Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 137:sta
  1. #1
    Aihetta on saatettu käsitellä täällä ennenkin, mutta otetaan asia taas esille...

    Luin paikallislehdestä jutun, jossa autokoulunopettaja kertoi mp:n pysähtyvän 2x autoa nopeammin.
    Muistaakseni Puskuri-ohjelmassa on viimeksi testattu auton ja mp:n jarrutusmatkat. Testin mukaan auto pysähtyy mp:ää nopeammin, riippumatta onko ABS-jarrut vai ei.
    Mitä mieltä raati on, pysähtyykö mp 2x nopeammin, jos oletetaan, että molemmat kuljettajat ovat yhtä kokeneita?
  2. #2
    Lainaa (MotorArse @ Kesä. 25 2008,09:51) kirjoitti
    Aihetta on saatettu käsitellä täällä ennenkin, mutta otetaan asia taas esille...

    Luin paikallislehdestä jutun, jossa autokoulunopettaja kertoi mp:n pysähtyvän 2x autoa nopeammin.
    Muistaakseni Puskuri-ohjelmassa on viimeksi testattu auton ja mp:n jarrutusmatkat. Testin mukaan auto pysähtyy mp:ää nopeammin, riippumatta onko ABS-jarrut vai ei.
    Mitä mieltä raati on, pysähtyykö mp 2x nopeammin, jos oletetaan, että molemmat kuljettajat ovat yhtä kokeneita?
    Hyvä auto pysähtyy käytännössä nopeammin, ja sillä on huomattavasti helpompi jarruttaa. Tämä kohtuu pienissä vauhdeissa, esim. kun jarrutetaan 100km/h vauhdista nollaan. MP pysähtyy näistä nopeuksista osaavan kuskin käsissä about yhtä hyvin kuin kohtuu hyvä "normiauto". Tuo testi ei vaan kerro koko totuutta, pitäisi testata jarruja myös esim. 200-100km/h tai vieläkin kovemmista vauhdeista. Kuitenkin tuo 100-0 on se testi, joita yleensä lehdissä nähdään ja joihin viitataan, vaikka se on vain osatotuus.

    Kovista vauhdeista MP:n jarruteho pääsee loistamaan. Esim. jarrutettaessa motarilla 250km/h vauhdista. Prätkässä kun on jarrutehoa suhteessa massaan hemmetisti. Noissa vauhdeissa harva auto pysähtyy yhtä hyvin. Saa meinaan olla todella isot jarrut. Esim. oma M3 ei hidastu enää yli 200km/h vauhdeissa läheskään yhtä hyvin kuin MP, vaikka onkin pirun isot levyt.

    Lisäksi normiauton jarrut häipyy jopa jo yhdessä jarrutuksessa, jos liipaistaan pedaali pohjaan 200km/h vauhdista. Jos ei ekasta jarrutuksesta, niin muutaman jälkeen jarrut ovat menneet. Urheilullisempienkin autojen jarrut alkaa häipymään noin kovassa rääkissä.. Prätkissä taas jarrut kestää nykyään vakionakin kovaa rata-ajoa vaikka kuinka pitkään.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  3. #3
    Noni, en siis ollut ainut, joka ihmetteli tänä aamuna Itä-Savoa.

    Tosiaankin melkoinen väite. Muutenkin artikkeli ärsytti. Korostettiin, että splittaaminen on laitonta, mutta mitään moottoripyöräilijän näkemystä asiaan ei ollut (hyödyt splittauksesta). Eikä mainintaa, että monessa maassa se on laillista.

    Ja ennenkuin kukaan alkaa haukkumaan, tiedän kyllä hyvin, että jos jokin on muualla laillista, se ei tee sitä lailliseksi täällä.

