No toiset kyllä ajavat autoakin samalla pieteetillä kuin toiset mopoa... ja toisaalta toiset taas ajavat mopolla ihan yhtä holtittomasti kuin Mertsi mersulla.
Dirty Nasty Furriner
otetaan vaikka tekniikanmaailma ja joku mplehti missä on normiauton tekniset tiedot ja jarrutustesti samassa ja vastaava testi sieltä mplehdestä. sieltä ne jarrutusmatkat löytyy ja mopo ei voita, oikeestaan jää jopa kakkoseksi....
Onkohan noissa uusissa Brembon ABS:eissa joku tällainen?(Oddo @ Kesä. 25 2008,23:48) kirjoitti
Meinaan kun mulla on 08 RoadKing ja siinä on nuo Brembon ABS:it kolmella saman kokoisella levyllä, niin kun jarruttaa hitaammin niin oikein sievästi pysähtyy, mutta kun eka kerran vetäisin kahdella sormella nopeammin, mutta en mielestäni kovempaa, niin johan alkoi hento vikinä kuulua. Meni ihan hetki ennen kuin tajusin että sehän meni saman tien absipuolelle. Noissa uusissa säätösykli on niiin nopea ettei sitä meinaa ensin edes tajuta että absi toimii. Hidastuvuuskin on kiitettävää luokkaa.
Pitihän sitä sitten kokeilla kaarteessa täysjarrutusta ja himmeä tunne kun nopeus vaan katoaa eikä edes ajolinja oikeastaan muutu. Manuaaleilla kuin piti olla valmiina tekemään kaarrejarrutuksessa vaikka minkälaista pikaliikettä siltä varalta että alkaa etunen tai takanen lähteä alta, noilla taas suurin riski on että muksahtaa sisäkaarteen puolelle nurin, kun ei tajua että se vauhti meni jo.
Vaikeinta noissa on saada itsensä vetämään tuollaisessa paikassa vain surutta liinat kiinni, kun aivo sanoo että varovasti varovasti. Etenkin jalan runttaaminen voimalla takajarrupedaalille on luonnotonta kun selkäydin sanoo että sillä kaadetaan kaarteessa pyörä silloin kun kaikki muu on jo epäonnistunut. Eli astutaan polkimelle, perä lähtee alta. Stongasta kiinni pitäen potkaistaan kaaatopuolen koipi taakse pois kaatuvan pyörän välistä ja kun ollaan kyljellään päästetään stongasta irti ja lähdetään pyörän kanssa eri teille.
Piikkienskan kanssa harjoittelu jääradalla - pricelessEikä mitään mennyt edes rikki.
Ehkä juuri tuosta syystä Bemussa jossa on samat jarrut on bemun oma yhteiskäyttösysteemi, joka jarruttaa automaattisesti kaikilla vaikka vetää vain kahvasta?
Ja sitten kun oppii tuohon ja ajaakin tavallisella, niin lepikko raikaa.. *![]()
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Muuttujia on varmaan "heti ja riittävän paljon", auton tai mopon malli/kunto/jarrujärjestelmä/jousitus, nopeus, renkaat, kuka on jarrua painamassa, vallitsevat ulkoiset olosuhteet, ym ... rippuu niin monesta seikasta että selkeää vertailua lienee aika hankala tehdä.(Tylyttäjä @ Kesä. 25 2008,16:03) kirjoitti
Ja lainauksen lainaukseen, niin aivan varmasti parempi pysähtyvyys saavutetaan pienellä (esim 10%) luistolla kun täydellä lukkojarrutuksella. Se tosin on sitten eria asia että kenellä on niin tarkka jarrujalka (tai käsi) joka osaa pitää pyörät lukkiutumisen rajoilla koko jarrutuksen ajan, eli tässä kohden hyvin toimiva abs hakkaa varmaan useimmat kuljettajat...
ZX-10R + ZX-6RR
No piti ihan ite testata. Vanhakoppanen busa paskoilla jarruilla satasesta nollaan tasan 26 metriä.. Että semmosta..![]()
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Tietysti paino vaikuttaa jarrutusmatkaan. Vai meinaatko, että 10 tn rekka Micran renkailla ja jarruilla pysähtyy yhtä nopeasta kuin Micra.(scuuba @ Kesä. 25 2008,16:31) kirjoitti
Tarkoitit varmaan sanoa, että paino ei vaikuta kitkaan.
