Voisiko joku kokenut antaa vinkkejä miten tuota vastaohjausta kannattaisi harjoitella itsekseen. Olen sitä kokeillut ja homma tuntuu toimivan mutta rohkeus pettää kokeilla sitä oikein kunnolla. En pelkää kaatumista mutta mopoa en viitisisi murjoa. *![]()
Ei se siitä minnekään kaadu tai hajoa. Mä en osaa edes ajaa muuten kuin vastaohjauksella. Rohkeasti vaan stongasta työntelemään. Tuossa vähän tietoa vastaohjauksesta.
Näillä mennää!
Hmm nyt en oikein ymmärrä että minkälaista harjoittelua meinaat? Jos esim. ajat rentoa 60-80kmh tunnissa ja vaikka vasen käsi vyötäröllä, niin huomaa helposti kun tekee ihan pieniä liikkeitä oikealla kädellä että kuinka herkästi pyörä lähtee kääntymään. Onnistuu se tietysti molemmat kädet kiinni mutta mielestäni korostuu näin, kun se vastaohjausliike on rauhallinen ja kevyt.(ael @ Kesä. 15 2008,09:40) kirjoitti
Tiukat mutkat ovat sitten eri asia ja vaatii kyllä itseltänikin harjoittelua vielä... Omalla pyörälläni alkanut huomaamaan, että jos pitää mutkaa tiukentaa niin sisempää kättä työntämällä tuo on vaikeampaa kuin ulompaa vetämällä, mutta tämä koskee siis lähinnä mutkan aikana tehtäviä korjausliikkeitä (jos sellaisia joutuu tekemään).
Triumph Speed Four - 2004
Tarkoitin tuolla vastaohjauksen harjoitelulla lähinnä äkkiväistön harjoitelua vaikka 60-80 nopeudella. Kun sanovat että pitää lyödä ohjaustankoa oikein kunnolla että saa väistettyä.
Siinähän se vastaus oli...(ael @ Kesä. 15 2008,09:40) kirjoitti
Itse väistelen kaivonkansia ja suojatiemaalauksia ym. aina liikenteen salliessa. Maantiellä keskiviivapujottelua jne.
Ei se mopo kaadu, kun kasvatat liikettä vähän kerrallaan, etkä yritä järjettömiä.
Tosiaan, ei sitä pyörää tule mitenkään muuten ohjattua.
on se ihme kun ihmiset pelkää vioittavansa pyöräänsä enemmän kuin itseään. Pyörän osia ja pyöriä saa kaupasta. Ihmisen ei. ehkä siinä on ensimmäinen harjoittelun paikka, muuttaa tuota ajatusmallia.
vastaohjauksen voima on riippuvainen vauhdista. mitä enemmän vauhtia, sen enemmän hyrrävoimia vastustamassa. esim parkkiksella pujotellessa tuntuu, että tässäpä tämä vastaohjaus toimii mainiosti, mutta 120km/h:ssa se onkin aika jäykkä se tanko.
mielestäni tehokas keino esim mutkissa kiristykseen on ylävartalon siirto sisämutkaan samanaikaisesti kun vastaohjaa, se pelkkä siirto antaa jo hyvin vetoa ulompaan tankoon ja työntöä sisätankoon. lisäksi se poistaa hartialukko fiiliksen jos yrittää täysin pystystä vain ohjata ja kiristää mutkaa. lisäksi pyörä kääntyy paremmin kun kuski on sisällä. se vaan kääntyy paremmin, verrattuna siihen että tököttää pystyssä.
lisäksi sisäkallistuksen hakeminen vartalolla ei välttämättä tarkoita sitä että se ylävartalo mihinkään roikkuisi pyörän keskilinjalta, vaan se on ajatusmalli, että kallista! monestihan näytetään opetettavan vastaohjausta siten, että pyörä ohjataan jonkun keilan ohitse keikauttaen vastaohjauksella, mutta kuski notkuu siellä päällä löysänä ja itse asiassa ylittää kohteen. se toimii kaivonkanteen ja keilaan hitaassa vauhdissa, mutta jos pitäisi väistää rekkaa tai hirveä, tai kiristää 'oikeata' mutkaa, niin se ei toimi. Kuski ei saa jäädä pystyyn löysänä, vaan mennä pyörän kallistuksen mukaan.
sitä voi ajaa laajalla kentällä eräänlaista slalomia. heittelet pyörää puolelta toiselle vastaohjauksella, mutta tee riittävän suurta heittoa, esim 3-5m laidasta laitaan.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Itsellä ainakin autokoulussa harjoiteltiin niin paljon tuota vastaohjausta, että ei siitä itsellä ole mitään ongelmia. Sen kuin vain työntää ja pyörä kaartaa. Kuten joku toinenkin täällä sanoi, niin yleensä aina kaivonkantoja jne. väistelee ja keikuttaa pyörää vastaohjauksella. Yleensäkin kaikkiin mutkiin jne. menee ihan automaattisesti kevyellä vastaohjauksella. Ja nätisti menee pyörä.(ael @ Kesä. 15 2008,09:40) kirjoitti
Koskaan en autokoulussa vastaohjauksen harjoittelussa ole kaatunut (harjoittelunopeus 60-80km/h). Ainoastaan niissä harjoituksissa, kun piti se pyörä kääntää parkkiruudun leveydellä hitaalla vauhdissa, kopsahti pyörä kumolleen (ja jostain syystä en uskalla sitä oman pyörän kans harjoitella, kun pelkää kaatavansa -> vauhtihan on niin pieni ko. harjoituksessa, että itseä siinä ei telo, kun on kunnon varusteet)
Ei muuta kuin jäähallin parkkikselle harjoitteleen =) Siellä on tilaa
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Olen tyypillinen viisikymppinen, joka on ajanut viimeksi 30 vuotta sitten. Aloittelin ajamisen ilman mitään harjoittelua ja eikun liikenteen sekaan vaan. Oli muutama eka kerta yhtä tuskaa. Olen ehdottomasti sitä mieltä että ns. vanhalla ajokortilla ei saisi päästää ketään ajamaan ilman mp-koulua.
Kiitos näiden sivujen ja ajo hanskassa-oppaan myötä olen *mielestäni melko nopeasti saanut taas juonen päästä kiinni, ja tuota vastaohjausta reenannut kuten täällä on neuvottu.
Kiitos orggilaisille![]()
(lunastar @ Kesä. 15 2008,10:43) kirjoitti
niin
tästähän on väännetty useammankin kerran.
jotta homma olisi tajuttavampi käyttäisin edelleenkin termiä
työntöohjaus!
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Täysin samaa mieltä.(ael @ Kesä. 15 2008,11:53) kirjoitti
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R -93
Kawasaki ZX-6R Ninja
Suzuki GSX-R 1000 K9
Tuli tänään käytännössä reenattua tuota kun vetelin mutkateitä, ja pakko myöntää että kääntymällä saa mutkat sujumaan jotenkin rennommin ja luottoa löytyy isommille nopeuksille verrattuna siihen että on tosiaan tönkkönä.(jaket @ Kesä. 15 2008,10:27) kirjoitti
Sellaisen lisäisin tuohon vielä, että mielestäni ylävartalon siirto pitäisi lähteä lantiosta, eli sitä kun vähän kääntää mutkan suuntaan (jo ennen mutkaa) niin ylävartalo tulee perässä "oikeaan" asentoon ja perse pysyy kuitenkin tukevasti satulassa. Aiheesta on erittäin hyvä video Inter Netissä mutta en nyt kuollaksenikaan löydä sitä. Idea on kuitenkin, että vaikka kroppa kääntyy niin kuskin paino ei saa mennä käsien varaan.
Lisäilen tänne linkin siihen videoon jos vain jostain saan sen ongittua.
Triumph Speed Four - 2004
Taidehistoriaa tuntevat tietävät termin contrapposto. Tuossa anglienkielisessä wikipedia-artikkelissa kuva on huono, havainnollisempi on vaikkapa tässä.(irreality @ Kesä. 15 2008,17:03) kirjoitti
Aiin niin, varoitus: kuva sisältää alastoman miesvartalon. *
Ihmisvartalolla lantiolinjalla on pyrkimys kulkea eri suuntaan kuin hartialinjalla. Eli kun toisen puolen lantio on alhaalla,asettuu sen puolen olkapää itsestää korkeammalle kuin toisella puolella.
Mopoillessa se tarkoittaa sitä, että kun siirtää vartaloa sisäkurvin puolella, on sillä puolella lantio alempana. Vastaavasti olkapää pyrkii korkeammalle eli työntämään sisäkurvin puolen käsivartta eteenpäin. *
Itsekin olen opetellut lievästi elävöittämään mutkatieajelua siirtämällä vähän ylävarataloa sisäkaarteen puolelle, ja se on tuntunut luontevalta. Lisäksi paikat eivät puudu niin helposti, kun vähän liikkuu. Mutta sittenpä olenkin sitä suuremmissa vaikeuksissa, jos yhtäkkiä esim. koulutustilanteessa pitäisi vain työntöohajuksella saada mopo kääntymään, ilman vartalojumppaa lantioista lähtien.
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
http://www.youtube.com/watch?v=B8IdTq3_3WI tässäpä mielestäni hyvä video vastaohjauksesta yleensä... kevyellä vauhdilla riittää hyvin kevyt liike, ja sitten mitä kovempi vauhti sitä enemmän tarvitaan voimaa jotta tuo liike saadan aikaiseksi kuten joku jo mainitsikin.
Triumph Speed Four - 2004
Haluamatta sekoittaa kenenkään päätä: Periaatteessa on sama vetääkö vai työntääkö.(Tuppervaari @ Kesä. 15 2008,12:38) kirjoitti
Jos haluat oikealle, niin voit työntää oikealla kädellä tai vaihtoehtoisesti vetää vasemmalla kädellä (tai voihan tehdä vaikka molemmat). Renkaan suunnan muutos kulkusuunnan suhteen on joka tapauksessa sama.
En ole vielä keksinyt mitään käytännön eroa työntöohjauksen ja "veto-ohjauksen" välillä. Molemmat ovat ihan samanlaista vastaohjausta.
No semmonen on tullut mieleen kyllä, että voiko paino siirtyä veto-ohjauksessa väärään suuntaan, mutta senkin merkitys on niin vähäinen, ettei sillä luultavasti ole merkitystä kun puhutaan moottoripyöräilystä Matti Meikäläisten tasolla. Ratapyöräilijät ovat luultavasti eri mieltä.
Asiaa on muuten tullut pohdittua sen takia, kun joskus on helpompi käyttää veto-ohjausta oikeallä kädellä vasemman käden työntö-ohjauksen sijaan.. Mietin, että voiko tämä johtua siitä kun oikeakätisenä oikea käsi lienee myös vahvempi?!
Twice the pride, double the fall
Suzuki DL 650 V-Strom 2005
ex-Yamaha FZS 600 2003
Hyvä juttu että tuo vastaohjaus mietityttää. Mutta eihän se ole mikään mystinen juttu. Paljon ajaneilla vastaohjaus tapahtuu automaattisesti, ilman että sitä tarvitsee sen enempää miettiä. Vähän ajaneet voivat vaikka mennä tutulle mutkatielle, ja siellä kokeilla miten pyörä reagoi ohjaustangon liikkeisiin. Ihme juttu, miten tehokkaasti pyörän "horjauttaminen" oikeaan suuntaan onnistuu. Mutta varsinainen pointtini on, että tässä yhteydessä pitäisi aina puhua myös siitä, mikä on oikea ajolinja, ja ennen kaikkea: mihin kohdistaa kaarteessa katseensa. Yllättäen tiukkenevassa mutkassa eivät nimittäin vastaohjausharjoittelut paljon auta, jos katse on lukittu 10 metriä pyörän eteen. Kuten eräs kokenut ratakettu kerran opasti, ihmisellä on taipumus ajaa sinne minne katsoo. Totta kai katseen pitää "skannata" koko ajan, mutta jos hermostuksissaan ryhtyy vilkuilemaan, että missä se oja oikein on, niin satavarmasti sinne myös ajaa.
+1(Rooroo @ Kesä. 15 2008,16:42) kirjoitti
"Never play cowboy in a room full of Indians."
Kuulostaa oudolta, että ohjausta pitäisi "lyödä" kovaa tiukassa väistössä?
Jos et kerro kellekään että minä ehdotin kokeilemaan, niin keskiviivojen pujottelu hiljaisella vähintään 80 rajoitetulla tiellä jostain noin 60 nopeudesta antaa mielikuvan siitä, mitä on tekeillä. Tuolla nopeudella sen pitäisi mennä vielä kohtuullisen helposti.
80 ja matkustaja alkaa vaatia alustalta oikeita säätöjä ja toimivaa vaimennusta.
Nopeuden nosto 100:n vaatii lisää voimaa ja 120 alkaa mennä painiotteluksi, ainakin näillä selvästi sportteja kömpelömmillä rohjoilla.
HUOM! tämä ei ole mikään oikea väistöharjoitus, vaan ainoastaan vastaohjaukseen ja vaadittavaan ohjausvoimaan tutustumista. Ja voi sen tehdä omallakin kaistalla.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Motorgilla on huomenna ratapäivä Ahvenistolla ja koulutusryhmässä poikkeuksellisesti tilaa. Tervetuloa oppimaan ja kokeilemaan mm. vastaohjausta ja muutakin ihmeellistä asiaa. Normaalin ratamaksun päälle ei rahaa pyydellä, kurssi kestää koko päivän.
Lisätietoja
1000
Kauheen hieno nimi keksitty asialle joka on ihan "itsestään selvyys"...Minun mielestä ainakin.(Tuppervaari @ Kesä. 15 2008,12:38) kirjoitti
Johan ton tekee "automatik", jos vähääkään ajelee mutkateitä.
Vai mitä te teette siel mutkas? Ajatte niinku autoo vai...
Käännän "rattia" oikeelle ja vasemmalle...*huoh*
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
Hyvä vastaohjausharjoittelua on kova puuskittainen sivutuuli. En tiedä miten ne kaverit pysyy ajoradalla, jotka ei vastaohjausta osaa silloin käyttää.![]()
Itse näen ylävartalon käytön hyvinkin tärkeäksi, juuri kuten jaket neuvoi. Itse kullekin (ainakin minulle) tulee mutkateillä tilanteita, joissa kurvi jostain syystä tulee silmille odotettua tiukemmin. Ulkokaarteen puoleisesta kahvasta vedettäessä moppe kallistuu ja ukko ei, ja tilanne saattaapi käydä uhkaavaksi.(jaket @ Kesä. 15 2008,10:27) kirjoitti
Asiasta yhtään tietämättä voisin kuvitella, että osa tieltä suistumisista johtuu tällaisesta yllätyksestä ja siitä, ettei siihen ole reagoitu oikein. Ei varmaankaan kaikissa tapauksissa kallistusvarat ole oikeasti loppuneet.
Jos treenailee arkiajon lomassa työntöohjausta niin, että työntö tapahtuu koko ylävartalolla (viesteissä oli hyviä kuvauksia) niin tosipaikassa on reagointi varmastikin automaattisempaa. Tavallista ei-ratapyörääkin saa runtata aika perkeleesti ennenkuin keskituki tai jalkatappi nostaa takasen ilmaan, jos otteet on alusta alkaen niin, että kaikki kallistetaan ennen ulosajoa.
Editointina lisään vielä oikeaan katseen käyttöön totuttelun. Hellepäivinä taajama-ajossa se on erityisen haastavaa...
