Mitä rasvaa käytät?(Black Crome @ Kesä. 21 2008,12:38) kirjoitti
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
Tuotahan voisi kokeillakin, pyörän lykkiminen eteenpäin vähän kerrallaan on kuitenkin aika hidasta. Minkä hintainen mahtoi vehje olla, en nopeasti ainakaan stormin sivuilta löytänyt?(pete457 @ Kesä. 27 2008,16:40) kirjoitti
Z750 '04
Voitelu? Ketjut? Hihnaveto? Keppiveto sen olla täytyy! Se se vasta helppoa on. Ja mä ajan vaan...Sorry, oli ihan pakko...(TreBiker @ Kesä. 22 2008,16:27) kirjoitti
![]()
Laita nyt hyvä ihminen jotain voitelua sinne darkaaniinkin, ei sekään kuivana kestä(jokao @ Kesä. 27 2008,17:15) kirjoitti
![]()
Triumph Tiger 1050 SE (ABS) - 2010
29,90(Jöde @ Kesä. 27 2008,17:09) kirjoitti
Rasvausapu
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
Keskiseisontatuen avulla noin 300-500 km välein 90 vaihteistoöljyä, hyvin toiminu ja vaan muutama tippa päässy vanteelle. Vaihteistoöljyllä se hyväpuoli että lähtee tarvittaessa vedellä pois jos intoutuu oikeen jynssäämään pyörää(vesikelissä ajaessa on vaan vähän tiuhempaan rasvailtava). Ei kerää pölyä ja muuta paskaa ja itellä toiminu hyvin ketjujenkin kannalta, hintakin on päätähuimaava 3-5€/l![]()
Markkinarako löytyy melkein joka paikasta. Ainakin asioista, joista ihminen ei selviydy vähintäänkin nanosekunnissa. Tuo on oikeasti aika källi keksintö. Itse suosittelen kuitenkin esim. sportti-pyörien omistajille takapukkia (ja etu) jolla homma hoituu ihan ok. Reissun päällä jaksan kyllä pyörää muutaman metrin P-paikalla siirrellä ja rasvailla.(pete457 @ Kesä. 27 2008,23:05) kirjoitti
Kyllä niillä keppikuskeilla taas naurattaa.. mä ostan huomenna keppihevosen ja taas mentiin.. ja hihnahevosen kans!
- P
Kyllä homman hoitaa PRO-OILER ja siellä oleva synteettinen vaihteisto öljy.Kolmas kesä menossa ja on kyllä hyvä laite.
Varadero 1000
Keskiseisontaan, ykkönen silmään ja mp-ketjurasvaa sprayna pitkällä pillillä molempien o-renkaiden kohdalle ketjujen vilinään, samalla suihkuaa osa rullillekin. Sitten vähäksi aikaa kakkosta ja kaasua, menee vielä paremmin perille.
-hh-
about 300km välein tai sadesään jälkeen pro hondalla siten, että pyörä sivutuelle, näkyvältä matkalta pillillä molemmille o-renkaille rasvat, pikku työntö eteenpäin, sama operaatio nyt näkyvälle ketjunpätkälle ja tätä niin kauan kuin tarvis.
Tuo pro honda kun on käytännössä näkymätöntä...taino sama kuin vettä levittäisi ketjulle joten paha tietää koska koko ketju rasvattu, niin taktiikkana on se, että aloitan voitelun aina siten, että ketjulukko on eka voitelemani lenkki ja se jää takarattaan viereen. Sit kun se ilmestyy uudestaan näkyviin niin on joka lenkki saanu rasvansa![]()
Pyörä keskiseisonta tuelle ja pahvia pyörän alle ettei ketjurasvaa/öljyä mene tallin lattialle.
Kun laitan MP ketjurasvaa niin ensin työhanska oikeaan tai vasempaan käteen, toiseen ketjurasva spray purkki.
Suihkutan ensin hieman ketjurasvaa hanskalle, sitten otan hanskalla otteen ketjusta ja toisella kädellä suihkutan ketjurasvaa ketjuun. Liikutan ketjua hanskalla hieman ja sitten taas suihkutan ketjurasvaa ketjuun, toistan saman niin kauan kunnes ketju on täysin rasvattu. Hanskan ansiosta tulee ketju kerralla voideltua kunnolla joka puolelta kokonaan, sillä rasvainen hanska levittää ketjurasvan varsin hyvin.
