Kuinka autolla liikkuva motoristi viestittää kohteliaasti moottoripyörällä liikkuvalle kanssamotoristille että laitahan valot päälle ?
Tänä aamuna ykköstiellä Helsingin suuntaan n. klo 07 punainen Honda CBR1000F vm92-93, ajeli vain parkit päällä eikä erottunut kovin hyvin taustapeilistä.
Triumph Tiger 1050 ABS -07
Kaikki alle 1000 kuutioiset ovat mopoja, mutta niin ovat yli 1000 kuutioisetkin.
Kyllä sä sen huomasit kuitenkin?
Ei kaikesta aina tarvii kanssaihmisiä ojentaa.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Taitaa olla niin, että moottoripyöräilyä harrastava huomaa liikenteessä olevat pyörät keskivertoa paremmin, autoillessaankin.(Sepi @ Kesä. 16 2008,12:16) kirjoitti
Kyllä mulle saa ainakin vilkutella jos valot on pois pelistä...on jopa erittäin suotavaa.
Kyseessä ei ollut ojennusyritys, olisin havainnut aiemmin jos olisi ollut valot päällä ja vaikka minä huomasinkin niin toivoin vaan että muutkin huomaavat.(Sepi @ Kesä. 16 2008,12:16) kirjoitti
Oletinkin että täällä saa ekana kommenttina jonkinlaista sontaa. Huvinsa kullakin. Mutta katsotaanpa jos vielä vinkkejäkin keksitään kanssakulkijoille viestittämiseen. Ja sellaisia joiden muoto on "ei ojentava". Itse vilautin takasumuvaloa.. siinä vaiheessa kun siirryin vapautuneelle oikealle kaistalle, en viitsinyt perään pitkiä valoja vilautella.
Mopoillessa kohdatessa olen yrittänyt osoittaa omaa ajovaloa kädellä/sormella. Pitkien välkyttely mopoilla kohtaamistilanteessa lienee varattu "vaarojen" indikoimiseen.
Kaikki alle 1000 kuutioiset ovat mopoja, mutta niin ovat yli 1000 kuutioisetkin.
Ystävällistä palveluahan se on. Ei se mp-kuski välttämättä tarkoituksella ilman valoja painellut. Pieni väläytys pitkillä on kai se perinteinen tapa ilmoitella poispäältä unohtuneista ajovaloista.(Sepi @ Kesä. 16 2008,12:16) kirjoitti
Kuten tutkasta tai alas jaaneesta sivujalasta tai hirvesta tiella.(Sepi @ Kesä. 16 2008,12:16) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Minkäslaisella pyörällä se Sepi ajelee niin tiedetään että ei "ojenneta" sua sitten vahingossa. Hyvä asenne sulla muuten(Sepi @ Kesä. 16 2008,12:16) kirjoitti
![]()
Ajelen sellaisella muoviluodiksi sanotulla gixerillä, sellaisella vanhalla vaan...
Oletkos koittanut kommunikoida kaverin kanssa ajaessasi maantiellä ilman jonkinsorttista puhelinsysteemiä? Kun kerrot kaverille että sulla on repussa tasku auki taikka vilkku päällä se ei onnistu ihan helposti, mitenkäs sitten kun edellämenevässä autossa alkaa toinen huitoa taikka vilkutella valoja?
Kummoista kalabaliikkia haluatte aiheuttaa maantiellä? Kuinka moni vilkuttelee vastaantulijoille kun niillä on sumarit päällä?
Varmaankin mulla on asenteessa vikaa enkä sitä kiistä, olenhan motoristi...
(olisin ehdottanut sumarin vilautusta, mutta sitten tuli mieleen että jos onkin kaksi sumaria niin saattaapi luulla että painaa jarrua)
Tuotaah... Minun muistini sanoo, että takasumuvaloja saa olla vain yksi. Enkä muista nähneeni autoa, jossa olisi kaksi takasumuvaloa.(Sepi @ Kesä. 16 2008,18:23) kirjoitti
CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
Sumaria aamulla siis vilautinkin tuolle valottomalle takaatulijamotoristille, ja vain yksi siellä perässä on eli ei mene jarruvaloista.(Sepi @ Kesä. 16 2008,18:23) kirjoitti
Mopoillessa yritän kertoa vilkun päälläolosta tervehtien kämmentä avaamalla / sulkemalla muutaman kerran. Eipä siitä vilkun päällä olostakaan taida olla suurta haittaa, muutenkuin ehkä risteysalueiden läheisyydessä, joku mummohan voi olettaa että nyt voi mennä risteykseen kun tuo kääntyy...
ja ajovaloista vielä sen verran, että ei kai kukaan tarkoituksella aja mopolla eteläsuomen aamuruuhkassa moottoritiellä ilman valoja... oletan että on joko hehku palanut tai sitten on vaan jäänyt parkit päälle aamuisessa moottorinlämmittelyssä ennen ajoon lähtöä.
Kyllä Honda on käyttänyt Civic/Accord/Prelude malleissa 80-90 lukujen taitteen kohdalla. Civic mulla on tallissa nytkin...(Tape- @ Kesä. 16 2008,18:46) kirjoitti
Itte ajoin autolla ja edessä ajava alkoi sitte huitomaan kädellä selkeästi taaksepäin sekä väläytteli hätävilkkuja.. aluksi mietin ey mitä vitt* toi oikei meinaa ja sitten aloin tarkastelemaan jaska olis vilkut jääny päälle tai... no valot oli pois päältä..
Heti ku laiton päälle se viel vilkutti perään..
ei mua kauheesit ketuttanu et pääs huomauttaa..
Mut tosiaan ei se käden heilutus oikei toiminu ja jos se olis alkanu jarruja väläyttelee ei välttämättä olis toiminu mut toi hätävilkkujen väläytys sai kysymysmerkin päähän![]()
"Love is the feeling you get when you like something as much as your motorcycle" -Hunter S. Thompson
Mä olen joskus muistuttanut vastaantulijaa siten että käyttää pari kertaa omat valot pois päältä, aika hyvin on toiminut.
-kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
En minä ainakaan ota sitä minään ojentamisena tai muunakaan negatiivisena asiana jos kanssa autoilija tai pyöräilijä antaa vinkin turvallisemmasta liikkumisesta. Vähän on outo tuo Sepin asenne mutta saipahan kuitenkin vähän juttua aikaiseksi.(Sepi @ Kesä. 16 2008,12:16) kirjoitti
Onko pyöriin saatavana valomuistia? Luulisi ettei voi olla niin yksinkertainen laite kovin kallis. Vilkulle voisi laittaa summerin tai jonkun muun helposti huomattavan ilmaisimen jonka kuulee kypärä päässäkin.
Pää surisee ja suu pärisee.
(GoSpel @ Kesä. 16 2008,13:41) kirjoitti
?
Mun pyörä ei ainakaan lähde liikkeelle jos sivujalka on alhaalla?
Jalan asentotunnistin on sillon rikki, jos noin käy...
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Pyörässä aina valot päällä. Kun on tottunut sammuttamaan moottorin virta-avaimella, niin valokatkaisijaan ei ole tarvinnut monesti koskea *. Ja varapoltin aina mukana, kerran sammunut kesken matkan. Vastaantulijat huomauttelivat... *
.
Eikö ole helpompaa kytkeä johdonpätkällä valot niin että ne palaa aina kun on virrat päällä? *(sooda @ Heinä. 06 2008,11:24) kirjoitti
Ajelin keväällä töistä autolla kotiin pyörän perässä jolla oli takavalo pimeänä. Pyörä kääntyi parkkiin kotitaloni vastapäiselle kerrostalon parkkikselle, joten kipaisin kysymään oliko kaverilla ollut valot päällä vai onko takavalo muuten pimeänä. Hieman hölmistynyt tämä brittiläinen kaveri oli kun autoilija juoksee parkkikselle kyselemään valojen käytöstä, mutta kun selvisi että hänellä tosiaan oli takavalo palanut, oli kiitollinen infosta. Harvoinpa sitä itse tulee tuota takavaloa tarkasteltua toimiiko vai ei.
Olenpas mä nyt kauhee liikenne- ja kerrostalokyttääjä ja kanssaihmisten ojentaja
Itsekin joskus miettinyt miten samaan suuntaan ajavalle pyörälle voisi autosta infota pimeistä valoista, vastaantulijallehan tuo valojen väläytys tai pois päältä käyttö toimii hyvin.
-nomen est omen-
Itse pyrin ilmaisemaan tuota valottomuus-asiaa autolla ajaessa niin motoristeille kuin autoilijoille käyttämällä omat valot parkilla (ei saa kokonaan pois). Kohtuu hyvin on toiminut. Pitkiä vilauttelen vain jos vastaantuleva ajaa pitkillä (no silloin en vilauta vaan pidän päällä) ja todellakin sitten jonkinlaisesta vaara- tms. tilanteesta varoittaessani. Pyörällä ajaessa olen siinä määrin turhautunut varoittelemaan autoilijoita mistään kun eivät mitenkään voi ymmärtää mitä esiten joten olen varannut sitten varoittelut vain motoristeille tunnetuin käsimerkein. Valoista en pyörällä ajaessa varoita kun en ole helppoa ja ymmärrettävää tapaa keksinyt. (jostain kumman syystä ei intin ajoneuvo-opastukset ole ihmisillä muistissa, ovat kyllä kätevät)
Honda CBF1000
jostain kumman syystä läheskään koko ajoneuvoileva väestö ei ole noita edes kuullut(Doctor Love @ Heinä. 06 2008,11:54) kirjoitti
-nomen est omen-
Tämä on kyllä vaikea juttu. Omassa pyörässäni en voi vaihtaa parkeille, koska valot ovat aina päällä. Olen käyttänyt sellaista käsimerkkiä että kurkotan kädellä pleksin yli ja osoitan omaa ajovaloani, mutta eihän sekään toimi kaikissa pyörissä.
Hätävilkku ja pitkien vilautus taas voivat kertoa niin monesta asiasta että hyöty on aika kyseenalainen. Lähimpänä hirvikolaria olen ollut kotilolla kun vastaantulija alkoi vilkutella valoja ja aloin tutkia onko minulla ajovalot päällä...
Jostain kumman syystä olenkin kokeillut merkkejä potentiaalisille uhreille. Mutta ei siltikään. Useinkaan.(Kriisi @ Heinä. 06 2008,12:33) kirjoitti
Honda CBF1000
Autokoulun oppien mukaan pitäisi aina ennen liikkeelle lähtöä katsoa öljyjen lisäksi myös kaikki valot ja vilkut, että kaikki toimii ja muutenkin katsoa että pyörä on asianmukaisessa kunnossa.(Kriisi @ Heinä. 06 2008,11:53) kirjoitti
Milloinkohan sitä viimeksi on itse nuo valot katsonut että toimiiEli en
Pitäis varmaan alkaa aina vilkaiseen...
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Kawan ohjekirjan mukaan tulee vielä tarkistaa jarrujen toiminta, kaasun palautuminen ja rengaspaineet... sekä ketjujen rasvatilanne, kiertää pyörä ympäri ja ja ja ja ja...(lunastar @ Heinä. 06 2008,16:40) kirjoitti
Öljyjen tarkistus on syvältä, pitäs nostaa vekotin huoltopukille kun ei tuosta muuten yksiksein näe mitään..
Pieneen Kotkaan ei mahdu paljon vikoja.
Se valkoinen kikseri.
Aika huomaamattomasti tulee nykyään tarkistettua kaikki paikat, rutiinilla meinaa.
Kuitenkin sen verta vanha kulkine käytössä, että ylimääräinenkään tarkastelu ei ole pahasta.
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96
jossain ohjeissa oli, että myös töötti pitäis tarkistaa. se oiskin kiva jos joka kerta lähtiessä piippailis naapureiden iloksi(Makeka @ Heinä. 06 2008,16:50) kirjoitti
![]()
Mä olen siiten varmaan joku poikkeus. Kun ekaa kertaa lähtee aamulla pyörällä liikkeelle niin tarkistan jarruvalon ja vilkkujen toiminnan, menee varmaan 5 sek...
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
Lain mukaan ennen autolla liikkeelle lähtöä on myös tarkistettava, ettei ajoneuvon alla ole mitään tahi ketään mikä voisi vahingoittua kun liikkeelle lähdetään.(toadstool @ Heinä. 06 2008,22:56) kirjoitti
Kerran näin marketin parkkiksella kun eräs nainen vain tormasi auton sisälle ja lähti ajamaan.
Kyllä vituttu. Ajoin sen jälkeen 25 km pitkät päällä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Huh. Tuommoisen sattumuksen jälkeen kuluu helposti puolikin purkkia diapamia ennen kuin rauhoittuu ja voi taas juoda kahvia muustakin kuin vauvamukista.(vetomies @ Heinä. 07 2008,15:50) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950