Ihmettilin tota vifferin lämmönnousua tossa ja huomasin että flekti ei puutu peliin niinkuin pitäis.Noh,tsekkasin sulakkeet,ja huomasin että kyseinen kikkare on palanut!Uutta tilalle ja kone tulille.Viisari vaan nousee ja nousee,ja kappas,sulake palanutEli,mistäs kannattais lähteä oikkaria etsimään?
VFR750F
CBR1000RR
Koita suoraa kytkentää moottorille, josta se on jymähtänyt kiinni.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Olisko noin!Siis piuhat akusta suoraan flektin moottorille...?
VFR750F
CBR1000RR
Suoraan akulta vaan jos pelaa vika tod.näk. johdoissa jos taas ei puhu moottori PAM...
Pyörät:Suzuki GSXR 1100 -92
Honda cr125r -92
Oukkidoukki,tattista neuvoistaTäytyypä huomenna ottaa projekti työn alle
![]()
VFR750F
CBR1000RR
Kokeile eka sormella että flekti pyörii herkästi. Jos pyörii nahkeasti, niin laakerit menneet. Tässä tapauksessa sulake palaa het eikä melkein.
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Oothan kokeillu että flekti pyörii vapaasti, itellä oli kerran päässy pikkukivi lavan ja kotelon väliin ja sulakehan siinä palo
Laita kuitenkin sulake siihen kokeilujohtoonkin, koska muuten voi sulaa johdot käsiin kiinni, savua tulla rutkasti tai teoriassa akku poksahtaa (paitsi tod näk ei näillä johtojen paksuuksilla).(rockjari @ Kesä. 17 2008,21:54) kirjoitti
Autotarvikeliikkeen yleismittari ei maksa muuten paljon mitään ja esim 0-200 ohm vastusmittausalue on sen verran tarkka että jos se näyttää suunilleen nollaa ohmia moottorille, niin oikarissahan se sitten on.
Tulla vermeellä voi sitten tehdä mopon ja muidenkin vehkeiden kanssa paljon muutakin hyödyllistä vian paikannusta..
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Just näin. Älkää ihmeessä menkö viritteleen mitään johtoja suoraan akulta jos epäilette oikosulkua! Irrottamalla liittimen flektin päästä voi todeta onko vika johdossa vai moottorissa.(jannep @ Kesä. 18 2008,22:40) kirjoitti
Ja kyllä se akku voi nimittäin räjähtää ihan käytännössäkin
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Jos tätillä ois munat se ois setä..![]()
Pyörät:Suzuki GSXR 1100 -92
Honda cr125r -92
Ei se mihinkään räjähdä.
hetkellisesti hörppää vaan pikkasen virtaa.
Ei tosin hirmusen kauaa kannata ihmetellä jossei ropelli pyöri.
Ps. jakari tippunut auton akun napojen väliin.
Ei se sulake silti pahitteeksi olis.
Istun taikka ajelen antaa perä huiman sävelen..
se sähkömoottori VOI olla sitten sökö. a)polttaa kaiken kokoiset sulakkeet että hyppylangat b) ei toimi 12v dc:llä eikä muullakaan tasasähköllä.
Oikosessa alle 1 Ohm, tai sitten ääretön ohm lankapoikki käämissä.
Ei korjaannu suihkeöljyllä roiskimalla. Käyttäkää vesitiiviitä liittimiä, suojasukkaa ja akkunaparasvaa.
Joo eikä mopolla voi kaatua.(akuraaraa @ Kesä. 19 2008,08:28) kirjoitti
Totta kai se voi räjähtää. Riittävän suuri oikosulkuvirta kiehauttaa akun melko pian. Toinen vaaratekijä on suurella kuormituksella muodostuva vety.
En pidä sitä suurena todennäköisyytenä, siksi paino sanalla voi.
Ja olen minäkin akkujen kanssa joskus hitsaillut ja sulatellut johtoja ilman räjähdyksiä. En silti kehota ketään kokeilemaan.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Jos nyt on ihan pakko kokeilla suoraan sähköllä, niin ota ihmeessä akkulaturi... se kun on pikkasen turvallisempi kuin suoraan akusta...
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Sähköviat selvitetään yleismittarilla eikä millään suorilla johdoilla akulle! Tossa on joko itse moottori jumissa, hiilet loppu tai sille menevät johdot oikosessa. Monasti eristeet vanhemmiten haurastuu varsinkin kuumassa paikassa ja kupari ottaa johonkin pellinkulmaan kiinni.
Jos haluaa kokeilla pyörittää moottoria irrallaan kannattaa käyttää tavallista auton akkulaturia, niissä on amppeerimittarikin valmiina eikä ne lykkää ihan 100A oikosulussa niinkuin akku.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."