiinni. Ihan ok kunnossa on se jota käytän ja vara-avain lähes käyttämätön. Molemmat takkuavat ihan yhtä pahasti. Tarvii vissiin liottaa lisää sitä tuolla öljyllä.
Vika selvisi kx-centterissä neuvoa kysymällä. Huollon kaveri sanoi, että kaikissa tuollaisissa virtalukoissa on sama homma. Se kuluu jotenkin silläviisii, että avainta tarvii työntää hieman eteen tai taaksepäin ja samalla kääntää niin sitten taas toimii ja näinhän se tuntuu tekevän. Otan tuon lukon silti auki kun on aikaa niin näkee mitä se on syönyt.
No hyvä homma että selvisi. Tuo on muuten niitä legendaarisia lauseita. Eli ens viikolla tilaillaan uutta lukkoa(TomiF @ Kesä. 26 2008,13:41) kirjoitti
- P
Crc:tä vaan ja jos ei auta ei auta kuin virtalukonvaihto,silloin se on jo niin kulunut ,että pakko vaihtaa
Honda cb 125 k5 b6. Honda 125 twin. Honda cx 500 .Suzuki gsx 750. Suzuki gsx 1100F.
Paitsi jos sinne on päässyt kaikennäköstä likaa ja kun sen saa kunnolla putsattua niin se avaaminen voi hyvinkin auttaa.. tai sitten ei.. mutta sen näkee ajallaan.
omasta pyörästä jämähti tankin lukko. millä tota uskaltais lähtee ronkkimaan kun avain tod.näkösesti katkee jos voimalla vääntää.
kiva oli eilen pysähtyä tankkaamaan ja huomata et ei bensa kelvannutkaan![]()
Taas se crc ja voit keventää painamalla korkkia tukevasti samalla avainta kääntäen.(lassep @ Heinä. 02 2008,19:36) kirjoitti
tattista vaan, purkki crc:ta, pari voimasanaa ja epämääräinen avaimen eestaas nylkyttäminen tuotti toivotun lopputuloksen. nyt pääsee taas(AimoPamaus @ Heinä. 02 2008,19:39) kirjoitti
![]()
Virtalukon avaaminen tuotti tulosta. Sain sekä putsattua sen, että oikastua yhden vääntyneen jutun sieltä sisältä ja taas toimii lukko niinkuin olisi uusi. Ja pienellä säädöllä sai sen kuluneisuuden aiheuttaman vian myöskin korjattua.
Mulla muuten aikoinaan oli TZR:ssä sama vika. Muistaakseni teetin uuden avaimen silleen että pyysin avaimen tekijää tekemään siitä avaimen kärjestä hieman leveämmän (vaiko korkeamman?) niin poistui sillä tuo ongelma. Ei tarvinu enää kääntää avainta eriasentoon.(TomiF @ Kesä. 26 2008,13:41) kirjoitti
Avaimesta kun tekee koko leveydeltä hieman leveämmän niin homma hoituu myös sillä.