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
Eikun paino nimenomaan vaikuttaa kitkaan.(Mosse @ Kesä. 26 2008,07:53) kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Oho! Uusikoppaisella ja kunnon jarruilla olisi tullut maailmanennätys?? Taisit olla jo nyt aika lähellä...(jummijammi @ Kesä. 26 2008,07:25) kirjoitti
![]()
Ja ihan vakavalla naamalla sanot tuon?(jummijammi @ Kesä. 26 2008,07:25) kirjoitti
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Ei paha. Mihin törmäsit?(jummijammi @ Kesä. 26 2008,07:25) kirjoitti
![]()
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Väärin. Tuo vaikuttaa pysähtymismatkaan, ei jarrutusmatkaan. Pysähtymismatka on reaktiomatka + jarrutusmatka.(wekkuli @ Kesä. 25 2008,13:39) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Ei vaan kitkakertoimeen...(SamiN @ Kesä. 26 2008,08:06) kirjoitti
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
No voin mä sen sanoa hymyssäsuinkin(cartman @ Kesä. 26 2008,08:38) kirjoitti
. Mut oon aina ihmetelly lehtien testejä, että onko niissä tosiaan tuo reaktioaika mukana, ku on niin järkyttävän pitkiä pysähtymismatkoja.. Ja en usko, että ainakaan meitin perheen käyttörellu pysähtyy tohon samaan..
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
no ei todellakaan(Mosse @ Kesä. 26 2008,09:20) kirjoitti
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
En kiistä, mutta ilmiö vaan toimii toisten päin vielä pahemmin. Ongelmanahan eivät suinkaan ole liian lähellä edessä ajavat autot, vaan liian lähellä takana ajavat autot.(banditx @ Kesä. 25 2008,22:49) kirjoitti
Väitän siis edelleen (viittaan taannoiseen turvallisuus-friikki-osion kinasteluun), että liikennetilanteessa mp (usein) pysähtyy nopeammin kuin auto. Koska mp-kuski (usein) on huomattavasti valmiimpi pysäyttämään ja (usein) omaa myös kunnon jarrut ja (usein) myös renkaat.
Kun mp aloittaa täystehojarrutuksen auton edellä, on kotterokuski pyörän takakumissa ennen kuin hän saa isonvarpaansa kaivettua nenästään puhumattakaan hidastumisen alkamisesta.
Aivan turhanpäiväistä kinastella siitä pysähtyykö Jammu 27,3 metrissä ja Vulva 28,6 metrissä. Matkat pitää mitata oikeina pysähtymismatkoina liikenneoloissa, joihin lasketaan mukaan myös kuskien reaktioaika sekä jarrutustapahtuman alkamiseen kuluva aika.
-hh-
PS. Mitäs tapahtui tuossa em. kokeessa, kun osia vaihdettiin ajoneuvojen kesken?
Jos ihan ilman sarvia ja hampaita tätä miettii, niin kuljettajallehan on aivan sama mitä kitkaa se on. Pointtihan tässä on se että pienessä luistossa pitoa onkin enemmän eikä vähemmän kuten herkästi luulisi. Rata-ajoa mopoilla harrastavalle tieto luulisi olevan mielenkiintoinen, koska mp:ää pitäisi pystyä ajamaan pikkuluistossa, mutta lipsahtus saattaa hirvittää. Renkaan luistossa käyttäytymisen ymmärtäminen tuo ehkä hiukan rohkeutta harjoitella.(wekkuli @ Kesä. 25 2008,22:35) kirjoitti
prkl en hokannut...(vetomies @ Kesä. 26 2008,08:49) kirjoitti
![]()
Dirty Nasty Furriner
Kitkakertoimeen vaikuttavat vain pintojen materiaalit(Mosse @ Kesä. 26 2008,09:20) kirjoitti
Tässä lisää...
MC KCI
Tunturi Super Sport '80 (tallissa)
taisi olla aika jyrkkä ylämäkikirjoitti
tarkoittaa 14,83 hidastuvuutta johon vaaditaan 1,5 kitkakerroin kumin ja tien välistä. Lisäksi painopisteen tulisi olla reilusti alle metrin korkeudessa.
Teoriassa jollain kuumilla tahmeilla slikseillä mahdollista. Käytännössä ei todellakaan, koska jarrutus tehon säätö ei ole optimaalista jne...
1g hidastuvuudella 100->0 39m
parhaat kesäkumit tarjoaa yli yhden kitkan jolloin lyhyempi matka mahdollinen jos jarrujen säätö täydellistä.
esim. 1,2g hidastuvuudella 100->32
Parhaimmat katurenkaat tarjoaa juuri tuon verran kitkaa jolloin ne ferrarit pysähtyy n. 35 metrissä
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
Ja ihan mielenkiinnosta kaivoin Biken testeistä noita jarrutusmatkoja 100-0:
Mopot:
BMW Megamoto 38,5m
KTM 950 Supermoto 39,0m
Yamaha FZS1-S ABS 40,4m
Suzuki GSF1250SA 42,2m
Honda CBF1000A ABS 42,8m
Yamaha FZS6-S 43,4m
Eli samoihin mennään autojen kanssa ja musta on hieman vaarallista ajatella että motoristi olisi kykenevä jarruttamaan nopeammin ja tehokkaammin, autoilla jarruttaminen on niin paljon helpompaa ja kyllä niissäkin jarrut ja renkaat ovat pääsääntöisesti kunnossa, kiitos katsastuskäytännön.
Dirty Nasty Furriner
Käytännössä tosiaan vaikuttaa, koska jarrutehoa ei ole rajattomasti, ja renkaan/alustan ominaisuudet ovat myöskin rajalliset.(wekkuli @ Kesä. 25 2008,22:23) kirjoitti
Paino vaikuttaa käytännössä yllättävän paljon sekä jarrutusmatkaan että mutkanopeuteen. Kärjistettynä; sama auto prätkä pystyy puolet kevyempänä huomattavasti parempiin mutkanopeuksiin ja lyhyempiin jarrutusmatkoihin.
Fysiikan lisäksi pitää tietää myös käytäntö. Muuttujia on meinaan enemmän kuin äkkiseltään uskoisi. Moni insinööri kompastuu tuohon, valitettavasti.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Mutta käytännössä puhtaalla kuivalla asvaltilla se lukkojarrutus pysäyttää auton kuitenki nopeammin kuin normi ABS:llä jarrutettaessa. Normi abs:t ei nimittäin pidä rengasta koko ajan juuri lukkiutumisen rajoilla vaan päästää aina välillä "löysiä", jolloin rengas ei jarruta maksimaalisesti. Eli tehokkainta on jarruttaa ilman ABSeja jumailaisella jarrujalálla joka pitää jarrtutehon sellaisena, että rengas pyörii juuri ja juuri(wekkuli @ Kesä. 25 2008,13:39) kirjoitti
Kannatta kokeilla jos on kaks täsmälleen samanlaista kiesiä toinen ABSeilla ja toinen ilman...
Kun katselee esim. TM:n testejä, niin autojen hidastuvuudet ABS-jarruilla näkyy olevan aivan 1 G:n pinnassa. Tietääkseni jarrutukset tehdään näissä testeissä runttaamalla jarrut pohjaan ja antamalla ABSien hoitaa loput.(S-mies @ Kesä. 26 2008,10:31) kirjoitti
Liukukitkakerroin on luokkaa 20 % alempi kuin lepokitkakerroin, joka antanee suuntaa myös käytännön kitkakertoimesta kuivalla asfaltilla, kun huomioidaan myös renkaan pinnan kuoriutuminen liukuvalta pinnalta.
Nyt pitäisi siis uskoa, että lukkojarrutuksella voitaisiin päästä 1 G:n hidastuvuuteen tai jopa yli. Uskokoon ken tahtoo.
Nyt päästään tietysti viisastelemaan termeillä, eli mitä tarkoitetaan lukkojarrutuksella, mutta optimijarrutukseen sitä ei pidä sotkea.
1000
Tämä päti ennen, mutta en tiedä päteekö enää, parhaiden ABS:ien kohdalla. Ovat nopeutuneet ja parantuneet niin pirusti.(S-mies @ Kesä. 26 2008,10:31) kirjoitti
Sama juttu ESP-systeemit. Ennen kova ajo ei niillä onnistunut juuri ollenkaan, meno tyssäsi niillä täysin. Nykyään parhailla espeillä hyvätkin kuskit pääsevät jopa lujempaa kuin ilman.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tässä myös Bikesta otettuja pysähtymismatkoja;
BMW K1200R 35,3 m
Triumph speed triple 36,0 m
Honda CB600F 34,5 m *
Kawasaki ZZR1400 36,07 m
Honda CBR1100XX 36,18 m
Aika paljon vaihtelee eri testeissä tehdyt jarrutusmatkat...
Tähän olisi mielenkiintoista saada nyt autojen esim alle 35m matkoja...listatkaapa joku kellä autolehtiä on...
Taisi kyllä olla ihan tasainen kuiva normi asfaltti päällyste. Renkaina Avonit, eli ei tod. mitkään tahmeat sliksit. Mä en niin noista teorioista jaksa välittää, käytännössä kivempi testata.(Oddo @ Kesä. 26 2008,10:13) kirjoitti
Ja mittarikin on kalibroitu Sh:llä, eli pitäis olla oikeasti satanen vauhtia. Ei se niin vaikea oo testata, kaveri tienviereen seisomaan merkiks, ja sen kohdalla liinat kii. Käykää itte testaan, siinä voi yllättyä. Edelleen ihmettelen noita +40 metrin testituloksia, siks oli pakko käydä kokeileen, enkä nyt ite usko tehneeni mitään yliluonnollista.
![]()
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Jarrupedaalin pohjaan runttaamalla ainakin vm 00 peugeot 206 pysähtyy nopeammin ilman abseja kun abseilla kuivalla asfaltilla. Liukkaallakin se pysähtyy pumppaamalla jarrua ilman abseja nopeammin kuin absien kanssa polkimen pohjaan runttaamalla. Tämä siis itse kokeiltua liukasradalla jokunen vuosi takaperin.(Tylyttäjä @ Kesä. 26 2008,11:13) kirjoitti
Tiedä sitten miten tämä liittyy alkuperäiseen topicciin![]()
pösön absit heikos kunnossa?
Aivan, et tehnyt mitään yliluonnollista. Ainoastaan aloitit jarruttamisen kymmenen metriä liian aikaisin.(jummijammi @ Kesä. 26 2008,11:19) kirjoitti
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
AutoBildistä otettuna
jarrutusmatka 100-0km/h kylmä/lämmin
Audi A4 2.0 tdi * * * * * - 36,2 / 35,8
Citroen C5 HDi * * * * * - 36,1 / 36,4
Ford Mondeo 2.0 TDCi - 38,1 / 38,0 (sedan)
Ford Mondeo 2.0 TDCi - 36,1 / 36,2 (wagon)
Mazda 6 Sport 2.0 D * - 38,9 / 38,6 (wagon)
Opel Vectra 1.9 CDTi * - 37,0 / 37,5 (wagon)
Renault Laguna 2.0 dCi -38,9 / 38,1 (wagon)
Audi TTS Roadster *- 35,9 / 35,5
Porsche Boxter S * *- 36,0 / 35,1
MB SLK 350 * * * * * - 35,7 / 35,2
Audi A3 2.0 Cabrio * - 37,8 / 37,4
BMW 125i Cabrio * * - 35,5 / 36,9
BMW 550i * * * * * * * - 36,3 / 35,9
Jaguar XF V8 * * * * *- 36,8 / 35,8
Audi S5 - 34,0 / 34,4
BMW M3 - 33,4 / 34,0
Kesärengas testi autona Mercedes renkaat 225/45 17
Michelin * * * * * * * * *- 36,5
Hankook * * * * * * * * - 36,7
Dunlop * * * * * * * * * - 36,9
Goodyear * * * * * * * - 37,3
Nokian * * * * * * * * * - 37,3
Pirelli * * * * * * * * * * - 37,3
Uniroyal * * * * * * * * - 37,4
Bridgestone * * * * * *- 37,5
Firestone * * * * * * * - 37,7
Continental * * * * * *- 37,8
Kumho * * * * * * * * *- 37,9
Vredestein * * * * * * - 38,4
Barum * * * * * * * * * - 38,8
Fulda * * * * * * * * * *- 39,9
Kenda * * * * * * * * * - 40,7
Vredestein Quatrac *- 42,4 (kitkarengas)
Goodyear Vector * * - 42,8 (kitkarengas)
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King