Let's be careful out there
*Iku
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
Mutta silti sitä pitää harjoitella vaikka olisi miten itsestään selvä asia. Samoin kuin jarruttaminen, se on aika selvää että niitä jarruja pitää puristaa tai painaa, mutta silti kursseilla porukka oppii jarruttamaan paremmin. Kun työntöohjausta käytetään nopeaan väistämiseen, pitää homma ymmärtää työntämisenä, pelkkä stongaan nojailu ei enää riitä.kirjoitti
1000
Ekan kerran kun ite ajoin katumopolla(rossia ja enduroa pienestä pitäen)ja menin mutkatielle niin mietiskelin mielessäni että eihän tämmönen iso katupyörä käänny mihinkään,tosi kankee,kunnes frendi jonka pyörä mulla oli lainassa mainitsi vastaohjauksesta niin johan suju sukkelammin.Mutta sillä mopon lainausreissulla tässä ollaan edelleen,oman joutu ostaa,on se vaan niin haadee..(*cebarimimmi* @ Kesä. 15 2008,22:30) kirjoitti
![]()
![]()
oikeestaan tuo vetokin huomattavasti selkeämpi termi asialle kuin vasta.joka taas kuuluu rallipoluille tai sitte saunaan.(dsnk @ Kesä. 15 2008,17:54) kirjoitti
mimmiä kompatakseni...päivänselviästä asioista ei pitäs tehdä turhan monimutkaisia. monimutkaisia niistä tulee kun niihin sotketaan brassailevia termejä. homma pitää saada jollaintapaa selkäytimeen.siis harjoittelua. tuo hannun mainitsema keskiviivojen pujottelu mitä mainioin konsti...mutta älkää nyt ihmees kehä ykkösen aamuruuhkassa.
jokainen joka on pysynyt ojienvälis yli 5 kilsaa osaa ton ohjauksen tietäen tai tietämättään. se kuinka tehokkaasti vaatiikin jo harjoittelua.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
joo muakin harmittaa ku en oo pääsyt osallistumaan tähän autuaaksi tekevään nykymallin moottoripyöräkouluun.(Cyberias @ Kesä. 15 2008,19:05) kirjoitti
oishan sitä kiva oppia muutamalla teoriatunnilla ja parilla valvotulla ajokerralla ne asiat joita ei ole vielä kunnolla oppinut vaikka kohta 30 vuotta on tullut harjoiteltua.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Voi ton Hondamonkeyn kansa joskus olla samaakin mieltä. Esmes tästä ja about sanasta sanaan.(Hannu59 @ Kesä. 15 2008,21:59) kirjoitti
plus plus kaks..(Tuppervaari @ Kesä. 15 2008,23:12) kirjoitti
Mä kans haluun takas "koulunpenkille" ja ajaa viissatasel erkillä ainakin 20 tuntii...
Varmaan opin NIIN paljon uusia asioita, jotta mustahan tulee sit varsin mestari
Ihmisten liikkennekäyttäytyminen on ainakin muuttunu niin pirusti vuodesta -84, joten paree ois mennä "penkille" takas![]()
![]()
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
Eipä ole Sinuakaan taikka Tupperia paljon ratatreeneissä näkynyt.
Liekö Teidän luja usko omiin kykyihin syntynyt tuurista taikka tietämättömyydestä?
Älkää nyt kuitenkaan pilkatko sellaisia, jotka oikeasti yrittää päästä jujulle tästä hommasta.
mää yritän korjata puutteen.(hra1150 @ Kesä. 15 2008,23:32) kirjoitti
jospa seuraavalla kerralla ilmoittasit missä radalla bongailet osallistujia niin tulisin mielelläni paikalle jotta saisin hyväksyntäsi.
arvaa kuinka tärkeää se olisi minulle.
ed....
mut ihan asiaakin...tulen pilkkaamaan vastaisuudessakin käsitystä että nykyautokoulu/moottoripyöräkoulu + pari kertaa radalla antaa valmiudet turvalliseen liikkumiseen ja vielä kyvyn rajata ketkä voi/saa ajaa prätkällä.
kenenkään pyrkimystä päästä hommaan sisälle en ole koskaan pilkannut.sitä vastoin juuri radoilla näkee valitettavan usein näitä kaiteisiin nojaavia naureksijoita.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Sori, mut häviit 1000 - 0 *(Tuppervaari @ Kesä. 15 2008,12:38) kirjoitti
http://www.googlefight.com/index.p....6ohjaus
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."