Kiitoksia vastauksista.
Googlen kartta ei tosiaankaan tahdo toimia pikkuteillä mutta tästä näkee hyvin tienumeroinnin Lysebotniin.
Enään viisi kuukautta lähtöön!
![]()
@korhosenpete
tuossa oli etäisyydetkin hyvin merkattu. Mutta esimerkiksi tuo 30km pätkä Lysebotniin on äärimmäisen mutkaista, ensin se kulkee semmoisen rosoisen tunturiylängön päällä, ja sitten tippuu vuorenseinää alas vuonon päätyyn... ja jos lisäksi esim. pysähtyilee kuvaamaan, keskinopeus onkin jo ihan olematon.(korhosenpete @ Tammi. 17 2010,12:02) kirjoitti
Tuolla päin reitti kartalla ja reitti todellisuudessa voi olla kaksi varsin erilaista asiaa, joten ei kannata turhan pitkiä päivämatkoja suunnitella, muuten voipi mennä suorittamiseksi.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tuon tiedänkin. Viime elokuussa hyppäsimme laivaan Honninsvågissa ja seilattiin sillä Hammerfestiin. Perillä olimme puolenpäivän aikaan ja heti lähdimme ajamaan seuraavaan majapaikkaan. Reitillä ei oikein ollut ruokapaikkoja ja kun vielä kerran ajoin Altaan vievän risteyksen ohi, niin ajopäivä veinasi venyä jo liian pitkäksi.(pecha @ Tammi. 17 2010,12:24) kirjoitti
Reitti oli tämä.
@korhosenpete
Kesällä heittelee noi lämpötilat siinä +5 - +30 asteen välillä.(Lasse Kilmister @ Joulu. 31 2008,11:09) kirjoitti
Itellä riittäny 200km toimintasäde + 5L varakannu ja tankkaus suunnilleen 100km välein, koskaan voi tietää toimiiko seurava mittari omalla kortilla, joten kruunuja kannattaa hoitaa mielummin hiukan liikaa kuin liian vähän, ne voi jemmata sitten seuraavaa reissua varten *
Onneksi nyt voi vetää sen 450km tankillisella
Itellä toi Norja liian lähellä jotta viittis kierrellä, kaffella tosin voi Altassa käydä matkaa rapiat 200km/sivu.
Ja kaahailla ei sitten auta, jollei ole rahaa maksaa ylinopeussakkoja paikanpäällä niin kanittavat kulkineen.
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Toi Lysebotn näyttääpi aikas hyvältä, täytyy alkaa muotoilemaan reittiä. Lisääntyy vaan nuo kilometrit, että tarvii kohta jättää Trondheim väliin
FZS1000 -03, Hayabusa -06
Akkurat..
ni semmosta sitten tuota vielä...että meinaan tonne Strynin ja Dalsnipan välille kannattaa kurvata *Videseterin kahvion kautta ja samalla voi skimbailla sortseissa + teepaitasillaan **kausihan alkaa vasta kesäkuussa:kliketi
Ja samalla voi noutaa siitä läheltä ihan tienvarresta (näkyy tielle...) sormusmateriaalia kun kuitenkin jossain vaiheessa tekee mieli tehä niitä puhdetöitä.. se paikka on se tuo B ja polku menee tieltä. Lammen takana on se paikka. Pieni kylttikin oli ...
...meinaan se hopsumpi päästelee vaan ne 3 tunnelia suoraan eikä tiijä näistäkään sitten mitään....
Jos käveleskely kiinnostaa, niin siellä Lysebotenin yläosassa on kahvila, josta pääsee vaeltamaa Kjeragiin.
Kjeragissa on kivi, joka on kahden vuoren välissä. Kivi on halkaisijaltaan noin 3 metriä ja sen alla on noin 1km pudotusta.
Siellä on hienot maisemat, mutta edestakainen kävely on n. 5 tuntia.
Ohessa yksi kuva aiheesta.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Laitappa mchuurre ehdotus, että n.3tkm olis matka ja nähtävyydetkin tulis nähtyä tuolta etelämmästä. loppuu loma jos kaikki käy kattomassa ja matka ei lyhene![]()
FZS1000 -03, Hayabusa -06
Jos olisi viikko aikaa ja matkana suurinpiirtein Pirkanmaa- Uumaja- Mo i Rana- Narvik- Kilpisjärvi (tai Kiirunan kautta)- Tornio- Pirkanmaa niin pari kysymystä:
1. Kumpi parempi reitti, Kilpisjärven kautta vai Kiirunan? Kilpiksen kauttahan on parisataa kilometriä pidempi, onko sen arvoinen?
2. Onko nuo maisemat käynnin arvoiset? Tuossa suunnassa ei ole tullut poikettua ja etellämmäksi ei tällä kerralla riitä aika eikä oikein kiinostuskaan.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Terve
Suunnittelussa olisi ens kesänä mennä porukalla Norjaan ja tarkoituksena päästä Vaasasta Struåtsin puolelle jollain purtinolla.Vinkkejä ja linkkejä ylityksen onnistumiseen otetaan ilomielin vastaan. Myös faktatieto tie- ja lauttamaksuista Norjan puolella otetaan riemuiten vastaan.
-kiitos-
nimim Trondheimista ylöspäin
Enpä ole muutamaan vuoteen käynyt Norjassa, joten info voi olla vanhentunutta.
Mutta en ainakaan tuossa 05-06 Oslo-Kristiansand-Bergen-Trondheim-akselilla useampaankin otteeseen, ja varmaan yhteenlaskien useamman tuhat kilometriä motoillessani muistaakseni osunut maksulliselle tielle kertaakaan. Jokunen tunnelimaksu oli, ja pari siltaa Bergenin lähellä. Lauttaylitykset oli aina maksullisia, muttei nämä maksut nyt ylipäätään (ja siihen nähden, että Norjaa pidetään kalliina maana), olleet mitään karmean suuria.
Tuosta hintatasosta tulikin mieleen: kesäkuun alussa ja ihan elokuun lopulla tuntui, että noita ´hyttejä´ eli pieniä mökkejä oli tarjolla ihan pilvin pimein, eikä hinnatkaan olleet pahoja, olisiko perustönöt ilman mukavuuksia olleet jostain 20 eurosta ylöspäin, ja hyvin varustellut 4-6 hengen luksuslukaalitkin reilusti alle satasen. Mutta tästä siis jo aikaa.
Minkähänlaista hintaa pyytelevät moisista nykyisin? Entä onko kokemuksia matkaamisesta tuolla heinäkuun lopun/elokuun alun huippusesongin aikaan, kiipeääkö hinnat merkittävästi? Ensi kesänä saattaa olla, että tulee mentyä juuri tuohon aikaan.
Vaasa-Uumaja paattia liikennöi RG-Line: www.rgline.com
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Viime kesänä ajettiin useiden maksullisten moottoriteiden läpi, ja kaikki oli ilmaisia moottoripyörille. Hinnasto lukee aina ennen maksupistettä, ja ainakin meidän kohdalle osuneiden teiden maksu mp:n kohdalla oli aina 0 Kr. Ajo tapahtuu kaiken lisäksi sitä automaattikaistaa pitkin (autot joissa joku automaatti maksulaite), joten jonottaakaan ei tarvitse. Taisi olla matkalla joku tunnelikin jossa oli samat temput. Toki on niitä maksullisiakin tunneleita (kuten Nordkappiin) jossa kaikki maksaa jotain. Mp:t tosin paljon halvempia kun autot.(xxasevxx @ Tammi. 18 2010,08:45) kirjoitti
ZZR1400 -06
Lautta ym. tietoa Norjasta aika hyvin löytyy myös tuolta.
http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq.html
Meitä olisi noin 3-4 pyörää lähdössä noihin aikoihin Vantaalta--> Nordkapp--->Bellangen--->Rana--->Lieme-->Umeå--->Vaasa-->Vantaa. eipä olla sen enempää suunniteltu eikä varmaan suunnitellakkaan paitsi koitellaan noita majoituspaikkoja hahmotella
Keskinorjaan ensi kesänä, pohjoinen koluttiin viime kesänä.
Onko niin, että ne parhaat maisemat, vuonot, kalliot ja mutkaisimmat tiet löytyy kolmiosta Oslo-Bergen-Trondheim?
katselin muiden matkaajien kuvia ja aika makealta näyttää.
Tietoa ja kuvia oli niin paljon, että tunnissa ei pitkälle pötkinyt.
Geiranger taitaa olla semmoinen maamerkki, mitä ei kannata missata?
Onko muita vastaavia tieosuuksia / paikkoja, mitkä pitää ehdottomasti sovittaa reitin varrelle?
Reittiajatus olisi Vaasa-Uumaja-Norja-ehkä Göteborg-Tukholma-Turku ja viikko pitäisi riittää.
Geirangerin pohjoispuolella on tietysti Trollstigen.(lario @ Helmi. 11 2010,13:56) kirjoitti
Geirangerista etelään Sognevuonolle ja siitä vielä Etelään ja Lysebotniin.
Viime kesänä jäi toi Lysebotn käymättä ajan puutteen vuoksi. Toivottavasti tulevana kesänä ehtii.
cb350 * fz6s * cbf1000
Viikossa Vaasa-Trondheim-Bergen-Stavanger-Oslo-Tukholma pitelisi kyllä ainakin omaan makuuni vähän kiirettä. Matkanteko on varsinkin siellä makeimmalla rannikkoalueella kovin hidasta, eikä ihan kaikkea näe/koe pyörän päällä istuen.
Jos ei ole yhtään viikkoa enempää aikaa, supistaisin turnee-reititystä: Tukholma-Bergen (tai Stavanger) ja takaisin.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jovvain..
No nyt alko Google Streetti näkymään myös osin norweegias, tosin vain sieltä sun täältä harvakseen mut kappas ku olivat käyneet ja huomanneet tän hotellin mistä oli tuossa aiemmin puhetta mutta eivät tietenkään käyneet sielä takapihalla...
Samoin Flåmin "junaratatien" -alkua voi nyt ohjastaa ennakkoon vaikka kiikkustuolista käsin *