Terve,
Perustasolla, miten mitataan yleismittarilla mahdollinen maakosketus virtapiuhasssa? Osaan siis pitää mittaria kädessä ja mitata jännitteen ja virran, mutta ei sitten mitään muuta.
Ongelma on nyt tässä tapauksessa, että vilkku polttaa sulaketta, voinee ollaa polttimessakin vika tai jossakin ihan muualla. Mutta noin yleisellä tasolla, miten tapahtuu tuo oikosulun mittaminen, vaikkapa kyseessä olevassa 12 V-järjestelmän pyörässä. Kädestä pitäen, miltei tavuviivoin. Mikäli on aikaisempaa topiccia, heittäkää vinkki.
Kiitos.
Frankenstein Junior XX:llä
Mittari piippaus- tai ohmialueelle. Toinen piikki runkoon(akun miinukseen) ja toinen epäilyttävään johtoon. Jos mittari piippaa tai ohmit näyttää lähelle nollaa(< 10ohm) voidaan olettaa että piuha on kytkeytynyt maapisteeseen.
FZ6S-05
Ei toimi valoissa ja vilkuissa ihan noin, koska hehkulankapolttimon vastus on kylmänä lähellä oikosulkua. Eli jos noin mittaa, pitää polttimo poistaa virtapiiristä ennen mittausta!(allu72 @ Kesä. 23 2008,18:27) kirjoitti
-> vilkun polttimo veke ja mittaa jännitteetömänä (ota vaikka akun +johto irti) molemmista johdoista runkoon tai akun miinus-napaan.
Toisen johdon pitäisi ollakin maissa (alle 2 ohmia) ja toisen ei (yli Mohm). Tuota ei maissa olevaa johtoa hypistelemällä ja heiluttelemalla se oikosulkeutunut kohta yleensä löytyy. Vikaa voi yrittää paikantaa myös etsimällä ja avaamalla johdosta liittimen ja toistaa siitä kohtaa mittauksen. Jos siellä ok, niin vika on silloin liittimen ja vilkun välissä..
Toki tässä kohta vika voi olla vaikka releessä, mutta perusidea on tässä kuitenkin...
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Suosittelen hommaamaan manuaalin kyseiselle pyörälle (tai katsomaan josko TÄÄLLÄ olisi sähköinen versio ladattavissa.
Ainakin Clymerin manuskoissa on kytkentäkaaviot, niiden perusteella on helppo katsoa johtojen värit ja mitkä menevät mihinkin.
Mitäs kaikkia virran kuluttajia sulla on saman sulakkeen alla vilkuissa?
Meinaan itsellä on mittaristo, parkit, töötti ja vielä jotain muuta pientä saman fusen takana ja vika löytyikin parkin piuhasta.
Napsahtaako sulake saman tien kun pistää virran päälle?
Dirty Nasty Furriner
Jos tilanne on sellainen että sulake palaa heti kun virrat laittaa päälle niin itse toimin seuraavasti: Tein sulakkeen tilalle testilampun eli sulakkeeseen kolvasin piuhan pätkät ja väliin hehkulamppu. Kun sulakkeen takana oleva piiri löi maihin niin hehkulamppu paloi kirkkaasti ja ilman maata hehkui himmeästi. Sitten vain testilamppu sulakkeen tilalle ja irroittelemaan piuhoja ja etsimään mikä aiheutti maihin lyömisen. Toimi omalla kohdalla hyvin.
Suzuki RF 900R
Tuo tapa oikosulkujen etsimiseen on kätevä. Itse käytän oikosulkusuojattua säädettävää teholähdettä ja säädän virtarajoituksen ja jännitteen sopivaksi. Oikosulkuhan voidaan ja kannattaa etsiä pienellä jännitteellä.(Kenguru @ Kesä. 24 2008,09:16) kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
voi käyttää myös ns maksimivirta menetelmää, eli korvaa sulakkeet rautanaulalla ja katsoo mistä savu nousee.(sefo @ Kesä. 24 2008,10:12) kirjoitti
![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Itse asiassa emme ole projektissa edenneet nyt vielä mihinkään eli en tiedä sanoa mitä on sulakkeen takana. Kyse on kaverin Honda CX 500 C:sta. Kunhan saa miehen taas kiinni, otamme nämä neuvot mukaan pyörän viereen, mittarin, piuhaa, testilampun, pari bisseä ja polvistumme epäjumalan eteen. Eiköhän jotakin tapahdu. Kuten sanotaan, ainahan voi olla huonona esimerkkinä, jollei muuta.(Staga @ Kesä. 23 2008,21:39) kirjoitti
Tänkiu tähän asti.
Frankenstein Junior XX:llä
Tuossa ei mee neljäkymppiä hukkaan:
Clymer: Honda CX/GL 500/650 Twins 1978-83
Meinaan että kytkentäkaavio on aika pirun kätevä sähköhommissa, äkkiä säästää tuntikausia verta, hikeä ja kyyneleitä.
Dirty Nasty Furriner