Elikkä miten voitelette ketjut? Ketjut kait pitäisi voidella lämpimänä ja ketjujen sisäpinnalta, mutta voiteletteko koko ketjun matkan, vai "pienissä pätkissä"?
Itse nostan pyörän kaksoisjalalle ja voitelen ketjut n. 10 cm matkalta muutamista kohtaa ketjuja, jonka jälkeen pyörittelen takarengasta hetken aikaa, jotta rasva levittyy tasaisesti. Välillä pistän pyörän käyntiin ja ykkösellä käytän pyörää paikalla, jotta rasva levittyy.
Tällä tavalla rasvattuna vanteet ja katteet pysyy puhtaina, ei itseasiassa sotke lainkaan. n.300 km välein laitan aina uuden rasvakerroksen.
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
Nostan pyörän keskituelle ja spraypullon ohuella pillillä levitän rasvaa vain O-renkaiden kohdalle, eli yksi plus yksi kierros takarattaasta pyörittäen. Ja lopuksi jalalla muutama nopeampi pyöräytys takarenkaalle. Tämä ajon jälkeen ja ketjujen sisäpinnalle; keskipakovoima hoitelee rasvan leviämisen kohti ulkosyrjää. Eipä pahemmin vanne likaannu. Ketjuja en ole koskaan sen kummemmin putsannut, öljyisellä rätillä voi viimetteeksi pyyhkäistä kierroksen-pari.
Voi-voi, jos ei sitä keskitukea löydy! Lisärahalla se minunkin pyörään on pitänyt ostaa. Muuten voisi ketjujen hoito olla aika leväperäistä, menisi varmaan joku ketjurasvain hankintaan. Ja onhan se näpprä tuo valmis tuki vaikka renkaanvaihdon yhteydessä.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
No ihan hyvä ettei löydy sitä tukea, eikä mun pyörään sais laittaa ees ilmatteeks (eikä rasvainta)(Halti @ Kesä. 21 2008,12:48) kirjoitti
Sivujalkaa olen käyttänyt hyödyksi, eli sahasin sopivan mittaisen kakkoskakkosen pätkän, ja pyörän ollessa sivujalan varassa kallistaa (nostaa takahaarukasta toiselta puolelta) ja laittaa sen puun pystyyn toiselle puolelle haarukan alle, silleen et nousee sopivasti sentin pari. käy tosi helposti, ihan sekunnissa ja sit lopuks potkaisee puun pois kun ketjut rasvattu. Sisäpuolelle koitan laittaa, nykyään vaseliinisprayta, kestää kohtuullisesti ja maksaa 3e 500 ml pullo.
Muutaman kerran kesässä öljyllä putsaan, silloin huoltopukin päällä että pääsee moottorilla pyörittämään.
Edit, Mainitaan, ennen kuin joku muu ehtii, ei sitä sivujalkaa ole tuollaiseen tarkoitettu, mutta omassani ainakin sellaista tekoa, ettei pelkoa, että pettäisi.
Noin joka toiselle tankilliselle tulee voideltua.Ketjuvahaa käytän.
Pyörät:Suzuki GSXR 1100 -92
Honda cr125r -92
Käytin ja ennen ketjuvahaa. Kerää vaan kaiken pölyn, ja sit sitä mönjää on paksu kerros, aloin epäilemään voiteleeko sellainen edes kunnolla, aika kuivan oloiset oli. Nyt on notkeat, kun muutaman kerran kesässä reippaalla öljyllä ja noin joka toinen tankillinen spray vaseliinia.(4tv @ Kesä. 21 2008,16:39) kirjoitti
Näin myös täällä(AimoPamaus @ Kesä. 21 2008,18:49) kirjoitti
![]()
RD 125 LC-82 -> FJ 1200-88 -> YZF 1000 R-00 -> YZF R1-06
My Yamaha is mine.
Noin 1000-1500km välein (tai jos olen ajanut sateessa) voitelen ketjut. Tyyli on sellainen että näkyvälle osalle rasvaa, talutus eteepän ja taas rasvaa. Merkkaan kohdan mistä aloitan. Rasvaan ketjut ajon jälkeen ja jätän pyörän sitten seisomaan joksikin aikaa. Takavanne pitää kerran kaksi putsata homman jälkeen. 14tkm olen nyt ajanut ja ketjujen kiristämiseen ei ole ollut tarvetta, varaa on runsaasti. Joko on hyvät ketjut tai sitten hyvä tapa huolehtia niistä. Pyörä on TRX 850.
Pyörässä ei ole keskitukea (eikä tule), mutta huoltopukin paikat olisi valmiina. Sellaisen voisikin investoida.
Retired
Perzkules... Toihan on näppärää. Toki keskituki löytyy, mut se fillari on tooosi raskas nostaa siihen keskelle. LTD nousee pirun korkeelle ja painaa ihan riittävästi.(whizzz @ Kesä. 21 2008,16:18) kirjoitti
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
nyky z-kawassa saa näppärästi hallitunkilla nostettua talkaiskarin alapäästä. Pyörä siis sivutuelle ja varovasti tunkkaan kunnes takanen irtoaa maasta.(Kawa LTD @ Kesä. 21 2008,20:13) kirjoitti
Tukevasti on tähän asti pysynyt rasvauksen ajan.
Tosin zzr:n keskitukea tulee reissussa ikävä, kun ei tuota
tunkkii mukaana tule hinattua.
Louisilla tms. oli myynnissä sellainen kierteellä oleva "rasvaustunkki", joka tuli tuonne vastapuolen haarukkaan, varmaan ihan matkamalli kai.
TT
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Mie pistin pyörän keskituelle ja manuaalisesti toisella kädellä rengasta pyörittelin samalla kun suihkin rasvaa spraypullosta kettingeille. Pistelin ulko- ja sisäpinnalle. Maanläheinen lähestymistapa, mutta toimii!
Oma mielipiteeni on että ketjuvaha pitäisi kieltää lailla, ei voitele lainkaan = tuhoaa ketjut.(4tv @ Kesä. 21 2008,16:39) kirjoitti
Itse voitelen ketjut nelisatasella teollisuus-vaihteistoöljylä, voitelee, puhdistaa, ja on riittävän jäykkää että pysyy ketjuissa kiinni.
Kilpurissa voiteluväli on yksi lähtö tai pari kertaa päivässä, katupyörässä n. 300km.
Joskus (harvoin) tulee katupyörän kohdalla käytettyä myös spray-vaseliinia.
ZX-10R + ZX-6RR
Ja edellisiin kommenteihin, niin ei sitä keskitukea mielestäni mihinkään tarvita, mopo sivutuelle, polvi siihen rungon kohdalle keskelle pyörää, taka-jalkatapin kiinnikkeestä mopo kallelleen, polvea vasten, ja sitten ei muuta kun takapyörän pyöritystä ja ketjuun öljyä...
ZX-10R + ZX-6RR
(Janne10r @ Kesä. 22 2008,04:51) kirjoitti
Täytyy kait sit vaihtaa vaha öljyyn..
Pyörät:Suzuki GSXR 1100 -92
Honda cr125r -92
Nää väännöt on aina mielenkiintoisia. Edellisessä mopossa kesti ketjut ja rattaat ajaa 25 tkm, tässä vaiheessa vaihdoin mopoa. Rasvaus tehtiin vain ja ainoastaan ketjuvahalla.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Tapoja ja mielipiteitähän on varmasti yhtä paljon kun ketjun rasvaajiakin...
Pyörät:Suzuki GSXR 1100 -92
Honda cr125r -92
Mitä niitä voitelemaan, siellähän ne pyörii öljykylvyssä?![]()
Dirty Nasty Furriner
Ketjuun vaseliinia spray-purkista pitkällä nokalla näkyvälle osalle, pyörää eteenpäin sen verran, että rasvaamaton osa tulee esiin ja sitä rataa kunnes koko ketju on hoidettu. Ei sotke tekijää eikä pyörää. Kait sitä useammin pitäisi laittaa, mutta 500km välein on tullut laitettua toistaiseksi. Huolloissa sitten laittavat kunnolla ketjurasvat sun muut.
<p>Mutkitteluille Honda CB 600 F Hornet -07 'isoveikka' ja kaupunkiajoon 50cc retro-skootteri 'pikkusikko'</p><p>Tu(u)naaja: http://blogi.punaisenkatonalta.fi</p>
Joka pesun jälkeen pyörä keskiseisontatuelle, moottori käyntiin ja rengas pyörimään. Sitten tippakannulla 15w40 turbo LXE:tä. Vähän se sotkee mutta heti öljyämisen jälkeen kunnolla kaasua että ylimääräiset öljyt lentää pois sitten pyyhitään takavanne ja baanalle.![]()
CBR 600F
Tuota pyörän kallistusta pari kertaa tuli tehtyä kunnes kyllästyin ja hommasin pukin. Nyt ketjujen rasvaus käy helposti ja saa vanteenkin putsattua vähemmällä vaivalla. Sotkee tuo ketjusprei kiitettävän paljon.(Janne10r @ Kesä. 22 2008,04:57) kirjoitti
Honda NSR 99 -> Suzuki SV 650 S 03
Jep, pukki on toki paljon kätevämpi, omankin mopon ketjut voitelen aina pukilla jos se vaan on järkevästi mahdollista, mutta jos sattuu katumopolla olemaan vähän kauempana kotoota, niin pukki tuskin on matkassa...(mikri @ Kesä. 22 2008,13:23) kirjoitti
Sitkostettu ketjuspray tosiaan sotkee melko tehokkaasti, ja on melko "liisteriä" saada vanteesta irti, mutta voitelee ja pysyy ketjuissa suht hyvin.
Juuri tuon sotkemisen takia käytän ketjujen voiteluun yleensä "sikapaksua" vaihteistoöljyä, mutta kyllä noita spray-kamojakin tulee ainakin katupyörään käytettyä.
ZX-10R + ZX-6RR
Voitelu? Ketjut?
Mä vaan ajan...hihnaveto on niin helppo![]()
"Mind is like parachute; it works better when open."
Tunteella(Black Crome @ Kesä. 21 2008,12:38) kirjoitti
ps. kiitos teitittelystä
Viisas pääsee vähemmällä!
^ Jotakuinkin juuri noin.(arvola @ Kesä. 22 2008,11:45) kirjoitti
![]()
Kawasaki GPZ 500S -> Kawasaki ER-5 -> Ducati Monster 620D -> Ducati ST4 -> Ducati Multistrada 1000ds -> Ducati Monster 1100evo
Tuota pitää itsekkin kokeilla.(Kawa LTD @ Kesä. 21 2008,20:13) kirjoitti
Niin ja spray vaseliinia tulee toisinaan suihkittua.
Lahjattomat treenaa
Sama tekniikka, mutta käytän puunpätkän sijasta pientä auton huoltopukkia, se on niinku tehty tuohon hommaan. Niksipirkkamaisesti voi vielä hifistellä ja ujuttaa vanhan urheilusukan pukin päälle niin ei takahaarukka edes naarmuunnu.(whizzz @ Kesä. 21 2008,16:18) kirjoitti
![]()
Hyvä mutta ei kallis väline ketjujen rasvauksen avuksi on Lidlin 10 euroa maksava pikkanen hallitunkki. Käy homma nopiammin kuin hankalalalla keskiseisontatuella.(-dq- @ Kesä. 22 2008,18:29) kirjoitti
Pyörä keskiseisontatuelle ja 75w-90 vaihteistoöljyä pensselillä ketjulle lotraten samalla renkaasta pyörittäen. Tuon jälkiin rätillä kevyesti pyyhkien ylimääräset pois. Noin 500km välein tulee rasvailtua ketju.
Jotai motulin öljyä toi nykynen, vanhassa käytin vahaa ja ei tarvinnu kiristää ketjuja kertaakaan 5000km. aikana.. Rupee vituttaa toi takavanteen putsailu joten taidan siirtyä takas tohon vahaan...
Nii ja huoltopukin avulla tulee rasvailtua..
1290 superduke
Joka pitemmän (= tankillinen tai enempi) reissun jälkeen pyörä heti pukille, moottori käyntiin, ykkönen päälle, reilut ruiskutukset ensin sisäpuolelle, sitten ihan pikkasen ulkopuolelle. Vapaalle, pois tulilta ja odottamaan uutta päivää *
Pesujen yhteydessä sitten vanne putiputs. Siinä se. Rasvoina yleensä Motul tai Motorex.
Stormilla muuten näin hauskan kämmenenkokoisen kuulavirityksen jonka tarkoitus lienee olla takapyörän alla jos pyörässä vain sivutuki...ei ole vielä moista itsellä. Liekö kellään kokemusta?
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker