Olen tainnut kysyä tätä aiemminkin, enkä tainnut saada silloinkaan vastausta...
Eli miten noi auto vs. mopo mittaukset tehdään? Kuljettaja ajaa rauhassa sovittua nopeutta, alkaa jarruttaa äänimerkistä ja paintball napsahtaa äänimerkin kohdalla asfalttiin ja siitä mittaus?? Ai ei vai??
Jos ei, niin sit olen sitä mieltä että mopo kumminkin pysähtyy nopeammin oikeassa reaktiotilanteessa, koska jarrut on jo käsissä ja jaloissa kiinni...
En muista mitä mieltä viimeks olin *
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Eiköhän ne mittaukset ole gps-pohjaisia. Eli otetaan x km/h vauhtia, pysäytetään ja katsotaan käppyrä läppäriltä.(-ShadowMan- @ Kesä. 26 2008,12:20) kirjoitti
No tuo 26m on kuitenkin väärin, koska se ei ole mahdollista.(jummijammi @ Kesä. 26 2008,11:19) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Sen verran huonot ja vanhanaikaiset ABS:t vielä. Kuitenkin jo lähes 10v vanhaa tekniikkaa.(TomiF @ Kesä. 26 2008,11:33) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
autojen abseissa on isoja eroja, huomaa esim jäällä selvästi, kun joku primera napsuttaa harvakseltaan ja nastat jättävät jo hitaasta vauhdista melko pitkiä lukituspätkiä. Joku mersun huippumalli on aivan toisen sukupolven ABSeilla ja pyörä ei periaatteessa lukitu koskaan, vaan jättää himmeän kumivanan, kun rengas vain just pyörii hiljempaa kuin maa.
http://www.bosch.com/assets/en/compa...on/theme03.htm
nyt näyttää boschilla olevan tyyppi 8 uusin. nuo absin tyypit ei vaan ole päässeet vielä mainostexteihin asti, on vaan absit vaikka valmistajakohtaisia eroja ja mallieroja on.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eli tosta jää se jarrulle siirtyminen huomioimatta? Tosta kun vielä kattoo noi autojen ja mopojen taulukot, niin 36m +-2m näyttäis olevan noi jarrutusmatkat molemmilla.(Pallokala @ Kesä. 26 2008,12:26) kirjoitti
Käytännössä menee niin paljon enemmän aikaa aloittaa jarrutus autossa et kyl se mopo pysähtyy nopeemmin...
Jos perseessä ajaa, niin napsahtaa konttiin molemmin päin ja aina käy mopokuskille helvetin paljon huonommin *![]()
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Ei kun pointti alunpitäen on se mikä tuolla ensimmäisessä kommentissa sanotaan: "paras jarrutusteho saadaan lukkojarrutuksella", ja se ei pidä paikkaansa, niin kuin tuli todettua.(Jycce12R @ Kesä. 26 2008,09:58) kirjoitti
Aika vähän nuo nopeimmat pyörät (=motogp) nykyään sladissa vetää. Elektroniikka varmasti sallii niillä 10-15%-luiston mutta ei silloin vielä missään sladissa mennä. Jos pikkusladissa ajaminen olisi nopein tapa, niin eihän motogp-pyörissä silloin sen estävää elektroniikkaa käytettäisi.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Niin siis neljä pyörää tismalleen lukkiintumisen rajalla yhdellä polkimella.(S-mies @ Kesä. 26 2008,10:31) kirjoitti
Ihamnmilloinvaan *
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Onkohan tuolla loppujen lopuksi mitään merkitystä kumpi pysähtyy nopeammin teoriassa.
Käytännössä (äkkitilanteessa) ABS:ton Matti Motoristi, joko jarruttaa pyörän nurin tai ei osaa muutoin jarruttaa riittävän tehokkaasti.
Epäilen, että tälläkin palstalla liikuskelijoista vain muutama prosentti osaa jarruttaa kunnolla. Eli he jotka ovat treenanneet toimenpidettä useamminkin kuin yhden kerran.
Juu, ja itse en kuulu tähän muutaman prosentin joukkoon, osittain siitä syystä pyörässäni on ABS:it.![]()
Meillä Mönkijä-lehdessä testattiin mönkkärin jarurruja verraten niitä auton ja motskarin jarruihin. Autona oli Audi A3 ABS-jarruilla ja pyöränä MV Augusta Brutale F4. Mopoa jarrutti takavuosien enskamestari Jukka "Huuto" Helminen.
Aukusti pysähtyi 80:n vauhdista 24,9 metrin matkalla Audin tarvitessa matkaa 28,90 metriä. AC 650 H1 TRV Plus-mönkkäri tarvitsi pysähtymiseen katurenkailla 33,70 metrin matkan.
Joskus olen nähnyt demonstraation, jossa kaksi ajo-opettajaa jarrutivat rintarinnan 80:n vauhdista ER 6:lla ja Ford Focus RS:llä. Tästä parivaljakosta RS pysähtyi hätäisemmin. Metrejä en muista.
Se, mikä jarrutuskeskustelussa jää usein mainitsematta, on se, että normiajossa moottoripyörän nopeuden vaihtelut ovat suurempia kuin auton. Jarrun hipaisu saa mopon vauhdin hidastumaan selkeämmin kuin auton jarrun kevyt polkaisu.
Honda CBR 1000 RR -08
Sen verran auton jarruista vielä että tuli joskus tekussa tuolla Nokian testiradalla tehtyä oikein tutkimus aiheesta: ABS--Optimaalinen jarrutus---Lukkojarrutus.
Eli optimaalisella tarkoitetaan jarrutusta joka on ilman ABS:siä ja tapahtuu koko matkalta juuri siellä renkaan lukkitumisen rajoilla. Saa muuten päivän hieroa että pääse edes lähelle sellaista jarrutusta.
Sitten Vbox autoon kiinni ja mittaamaan.
Lopputulos oli että. Optimaalinen oli lyhin matka sitten tuli ABS ja luopuksi liinat kiinni jarrutus.
Semmoset tulokset sillä kertaa.
Hieman taukoa
Minkä takia menee kauemmin autolla aloittaa jarruttaminen(-ShadowMan- @ Kesä. 26 2008,12:53) kirjoitti
Eikös mopolla jarruttamisessa mene "kauemmin", kun pitää löytää oikea jarrutusteho, ettei mene etunen alta (ainakin meillä perusmopoilijoilla)
Hattussani ei ole kukkia.
Harva ajaa autoa jalka jatkuvasti jarrupolkimen päällä, mutta moni ajaa prätkää sormet jatkuvasti jarrukahvalla.(ripee @ Kesä. 26 2008,14:31) kirjoitti
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Prätkällä jarruttamisen vaikeudesta vielä: Onhan se vaikeampaa kuin autolla, ja harjoittelu ei ole pahitteeksi, mutta ei se nyt mitään helkkarin ydinfysiikkaa ole. Kyllä sen normaali ihminen oppii kun reenaa. Ja se omalta osaltaan lisää ajonautintoa kun tietää että että voi jarruttaa tarvittaessa (ainakin lähes) optimaalisesti.
Mielestäni tiukka jarruttaminen vauhdikkaassa ajossa on jopa hauskempaa kuin kiihdyttäminen. Ja vaikka kuulostaa siltä että siinä oikean jarrutustehon löytämisessä kestää, niin eihän se nyt niin mene. Homma kun on selkäytimessä, niin kyse on silmänräpäyksestä.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Tiellä on kuoppia, heittoja, mutkia, hiekkaa yms. Autolla riittää, että survoo poljinta voimalla. Mopolla se ei aina ole niin yksinkertaista. Kun tilanne tulee lisäksi yllättäen, niin 99% mopoilijoista on enemmän tai vähemmän kusessa.(wekkuli @ Kesä. 26 2008,14:52) kirjoitti
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Tän täytyy olla provo.(Mosse @ Kesä. 26 2008,09:20) kirjoitti
Ei kai kukaan luule ihan oikeasti, että kitkakertoimeen vaikuttaisi paino...
Kitkavoimaan vaikuttaa paino, kitkakerroin ja kosketuspinta-ala.
Bemari pysähtyy ihan samalla matkalla, kuin köykänen auto, jos sen renkaan kitkakeroin on sama molemilla ja kosketuspinta-ala on yhtäsuuret niiden painoon nähden. Tämä sama luonnonlaki pätee prätkään, autoon, polkupyöräilijään...jne...
Kaikesta varoittelus huolimatta:
-M
EDIT:
Ne kuitenkaan pysähdy samalla matkalla, jos toinen ei pysty tuottamaan jarrutuksessa sellaista momenttia, jolla pystyttäisiin saavuttamaan sen ko. yhdistelmän maksimikitkavoimaa vastaava määrä. Ts. paskan auton pyöriä jos ei saa 8-15% luistoon saakka, sillä ei ole mahdollisuutta pysähtyä samalla matkalla, kuin se Bemari. Ja bemarihan ei välttämättä ole se parempi auto...![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
No onneksi minä sitten lukeudun siihen yhden prosentin joukkoon joka osaa hyvän jarruttamisen lisäksi myös ennakoivan ajotavan ja otan olosuhteetkin huomioon.(cartman @ Kesä. 26 2008,15:13) kirjoitti
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Teoriassa paino ei vaikuta kitkakertoimeen, mutta ihan yhtä teoriassa kosketuspinta-ala ei vaikuta kitkavoimaan, koska pinta-alan kasvaessa paine pintaa vasten alenee samassa suhteessa, josta taas seuraa myös kitkavoiman aleneminen per pinta-alayksikkö.(Masa @ Kesä. 26 2008,15:18) kirjoitti
Käytännössä paino vaikuttaa jonkin verran kitkakertoimeen (jos sitä kitkakertoimeksi halutaan kutsua), samoin kosketuspinta-ala vaikuttaa kitkavoimaan. Ensimmäinen seuraa siitä, että kappaleiden kosketuskohdassa tapahtuu muutosta kappaleiden materiaalin tunkeutuessa syvemmälle toistensa epätasaisuuksiin. Jälkimmäinen seuraa siitä, että kosketuspinta-alan pienentyessä kitkavoima aiheuttaa suuremman rasituksen itse materiaaliin, joka riittävän suurena aiheuttaa aineen murtumista, joka havaitaan pidon alenemisena. Kitkarenkaan luistaminen kuivalla asfaltilla kesärengasta helpommin on esimerkki tästä, korkeampi kitkakerroin ei annakaan suurempaa kitkavoimaa kuin johonkin rajaan asti.
1000
Ei nyt oteta noita tähän lukuun. Se on selvä että silloin kosahtaa paniikkijarrutukset. Eipä ollu eilenkään puolentoista tunnin lenkillä yhtään semmosta paikkaa, ainakaan siellä missä tuota auto vs. mopo samaan suuntaan jarrutusta olis voinu tulla kyseeseen.(cartman @ Kesä. 26 2008,15:13) kirjoitti
Miks ei oikeesti mitata niinkuin se oikeasti tapahtuu vaan ajetaan jotain vauhtia viivalle josta sit jarrutetaan?
Mopomies aavistuksenomaisesti jo kirraa hiukan jarrulla olevia sormia heti säikähdettyään kun autoilija s i i r t ä ä jalkaa vasta kaasulta sinne jarrulle ja painaa ekat neljä senttiä ennenku alkaa edes hiukan kiristää...
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Jees, kyllä mä ton materiaalien rajavaikutuksen tiedän ja on ihan hyvä, että nää asiat käydään oikeasti täällä lävitse. Mä tarkoitin yksinkertaistetulla fysiikan pelisäännöllä kitkavoimasta, kuin se käyttäytyy. Se, kun tuntuu olevan niin hirveän hankala asia ymmärtää, mitä tarkoittaa kitkavoima, kitkakerroin, kosketuspinta-ala. Kun se viedään vielä astetta monimutkaisemmaksi ja otetaan materiaalien rajavaikutukset huomioon, monella menee puurot ja vellit viimeistään silloin sekaisin.
Tähän vaan lisätäkseni sen tosiasian, että riippumatta liikkuvasta kappaleesta (auto tai mp), molemissa täytyy liike-energia syödä pois kitkavoimalla ja sitä vastaavan hidastusmatkan aikana
Ts.
Liike-energia:
E = 0,5 * m * v^2
Hidastumiseen tehty työ (Energia):
W = F * s
missä F on kitkavoima ja s on kuljettu matka.
Kaikessa edellä mainituissa tapauksissa, jossa esineen nopeus hidastetaan, se menee seuraavan ehdon mukaisesti
=> E1 - E2 = W
= 0,5*m (V1^2 -V2^2) = F * s
Eli, jos iso auto, jonka massa on 2 X, verrattuna pieneen autoon, tarvitsee 2 X suuremman kitkavoiman (F) pysähtyäkseen matkalla (s), koska sillä on massaansa (m) verrannollinen määrä enemän energiaa, kuin pienessä autossa.
Tämä näyttää olevan ihan yhtä vaikea asia, kuin se, ettei Vääntömomentti (M) ole se joka kiihdyttää moottoripyörää.
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
En tarkoittanut "pointilla" ketjun otsikkoa. Osaan kyllä lukea. Kitka on kuitenkin se perusasia mistä tässä paljon on puhuttu. Pointilla viittasin tuohon mainitsemaasi lepo- / liikekitkaan ja "ilman sarvia ja hampaita" mainitsin siksi ettei tämä lähtisi tunnepitoiselle eipäs-juupas linjalle, mikä voi toisille olla tietysti päätarkoituskin.(wekkuli @ Kesä. 26 2008,13:11) kirjoitti
Keskustelu renkaan ominaisuuksista / kitkasta on kuitenkin ollut varsin hedelmällistä, jos vain on halunnut sen niin ottaa. Jos arvon motoristikollegat joskus ovat radalla saaneet renkaan repeämään, niin varmaan on ajatus syntynyt siitä että miksi niin on käynyt. Tässä ketjussa on vastaus siihenkin tullut. Ainakin osittain. Hiukan rivien välissä, mutta kuitenkin. Joku ehkä luuli että syynä on radan/ilman/renkaan lämpö. Mutta ei varmaan enää.
Toinen asia tuo luistossa ajaminen. Sutimisen esto säätää renkaan sutimista ei sivuttaisluistoa. Se auttaa luiston hallintaan tietenkin, kun takapyörä ei sudi alta pois, mutta ei estä sitä. Vai onko pyörissä anturit jotka mittaavat (sivuttais-)luistoa? Tietääkseni ei. Ja nythän puhutaan mutkan ulostulosta, kun tarkastelussa on sutimisenesto. Mutkaan tullaan sisäänkin. Ja luistossa tulevat. Ei mitään tappisladeja tietenkään. Hyvä esimerkki on Nurburgringillä ajettu edellinen WSB-kisa. Siellä tultiin jo niin pitkää luistoa että sen pystyi näkemään TV:stäkin. Rengas- ja pyöräkehityksen takia Moto-GP pyörien ajotyyli on mennyt 250cc suuntaan. Se on totta. Mutta luistossa sielläkin ajetaan, kun täyttä laukkaa mennään. Näit varmaan Kallion ajon Donington Parkin radalta? Mika sai pyörän käännettyä luistossa mutkaan sisään samassa paikassa missä Simoncelli vastaavassa tilanteessa veti pitkäksi. Näitä voi tietenkin tulkita kukin tavallaan. Joskus luisto auttaa joskus haittaa. Myös Suomen huippukuskit sanovat että luistossa pitää pystyä ajamaan jos meinaa ajaa kovaa. Se vain tuntuu ihan nuorallakävelyltä...
Tiedän että hiukan juttu rönsyili, mutta perusasia on kuitenkin sama eli renkaan pito.
No tuo kitkavoimahan määräytyy yhtälöstä F=µmg, jossa µ on kitkakerroin.(Masa @ Kesä. 26 2008,16:03) kirjoitti
Siitä saadaan yhtälö:
0,5*m (V1^2 -V2^2) = µmgs, josta massa supistuu pois
0,5 (V1^2 -V2^2) = µgs
Eli teoriassa voidaan sanoa, ettei massalla ole huitulan ketun väliä. Tarkoittaa kuitenkin sitä, että isossa autossa täytyy olla enemmän jerkkua jarrusatuloissa kuin pienessä autossa.
Mutta niinkuin aiemmin jo mainittu, ei nuo kitkalaskelmat mene ihan näin yksinkertaisten teorioiden mukaan etenkin tämmöisen elastisen aineen (rengas) kohdalla, ja tuota mainittua F:ääkin voidaan kasvattaa downforcella.
Just noin.(Nomad @ Kesä. 26 2008,16:14) kirjoitti
Hyvä, että jatkoit aihetta *
Se, miksi laitoin asian noin, kun latoin, on se juuri että isossa autossa täytyy olla jerkummat jarrut sen energian absormoimisen takia...
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Tosin prätkässä ison osan liike-energiasta syö massaan nähden huomattavasti suurempi ajovastus (ainakin nopeuksissa 100-x00 km/h), jonka vuoksi se pysähtyy isoista nopeuksista paremmin.(Masa @ Kesä. 26 2008,16:03) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Juu, sekin on totta!
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Melkolailla samoihin siis näyttää pysähtyvän 100->0 km/h Mp ja auto, toki Mp vaatii osaavan jarruttajan, mutta tässähän ei ollut kuskeista kyse vaan vehkeistä, eli 35-36m lukemiin päästään molemmilla, jopa alle.
Joku heitti tuon MotoGP:n luistoneston kehiin; tiimipäälliköiden mukaan edelleen yhdellä kierroksella on
luistonestoa ilman oleva pyörä nopeampi, mutta pitkässä
kisassa luistonesto säästää kuljettajaa sekä renkaita...
Jooh ja viime lähetyksessä mainittiin myös Motogp-pyörän maksimihidastuvuus. Eiköhän noissa ole parhaat jarrut, jarruttajat ja renkaat mitä rahalla saa ja max. hidastuvuudeksi sanottiin 1.6g. Paljos tosta nyt tulee sitten 100-0 km/h jarrutusmatka? Vaikka tuskin noilla nopeuksilla vielä parhaimmillaan ovat.
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Niin siis tien päällä auto pysähtyy moottoripyörää heikommin vaikka, testien mukaan erot ovat pieniä, oma Suzukini pysähtyy niukasti alle 40m ja Mazda kutoseni 42m, niin todellisuudessa: prätkän jarrut on aina kunnossa, ei ole mitään abs:ää antamassa väärää mielikuvaa osattavasta jarrutuksesta jos sataa on nopeus alhainen kun taas Mazdan kanssa; takajarrut on laahannu mukana viimeiset 100tkm ja pinnat on lasittunu, jarrutuksen koko vastuu on etujarruilla joita absi pätkii ja uskon että pitkäks meni ja jos motoristi oli edessä ja jarrutti niin alle jäi. Ja nyt puhun uusien ajoneuvojen huippujarruista. Eli kyllä opettajan antama mielikuva oli oikea.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Muistutan vielä siitä tosiasiasta (viisaammat korjatkoon, jos erehdyin), että mp:llä se jarrutus vaatii enemmän tai vähemmän ideaalisen tilanteen, kun taas autolla voi survoa jarrua reippaasti, vaikkei tie ihan suora olisikaan...
Summa summarum:
Se kumpi ekana aloittaa jarruttamisen pyydystää toisen perseeseensä. Suurin ero on se, että toista sattuu enemmän kuin toista.
Dirty Nasty Furriner