Piti siinä sitten taas kiillotella mopetia ja meinasin pihalle ensin pukata. En vain saanut keskuslukitusta avautumaan ja akkuhan se vaikuttaisi olevan tyhjähkö. Miten saan sivulaukun auki, jotta saan penkin nousemaan, jotta voin ladata akkua? Pelkällä avaimella laukku ei näytä avautuvan.
Onko 04-mallisen akku jo tiensä päässä? Vai tyhjentääkö tuo iPod-härdelli akkua niin tehokkaasti. Itse soitin ei kylläkään ollut kiinni viime ajelun (5 päivää sitten) jälkeen.
BMW K 1200 LT -04
(ed. Vespa Primavera -71)
Aloitetaanpa akusta:
Ei se mitenkään tavatonta ole, jos akku ei enää viidentenä kautena jaksa yhtä hyvin kuin uutena. Itsellä jo kolmas menossa, vaikka pieteetillä olen latauksessa pitänyt kesät talvet...Kaksi ekaa olivat geeliakkuja, jotka menivät kahdessa vuodessa kumpikin ja tämä nykyinen on loiskemallinen, katsotaan kauanko sillä pötkitään.
Sulla ilmeisesti on sellainen akkukenkäklipseillä varustettu laturi, jos kerran pitäsi päästä käsiksi itse akun napoihin. Laturi kannattaisi varustaa sellaisella BMW-pistokkeella, jonka voit tyrkätä suoraan pyörän virranulosottoon (siis siihen jarrupolkimen yläpuolella olevaan). Siitä se menee sähkö sisäänkin yhtä hyvin kuin tulee ulos...Ja siihen sitten aina pidemmille seisokeille ylläpitolaturi (CTEK tai BMW orkkis) kiinni, niin ei ajoon lähtö ainakaan viivästy...
Nyt tietysti lyhyellä tähtäimellä pitäisi saada penkki ylös ja laturi kiinni...Muistan jostain lukeneeni sellaisen neuvon, että jollain sopivalla lattaraudan pätkällä, pitkällä ruuvarilla tms pitäsi sörkkiä sinne penkkien väliin ja niksauttaa se kuskin penkkiä kiinni pitävä salpa auki. Itse en ole tuota kokeillut, mutta joku ilmeisesti on...
Ja se iPodhärdelli ilmeisesti syö sullakin virtaa pikku hiljaa seistesään, joten viisainta olisi tehdä se Vehoniemessä puhuttu syöttöpiuhan muutos. Ei kunnon akku muutamssa päivässä tuosta pelästy, mutta viisi vuotta vanhalle se on helposti jo liikaa.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Kiitos pozo vastauksesta. Lähtihän se sivulaukku avaimella auki, kun aikansa temmelsi.
Kokeilinkin niitä vihjaamiasi sähkökytkentöjä. Minusta niitä virtajohtoja on kaksi, toinen ehdottamasi sinivioletti ja toinen joku valkea. Kun liitin virran penkinlämmittimestä siniviolettiin, homma toimi niinkuin pitikin, paitsi että näytöllä ei enää näkynyt muuta kuin cd:n ja raidan numero. Kannattaisiko kokeilla sitä valkeaa?
BMW K 1200 LT -04
(ed. Vespa Primavera -71)
Mulla on 2004 malli. Ja jouduin ostamaan uuden akun kevättalvella täysin kuolleen akun tilalle.
Ja toisessa pyörässä 2 v vanha akku meni myös keväällä vaihtoon.
Onko sinulla pyörässä hälytin? Jos on ja se on päällä, niin se ainakin syö akkua tyhjäksi pikkuhiljaa. Ja jos akku menee hälyttimellä (tai jollakin muulla ihan pikkuvirralla tyhjentävällä laitteella) ihan tyhjäksi, niin voipi olla ettei akku suostu enää latautumaan lainkaan. On kuulemma hyvinkin tyypillinen ongelma tämänpäivän pyörissä ja autoissa! Tämä tieto tuli akkuliikkeestä keväällä.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Kyllä sulla oikea johto tuli muutetuksi.(pintos @ Kesä. 19 2008,18:39) kirjoitti
Se iPodmutikka vaan unohti sen kappaleiden näyttömoodin. Tuo tapahtuu aina silloin tällöin ja se ei tunnu olevan riippuvainen siitä katkaistaanko mutikalta sähkö kokonaan vai ei. Yksi noita nykyajan elektroniikan ihmeellisyyksiä...
Sun täytyykin siis asettaa uudestaan se kappaleiden nimien näyttömoodi päälle. Sehän tapahtui siten, että kelaat siitä "CD-vaihtajan" napista näyttöön ensin CD 6:n (vähän pidemmät painallukset), Sen jälkeen napsuttelet lyhyillä painalluksilla raidan (TR) 8 esiin. Tämän jälkeen voit mennä takaisin CD1:seen esim "yli" eli painamalla eteenpäin-nappulaa vähän pidempään.
Nyt on kappaleiden niminäyttö päällä.
Muille tiedoksi, että keskustelemme tässä pintoksen kanssa eräästä moottoripyöräilyn perimmäisestä kysymyksestä / ongelmasta. Nimittäin miten saada LT:n CD-vaihtajan tilalle kytketyn iPodin musiikkikappaleiden nimet näkyville radion näytölle. *Ilman tuota ominaisuutta kuski joutuu ajamaan monesti surkeassa epätietoisuuden tilassa pähkäillessään "kuka hemmetti se tuolla laulaa ja pitäishän mun se muistaa" jne...Tuossa tilassa saattaa jopa liikenneturvallisus vaarantua!
Mitä kerran kuivuneesen geeliakkuun tulee, niin repa on oikeassa. Vaikka sen saisikin houkutelluksi uudelleen henkiin, on sen varauksen pitokyky kyllä ratkaisevasti heikentynyt. Esim BMW:n oma ylläpitolaturi ei edes suostu lataamaan (geeli)akkua. jonka napajännite on liian alhainen (oliko jotain 10,5 - 11 V..) Tuollaista akkua voi ensin boostata tavallisella "tyhmällä" laturilla alkuun ja sitten antaa tuommoisen viisamman laturin hoitaa loput.
Mutta...tuon akut päivät ovat kyllä jo luetut..
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Ottaen huomioon, että LT on aika raskas työnnettäväksi ja vaimo saattaa heittäytyä huonolle tuulelle joutuessaan tuohon hommaan, suosittelen kyllä
- pyörän pitämistä ylläpitolaturissa aina kun tuo huilaa
- akun vaihtoa, kun se osoittaa ensimmäiset merkit väsymisestä
Vanhemmissa LaaTikoissahan huonoksi pääsevän akun bonus-palkintona pääsee lisäksi nauttimaan paikalleen sulavasta starttireleestä.
HUOM! Se takalaukun töpseli kytkeytyy irti kun pyörä pistetään ohjauslukkoon. Akkulaturia kannattaa siis pitää joko vaihde- tai jarrupolkimen tykönä olevassa pistokkeessa (miten tuo nyt missäkin pyörässä on), jos haluaa tuon tallissa lukita. Tuo "rattilukko"-ohjaus on kätevä myös muiden joutavien lisälaitteiden virransyötön ohjauksessa. Eli otetaan kännykkälatureihin, AutoComeihin tmv. laitteisiin ohjaus tuosta virtapiiristä. Näin ei reisun päällä koskaan jää virtoja mihinkään lisälaitteisiin kunhan pyörän lukitsee.
Tietty teillä hienohelmoilla, joilla on keskuslukitukset, lienee tuonkin takaa löydettävissä virtapiiri, jota tuohon voi käyttää?
<p>2002-2014</p>
* * * *HYVÄÄ JUHANNUSTA LT-VÄKI !
Lajitoveri pintos kyseli LT:n sivulaukun avaamista, jos akku on tyhjä.
Homma toimii seuraavasti:
- laita virta-avain laukunlukkoon, käännä avainta 45 astetta
*ja paina, lukko avautuu.
*Näin ainakin minun 2005 mallisen LT:n lukot avautuu.
*Ohje löytyy englannin kielisen hälytin oppaan sivulta 9.
*Ko. opas on: Supplementary Rider´ s Manual
*Anti-theft alarm system DWA 5
*Terv. ukki jo 65 v
sav
Heh, juu noinhan se lukon avaus tosiaan tapahtuukin.(ukki 64 v @ Kesä. 21 2008,01:43) kirjoitti
On kai tuo sentään onneksi jollakin tehtaan suunnittelijalla käynyt mielessä, että kapsäkit pitäisi saada auki myös akun tyhjennyttyä...
Eipä ole itselle syntynyt omakohtaista kokemusta aiheesta ja vissiin tuo jatkamani "tiirikointiohjekin" on peräisin sellaiselta, jolta on tuo käyttöhje jäänyt lukematta...![]()
Eikös se vanha totuus kuulukin, että "jollet ensin onnistu, kokeile uudestaan luettuasi käyttöohjeet".
Hyvät Jussinjatkot vaan sinne LPR:aankin!
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Kyllä se sivulaukku jotenkin vahingossa avautuikin ja sain akun lataukseen. Ja pozolle kiitos iPod-ohjelmointiohjeesta, olisihan minun nyt tuo pitänyt muistaa...
Hyvää Juhannuksen jatkoa!
BMW K 1200 LT -04
(ed. Vespa Primavera -71)
Vähän pelleilyksihän tämä nyt meni, mutta kun akun latauksen jälkeen en saa radiota heräämään henkiin. Näytöllä on vain teksti "radio", muttei kanavaa tai muuta eikä ääntäkään ei kuulu. Akun latasin siten, että siinä oli kaapelit kiinni. Nyt meni sormi suuhun.
BMW K 1200 LT -04
(ed. Vespa Primavera -71)
Ota sormi pois suusta ja irroita akun miinusnapa minuutiksi pariksi ja laita takaisin kiinni. Koeta sitten radiota uudelleen...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Tänks! Kyllä tekniikka on ihmeellistä.
BMW K 1200 LT -04
(ed. Vespa Primavera -71)
Oiskohan mulla menny starttirele?
Olin lähössä liikenteeseen ja radio oli muutaman minuutin päällä ennen lähtöä.
Kun sitten olin lähdössä liikenteeseen, niin ei ollu pyörässä virtaa.
Olen yrittänyt ladata akkua bemarin laturilla ja optimaten laturilla. Ei lähde edes lataamaan pyörää. Estääkö sulanut starttirele akun latauksen?
Miten voi tuon starttireleen rikkoutumisen varmistaa?
esim. voiko hankkia uuden akun ja kokeilla vai onko siinä riski, että rikkoo heti uuden akun?
onko starttireleen korjaus kuinka iso homma / mikä osa pitää hankkia (ihan koodi tasolla jos mahdollista)???
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Vika selvis, starttirele jumissa. Ei auta muuta kuin alkaa tilaamaan uusi starttirele.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Noinhan niissä vanhemmissa tuppasi käymään, starttirele hitsaantui kiinni. Nykyään siihen saat jo uuden mallisen releen, joka ei enää pala kiinni, kyllä diileri tietää.
Sen verran noista "fiksuista" latureista...Kuten jo aiemmin tässä ketjussa mainitsin, ne eivät yleensä lataa lainkaan liian heikolle mennyttä akkua vaan käyttöön on otettava krouvimpi kapine, jola saat napajänniteen riittävän ylös, jotta ylläpitolaturi "pääsee kyytiin".
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo