Olen jo 39 vuotiaaksi ehtinyt mies ja nyt alkaa oleman olo, että moottripyöräily olis kiinostavaa ja antaa sisältöä elämään.
Pari kysymystä vaan olis joihin kaipaisin vastausta.
Ensi ajokortista. Olen ajokorttini saanut vuonna 1987 ja se on AB eli tuolloin ei ollut mitään erillistä MP koulutusta vaan toi A tuli autokortin kylkiäisinä. Saako tuolla kortilla ajaa mitä vaan pyörää vai onko jotain rajoituksia?
Saanko siirrettyä autosta kertyneet vakuutusbonukset moottoripyörä vakuutukseen vai pitääkö aloittaa nollista?
Ekaksi pyöräksi olen suunnitellut hankkivani 90 luvun alusta olevan Viragon, Savagen tai Kawa EN. Miltä nuo kuulostavat ekoiksi?
Kuinka yleistä on , että noiden käytettyjen pyörien kilometrejä on mittarissa vähennetty?
Eli AB-kortilla saat ajaa moottoripyörää.
Vakuutuksista sen verran että sain pohjolasta lähtöbonuksia jonnin verran... En ole varma onstuuko toi bonusten siirtoKallista tää on joka tapauksessa.
Ja jos "kylmiltään" suunnittelit lähteä liikenteeseen, vois olla hyvä kokeilla ajoa eka jossain suljetulla alueella... (esim. autokoulut tai kaverit vois auttaa asiassa.)
Itse juoduin ajamaaan tämän A-kortin erikseen ja se oli erittäin suositeltavaa... Vastaohjaus ja jarrutustekniikka PITÄÄ osata ennenkuin on valmis liikenteeseen.
Autokoulusedät sanoi että tää A-kortti on kaikista haastavin...
Eli vaik A on kortissa, ei tarkoita et osais pyörää ajaa...
Turvallisia ajoja ja tervetuloa joukkoon![]()
-Ei rajoituksia. Saat ajaa pyörää kuin pyörää - tehoista ja kuutioista riippumatta.(Rouwaru @ Kesä. 20 2008,18:58) kirjoitti
-Bonuksia ei nykyään enää voi siirtää autosta pyörään. Jos otat uuden vakuutuksen pyörään, saat 20% bonarit liikennevakuutukseen. Kaskoon yleensä saa täydet bonarit puhumalla...
Kyllähän tuo saavutetu etuus pysyy, eli rajoitukset ja erillinen A-tutkinto ovat tulleet 1990-luvun alkupuolella. Vanhat nk. lahjakortit ovat edelleen täysivaltaisia A-kortteja. Jos sinulla *kuitenkaan ei ole aiempaa moottoripyöräkokemusta, olisi syytä etsiä lähistöltä joku vakavissaan moottoripyöräkoulutusta tarjoava autolkoulu, ja kysyä sieltä joko Motopassi-koulutustatai muuten vain muutamia ajotunteja, joilla päsee käsiksi moottoripyörän peruskäsittelyyn ja niihin moottoripyörällä ajamisen erityispiirteisiin, joihin autolla ajoon tottuneen on syytä kiinnittä huomiota aloittaessaan moottoripyöräilyä.(Rouwaru @ Kesä. 20 2008,18:58) kirjoitti
Käytäntö muuttui rakkaan yhteisen unionimme myötävaikutuksesta pari vuotta sitten. Eri ajoneuvoluokkien välillä ei voi siirtää bonuksia. Mutta ei niin suuta hätää, yhtiöt tarjoavat yleensä uudelle vakuutukselle liikennevakuutuksen *n. 20% ja kaskoon n. 50% bonukset jo lähdössä.(Rouwaru @ Kesä. 20 2008,18:58) kirjoitti
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Ainakaan If:ssä tai Pohjolassa ei bonuten siirto onnistu enää.(janza @ Kesä. 20 2008,19:33) kirjoitti
Kallista.... rahalla saa ja mopolla pääsee![]()
En tiedä kuinka yleistä on, mutta netissä myytävistä saat ainakin kuvan paljonko niilltä on yleensä ajettu
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Kannattaa nähdä vähän vaivaa ja kysellä tarjouksia eri yhtiöistä. Ite sain uuteen vakuutukseen (eka pyörä siis, aiemmin vakuutuksessa vain kotilo+koti) täydet lähtöbonukset sekä liikennevakuutukseen, että täyskaskoon pienimmällä omavastuulla. Vaati tosin myös kotivakuutuksen siirron ko. puljuun, mutta edullinen paketti tuli silti.(Rouwaru @ Kesä. 20 2008,18:58) kirjoitti
Elämä on kuin vessapaperi; välillä pyyhkii hyvin, välillä huonosti... Mutta aina kuitenkin menee päin persettä...
Huomenna tarvis päättää kolmen pyörän kesken minkä ostaa.
Jos tänään vielä sais teiltä kokeneemmilta vähän vinkkiä, että mihin suuntaan kalistuis.
eli:
Honda VT 600 Shadow -92
40000 KM
3200 euro
Kawasaki EN 500 -91
35000 KM
3000 euro
Suzuki Savage -93
16000 KM
3000 euro
Mikä noista olis ensikertalaisen hyvä valita jos oletetaan, että kaikki hyvässä kunnossa?
Kriteereinä: Ajettavuus, Kestävyys, Käyttökustannukset(varaosat, huollot)
Antakaa nopeesti mielipiteitä kun huomena tarvis tehdä kaupat;)
Ääni kawasakille.
Se nyt vaan on sellanen betonimylly joka vaan liikkuu ja liikkuu. Ketterästikin ja pieniruokainen (noin 5 ltr) ja ... no se on kawa...
Varaosia saa kaikkiin yhtä hyvin/huonosti ja huollossa eivät välitä merkistä.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Kunto ratkaisee, mutta jos mopot ovat kunnoltaan "yhdenveroiset", niin Savage olisi mun valinta.(Rouwaru @ Kesä. 23 2008,21:02) kirjoitti
Oiskos sulla Rouwaru ketään tuttua motoristia joka vois neuvoo, jotenkin tuntus että olis kepein tie.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Kannattanee myöskin lueskella Ajo Hanskassa kirjanen.
M.
Ihan tosi on, pudottaisin kyllä tuon Suzukin heti kättelyssä pois, jos on tarkoitus lähteä yhtään yli 100 km päähän kotoa koskaan. On melko jytistin verrattuna noihin kahteen, yksipyttyinen kun on - toisaalta jos juuri sitä haluaa niin mikäs siinä. EN500:sta en tiedä, mutta pitäisi senkin olla vähän iisimpi matka-ajossa - muuta en ala sanomaan kun en ole mokomilla ajellut. Shadowilla nyt pitää vaikka tuollaista 140 matkavauhtia mittarin mukaan jos vähän viimaa kestää(Rouwaru @ Kesä. 23 2008,21:02) kirjoitti
600 Shadowilla tuli kaveri Lapista Stadiin asti saaden noin tonnin mittariin about 13 tunnissa, joten matkakelpoisuus (tai kaverin reikäpäisyys) tuli todettua, varsinkin kun ei ollut mitään pleksiä. Kestävyydestä, samainen Honda on 5 vuoden aikana käynyt kerran huollossa (varmuuden varalta) ja muuten öljyjä ja nesteita itse vaihdeltu ja eteenpäin tuntuu kulkevan.
Ei hitto, pidän itseäni Kawa-miehenä ja huomaan kehuvani Hondaanyt äkkiä nukkumaan.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Hondat on silleen hienostuneempia. EN500 on vähän rouhee käyntiääneltään, mutta EN:n hyvä puoli on että sitä ääntä riittää pitkään. Eli ei juuri lastentauteja tuossa 80 -luvulta asti tehdyssä koneessa.(Eroz @ Kesä. 24 2008,02:13) kirjoitti
Kulkee 500:seksi customiksi oikein rivakasti, omaa tukevan rungon, hyvät tilat ainakin minulle (180 cm), jaksaa ajaa matkaa, kiertää paljon.. (customiksi), pitää hauskaa pörinää, muistuttaa brittitwiniä.
Itse ajoin yhden sellaisen 32 000 -> 68 000 km ja hyvä kampe se oli. Käytetyt on kuitekin aina yksilöitä.
Vastaus on siis: Koeaja kaikki, pyydä pari tuntia aikaa ja osta ajetut bensat tankkiin. Osta se, jolla ajaminen on sinusta itsestäsi kivointa.
Jos kärpänen puraisee, niin olet kohta uppaamassa isompaan, vähemmän pyörivään kenttäsirkkelin moottorilla varustettuun puksuttimeen, jonka yhteen mukiin putoaa vähintään kolmivarttikyykyn koneen pytyt ja jossa kiekkakello korvataan laskemalla sytytyksiä tolpanvälille.
Tai osta suoraan joku VN800 -kokoluokan peli. Ei lähde lapasesta yhtään sen helpommin kuin EN500, on yhtä kestävää tekoa, saa kohtuulliseen hintaan (täällä Mot.origissa oli joku Kawapalstalla myymässä 7000:lla eculla selaista missä on 600 euron arvoinen hihnaveto ja parempi satula - molemmat hyviä hankintoja tuohon). VN800 riittää jo moneksi vuodeksi, ellei pidemäksikin aikaa ja painossakaan ei ole käytännön eroa EN500:een.
Itte en tiedä minkä merkin kuski olisin, ennemmin sekakäyttäjä. Merkkejä ollut HD, Honda ja Kawa.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Mihin olet unohtanut Kawa ZL 600 ja mielellään A1, eli
ennen -90 tehdyt?
Erittäin helppo ajaa ja kulkee mukavasti>ei heti tarvitse isompaa...
Tuosta tietoja:
http://www.bikez.com/motorcycles/kaw...l_600_1986.php
Täällä saattaisi olla jopa yksi hyvä yksilö jopa kaupan![]()
Honda Valkyrie SuperCharged
Ei Savagea.. Siinä loppuu kaikki ominaisuudet jos sen saa kulkemaan yli 80 km/h.. Noista kolmesta ehdottomasti Kawa EN 500.
Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
Kaikkea noita mainitsemaasi olen ajellut ja kallistun hondan puoleen. Ajettavuudeltaan se on paras noista vaikka kawakin on ihan hyvä. Savage on yksi pyttyinen peli ja täten aikamoinen jytisijä. Käy ainakin koittamassa sekä hondaa ja kawaa, mutta savagea en laskisi noiden kahden tasolle.
Oleko kokeillut ZL 600 Kawaa?(jonyp @ Kesä. 24 2008,10:09) kirjoitti
On aika paljon erilainen...
Honda Valkyrie SuperCharged
Sitä peliä en o tullu koskaan koittaneeksi(imohtep @ Kesä. 24 2008,10:17) kirjoitti
Kannattaa olla tarkkana noiden valkkaamiesi yksilöiden osalta. Pitäisin enemmän kuin todennäköisenä, että jotakuta niistä on ruuvattu, ovathan pyörät jo yli 15 v vanhoja, ja kilometrejä alle 50 tkm(Rouwaru @ Kesä. 20 2008,18:58) kirjoitti
. Terve skeptisyys mukaan, kun pyöriä menee tarkastelemaan. 16tkm ajettu Savage.. hmm.. Naarmuton, jalkatapit tuskin kuluneet... Bajahill.fi löytyy lisää tarkastuslistaa, ja tarvittaessa AKE:lta saat tietoon ensimmäiset omistajat, ja onko tuontipyörä jne.
Pientä laittoahan noissa varmaankin tulee vastaan jo iän puolesta, mutta toivottavaa on että parhaillaan käsillä oleva ajokesä ei keskeydy.
Kawa ostettu!(Rouwaru @ Kesä. 23 2008,21:02) kirjoitti
Ilmoituksessa oli mennyt kilometrit väärin 35tkm olikin 53tkm mutta hintakin tippui 500e. Pian =
kuulostavat tyypillisiltä aloittelijan valinnoilta.... haaveita lonely rider meiningistä yms.kirjoitti
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
No, merkki ainakin meni oikein..![]()
Honda Valkyrie SuperCharged
Onnittelut, valitsit ihan oikean merkin.
Mukavia *-hetkiä ja turvallisia kilometrejä.
Kawasaki GPZ 500S -> Kawasaki ER-5 -> Ducati Monster 620D -> Ducati ST4 -> Ducati Multistrada 1000ds -> Ducati Monster 1100evo
Onnea ja turvallisia kilometrejä!(Rouwaru @ Kesä. 24 2008,13:21) kirjoitti
![]()
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
No niin, onnea ostokselle! Ei varmasti pöllömpi vaihtoehto, varsinkin kun hintakin oli varmasti paljon miellyttävämpi - nyt jää varaa ostaa ajokamoja päälle. Buutseilla, kelpo kypärällä (ei Lidl, mutta ei tarvinne ostaa sikakallistakaan), mp-käyttöön tehdyillä hanskoilla sekä ajotakilla -ja housuilla meininki maistuu aina paremmalta!(Rouwaru @ Kesä. 24 2008,13:21) kirjoitti
Nautihan Kawasta, pikku perushuolloilla säännöllisin väliajoin vie sut varmasti pidemmälle kun uskotkaan! Oivallinen Kawa-infon foorumi suomeksi on muuten KawaziNet.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Tottatosiaan. Nyt sitten hyvät kamat päälle vielä, niin matkanteostakin tulee mukavampaa. MP-asun goreja saa kohtuu hintaan ja rukka on jo sitten kalliimpaa. Itseni päällä en ole huomannut muuta eroa kuin että mp asu pysyy kunnon sateessa pidempään kuivana sisältä. Hyvät ajokengät kalvoilla asialliset hanskat. Ja mikä tärkein, huonolla kelillä hyvästä kypärästä saa aina enemmän ajomukavuutta irti kuin huonosta.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Aah...järkikaveri ;)(imohtep @ Kesä. 24 2008,07:38) kirjoitti
Vanhemmissa Elluissa on tehoja 54 Kwh ja uudemmissa 45 Kwh.
Kiihtyy kuin unelma ja Saksan maalta niitä saa kiittämällä
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?