    Mutta tuosta jarrutusmatkasta. Ei myöskään sanottu, että se riippuu kuskista. En usko, että tuosta artikkelista oli paljoakaan "hyötyä" moottoripyöräilijöiden turvallisuudelle liikenteessä.
    CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
  4. #4
    Lainaa (Tape- @ Kesä. 25 2008,10:02) kirjoitti
    Korostettiin, että splittaaminen on laitonta, mutta mitään moottoripyöräilijän näkemystä asiaan ei ollut (hyödyt splittauksesta). Eikä mainintaa, että monessa maassa se on laillista.
    Ja onko se splittaaminen laitonta?

    Eikö laki sano jotain "jatkuvasta kaistojen välissä ajamisesta"?
    Eli saako sitten "vähän" ohitella ja koska.

    On tästä juttua vaikka kuinka paljon ollut, mutta empä
    nyt alkanut kaivamaan...
    Honda Valkyrie SuperCharged
  5. #5
    Lainaa (imohtep @ Kesä. 25 2008,10:08) kirjoitti
    Lainaa (Tape- @ Kesä. 25 2008,10:02) kirjoitti
    Korostettiin, että splittaaminen on laitonta, mutta mitään moottoripyöräilijän näkemystä asiaan ei ollut (hyödyt splittauksesta). Eikä mainintaa, että monessa maassa se on laillista.
    Ja onko se splittaaminen laitonta?

    Eikö laki sano jotain "jatkuvasta kaistojen välissä ajamisesta"?
    Eli saako sitten "vähän" ohitella ja koska.

    On tästä juttua vaikka kuinka paljon ollut, mutta empä
    nyt alkanut kaivamaan...
    Jatkuva kaistaviivojen päälläajo on kielletty, splittaaminen ei. Näin ohjeisti autokoulunopettaja.
    Kikseripoika
    MUISTA HUUMORINTAJU
  6. #6
    Niin muuten minunkin autonkouluopettaja kertoi meille että mp pysähtyy nopeammin…
    Time flies when you think your going fast
  7. #7
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Voi luoja paratkoon .. toivottavasti ei tarvitse ikinä kokeilla .. ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  8. #8
    Jos autossa menee renkaat lukkoon ei mp pysähdy mitenkään yhtä nopeasti. Uusissa autoissa se saattaa olla tosin estetty, jos renkaat pyörii voi hyvä kuski pysähtyä MPllä nopeammin, en kyllä laskisi sen varaan.
  9. #9
    TjjR88:n avatar
    Liittyi May 2008
    Pohojois-Pohojammaa,Nivala
    johtuisikohan seikasta kuin reaktioaika? kuitenki jos motoristi alottaa jarrutuksen ja takapyörässä kiini luisteleva autoilija ei aloita täsmälleen samaan aikaa jarrutusta jolloin kuluu kyseinen "reaktioaika" jarrutuksen aloitukseen ja siittä sitten auton pysähtymiseen, näin ollen motoristi on pysähtynyt ja auto on vielä liikkeessä viehän se elopaino autoa kuitenki etiäpäin enivei.. ja jos sielä toisen auton takana on toinen auto joka on sen puskurissa kiinni jne.. = ketjukolari.. tälläsiä on käynyt.. näin on lässytetty mut samapa tuo.. meikä ajelle silti
    -TjjR

    Suzuki "sukisuki" GSX-R 750 -95 ex.
    Suzuki "beast" GSX-R 1000 -04
  10. #10
    Äidinkielen taitoinen autokoulun opettaja...

    Mitä vitt*a tarkoittaa "kaksi kertaa nopeammin" kun puhutaan jarrutusmatkasta?
  11. #11
    TjjR88:n avatar
    Liittyi May 2008
    Pohojois-Pohojammaa,Nivala
    Lainaa (Mezza @ Kesä. 25 2008,10:46) kirjoitti
    Jos autossa menee renkaat lukkoon ei mp pysähdy mitenkään yhtä nopeasti. Uusissa autoissa se saattaa olla tosin estetty, jos renkaat pyörii voi hyvä kuski pysähtyä MPllä nopeammin, en kyllä laskisi sen varaan.
    väitätkö siis että kun renkaat menee "normi"autossa lukkoon niin pysähtyy se nopeammin kuin absillinen auto käväseppä kokkeilee =)



    -TjjR

    Suzuki "sukisuki" GSX-R 750 -95 ex.
    Suzuki "beast" GSX-R 1000 -04
  12. #12
    no kitka on renkaiden ja asfaltin välissä suurempi kuin jarrujen ja jarrulevyjen, ja autokoulussa toi ainakin meille osoitettiin aika selvästi.
  13. #13
    [QUOTE= (Tylyttäjä @ Kesä. 25 2008,10:00)]
    Lainaa MotorArse,Kesä. 25 2008,09:51 kirjoitti
    Aihetta on saatettu käsitellä täällä ennenkin, mutta otetaan asia taas esille...

    Luin paikallislehdestä jutun, jossa autokoulunopettaja kertoi mp:n pysähtyvän 2x autoa nopeammin.
    Muistaakseni Puskuri-ohjelmassa on viimeksi testattu auton ja mp:n jarrutusmatkat. Testin mukaan auto pysähtyy mp:ää nopeammin, riippumatta onko ABS-jarrut vai ei.
    Hyvä auto pysähtyy käytännössä nopeammin, ja sillä on huomattavasti helpompi jarruttaa. Tämä kohtuu pienissä vauhdeissa, esim. kun jarrutetaan 100km/h vauhdista nollaan. MP pysähtyy näistä nopeuksista osaavan kuskin käsissä about yhtä hyvin kuin kohtuu hyvä "normiauto". Tuo testi ei vaan kerro koko totuutta, pitäisi testata jarruja myös esim. 200-100km/h tai vieläkin kovemmista vauhdeista. Kuitenkin tuo 100-0 on se testi, joita yleensä lehdissä nähdään ja joihin viitataan, vaikka se on vain osatotuus.

    Kovista vauhdeista MP:n jarruteho pääsee loistamaan. Esim. jarrutettaessa motarilla 250km/h vauhdista. Prätkässä kun on jarrutehoa suhteessa massaan hemmetisti. Noissa vauhdeissa harva auto pysähtyy yhtä hyvin. Saa meinaan olla todella isot jarrut. Esim. oma M3 ei hidastu enää yli 200km/h vauhdeissa läheskään yhtä hyvin kuin MP, vaikka onkin pirun isot levyt.

    Lisäksi normiauton jarrut häipyy jopa jo yhdessä jarrutuksessa, jos liipaistaan pedaali pohjaan 200km/h vauhdista. Jos ei ekasta jarrutuksesta, niin muutaman jälkeen jarrut ovat menneet. Urheilullisempienkin autojen jarrut alkaa häipymään noin kovassa rääkissä.. Prätkissä taas jarrut kestää nykyään vakionakin kovaa rata-ajoa vaikka kuinka pitkään.
    Ehkä meni vähän ohi, jos puhutaan päivittäisturvallisuudesta. Täälläkin pyöri jossain vaiheessa pätkä, jossa oli poistettu extratekijät jarrutuksesta eli Pyörä meni meni norminopeudesta kuvitteellisesti noin tuulilasin tasolle autoon, takaapäin....
    p.s. jos ääriolosuhteita verrataan, juuri jarrujen vuoksi Moto-GP pyörä ei pärjää autoille kierrosajoissa; tolkuttomat jarrutusmatkat. Viime kisassa taisi pääsuoran päässä olla noin 300-metriä
  14. #14
    Lainaa (Köpi @ Kesä. 25 2008,10:47) kirjoitti
    Äidinkielen taitoinen autokoulun opettaja...

    Mitä vitt*a tarkoittaa "kaksi kertaa nopeammin" kun puhutaan jarrutusmatkasta?
    nopeammin tarkoittaa aikaa, ei matkaa

    edit. niin kai senkin oikea termi tosin olisi puolessa ajassa....



  15. #15
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (TjjR88 @ Kesä. 25 2008,10:49) kirjoitti
    Lainaa (Mezza @ Kesä. 25 2008,10:46) kirjoitti
    Jos autossa menee renkaat lukkoon ei mp pysähdy mitenkään yhtä nopeasti. Uusissa autoissa se saattaa olla tosin estetty, jos renkaat pyörii voi hyvä kuski pysähtyä MPllä nopeammin, en kyllä laskisi sen varaan.
    väitätkö siis että kun renkaat menee "normi"autossa lukkoon niin pysähtyy se nopeammin kuin absillinen auto käväseppä kokkeilee =)
    Taitaapi olla renkaan ja asvaltin välinen liukukitka suurempi kuin vierintäkitka, mikä tarkoittaa sitä, että lukkojarrutus on tehokkain tapa pysähtyä. ABS:n idea on säilyttää auton ohjattavuus.
    Superbike #7
  16. #16
    Normimittauksessa 100-0 km/h auto pysähtyy nopeammin. Ei siitä tarvitse mielipidettä/arvausta heittää, koska mittaustuloksia piisaa. Ei siinä kovin suuri ero ole, mutta ihan riittävä näille palstoille. Parhaiten pysähtyvät pärrät stoppaavat luokkaa 35m matkalla (normi on 40m), autot taitaa mennä jopa alle 30m.

    Tuo 2x lyhyempi matka taitaa olla samaa fysiikkaa kuin se tarina jossa verrataan seinään ajoa ja kahden samanpainoisen nokkakolaria samalla nopeudella. Monet saa siitä nokkakolarista pohdinnan tuloksena 2x kovemman tärskyn, vaikka kummassakin tapauksessa pysähtyminen tapahtuu 'seinään'.
  17. #17
    Kun nyt normaalia liikennettä ajattelee ja "normaaleja" nopeuksia niin kyllä se auto taitaa keskimäärin pysähtyä paremmin. Kun siis verrataan uutta autoa ja uutta motoa. Jos verrataan uutta pyörää (ja vaikka vähän vanhempaakin) ja 80 luvun laatikko-ladaa puoltavilla jarruilla niin taitaa motoristi olla jo essolla paskalla kun ladakuski jättää vielä mustaa viivaa asfalttiin.

    Toki taitava motoristi osaa ottaa jarruista kaiken irti mutta he ovat melko harvassa, sanoisin. Samoin taitava kuljettaja osaa ottaa auton jarruista kaiken irti.

    Moottoripyörällä jarruttamista haittaa irtosora, maalatut tiemerkinnät, kaivonkannet, puutuneet kädet, puoliunessa tarakalla nuokkuva puoliso jne jne... puhumattakaan siitä että kesken kurvin pitäisi saada pysähtymään.

    Sama lyhyesti: Auto pysähtyy lähes aina moottoripyörää nopeammin. Autolla voi aina vetää liinat kiinni, moottoripyörällä pitäisi sen lisäksi pysyä pystyssä.
    HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
    ------------------------------------------------------
    --en ole latomaalari--
  18. #18
    Lainaa (hidas57 @ Kesä. 25 2008,10:56) kirjoitti
    Tuo 2x lyhyempi matka...
    Jos toinen pysähtyy 40 metrissä, paljonko on siis 2 kertaa lyhyempi matka?
  19. #19
    Tuolta kohdasta 5:05 eteenpäin, vaikka muutenkin mielenkiintoinen video...

    http://www.youtube.com/watch?v=ZZKRphfVHqI

    Saattaa osata molemmat jarruttaa oikein.
    Honda Valkyrie SuperCharged
  20. #20
    Virkistäviä nämä uudet topicit..

    Kertauksen vuoksi:

    -Jos tarvitsee kysyä jarrutusmatkaa, pysähtyy auto todennäköisesti paljon nopeammin.

    -Jos nopeus on laillisissa lukemissa, pysähtyy auto nopeammin tai yhtä nopeasti, riippuen rengastuksesta, tiestä ja kuskista.

    -150-200 km/h jälkeen mp:n ajovastus on massaan nähden niin paljon suurempi kuin autolla, että mp pysähtyy huomattavasti nopeammin (pelkällä kaasun nostolla saadaan jo noin 0.5g). Toinen tekijä on tuo tylyttäjän mainitsema paremmat jarrut; eli prätkän jarrut ovat tehokkaammat ja toimivat paremmin suurissa nopeuksissa (normikotilosta häviää jarrut käytännössä yhdessä 180-0 jarrutuksessa, puhumattakaan suuremmista nopeuksista).
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  21. #21
    Lainaa (Köpi @ Kesä. 25 2008,10:59) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Kesä. 25 2008,10:56) kirjoitti
    Tuo 2x lyhyempi matka...
    Jos toinen pysähtyy 40 metrissä, paljonko on siis 2 kertaa lyhyempi matka?
    Paniikkijarrutuksen jälkeen prätkä tavallisesti kimpoaa takaisin menosuuntaan tuon noin 40 metriä (vaihtelee tilannekohtaisesti, mutta hyvä arvio). Tämän vuoksi kannattaa opetella jarruttamaan kaikista nopeuksista, ettei paniikkia synny.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  22. #22
    Teoriassa kumpikin pysähtyy yhtä nopeasti eli samalla matkalla jos jarrut ovat suhteessa yhtä hyvät ja jarrutustapahtuma samanlainen. Tässä ideaalitilanteessa myös "rekka-auto" pysähtyisi 80-0 km/h samassa matkassa kuin mp ja auto...

    Käytännössä tilanne on hyvin erilainen; muuttujia muun muassa:
    - jarrujen tekninen laatu; jarrutussuhde s.o. jarruvoiman suhde akselimassaan, ABS-venttiilin toimintanopeus, häipymisilmiö jne
    - renkaan ja tien väliseen kitkakertoimeen vaikuttavat tekijät
    - kuljettajan toiminta/osaaminen

    Moottoripyörien jarrujen tekninen laatu ja tehokkuus on käsittääkseni parempi kuin perusperheautoissa (ehkä jossain Lanborghinissa ja Ferrarissa ym päästään samoihin jarrutussuhteisiin); jos vielä renkaat sattuvat olemaan ratatyyppiä (eli kitkakerroin parempi) niin osaavissa, nimenomaan osaavissa, käsissä mp-pysähtyy nopeammin kuin "perusperheauto".

    Toisaalta jarrutustapahtuman hallinta uudessa, ABS-jarruilla varustetussa autossa on niin helppoa, että lähes jokainen pääsee hyviin tuloksiin kun vaan runttaa polkimen kunnolla pohjaan. Vastaavasti mp:n jarrujen hallinta ilman ABSeja on vaativampaa ja jarrutusmatkojen hajonta suurempi, joten kuljettajan osuus ja osaaminen korostuu enemmän.

    Teoriassa jotenkin näin... Ehkä käytännön hyvänä lähtökohtana olisi, että olettaisimme kummankin pysähtyvän käytännön liikennetilanteissa yhtä nopeasti. Tällöin ratissa ja sarvissa olisi keskivertokuljettaja, joka hieman arastelee runtata polkimen pohjaan ja toisaalta oikean käden jarrukahvan hallinta ei ole ihan 100 % suoritus.
  23. #23
    Lainaa (Köpi @ Kesä. 25 2008,10:59) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Kesä. 25 2008,10:56) kirjoitti
    Tuo 2x lyhyempi matka...
    Jos toinen pysähtyy 40 metrissä, paljonko on siis 2 kertaa lyhyempi matka?
    Hö!

    Selvä kuin pläkki.

    Se on tietysti 40 -(2*40) = -40 m.

    BTW sen verran jäi mieleen autokoulusta vuonna -81, että opettaja puhui tohkeissaan kiihtyvyyksistä ja hidastuvuuksista, kuinka monta m/s se missäkin kitkatasolla on, mutta ihmetteli kovasti mikä se pikku kakkonen on siellä ässän yläkulmassa.

    Ei taida tietotaso olla neljännesvuosisadassakaan noussut.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
  24. #24
    Lainaa (hidas57 @ Kesä. 25 2008,10:56) kirjoitti
    Normimittauksessa 100-0 km/h auto pysähtyy nopeammin. Ei siitä tarvitse mielipidettä/arvausta heittää, koska mittaustuloksia piisaa. Ei siinä kovin suuri ero ole, mutta ihan riittävä näille palstoille. Parhaiten pysähtyvät pärrät stoppaavat luokkaa 35m matkalla (normi on 40m), autot taitaa mennä jopa alle 30m.

    .
    Jotain linkkiä tuohon "alle 30m", muuten en usko...siis jos ihan tuotantopeleistä puhutaan...
  25. #25
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Yllättävän samanaikaisesti nuokin ovat pysähtyneet ...

    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  26. #26
    Kuivalla asvaltilla, paras jarrutusteho saadaan kyllä lukkojarrutuksella. Väittäisin että absit siis pidentävät jarrutusmatkaa kuivalla asvaltilla jonkin verran.

    Ja tuosta prätkän hidastuvuudesta, väittäisin että jo 100 vauhdista kun prätkällä laskee kaasusta irti, ja nousee pystyyn (kyykyssä), tuntee hidastuvuuden selvästi, ja sen voi todeta myös mittarista. Peltilehmän hidastuvuus on paljon pienempi, johtuen monikertaisesta massasta.
    Nyksä. Speed Triple 2013
    EX: GSX-R 1000 K6
    EX: R6R 06
  27. #27
    Lainaa (Kummisetä @ Kesä. 25 2008,10:27) kirjoitti
    Jatkuva kaistaviivojen päälläajo on kielletty, splittaaminen ei. Näin ohjeisti autokoulunopettaja.
    Juuh. Tieliikennnelaki sanoo että sivuvaunuttoman moottoripyörän saa ohittaa samaa kaistaa käyttäen, myös sulkuviivan kohdalla.

    Ilmeisesti sitten myös toisin päin.

    Kaistaviivan päällä ei saa ajaa, pitää ajaa vieressä ;)

    Se mihin voi tietysti poliisi puuttua on ohittaminen liian pienellä sivuetäisyydellä, mutta mikä sitten on "riittävä" sivuetäisyys, jos autot liikkuvat esim 16 km/h ja pyörä 40 km/h?

    Jos kaistat on standardi 3,5m x 2 = 7m. Kaksi Henkilöautoa vie siitä noin 4m, jää 3m. MP on noin metrin leveä. Kummallekin puolelle jää metri tilaa jos pelataan yhteen ja vähintään puoli metriä.

    Ja kun seisovissa ruuhmissa missä nyt yleensä splittaillaan, nopeudet ovat 0-40 km/h, niin 50 cm tyhjää kummallakin puolella on aika turvallista.

    Siksi se homma toimiikin aika hyvin monissa euroopan maissa ja alkaa se toimia täällä sarvikuonojen maassakin ihan ok, kunhan pidetään huolta että splitataan ennakoitavasti, havaittavasti, ketään pelästyttämästä, varovaisesti ja kohteliaasti, niin saadaan paremmin hyväksyntää ja polut pysyy paremmin auki.