Jos laitan vaihteistoöljyä tai jotain muuta öljyä purkista/kanisterista niin otan kumpaankin käteen hanskat. Laitan öljypurkin/kanisterin lattialle pahvin päälle ja avaan korkin. Otan toisesta kädestä hanskan pois ja sitten otan toiseen käteen pensselin. Kastan pensselin öljyyn, sitten levitän öljyn pensselillä ketjuun huolellisesti ja Toisella kädellä ilman hanskaa pyörittelen välillä takarengasta. Toistan tämän niin kauan kunnes ketju on rasvattu huolella joka puolelta.
Saatuani homman valmiiksi otan pahvin pois pyörän alta. Tarkistan että ketjurasvaa/öljyä ei ole mennyt lainkaan takarenkaaseen. Jos ketjusrasvaa/öljyä on mennyt vahingossa takarenkaaseen, otan välittömästi tekemäni rasvaa poistavan pesuaine liuoksen ja suihkutan sitä renkaan rasvaisiin kohtiin. Annan pesuaineen vaikuttaa vähintään minuutin ja sitten pesen rasvan pois renkaasta. Lopuksi kuivaus talouspaperilla tarkastaakseni että rasva on varmasti poistunut renkaasta.
Jokseenkin sama taktiikka; pätkissä sisäpuolelta lämpimälle ketjulle. Lopuksi käyntiin ja ~200kmh tauluun paikallaan pari sekuntia. Kone stop ja rätillä ylimääräiset pois. 300-600km taitaa olla itsellä voiteluväli.(Black Crome @ Kesä. 21 2008,12:38) kirjoitti
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
Luultavasti otetaan tippakannu rumaan käteen ja yritetään olla suttaamatta enempää paikkoja...
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96
Koyhan miehen Scottoilerilla eli
Loobman!
Toimii hyvin ja on halpa, mutta sen asennus vaatii hieman pikkutarkkuutta ja saatoa, vaikka homma helppo ja nopea onkin.
Noin 500 km välein sprayrasvaa sisäpuolelta ketjua. Takapään huoltopukki löytyy joten homma menee niin että toisella kädellä pyöritän takapyörää tasaisen hitaasti ja toinen käsi ruiskuttaa pullosta öljyn ketjun sisäpintaan. Jos oikein jaksan ja ehdin, putsaan ne sivulenkit jotta näyttäisi siistimmältä.
Kronoby Racing Team
Ihan vain starttinapista käyntiin ja annan automaattisen ketjunvoitelijan hoitaa hommansa...
-74 Honda 450:ssä on eturattaan akselilla säädettä ruuvi joka määrää minkä verran öljyä lentää ketjulle.No nykyään se on omassa pyörässä kierretty kiinni koska öljyä ei aina muistettu lisätä ja kone poiki. Oivallinen keksintö sinällään. Vanhat Britit huohottivat ketjuille ja roiskeet levisivät joka puolelle. Mutta nyt: pesen ketjut silloin tällöin käyttäen lamppuöljyä, koska sitä tavaraa kotona on, ja ketjun rasvaan joka toinen tai kolmas tankkaus spraylla.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Kävinpä tuollaisen kuitenkin Stormilta hakemassa ja omaan käyttöön sopii kuin nyrkki silmään. Ketjujen pesu ja rasvaus onnistui varsin mainiosti. Pyörän lykkimiseen on hankalasti tilaa "huoltopaikallani" ja tuo EZ-Roll kulkee mukavasti myös duunipaikalle (jossa pyörän laittoon löytyy aina hyvin aikaa *(Perkele @ Kesä. 28 2008,05:13) kirjoitti
).
Z750 '04
itsellä vain huonoja kokemuksia tosta ketjuvahasta ku kerää kaiken paskan sellaseks tönköks ketjujen päälle...eli joka pesun jälkee huoltopukilla takapää ylös ja sit raimo käyntii ja ykkönen silmää ja annan pyöriä ja tasasesti suihkutan muutaman kymmenen kierrosta et ainaki on sitä rasvaa...jos illaks viel kaupungille niin sit rasvanpoistoaineel roiskeet pois ja herättää pahennusta kaupungille =) mut jos ei pyörää ole tarvis pestä niin sit rasvailen huolellisesti joka toinen tankillinen
drive fast, race hard or die yound...it´s your choice
Takanen ylös, mylly pyöriin, tasainen öljyannostelu pyörivään ketjuun(mitä öljyä löytyykin), kone sammuksiin ja ketju rätin läpi. Avot![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Miten muuten kun tuli hankittuu tohon mopottimeen X-rengasketjut ja semmosia tarinoita kuullu ettei niitä tarvii voidella vaan se rasva mikä on siel tiivisteiden sisällä on ja pysyy. Vaikka miten rasvaisi niin ei kuulemma tunkeudu niihin paikkoihin missä siitä olisi hyötyä?
Toki välillä voisi hieman rasvata ettei ruostumaan pääse. Sit utelen myös että kannattaako uusia ketjuja rasvata heti ensimmäisen ajon jälkeen (kylmiä ketjuja ei kuulemma kannata voidella) kun melkoisen rasvaselta noi vaikutti tehtaan jäljiltä. *
Jos vaik sunnuntaina pääsis kautta korkkaamaan *![]()
Honda CBR1100XX
Öljyä tai vaseliinisprayta. Mitä noilla vahoilla tekee kun ne kerää paskan eikä liukasta kuin ketjun ja rattaan välistä kosketuspintaa.
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Ajan lämpimäksi. Ruutaan pienissä pätkissä rengasta pyöritellen halvinta Bilteman ketjusprayta niin että piisaa ja sen jälkeen pyyhin ylimääräset rätillä, josta ei jää pahasti karvaa tahmeaan öljyyn. Ruiskutellessa pidän jotain pahvinpalasta (tai sitä rättiä jolla pyyhin) ketjun takana, ettei joka paikka öljyynny. Pyörittelen lopuksi tovin.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Juuri näin!(Toippari @ Heinä. 02 2008,19:58) kirjoitti
![]()
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
Muuten sama, mutta pyöritän käsin!(haarajoki @ Huhti. 02 2009,10:46) kirjoitti
Jep, netissä on ihania kuvia kun annetaan koneen hoitaa vauhti..(Mr.Hyde @ Huhti. 02 2009,11:27) kirjoitti
SuperDuke 2011.
Ketjut lämpimiks, pukilla rengas ilmaan, ykkösellä pyörii, castrollin ketjuöljyä takaapäin ketjuun ja rattaaseen. Harvoin(jos koskaan) tulee pyyhittyä enempiä pois, mutta putsiksella lähtee roiskeet katteista ja vanteet on muutenkin mustat ettei roiskeet näy ku pestäessä sienessä. Ratapäivillä jaksaa kyl työnnellä jos rasvauksen tarve yllättää.
Vahasta on kokemusta, vanhassa pyörässä(thundercat -97) käytin, enkä tykännyt. Teki ketjuista tahmeat sekä piti erillaisempaa ääntä. Varmaan ominaisuus, mutta vaihdoin silti takas rasvaan.
Pesäpallo on perseestä.
Gixxer 1000k1
CBR 900rr -92
Jos spraypullossa on 15cm pitkä pilli, niin ei tuossa sen kummempaa riskiä ole.(GoA @ Huhti. 02 2009,15:21) kirjoitti
Kun kone pyörittää ketjua, niin sitä menee huomattavasti vähemmän, kuin pätkissä pyöritellen..![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Keittää ketjut öljyssä esim. peräöljy ja jäähtymään. Näin saa hyvät rasvat pitkäksi aikaa. Keittiöön vain keittelemään niin lentaa äijä ketjuineen pihalle
Tai wurthin puhdistusspreillä pestä hyväksi tämän jälkeen moottoriöljyä pensselillä, ylimääräiset pyyhkiä pois ja sitte jotain ketjuvahaa pintaan
Jos et tiedä mitä tehdä, näytä edes huolestuneelta.
CBR 600f
Mopo pukille ja käsin pyörälle vauhtia ja Delvaccia pullosta sopevasti, lopuksi pyyhkäsen ylimääräset pois..![]()