Tässä olisi tarkoitus jossain vaiheessa lähteä hakemaan motodepoolta Tallinnasta pyörää, nyt on vain jäänyt pyörimään päähän muutama kysymys.
1. Onnistuuko pyörän kuljetus laivaan niin, että sitä ei ajeta sinne vaan työnnetään. Eli motodepoo voi toimittaa pyörän minulle satamaan, mutta sen jälkeen se on vähän up yours, eli itse pitäisi kampe laittaa laivaan. Ikinä en ole pyörää laivaan laittanut, niin onko tuossa odotettavissa jotain ongelmia?
2. Kun laiva pamahtaa länsisatamaan, niin onko tulli siinä sen verran lähellä, että pyörään saa väliaikaiset kilvet, vai joutuuko sitä kävelemään ensin johonkin nevadaan, että saa pyörään kilvet paikalleen ja sitten vasta ajamaan.
3. Pyörän katsastus on se suurin ongelma. Pyörässä on tehoputki paikallaan, joka ei ole millään lailla E-hyväksytty ja tuskin täyttää mitään normeja. Eli ilmeisesti täytyy katsastusta varten lainata jostain alkuperäinen putki. Tietääkö kukaan miten yhteensopivia putkia on noi gixereiden putket, eli meneekö kusiaiseen K2 giksuun jonkun muun vuosimallin vaimennin? Entä meneekö 750-kuutioisen tai 1000-kuutioisen vaimennin?
Miten sitten vaatimuksenmukaisuustodistus, tuonhan saa TUV:ilta tilattua, mutta eikö tosiaan ole AKE:lla systeemiä, jossa tietokannasta löytyy ko. pyörän vaatimuksenmukaisuusjutut, koska noita pyöriä on tuotu maahan kuitenkin jonkin verran.
Entä onko mitään muuta mitä kannattaisi ottaa huomioon? Eli neuvoja ja ohjeita otetaan mieleellään vastaan.
Yamaha FZR 600 vm. 93 15.6.2007 -> 24.4.2008
Suzuki GSX-R 750 K4 24.4.2008 -> romutettu 10.5.2008
1.Kyllähän sen mopon saa sinne laivaan työntää, eli ei ongelmia sen suhteen. Suosittelen silti, jos satut omistamaan/saamaan lainaan pakun, niin haet sillä liikkeltä asti. Tulee mukavasti tuliaiset samalla kertaa ja helppo tehdä paperi hommat moposta siellä liikkeellä.
2. länsisatamassa saat suoraankin tarvittaessa sen tullattua, en vaan itse tiedä missä se siinä tehdään. Kaveri toi mulle vuosia sitten auton ja haki sille sen ajoluvan jo satamassa.
3.Saattaahan tuo tuurilla kelvata silläkin putkellä leimalle, mutta varmempaahan se on lainata jostain siihen vaan joku vaimennin josta tuo hyväksyntä löytyy. Tuo vaatimustenmukaisuustodistus onkin aika mielenkiintoinen juttu, Tulee vähän kahdenlaista tarinaa sen tarvimisesta. Itse tuli tuo todistus hommattua, mutta mielenkiinnosta en sitä katsastuksessa ensin tarjoa. Katsotaan mitä katsuri sanoo pelkästä italian otteesta...
Tässä juttua tuosta todistuksesta:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=362.0
Itse kävin siis hakemassa tuolta motodepoosta tollasen rytkösen helmikuussa ja nyt sitten vaan odotellut tullausta kaikessa rauhassa. Olin omalla pakulla liikenteessä ja hakeminen itsessään oli kohtuullisen helppoa ja mutkatonta. Liikkeelle oli helppo ajaa ja palvelukin oli asiallista, vaikkakin tallinnan liikkeessä puhutaan suomea aika heikosti. Kaikki tarvittavat paperit tulee suoraan motodepoolta ja tarvittaessa sen tuv:in saa suoraan sieltäkin sillä 100e hinnalla. Kysy vaan lisää tai voin laittaa numeronkin, niin voidaan vaikka soitella jos tarvit lisäinfoa.
Tuskin tulee ongelmia laivauksen tai tullauksien kanssa.
Laivaan voit tuupata tai ajella ( tuskin kukaan suuttuu vaikka kilvettömänäkin sen sata metriä sillä ajat: satamapiha -> laiva ). Laivassa kyllä sitte henkilökunta auttaa pyörän kiinnityksessä ja sijoittelussa. Kannattaa kuitenkin varata laivaan esim. iso pyyhe tms. jolla saat suojattua pyörääsi hiekkaisilta ja likaisilta sidontaliinoilta. Laita pehmikettä pyörän ja liinan väliin, niin ei liinat hinkkaa pyörän maalipintaa huonoksi.
Suomen päässä onkin sitte jo tullivirkailijoita odottamassa laivan rantautumista ja kun ajat/työnnät mopottimesi laivasta ulos, niin huikkaa siinä vaiheessa tullivirkailijalle, että sulla ois vähän tullattavaa. Opastavat sut siihen ihan sataman kuppeelle tulliasemalle. Saat ajaa pyörän itse siihen tulliaseman pihalle ja siitä hoituu kaikki väliaikaiset ajoluvat ym. nopeasti. Itelläni meni balttiarallaa 10min koko tullauksessa ja väliaikasten kilpien saannissa.
Tsemppia hakureissulle ja tuo hyvä pyörä tullessasi.
![]()
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
Kyllä konttorilla hoidetaan pyörään vaatimuksenmukaisuustodistus veloitusta vastaan (v.2002 oli 100€), jos on joku yleisesti Suomessa myyty malli. Voihan sitä todistusta yrittää maahantuojalta tai jostain Euroopan puolelta. Yleensä jokaineen haluaa muutaman €:n vaivoistaan. Harva on saanut ihan ilmaiseksi.(powertrippin @ Huhti. 10 2008,11:49) kirjoitti
En nyt löytäny muuta foorumii kysyy tosto motodepoo kaupasta kun tämän. Eli jos ostan pyörän tuosta kaupasta nii saako sitä kuristettuu 25kW ? kun nettisivuilla lukee jotai 25kw mutta en tiedä mitä kun on viroksi ;D
" Garantii, testitud ratas. Rohkem infot www.motodepoo.ee. Motodepoost soodsad originaalvaruosad mootorratastele, 25kW piirajad.
Ajoneuvon sijaintikunta: Tartu, Viro"
25kW piirajad = 25kW rajoitettu (piiraja = rajoitin)(Nitro- @ Kesä. 25 2008,00:52) kirjoitti
Punainen Honda VFR 750F -90 -> Honda VTR 1000F -97 -> Aprilia SL 1000 Falco -00
V2 = Voima + Vääntö
Oukkei eli toisin sanojen se on "kuristettu " jo Liikkeessä 25kw(Topo68 @ Kesä. 25 2008,14:21) kirjoitti
Ja jotta asia pysyisi niinkuin se on, niin pyörää EI ole kuristettu. Vaan motodepoon kautta on myös mahdollisuus saada alkuperäiset varaosat ja 25kw rajoittimet.(Nitro- @ Kesä. 25 2008,14:36) kirjoitti
Noniiin nyt asia on harvinaisen selvä !(samserious @ Kesä. 26 2008,00:48) kirjoitti
Kiitokset vastauksista
Muutama vuosi sitten Saksasta pyörää tuotaessa eivät hyväksyneet SuperFastille (kreikkalaisen varustamon aikana)rekisteröimätöntä pyörää normaali ajoneuvopaikalle. Olisi pitänyt jättää pyörä rahtitavaraksi (noin 400€).
Kannattaa varmistaa käytäntö varustamosta, jottei tule ikäviä yllätyksiä satamassa.
Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
Autoja laivaan ajaneena sanoisin että pakulla.Niin kuin tuo samserious jo sanoikin.
Tulee siinä samalla sitten mahd.toinenkin mopo.
Toinen juttu mikä mielestäni helpottaa sitä mopon kiinnitystä on ne tuliais "laatikot" joilla saa sitä "fyllättyä" ja muutoinkin saat rauhassa sitoa mopottimet pakuun.
Siellä laivalla kun ei ole paljon aikaa kun kokoajan tulee ajoneuvoja sisään ja kavereilla siellä on kiire.
Pakulla minä hakisin...
Onkos nuo pyörät miten paljon halvempia siellä verrattuna esim. rinnakkaistuotuihin pyöriin? Onko kellään kokemusta takuuhuolloista?
edit: jaa eipä mitään. Näemmä myyvät vaan käytettyjä..
premier
emeritus