    (Eikä ilmakoneella ilman puhallinta yksinkertaisesti ole teknisesti mahdollista ajaa stop & go:ta esim Kehä I:n työmaan jonoissa kuumana kesäpäivänä)
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  28. #28
    Ei. Suurin kitka asfaltin ja renkaan välissä on 10-15% luistolla kun 0% on vapaasti pyörivä rengas ja 100% on lukkiutunut. Lähde: Taisto Haavasojan esitelmä Lappeenrannan tiesääpäivillä.
  29. #29
    Lainaa (Petsku73 @ Kesä. 25 2008,11:35) kirjoitti
    Kuivalla asvaltilla, paras jarrutusteho saadaan kyllä lukkojarrutuksella. Väittäisin että absit siis pidentävät jarrutusmatkaa kuivalla asvaltilla jonkin verran.
    Mistä noin päättelet? Muistelen koulun fysiikantunneilla kerrotun, että jarrutettavan pyörän ja pinnan välinen kitka on suurimmillaan juuri ennen "liukua".
    Voin muistaa väärinkin...
  30.  
  31. #30
    [QUOTE= (Matva @ Kesä. 25 2008,10:50)]
    Lainaa (Tylyttäjä @ Kesä. 25 2008,10:00) kirjoitti
    Lainaa MotorArse,Kesä. 25 2008,09:51 kirjoitti
    Aihetta on saatettu käsitellä täällä ennenkin, mutta otetaan asia taas esille...

    Luin paikallislehdestä jutun, jossa autokoulunopettaja kertoi mp:n pysähtyvän 2x autoa nopeammin.
    Muistaakseni Puskuri-ohjelmassa on viimeksi testattu auton ja mp:n jarrutusmatkat. Testin mukaan auto pysähtyy mp:ää nopeammin, riippumatta onko ABS-jarrut vai ei.
    Hyvä auto pysähtyy käytännössä nopeammin, ja sillä on huomattavasti helpompi jarruttaa. Tämä kohtuu pienissä vauhdeissa, esim. kun jarrutetaan 100km/h vauhdista nollaan. MP pysähtyy näistä nopeuksista osaavan kuskin käsissä about yhtä hyvin kuin kohtuu hyvä "normiauto". Tuo testi ei vaan kerro koko totuutta, pitäisi testata jarruja myös esim. 200-100km/h tai vieläkin kovemmista vauhdeista. Kuitenkin tuo 100-0 on se testi, joita yleensä lehdissä nähdään ja joihin viitataan, vaikka se on vain osatotuus.

    Kovista vauhdeista MP:n jarruteho pääsee loistamaan. Esim. jarrutettaessa motarilla 250km/h vauhdista. Prätkässä kun on jarrutehoa suhteessa massaan hemmetisti. Noissa vauhdeissa harva auto pysähtyy yhtä hyvin. Saa meinaan olla todella isot jarrut. Esim. oma M3 ei hidastu enää yli 200km/h vauhdeissa läheskään yhtä hyvin kuin MP, vaikka onkin pirun isot levyt.

    Lisäksi normiauton jarrut häipyy jopa jo yhdessä jarrutuksessa, jos liipaistaan pedaali pohjaan 200km/h vauhdista. Jos ei ekasta jarrutuksesta, niin muutaman jälkeen jarrut ovat menneet. Urheilullisempienkin autojen jarrut alkaa häipymään noin kovassa rääkissä.. Prätkissä taas jarrut kestää nykyään vakionakin kovaa rata-ajoa vaikka kuinka pitkään.
    Ehkä meni vähän ohi, jos puhutaan päivittäisturvallisuudesta. Täälläkin pyöri jossain vaiheessa pätkä, jossa oli poistettu extratekijät jarrutuksesta eli Pyörä meni meni norminopeudesta kuvitteellisesti noin tuulilasin tasolle autoon, takaapäin.... *
    p.s. jos ääriolosuhteita verrataan, juuri jarrujen vuoksi Moto-GP pyörä ei pärjää autoille kierrosajoissa; tolkuttomat jarrutusmatkat. Viime kisassa taisi pääsuoran päässä olla noin 300-metriä *
    Kilpa-autot on sitten erikseen. Ääriolosuhteissa toki näin; auto pysähtyy selvästi paremmin, jos siinä on kunnolla downforcea (siivet). Myös hyvissä urheiluautoissa on nykyisin niin hyvät jarrut, että pysähtyy hyvin myös kovista vauhdeista.

    Kokeile jarruttaa vaikka jollain Avensiksella täydestä nopeusta pedaali pohjaan. En usko, että hirveästi vakuuttaa
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen