Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
  1. #1
    Tere,

    nyt olen (taas) löytänyt uuden mopossa ominaisuuden joka pilaa mielenrauhani.

    Ajaessa, kun esim. tulee risteykseen ja painaa kytkintä pohjaan, ja kierrokset laskevat, niin n. 2000rpm:än paikkeilla jostain koneesta kuuluu pieni naksahdus, tai vähän kuten "plits"... vaikea selittää. Tyhjäkäynnillä sama juttu tapahtuu joskus, kierrokset n. 1500rpm, pieni naksahdus -> samalla kierrokset laskee pieneksi hetkeksi ja nousee heti takaisin. Pari kertaa mopo on pysähtynyt naksahduksesta (tyhjäkäynnillä).

    Toinen ominaisuus on että kun mopo on lämmin (n. 15-20 minuuttin ajon jälkeen) niin kierrokset tahtovat jäädä leijumaaan 3000rpm:än kohdalla, ja ne eivät laske kun potkaisemalla vaihde päälle ja kytkimellä pakottaa kierrokset laskemaan.

    Tulpat ja ilmansuodatin vaihdoin -> ei auttanut.


    Ideota?

    t. JÖ
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  2. #2
    Ihan hirrrrmuisesti auttaisi, jos kertoisit mikä pyörä, miltä vuodelta, paljonko ajettu jne. likaisia pikku yksityiskohtia.
  3. #3
    Tsekkaa ettei kaasarin ja sylinterin välisissä kumeissa ole halkeamia ja saa sieltä ilmavuotoa.
    Startti spräytä tai vaikka CRC:tä sinne suihkuttelet ja koitat vaikuttaako kierroksiin.
    Minkä ikänen GS on?
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
  4. #4
    Lainaa (hra1150 @ Touko. 22 2008,19:05) kirjoitti
    Ihan hirrrrmuisesti auttaisi, jos kertoisit mikä pyörä, miltä vuodelta, paljonko ajettu jne. likaisia pikku yksityiskohtia.
    Puimuriherralle tiedoksi että kyseessä ei ole sitten omistamasi merkin mallin GS
    shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
  5. #5
    Testaatko stereonököäni? Tietenkään kyseessä ei ole BMW GS, koska siinä ei, toisin kuin kaikissa Hondissa, ole lainkaan vikoja.

    Puimuriherraa kovasti kiinnostaisi tietää, mistä ihmeestä repäisitte tuon vehkeen merkin ja mallin? Ja kun kerran tiedätte, niin kertokaa toki muillekin, voi olla avuksi, jos yritetään auttaa tämän ketjun avaajaa. Olisihan lysti tietää onko kyseessä kaasari vai spruutapeli.

    edit: no hyvä, tuolta toisaalta löytyi toinen ketju, josta kävi ilmi, että kyseessä on GS 500 E. Varjojen maahan tiedoksi, että olen ihan omapersusutaisesti ajanut GS 450 E:llä pitkälti toistakymmentäötuhatta kilometriä.

    Oma valistunut arvaukseni on sama kuin edellä. Starttipilottia ruikkimaan sen jälkeen, kun on kollattu, että kaasuvaijeri ei kanita ja kaasareiden vivusto liikkuu normaalisti.



  6. #6
    Se lukee tuolla otsikossa.
    -nomen est omen-
  7. #7
    Lainaa (Kriisi @ Touko. 22 2008,19:48) kirjoitti
    Se lukee tuolla otsikossa.
    Kas.
  8. #8
    Sorry, olisi pitänyt laittaa vähän selvemmäksi.

    Kyseessä siis Suzuki GS500 E, 1991, 65tkm ajettu, kuristettu 25 kW:ksi (tai ainakin rek.otteessa lukee että kuristettu).
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  9. #9
    Mitä jos laitat korvatulpat, niin ei kuulu kaikki kilkkeet ja naksumiset.
    Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant.
  10. #10
    Itselläni oleva -95 mallinen vastaava vekotin on hieman työllistänyt kaasareiden säädöllä. Ensin ihmettelin huonoa käyntiä pitkään, kunnes löysin vuodon kurkkujen ja kannen välistä. Täysin kovettuneet O-renkaat vuotivat pahasti. Tämän selvityksessä paras aine oli starttiapu -suihke. Tuota kun ruikki eri kohtiin, sai nopeasti selville vuotavan liitoksen. Seuraavaksi rakensin alipainemittarin, jotta sain kaasarit synkkaan. Sen jälkeen olen säädellyt tyhjäkäyntisuutinta ja neuloja lähes joka asentoon, jotta saisin sen vetämään kunnolla alakierroksilla. Nyt kun se vetää alhaalta tasaisesti, röpöttää pyörä aina 6-7000 kierroksen kohdalla. Ei tahdo jaksaa kiihtyä isommilla vaihteilla ko. alueesta yli täydellä kaasulla, vaan joutuu hivuttamalla osakaasulla. Kun kierrokset on taas n. 8000 alkaa taas vetämään kunnolla tuonne lähes punarajalle asti. Kun laihentaa seosta (laskee neulaa) kapenee tuo röpöttävä alue selvästi, mutta samalla alakierrosten veto katoaa. Pitäis vissiin raahautua päästömittarin äärelle.

    Edit. Niin pitihän minun avustaa ketjun aloittajaakin, eikä vaan tilittää omia ongelmia. Itselläni jäi kierrokset huutamaan juuri laihan seoksen 'takia', tai näin ainakin itse asian olen tulkannut. Tarkistappa vielä, että alipainekalvojen liikuttamat luistit liikkuu vapaasti. Tuo voisi olla se kuulemasi lopsahdus ja käynnin heilahtelun syy. Tarkistus on helppo: tankki irti takapäästä, ylivuotoletku irti tankin alta (bensaletkuja ei tarvi irrottaa), vedä tankkia hieman taakseppäin ja käännä se poikittain ilmanputsarin päälle, nyt mahdut irrottamaan kaasareiden katot ja tarkistamaan kalvot, luistit ja neulaventtiilit. Älä hukkaa ko. kannen alla olevaa pientä o-rengasta alipaineputken kohdalta.



    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  11. #11
    Ooko, täytyy aloittaa tuolla starttikaasuniksillä. Jostain luin myös että ventiilien säätö vois helpottaa tuota kierrosten nouseminen. Harmi kun en itse osaa sen tehdä, maksaa kuulema n. 200€ paikallisessa mp-huollossa


    Toi naksahtus on vielä mielessä.. onko mahdollista että nokkaketju pitää sellaista ääntä? Voiko tuon nokkaketjun kiristää jotenkin, huoltomanuaalista en oikein saanut selvää (sain sellaisen käsityksen että on pakko vaihtaa koko "mötikkä").

    Kiitokset vastauksista!
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  12. #12
    Täällä tarjotaan kaasuvaijerin huoltoa.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  13. #13
    Kun kaasukahvasta höllää niin kaasutinvivusto/läppä jumittaa ja palautuu/"lyö" sit kerralla "nollaan"?



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  14. #14
    Tännekin joskus aiheesta kaivertanut, eli vahva arvaukseni on pielessä olevat venttiilien välykset. On helppo homma tehdä itse.
  15. #15
    Lainaa (Jätti-Potti @ Touko. 23 2008,21:46) kirjoitti
    Toi naksahtus on vielä mielessä.. onko mahdollista että nokkaketju pitää sellaista ääntä? Voiko tuon nokkaketjun kiristää jotenkin, huoltomanuaalista en oikein saanut selvää (sain sellaisen käsityksen että on pakko vaihtaa koko "mötikkä").
    Senkin käytin auki omastani. Kiristin on automaattinen, eli tarvi erikseen kiristellä. Jos asia epäilyttää, sen kiristimen päässä olevan muovitutin voi ottaa irti ja tasakärkisellä ruuvarilla pyörittää sisältä löytyvää ruuvia aukipäin (muistaakseni?) hieman. Kun höllää otteen ruuvarista, pitäisi sisällä oleva jousi pyöräyttää ruuvia ja ruuvaria takaisin alkuasentoon. Paikka vaan on niin ahdas, ettei minulla ainakaan onnistunut ilman ilmaputsarin irrotusta.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  16. #16
    Nyt on kokeiltu tuo starttikaasuniksi, ja niinhän se onkin että jossain kaasareiden ja sylintereiden välissä vuotaa. Niiden välissä olevat kumien ja tiivisteiden vaihto siis tulossa lähiaikoina kunhan on siihen varaa, oletan että se ei kuitenkaan ole yhtä tärkeetä kuin esim. ventiilien tarkistus. Tarkoitan että mopo ei kai hajoaa siksi että nuo vuotavat, korjatkaa jos olen väärässä.

    Tämä on nyt hieman off-topic, mutta olisiko syytä tehdä kaasuttimien kalibrointi? Kone käy ja kukkuu hyvin (paitsi tuo naksahdus tietysti), luin vaan jostain että on hyvä tehdä kalibrointi aina välillä.

    Kiitos och tack!




    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  17. #17
    Lainaa (Jätti-Potti @ Touko. 29 2008,09:56) kirjoitti
    Nyt on kokeiltu tuo starttikaasuniksi, ja niinhän se onkin että jossain kaasareiden ja sylintereiden välissä vuotaa. Niiden välissä olevat kumien ja tiivisteiden vaihto siis tulossa lähiaikoina kunhan on siihen varaa, oletan että se ei kuitenkaan ole yhtä tärkeetä kuin esim. ventiilien tarkistus. Tarkoitan että mopo ei kai hajoaa siksi että nuo vuotavat, korjatkaa jos olen väärässä.

    Tämä on nyt hieman off-topic, mutta olisiko syytä tehdä kaasuttimien kalibrointi? Kone käy ja kukkuu hyvin (paitsi tuo naksahdus tietysti), luin vaan jostain että on hyvä tehdä kalibrointi aina välillä.

    Kiitos och tack!
    Vuotaako se kumikurkku vai sen kumikurkun metallisen laipan ja kannen välistä? Kurkut maksoi muistaakseni n. 27€/kpl, eikä niitä ollut ainakaan Tuusmotorin hyllyssä. Kurkun ja kannen väliin tulevia o-renkaita (sisähalkaisija n. 40mm) heillä taisi olla. Itse hain Biltemasta o-rengas valikoiman, josta löytyi sopivat.

    Kyllähän ne tuota kaasareiden kalibrointia suosittelee tehtäväksi ajoittain (vuosittain?).
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  18. #18
    Kyllä se vuoto kannattaa korjata ripeästi. Liian laihalla käynti ei varmasti ainakaan pidennä mopon ikää. Katso tulpan väristä on syytä huoleen. Vitivalkoinen ei ole hyvä, kahvinruskea jees.
  19. #19
    Vanhat tulpat olivat ooko kun vaihdoin ne. En hoksannut tarkistaa sen enempää missä vuoto oli, vaan että se on kaasuttimien ja sylinterin/kannen välissä. Uusi tarkistus huomenna!
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  20. #20
    Oliko muuten vaikeata rakenna semmosen alipainemittarin että kaasarit voitaisiin synkata itse? Tai voiko sellainen työkalu jostain ostaa/tilata?

    Itse kalibrointi vaikutti olevan helppoa.

    edit; pikku googlaus ja löysin http://www.biltema.fi/osteri....=151366

    Ei se kai voi olla niin helppoa että toi liitetään letkulla kaasarille. Siis tarvittaisiin kaks mittaria.



    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  21. #21
    Eihän se mikään vaikea ole rakentaa. Kirkasta 5mm letkua tarpeeksi, eli n. 4-6 metriä, ja yksi 0,6mm migin suutin kuristimeksi. Letku puolestavälistä poikki ja suutin siihen väliin. Letku kiinni u:n muotoiselle lenkille esim. lautaan kiinni, niin että se suutin siellä alhaalla. Varovasti laitetaan vettä letkuun, niin että molemmissa haaroissa on n. metrin verran vettä (varmista, ettei sinne jää kuplia). Letkujen päät kaasarin nippoihin ja säädät vaan vesipinnat samalle tasalle. Alattelin, että ve suutin jarruttaa veden virtausta enemmän, kuin ilman, ja siksi laitoin sen sinne alas veteen. Hetken saa aina odotella tuollaisella tasojen muutosta, joten vaimennus on ainakin kohdillaan.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  22. #22
    Hmm, toihan vaikuttaa olevan melko fiksu niksi.

    Ensin vaan kaulat ja tiivisteet vaihtoon... sitten nähdään.
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  23. #23
    Sori, tästä tulee melkein tuplapostaus mutta kuiteskin;

    Noi alipainekalvot, onko se nuo "läpät" jotka ovat ilmanputsarin ja kaasareiden välissä? Mustat, ohuet pienet palat jotka voidaan nostaa sormella mutta ei nouse samalla kun kaasua väännetään (kun kone ei siis ole käynnissä).

    Ilmansuodattimen vaihdon yhteydessä ihmettelin mitä siinä oli, ensin tuli mieleen että ne olisivat kuristusosia.
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  24. #24
    Miten ton laitteen tankin saa irti. Oman GSX750F:n tankilta tulevat letkut tuntuvat olevan astetta yksinkertaisemmat kuin vaimon laitteen vastaavat.

    Meidän pelissä (-95 GS500E) siis vastaava ongelma eli kiekat jää leijumaan komeen tonniin lämpimänä. Starttikaasulla sai aavistuksenomaista koneen virkoamista tapahtui eli jotain vuotoa vissiin on.
    Pappatuna tallissa.
    ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
  25. #25
    Toiseen GS500-ketjuun jo tästä(kin) vastasin, mutta kertaus on aina hyvästä.

    Sivumuovit irti, tankin takapäästä sivuilta kiinnittävät kaksi pulttia irti, nosta takapäätä hieman ylös, irrota ylivuotoletku tankin keskeltä, vedä tankkia hieman taakseppäin. Jos ei tarvi ottaa kokonaan pois, tankin voi kääntää 90 astetta oikealle ilmanputsarin/akun päälle (kumia väliin). Jos tankki pitää poistaa, käännä tankissa olevaa hanaa 90 astetta, jottei bensa valu, ja irrota bensaletkut.



    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  26. #26
    Otin tankkia sivuun ja kiristin ruuvia kaasarin synkkaukseen jätetyn letkun päässä. Samalla vähän kiristelin kaasarin kurkkujen kiristyspantoja. Ei nyt ainakaan ekan koeajon jälkeen kiekat jääneet ylös.
    Pappatuna tallissa.
    ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
  27. #27
    Lainaa (tilt @ Kesä. 02 2008,20:07) kirjoitti
    Otin tankkia sivuun ja kiristin ruuvia kaasarin synkkaukseen jätetyn letkun päässä. Samalla vähän kiristelin kaasarin kurkkujen kiristyspantoja. Ei nyt ainakaan ekan koeajon jälkeen kiekat jääneet ylös.
    Vaimo kävi vetää lenkin ja nyt taas mylly laulaa liian korkealta ja kovaa
    Pappatuna tallissa.
    ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
  28. #28
    Lainaa (Sjuggen @ Touko. 22 2008,22:52) kirjoitti
    Itselläni oleva -95 mallinen vastaava vekotin on hieman työllistänyt kaasareiden säädöllä. Ensin ihmettelin huonoa käyntiä pitkään, kunnes löysin vuodon kurkkujen ja kannen välistä. Täysin kovettuneet O-renkaat vuotivat pahasti. Tämän selvityksessä paras aine oli starttiapu -suihke. Tuota kun ruikki eri kohtiin, sai nopeasti selville vuotavan liitoksen. Seuraavaksi rakensin alipainemittarin, jotta sain kaasarit synkkaan. Sen jälkeen olen säädellyt tyhjäkäyntisuutinta ja neuloja lähes joka asentoon, jotta saisin sen vetämään kunnolla alakierroksilla. Nyt kun se vetää alhaalta tasaisesti, röpöttää pyörä aina 6-7000 kierroksen kohdalla. Ei tahdo jaksaa kiihtyä isommilla vaihteilla ko. alueesta yli täydellä kaasulla, vaan joutuu hivuttamalla osakaasulla. Kun kierrokset on taas n. 8000 alkaa taas vetämään kunnolla tuonne lähes punarajalle asti. Kun laihentaa seosta (laskee neulaa) kapenee tuo röpöttävä alue selvästi, mutta samalla alakierrosten veto katoaa. Pitäis vissiin raahautua päästömittarin äärelle.

    Edit. Niin pitihän minun avustaa ketjun aloittajaakin, eikä vaan tilittää omia ongelmia. Itselläni jäi kierrokset huutamaan juuri laihan seoksen 'takia', tai näin ainakin itse asian olen tulkannut. Tarkistappa vielä, että alipainekalvojen liikuttamat luistit liikkuu vapaasti. Tuo voisi olla se kuulemasi lopsahdus ja käynnin heilahtelun syy. Tarkistus on helppo: tankki irti takapäästä, ylivuotoletku irti tankin alta (bensaletkuja ei tarvi irrottaa), vedä tankkia hieman taakseppäin ja käännä se poikittain ilmanputsarin päälle, nyt mahdut irrottamaan kaasareiden katot ja tarkistamaan kalvot, luistit ja neulaventtiilit. Älä hukkaa ko. kannen alla olevaa pientä o-rengasta alipaineputken kohdalta.
    Moi,löysitkö moiseen vaivaan vikaa...??? Itsellä GS 450 ja samat oireet,monta kertaa kaasarit purettuani huomasin että neulat on ainaki väärät,kyseinen neula ei kuulu semmoiseen vekottimeen,löysin taulukon netistä,jossa kaikkien mikunin neulojen mitat,sen mukaan mulla olevat neulat alhaalta puoli väliin laihat ja ylä-päästä rikastaa pirusti! Kuinka ollakkaan alkuperäisiä ei enää saa.... täytyis valita lähellä olevat...
    Yamaha xv 1100 Virago
    Honda xl 600v Transalp
    Honda cbr 600
    Kawasaki LTD 450
    BMW K100 rs
    Suzuki GS450
    Tunturi Super Sport
    Tunturi Maxi
  29. #29
    Lainaa (stroke @ Kesä. 03 2008,22:56) kirjoitti
    Moi,löysitkö moiseen vaivaan vikaa...??? *Itsellä GS 450 ja samat oireet,monta kertaa kaasarit purettuani huomasin että neulat on ainaki väärät,kyseinen neula ei kuulu semmoiseen vekottimeen,löysin taulukon netistä,jossa kaikkien mikunin neulojen mitat,sen mukaan mulla olevat neulat alhaalta puoli väliin laihat ja ylä-päästä rikastaa pirusti! Kuinka ollakkaan alkuperäisiä ei enää saa.... täytyis valita lähellä olevat...
    Eipä ole juurikaan ehtinyt edes testailemaan tai tutkimaankaan. Laitatko sen linkin, jotta voin hämmästellä omia neulojani.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  30.  
  31. #30
    Kaasarien neulat ym osat löytyy täältä http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm Sieltä vuosimalli,malli sitten otat kaasarien osa-kuvat, neulan kohdalta löytyy oikea neula,tietääkseni vakio neulat on vain 1-lovella! sulla ilmeisesti sellainen kuin O-3M .
    Pikaisesti katsottuna ei näytä tota neulaa olevan siinä listassa,tässä kuitenki www.mforce.hu/mforce/keresk/mikuni/jnlist3.xls Mut pitäis sun neulassa olla sen malli,tosta listasta näkee vähän mistä seos alkaa rikastua,mihin asti on progerssiivinen ja alkaa jyrkkä rikastus..
    Yamaha xv 1100 Virago
    Honda xl 600v Transalp
    Honda cbr 600
    Kawasaki LTD 450
    BMW K100 rs
    Suzuki GS450
    Tunturi Super Sport
    Tunturi Maxi
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen