Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    On niin epäselvä kuva, että onko uuteen Tuonoon tullut lisävarusteasennuksena pakokaasujen hapetusjärjestelmä pakolliseksi, vai ohivuotojen keskiarvoako siinä yritetään mitata.

    http://www.fotopankki.fi/1234567/kuva/3314462758819641

    Tuo kyseinen operaation kannattaa tehdä kaikkiin kaksimukisiin, jossa sellaiseen on mahdollisuus.

    Vepe:llä löytyy varmaankin tietoa kyseisen operaation vaikutuksesta moottorin käytökseen.
  2. #2
    Lainaa (Timo3 @ Kesä. 14 2008,08:32) kirjoitti
    On niin epäselvä kuva, että onko uuteen Tuonoon tullut lisävarusteasennuksena pakokaasujen hapetusjärjestelmä pakolliseksi, vai ohivuotojen keskiarvoako siinä yritetään mitata.

    http://www.fotopankki.fi/1234567/kuva/3314462758819641

    Tuo kyseinen operaation kannattaa tehdä kaikkiin kaksimukisiin, jossa sellaiseen on mahdollisuus.

    Vepe:llä löytyy varmaankin tietoa kyseisen operaation vaikutuksesta moottorin käytökseen.
    Kyllähän sylinterikohtainen mittaus/säätö on välttämätön , jos ei halua tyytyä kompromissiin. Jopa rivikone jossa seos mitataan kollektorista tai putken päästä tulee säädettyä tavallaan kompromissiin. Ja vielä kun siihen lisätään Tuning link niin saadaan todellinen "keskiarvojen kompromissi" joka tosin parantaa laitteen toimivuutta. Mutta joo kyllä 2-mukinen vaatii tosiaan ehdottomasti syl.koht. säädön.
    You Only Live Twice
    Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
  3. #3

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Ääh. Mää luulen että tuossa yritetään syöttää takaisin sitä V-2 koneen legendaarista vääntöä jota ei sitten mittauksissa koskaan olekaan löytynyt.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  4. #4
    Lainaa (TeroT @ Kesä. 16 2008,09:26) kirjoitti
    Ääh. Mää luulen että tuossa yritetään syöttää takaisin sitä V-2 koneen legendaarista vääntöä jota ei sitten mittauksissa koskaan olekaan löytynyt.
    Kyseinen yksilö muuten nostaa keulaa vielä kolmosella kaasusta. Vääntöä siinä ei ole, kuten ei tehoakaan mutta joku siellä konehuoneessa kumminkin asustaa.....
    leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
  5. #5

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Pahkasika @ Kesä. 16 2008,19:05) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Kesä. 16 2008,09:26) kirjoitti
    Ääh. Mää luulen että tuossa yritetään syöttää takaisin sitä V-2 koneen legendaarista vääntöä jota ei sitten mittauksissa koskaan olekaan löytynyt.
    Kyseinen yksilö muuten nostaa keulaa vielä kolmosella kaasusta. Vääntöä siinä ei ole, kuten ei tehoakaan mutta joku siellä konehuoneessa kumminkin asustaa.....
    Olisko lyhyet välitykset?
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  6. #6
    Lainaa (TeroT @ Kesä. 17 2008,07:41) kirjoitti
    Lainaa (Pahkasika @ Kesä. 16 2008,19:05) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Kesä. 16 2008,09:26) kirjoitti
    Ääh. Mää luulen että tuossa yritetään syöttää takaisin sitä V-2 koneen legendaarista vääntöä jota ei sitten mittauksissa koskaan olekaan löytynyt.
    Kyseinen yksilö muuten nostaa keulaa vielä kolmosella kaasusta. Vääntöä siinä ei ole, kuten ei tehoakaan mutta joku siellä konehuoneessa kumminkin asustaa.....
    Olisko lyhyet välitykset?
    Ei ole, siellä katsos asuu rähinäpyörän henki
    Tuntematon käsite siis 4-sylinterisen omistajille......
    leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
  7. #7
    TeroT, Se on sellainen juttu, jos tuo keljuilu ei ala loppua, niin siten se saa jatkua.

    Sää oot vaan kateellinen, kun sun Hondasta renkaat kuluu vain reunoista, siinä onkin MP poliisi ihmeissään kirjotellessa renkaista sulle sakkolappua.

    Ei vaan, tuossa huomaa hyvin sen putkenpäästä ja käyrästä mittaamisen eron, siinä saattaisi vaikka Tuninglink olla vaikeuksissa, jos putkenpäästä mitatessa ohjelmalla yrittäisi säätää alle 4000 rpm:n tasakaasu alueita, ei auttaisi vaikka kuinka yrittäisi hakkuuttaa seosta laidasta laittaan, vaikkakin ohjelman ”nerokas” hakkuutus metodi taitaa olla vain kaasuasentojenläpiveto ongelma ratkaisu yritys.
    Sillä saadaan putkenpäästä mitatessa seoskäyrä näyttämään suoralta, vaikka todellinen seos olisikin jotain muuta.
    Joissakin tapauksissa, kun läpivedossa todellinen seos vaihtelee lyhyellä aikavälillä paljon, hakkuutus aiheuttaa karttaan isojakin muutoksia ja saattaapa käydä niin, että ”erehtyy” luulemaan suuren tehonousu johtunee suurista muutoksista kartassa.

    Oikein gurut kieltäytyvät säätämästä pyörää, jos kollektoriin ei hitasta anturille paikkaa.
  8. #8

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Timo3 @ Kesä. 17 2008,10:29) kirjoitti
    TeroT, *Se on sellainen juttu, jos tuo keljuilu ei ala loppua, niin siten se saa jatkua.

    Sää oot vaan kateellinen, kun sun Hondasta renkaat kuluu vain reunoista, siinä onkin MP poliisi ihmeissään kirjotellessa renkaista sulle sakkolappua.

    Ei vaan, tuossa huomaa hyvin sen putkenpäästä ja käyrästä mittaamisen eron, siinä saattaisi vaikka Tuninglink olla vaikeuksissa, jos putkenpäästä mitatessa ohjelmalla yrittäisi säätää alle 4000 rpm:n *tasakaasu alueita, ei auttaisi vaikka kuinka yrittäisi hakkuuttaa seosta laidasta laittaan, vaikkakin ohjelman ”nerokas” hakkuutus metodi taitaa olla vain kaasuasentojenläpiveto ongelma ratkaisu yritys.
    Sillä saadaan putkenpäästä mitatessa seoskäyrä näyttämään suoralta, vaikka todellinen seos olisikin jotain muuta.
    Joissakin tapauksissa, kun läpivedossa todellinen seos vaihtelee lyhyellä aikavälillä paljon, hakkuutus aiheuttaa karttaan isojakin muutoksia ja saattaapa käydä niin, että ”erehtyy” luulemaan suuren tehonousu johtunee suurista muutoksista kartassa.

    Oikein gurut kieltäytyvät säätämästä pyörää, jos kollektoriin ei hitasta anturille paikkaa.
    Tuo reunoilta kuluminen johtuu siitä että Honda on liikkunut maantiellä enemmänkin pakettiauton kyydissä. Siellä posliinit ei pääse kulutuspintoja mittailemaan.

    Nyt kerrankin asiallinen kysymys minulta: Johtuuko tuo putken päästä mittaamisen ongelma siitä, että mittauspiste on kaukana sylinteristä? Vai mikä se ongelma siinä on?
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  9. #9

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Pahkasika @ Kesä. 17 2008,10:26) kirjoitti
    Ei ole, siellä katsos asuu rähinäpyörän henki *
    Tuntematon käsite siis 4-sylinterisen omistajille......
    Taitaa olla samanlainen juttu kuin maansäteily. Joittenkin mielestä sellaista on olemassa vaikka mitenkään ei sellaisen olemassaoloa voi todistaa...
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  10. #10
    Lainaa (Timo3 @ Kesä. 17 2008,10:29) kirjoitti
    TeroT, *Se on sellainen juttu, jos tuo keljuilu ei ala loppua, niin siten se saa jatkua.

    Sää oot vaan kateellinen, kun sun Hondasta renkaat kuluu vain reunoista, siinä onkin MP poliisi ihmeissään kirjotellessa renkaista sulle sakkolappua.

    Ei vaan, tuossa huomaa hyvin sen putkenpäästä ja käyrästä mittaamisen eron, siinä saattaisi vaikka Tuninglink olla vaikeuksissa, jos putkenpäästä mitatessa ohjelmalla yrittäisi säätää alle 4000 rpm:n *tasakaasu alueita, ei auttaisi vaikka kuinka yrittäisi hakkuuttaa seosta laidasta laittaan, vaikkakin ohjelman ”nerokas” hakkuutus metodi taitaa olla vain kaasuasentojenläpiveto ongelma ratkaisu yritys.
    Sillä saadaan putkenpäästä mitatessa seoskäyrä näyttämään suoralta, vaikka todellinen seos olisikin jotain muuta.
    Joissakin tapauksissa, kun läpivedossa todellinen seos vaihtelee lyhyellä aikavälillä paljon, hakkuutus aiheuttaa karttaan isojakin muutoksia ja saattaapa käydä niin, että ”erehtyy” luulemaan suuren tehonousu johtunee suurista muutoksista kartassa.

    Oikein gurut kieltäytyvät säätämästä pyörää, jos kollektoriin ei hitasta anturille paikkaa.
    Tuohan nyt on ikuisen vanha totuus, että kollektorista se kannattaisi mitata. Käytännössä ei vaan aina ole mahdollista, esim. jos asiakas ei halua reikää kollektoriin tms. Omasta on mitattu kummistakin paikoista, ja tulokset ovat olleet kummassakin tapauksissa ihan hyviä.

    Tuning Link taas ei liity tuohon lambdan sijoitukseen mitenkään, mutta kuitenkin "keljuilit" siitä samassa yhteydessä? Näetkö Tuning Linkin käytössä ja lambdan sijoituksessa jonkun mystisen yhdistävän tekijän?

    Mittaatko sinä muuten _aina_ käyristä tai kollektorista, et koskaan putken päästä? Voitko siis sanoa olevasi "oikea guru", ja olet aina kieltäytynyt säätämästä, jos lambdaa ei saa laittaa käyriin tai kollektoriin *



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  11. #11
    Lainaa (Pahkasika @ Kesä. 17 2008,10:26) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Kesä. 17 2008,07:41) kirjoitti
    Lainaa (Pahkasika @ Kesä. 16 2008,19:05) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Kesä. 16 2008,09:26) kirjoitti
    Ääh. Mää luulen että tuossa yritetään syöttää takaisin sitä V-2 koneen legendaarista vääntöä jota ei sitten mittauksissa koskaan olekaan löytynyt.
    Kyseinen yksilö muuten nostaa keulaa vielä kolmosella kaasusta. Vääntöä siinä ei ole, kuten ei tehoakaan mutta joku siellä konehuoneessa kumminkin asustaa.....
    Olisko lyhyet välitykset?
    Ei ole, siellä katsos asuu rähinäpyörän henki *
    Tuntematon käsite siis 4-sylinterisen omistajille......
    Onko se "rähinä" sama kuin tärinä ja tehottomuus
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  12. #12
    Lainaa kirjoitti
    Nyt kerrankin asiallinen kysymys minulta: Johtuuko tuo putken päästä mittaamisen ongelma siitä, että mittauspiste on kaukana sylinteristä? Vai mikä se ongelma siinä on?
    Siitähän se taitaa johtua, anturi kaukana, viivettä linjassa ja putkenpäästä pääsee ”humppaamaan” happea takaisin putkistoon, jolloin tulos on seoksenosalta keskiarvon keskiarvo.
  13. #13
    Lainaa (Tylyttäjä @ Kesä. 17 2008,11:01) kirjoitti
    Lainaa (Pahkasika @ Kesä. 17 2008,10:26) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Kesä. 17 2008,07:41) kirjoitti
    Lainaa (Pahkasika @ Kesä. 16 2008,19:05) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Kesä. 16 2008,09:26) kirjoitti
    Ääh. Mää luulen että tuossa yritetään syöttää takaisin sitä V-2 koneen legendaarista vääntöä jota ei sitten mittauksissa koskaan olekaan löytynyt.
    Kyseinen yksilö muuten nostaa keulaa vielä kolmosella kaasusta. Vääntöä siinä ei ole, kuten ei tehoakaan mutta joku siellä konehuoneessa kumminkin asustaa.....
    Olisko lyhyet välitykset?
    Ei ole, siellä katsos asuu rähinäpyörän henki *
    Tuntematon käsite siis 4-sylinterisen omistajille......
    Onko se "rähinä" sama kuin tärinä ja tehottomuus *
    Tässä tapauksessa ehkä. Loistava on kuitenkin tuo Rotax:n motin luonne tohon Tuonon runkoon, kilogikseriin ehkä vähemmän seksikkäämpi vaihtoehto.
    Käyttötarkoituksen mukaan nääs laitteet.
    Jostain kumman syystä siinä kuitenkin tuo eturengas tuppaa olemaan kevyt, jopa kevyempi kuin vastaavan tehoisissa rivinelkuissa.....
    Ja onhan tuossa jopa hiukan tehoakin tollaseksi nakupyöräksi, ei tuo 130hv renkaalta aivan huono tulos ole.
    leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
  14. #14
    Pikkusen kun härppäsee heti se alkaa, ei minun kritiikki sinuun kohdistu, vaan kyseiseen ohjelmaan.
    Tietysti kun sinä sitä niin innokkaasti mainostelet saattaa tulla käsitys, että kohdistan sen sinuun.
    Haluan vaan yrittää oikaista, sitä käsitystä, että Tuninglink olisi ainoa oikea tapa saada pyörä säätöihin.

    Lainaa kirjoitti
    Mittaatko sinä muuten _aina_ käyristä tai kollektorista, et koskaan putken päästä? Voitko siis sanoa olevasi "oikea guru", ja olet aina kieltäytynyt säätämästä, jos lambdaa ei saa laittaa käyriin tai kollektoriin
    En, vaan kulun näihin putkenpäästä tuhertajin, mutta olen tuherrellut putken päästä sen verran, että osaan käyttää sitä tietoa pikku hiljaa hyväksi.

    Kyllä henkilöt joita minä guruna pidän ja jotka pelkästään kollektorista mittaavat, henkilöityi aivan johonkin muuhun kuin minuun.
    Lainaa kirjoitti
    Jutellessa yhden säätögurun kanssa, hänen kommentit olivat erään tonnisen kokoputkella olleen gsxr säädössä parhaan huippu tehon tuottava AFR arvo olevan alueella n. 12,9-13,2 ja taas seoksen ollessa hieman rikaamalla 11,7-12,4 teho tippui vain 2-3 hevosvoimaa ja laihemmalle mentäessä 13,9-14,7 teho tippui 2 hevosvoimaa, vasta seoksen ollessa yli 17,0 hevosvoimia tippui 6-7.
  15. #15
    onko kokemuksia siitä, että pystyykö seosta mittaamaan rsvr:n vakioalkukäyrien lambdan paikalta pc:tä säädettäessä (sopiiko kierteeseen)? Sehän on heti kollektorin jälkeen sopivasti.
  16. #16
    On kokemusta, pystyy. Jotta alkuperäisen lambdan pois ottaminen ei antaisi vikakoodia, pitää olla kakkosmappi asennettuna.
  17. #17
    Kiitos tiedosta. Menikö heittämällä paikalleen (Mietin minkö kokoinen lambdan paikka on -toive olisi 18 mm..)?
  18. #18
    Ennyt muista kierteitä ulkoa, mutta kierre on stanukierre. Jos penkityspaikassa on esmes tarkkuuslambda, se käy suoraan.
  19. #19
    Lainaa (Timo3 @ Kesä. 17 2008,11:44) kirjoitti
    Pikkusen kun härppäsee heti se alkaa, ei minun kritiikki sinuun kohdistu, vaan kyseiseen ohjelmaan.
    Tietysti kun sinä sitä niin innokkaasti mainostelet saattaa tulla käsitys, että kohdistan sen sinuun.
    Haluan vaan yrittää oikaista, sitä käsitystä, että Tuninglink olisi ainoa oikea tapa saada pyörä säätöihin.

    Lainaa kirjoitti
    Mittaatko sinä muuten _aina_ käyristä tai kollektorista, et koskaan putken päästä? Voitko siis sanoa olevasi "oikea guru", ja olet aina kieltäytynyt säätämästä, jos lambdaa ei saa laittaa käyriin tai kollektoriin *
    En, vaan kulun näihin putkenpäästä tuhertajin, mutta olen tuherrellut putken päästä sen verran, että osaan käyttää sitä tietoa pikku hiljaa hyväksi.

    Kyllä henkilöt joita minä guruna pidän ja jotka pelkästään kollektorista mittaavat, henkilöityi aivan johonkin muuhun kuin minuun.
    Lainaa kirjoitti
    Jutellessa yhden säätögurun kanssa, hänen kommentit olivat erään tonnisen kokoputkella olleen gsxr säädössä parhaan huippu tehon tuottava AFR arvo olevan alueella n. 12,9-13,2 ja taas seoksen ollessa hieman rikaamalla 11,7-12,4 teho tippui vain 2-3 hevosvoimaa ja laihemmalle mentäessä 13,9-14,7 teho tippui 2 hevosvoimaa, vasta seoksen ollessa yli 17,0 hevosvoimia tippui 6-7.
    Kenellä on sellainen käsitys, että Tuning Link on ainoa oikea tapa säätää pyörä?

    Muuten, kun sitä Tuning Linkkiä niin kovasti kritisoit, niin missä olet sen käytännössä nähnyt? Kuka sääti silloin? Mitä yleensäkin tiedät ko. ohjelmasta ja sillä saavutetuista tuloksista?

    Se kyllä täytyy sanoa, että monenlaista säätäjää ja tuhertamista seurattuani, se on mielestäni vakuuttavin tapa saada pyörä nopeasti ja tarkasti säätöihin koko alueella.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  20. #20
  21. #21
    Lainaa (Tylyttäjä @ Kesä. 17 2008,14:34) kirjoitti
    Lainaa (Timo3 @ Kesä. 17 2008,11:44) kirjoitti
    Pikkusen kun härppäsee heti se alkaa, ei minun kritiikki sinuun kohdistu, vaan kyseiseen ohjelmaan.
    Tietysti kun sinä sitä niin innokkaasti mainostelet saattaa tulla käsitys, että kohdistan sen sinuun.
    Haluan vaan yrittää oikaista, sitä käsitystä, että Tuninglink olisi ainoa oikea tapa saada pyörä säätöihin.

    Lainaa kirjoitti
    Mittaatko sinä muuten _aina_ käyristä tai kollektorista, et koskaan putken päästä? Voitko siis sanoa olevasi "oikea guru", ja olet aina kieltäytynyt säätämästä, jos lambdaa ei saa laittaa käyriin tai kollektoriin *
    En, vaan kulun näihin putkenpäästä tuhertajin, mutta olen tuherrellut putken päästä sen verran, että osaan käyttää sitä tietoa pikku hiljaa hyväksi.

    Kyllä henkilöt joita minä guruna pidän ja jotka pelkästään kollektorista mittaavat, henkilöityi aivan johonkin muuhun kuin minuun.
    Lainaa kirjoitti
    Jutellessa yhden säätögurun kanssa, hänen kommentit olivat erään tonnisen kokoputkella olleen gsxr säädössä parhaan huippu tehon tuottava AFR arvo olevan alueella n. 12,9-13,2 ja taas seoksen ollessa hieman rikaamalla 11,7-12,4 teho tippui vain 2-3 hevosvoimaa ja laihemmalle mentäessä 13,9-14,7 teho tippui 2 hevosvoimaa, vasta seoksen ollessa yli 17,0 hevosvoimia tippui 6-7.
    Kenellä on sellainen käsitys, että Tuning Link on ainoa oikea tapa säätää pyörä?

    Muuten, kun sitä Tuning Linkkiä niin kovasti kritisoit, niin missä olet sen käytännössä nähnyt? Kuka sääti silloin? Mitä yleensäkin tiedät ko. ohjelmasta ja sillä saavutetuista tuloksista?

    Se kyllä täytyy sanoa, että monenlaista säätäjää ja tuhertamista seurattuani, se on mielestäni vakuuttavin tapa saada pyörä nopeasti ja tarkasti säätöihin koko alueella.
    Toivottavasti ei kellään. Nopein tapa se varmasti on saada seos tiettyyn haluttuun mutta tarkin varmasti se ei ole.
    Mietippä itse miten se sitä seosta korjaa haluttuun suuntaan ja millä tavalla sen on sitä korjattava että että se pysyy mukana koko prosessissa.
    Ja tämä ei ollut mitään piruilua......
    leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
  22. #22
    Lainaa (Pahkasika @ Kesä. 17 2008,17:42) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Kesä. 17 2008,14:34) kirjoitti
    Lainaa (Timo3 @ Kesä. 17 2008,11:44) kirjoitti
    Pikkusen kun härppäsee heti se alkaa, ei minun kritiikki sinuun kohdistu, vaan kyseiseen ohjelmaan.
    Tietysti kun sinä sitä niin innokkaasti mainostelet saattaa tulla käsitys, että kohdistan sen sinuun.
    Haluan vaan yrittää oikaista, sitä käsitystä, että Tuninglink olisi ainoa oikea tapa saada pyörä säätöihin.

    Lainaa kirjoitti
    Mittaatko sinä muuten _aina_ käyristä tai kollektorista, et koskaan putken päästä? Voitko siis sanoa olevasi "oikea guru", ja olet aina kieltäytynyt säätämästä, jos lambdaa ei saa laittaa käyriin tai kollektoriin *
    En, vaan kulun näihin putkenpäästä tuhertajin, mutta olen tuherrellut putken päästä sen verran, että osaan käyttää sitä tietoa pikku hiljaa hyväksi.

    Kyllä henkilöt joita minä guruna pidän ja jotka pelkästään kollektorista mittaavat, henkilöityi aivan johonkin muuhun kuin minuun.
    Lainaa kirjoitti
    Jutellessa yhden säätögurun kanssa, hänen kommentit olivat erään tonnisen kokoputkella olleen gsxr säädössä parhaan huippu tehon tuottava AFR arvo olevan alueella n. 12,9-13,2 ja taas seoksen ollessa hieman rikaamalla 11,7-12,4 teho tippui vain 2-3 hevosvoimaa ja laihemmalle mentäessä 13,9-14,7 teho tippui 2 hevosvoimaa, vasta seoksen ollessa yli 17,0 hevosvoimia tippui 6-7.
    Kenellä on sellainen käsitys, että Tuning Link on ainoa oikea tapa säätää pyörä?

    Muuten, kun sitä Tuning Linkkiä niin kovasti kritisoit, niin missä olet sen käytännössä nähnyt? Kuka sääti silloin? Mitä yleensäkin tiedät ko. ohjelmasta ja sillä saavutetuista tuloksista?

    Se kyllä täytyy sanoa, että monenlaista säätäjää ja tuhertamista seurattuani, se on mielestäni vakuuttavin tapa saada pyörä nopeasti ja tarkasti säätöihin koko alueella.
    Toivottavasti ei kellään. Nopein tapa se varmasti on saada seos tiettyyn haluttuun mutta tarkin varmasti se ei ole.
    Mietippä itse miten se sitä seosta korjaa haluttuun suuntaan ja millä tavalla sen on sitä korjattava että että se pysyy mukana koko prosessissa.
    Ja tämä ei ollut mitään piruilua......
    Nähtävästi sinäkään et tiedä mistä on kyse. Tuning Link kun _ei sulje pois_ mitään niitä temppuja joita voi tehdä ilman sitä. Se ainoastaan nopeuttaa ja helpottaa haluttuun tavoitteeseen pääsemistä huomattavasti. Elikäs samassa ajassa päästään parempaan tulokseen, koska se on huomattavasti nopeampi.

    En ole muuten kenenkään muun koskaan nähnyt aidosti säätävän _kaikkia_ kaasunasentoja kunnolla eri kierrosalueilla, kun tehdään karttaa. Tuning Linkillä se onnistuu järkevässä ajassa. Yleensä manuaalisesti säädettäessä säädetään täyskaasu hyvin, ja pintakaasualueet kohtuu tarkasti. Sille välille jäävät alueet, esim 20-80% eri kierrosluvuilla, jäävät melko pienelle huomiolle.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  23. #23
    Itse olen aivan aloitteleva penkin käyttäjä, mutta kaikkien alueiden säätäminen on yllättävän helppoa ja nopeaa:
    1. Laitetaan videokamera kuvaamaan PCIII näyttöä sekä laajakaistalambdan näyttöä..
    2. Käydään jokainen kaasun asento läpi välillä jarruttaen ja välillä antaen kiihtyä erilaisilla kuormilla--> meillä kerhon viisaammat rakentelijat on laittanut auton jarrulevyt ja puristimet rullaan.. ja jarrua käytetään tällä hetkellä pelkällä polkimella (ei jarrupaineen säätöä)
    3. Katsotaan videolta hidastettuna yksi kaasun asento kerrallaan vedot eri kierrosalueilla ja erilaisilla kuormilla..
    4. säädetään lambda arvo haluttuun arvoon
    5. Se on siinä!!! (3 tuntia ja muutama tupakka myöhemmin)

    Johtopäätös.. Seosten hakeminen ei todellakaan ole vaikeaa, mutta harkinnan arvoisia olisi vielä rakentaa:
    1. säädettävä jarrupaineen säädin (koska välillä rengas saattaa savuta )
    2. Kaasun asennon vakioon maksimiarvoon lukitseva järjestelmä (jos ei halua löystyttää kaasuvaijeria), jolla voidaan verrata tehokäyrää penkin näytöltä osakaasukiihdytyksissä (tämähän on välttämätön vain jos halutaan aivan maksimi tehot osakaasu kiihdytyksille - jos ei luoteta lambdan ja kokemuksen antamiin lukuihin)

    Ps. viimeinen kohta on aika vaikeasti kerrottu
    mutta toivottavasti saitte selvää



  24. #24
    Lainaa (Tylyttäjä @ Kesä. 17 2008,19:39) kirjoitti
    Lainaa (Pahkasika @ Kesä. 17 2008,17:42) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Kesä. 17 2008,14:34) kirjoitti
    Lainaa (Timo3 @ Kesä. 17 2008,11:44) kirjoitti
    Pikkusen kun härppäsee heti se alkaa, ei minun kritiikki sinuun kohdistu, vaan kyseiseen ohjelmaan.
    Tietysti kun sinä sitä niin innokkaasti mainostelet saattaa tulla käsitys, että kohdistan sen sinuun.
    Haluan vaan yrittää oikaista, sitä käsitystä, että Tuninglink olisi ainoa oikea tapa saada pyörä säätöihin.

    Lainaa kirjoitti
    Mittaatko sinä muuten _aina_ käyristä tai kollektorista, et koskaan putken päästä? Voitko siis sanoa olevasi "oikea guru", ja olet aina kieltäytynyt säätämästä, jos lambdaa ei saa laittaa käyriin tai kollektoriin *
    En, vaan kulun näihin putkenpäästä tuhertajin, mutta olen tuherrellut putken päästä sen verran, että osaan käyttää sitä tietoa pikku hiljaa hyväksi.

    Kyllä henkilöt joita minä guruna pidän ja jotka pelkästään kollektorista mittaavat, henkilöityi aivan johonkin muuhun kuin minuun.
    Lainaa kirjoitti
    Jutellessa yhden säätögurun kanssa, hänen kommentit olivat erään tonnisen kokoputkella olleen gsxr säädössä parhaan huippu tehon tuottava AFR arvo olevan alueella n. 12,9-13,2 ja taas seoksen ollessa hieman rikaamalla 11,7-12,4 teho tippui vain 2-3 hevosvoimaa ja laihemmalle mentäessä 13,9-14,7 teho tippui 2 hevosvoimaa, vasta seoksen ollessa yli 17,0 hevosvoimia tippui 6-7.
    Kenellä on sellainen käsitys, että Tuning Link on ainoa oikea tapa säätää pyörä?

    Muuten, kun sitä Tuning Linkkiä niin kovasti kritisoit, niin missä olet sen käytännössä nähnyt? Kuka sääti silloin? Mitä yleensäkin tiedät ko. ohjelmasta ja sillä saavutetuista tuloksista?

    Se kyllä täytyy sanoa, että monenlaista säätäjää ja tuhertamista seurattuani, se on mielestäni vakuuttavin tapa saada pyörä nopeasti ja tarkasti säätöihin koko alueella.
    Toivottavasti ei kellään. Nopein tapa se varmasti on saada seos tiettyyn haluttuun mutta tarkin varmasti se ei ole.
    Mietippä itse miten se sitä seosta korjaa haluttuun suuntaan ja millä tavalla sen on sitä korjattava että että se pysyy mukana koko prosessissa.
    Ja tämä ei ollut mitään piruilua......
    Nähtävästi sinäkään et tiedä mistä on kyse. Tuning Link kun _ei sulje pois_ mitään niitä temppuja joita voi tehdä ilman sitä. Se ainoastaan nopeuttaa ja helpottaa haluttuun tavoitteeseen pääsemistä huomattavasti. Elikäs samassa ajassa päästään parempaan tulokseen, koska se on huomattavasti nopeampi.

    En ole muuten kenenkään muun koskaan nähnyt aidosti säätävän _kaikkia_ kaasunasentoja kunnolla eri kierrosalueilla, kun tehdään karttaa. Tuning Linkillä se onnistuu järkevässä ajassa. Yleensä manuaalisesti säädettäessä säädetään täyskaasu hyvin, ja pintakaasualueet kohtuu tarkasti. Sille välille jäävät alueet, esim 20-80% eri kierrosluvuilla, jäävät melko pienelle huomiolle.
    Mitä ne pojat täällä kinaa , eikös tämmöisellä auringonpaisteella kuuluisi ajella mopolla eikä väitellä asiasta josta olette kuulleet tai nähneet jotain mutta ette täysi ymmärtäneet mistä oli kyse.
    You Only Live Twice
    Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
  25. #25
    Lainaa (vepe @ Kesä. 17 2008,20:40) kirjoitti
    [
    Mitä ne pojat täällä kinaa , eikös tämmöisellä auringonpaisteella kuuluisi ajella mopolla eikä väitellä *asiasta josta olette kuulleet tai nähneet jotain mutta ette täysi ymmärtäneet mistä oli kyse.
    Vepe on näköjään muuttanut ja kauas sitten viime näkemän tai sitten ikä on jo vienyt näön.....
    Täällä ainakin vallitsee melkoinen monsuuni....
    leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
  26. #26
    Lainaa (Pahkasika @ Kesä. 17 2008,20:56) kirjoitti
    Lainaa (vepe @ Kesä. 17 2008,20:40) kirjoitti
    [
    Mitä ne pojat täällä kinaa , eikös tämmöisellä auringonpaisteella kuuluisi ajella mopolla eikä väitellä *asiasta josta olette kuulleet tai nähneet jotain mutta ette täysi ymmärtäneet mistä oli kyse.
    Vepe on näköjään muuttanut ja kauas sitten viime näkemän tai sitten ikä on jo vienyt näön.....
    Täällä ainakin vallitsee melkoinen monsuuni....
    Jyväskylässä ja Vaajakoskella täysin poutaa koko päivän ja 20:n asteen lämmöt.(Ja tämä on tosi) Ukkoskuurot tosin meni läheltä johonkin Ä:kosken suuntaan,valitan.
    Ja tietenkin just nyt rupes tiputtaan vettä tosin aika minimaalisesti.
    Ja ihmisiä voidaan syyttää kunnianloukkauksesta ja jopa ikärasismista.



    You Only Live Twice
    Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
  27. #27
    Lainaa kirjoitti
    Itse olen aivan aloitteleva penkin käyttäjä, mutta kaikkien alueiden säätäminen on yllättävän helppoa ja nopeaa:
    1. Laitetaan videokamera kuvaamaan PCIII näyttöä sekä laajakaistalambdan näyttöä..
    2. Käydään jokainen kaasun asento läpi välillä jarruttaen ja välillä antaen kiihtyä erilaisilla kuormilla--> meillä kerhon viisaammat rakentelijat on laittanut auton jarrulevyt ja puristimet rullaan.. ja jarrua käytetään tällä hetkellä pelkällä polkimella (ei jarrupaineen säätöä)
    3. Katsotaan videolta hidastettuna yksi kaasun asento kerrallaan vedot eri kierrosalueilla ja erilaisilla kuormilla..
    4. säädetään lambda arvo haluttuun arvoon
    5. Se on siinä!!! (3 tuntia ja muutama tupakka myöhemmin)

    Johtopäätös.. Seosten hakeminen ei todellakaan ole vaikeaa, mutta harkinnan arvoisia olisi vielä rakentaa:
    1. säädettävä jarrupaineen säädin (koska välillä rengas saattaa savuta )
    2. Kaasun asennon vakioon maksimiarvoon lukitseva järjestelmä (jos ei halua löystyttää kaasuvaijeria), jolla voidaan verrata tehokäyrää penkin näytöltä osakaasukiihdytyksissä (tämähän on välttämätön vain jos halutaan aivan maksimi tehot osakaasu kiihdytyksille - jos ei luoteta lambdan ja kokemuksen antamiin lukuihin)
    Tässä on otetta, hyvä esimerkki kekseliäisyydestä ja varmaan toimii.

    Lainaa kirjoitti
    2. Kaasun asennon vakioon maksimiarvoon lukitseva järjestelmä
    Tuota olen miettinyt kanssa itse, miten se olisi järkevintä toteuttaa, että kävisi mahdollisemman moneen vehkeeseen, sekä olisi nopea asentaa paikalle.

    Lainaa kirjoitti
    Tuning Link taas ei liity tuohon lambdan sijoitukseen mitenkään, mutta kuitenkin "keljuilit" siitä samassa yhteydessä? Näetkö Tuning Linkin käytössä ja lambdan sijoituksessa jonkun mystisen yhdistävän tekijän?
    Tänää tuli suoritettua testejä seosmittauspisteiden eroista, joiden vaikutuksesta oli jo ennestäänkin tietoa.
    Pyöräksi valitsin ehkä kaikkein hankalimman vaihtoehdon humppauksen kannalta 2 sylinteriä ja kaks kahteen avonaisilla putkilla ja omilla alkukäyrillä, map2 asennettuna, tyhjäkäynti säädetty etunen 13,7 AFR ja takanen 13,5 AFR, toinen säätöruuvi jo kiinni.

    Mittasin seosta tyhjäkäynnillä ja 3000 rpm:n alueella.

    Putkenpäästä 40cm syvyydeltä takimmaisesta sylinterin putkesta mitattuna:
    – tyhjäkäynnillä = 17,8 AFR
    – 3000 rpm = 14,9 AFR

    "Kollektorista"(lambdan paikalta):
    – tyhjäkäynnillä = 14,1 AFR
    - 3000 rpm = 15,1 AFR

    Käyrästä:
    – tyhjäkäynnillä = 13,5 AFR
    – 3000 rpm = 13,00 AFR

    Ei se mystinen ole, mutta jos tässä tapauksessa varsinkin pienillä kierroksilla seosta yritettäisiin mitata muualta kuin, sieltä joka näyttää oikean seos-suhteen, sitten se muuttuu aika mystiseksi.


    Mielenkiintoista tuossa on, että kollektorista mitatessa humppaus on suurempaa 3000 rpm alueella kuin tyhjäkäynnillä.
    Väliputken sijainti vakiokäyrissä todennäköisesti aiheuttaa kahden putken humppausvaikutuksen kasvamisen joillakin kierrosalueilla avarilla putkilla.(ei faktaa)

    Se miksi sitten kyseisen pyörän lambda säätö pienillä kierroksilla vakio vehkeessä voi toimia, jos kollektorista mitatessa ei tule oikeita arvoja.
    Vakio äänenvaimennin on niin ”ahdas”, ettei humppausilmiötä enää ns."kollektorin" kohdalla ole, jossa lambda sijaitsee.
  28. #28
    Lainaa kirjoitti
    2. Kaasun asennon vakioon maksimiarvoon lukitseva järjestelmä
    Tästä vois muutkin alkaa heittelemään ideoita, miten tuo kannattaisi toteuttaa.

    Eli minun tarpeet olisi tälläiselle, pitäisi saada kaasukahvan kääntymistä rajoitettua vain tiettyyn asentoon.
    Sen asennon pitäisi olla säädettävissä ja vaikka vielä nopeasti lukittavissa, jolloin jäisi käsille muutakin käyttöä(lähinnä tasakaasulla jarrutellessa).
    Nopea asentaa paikalle ja kävisi kaikkiin kahvatyyppeihin, eikä aiheuttaisi jälkiä kahvaan tai muuhun tangon osaan.
  29.  
  30. #29
    Mihin sitä lukitsinta tarvii?
    Jos jarruun ohjelmoi haluamansa ajon ja oikealla kädellä
    pitää kaasun haluamassa asennossa,ni eikös vasemmalla kädellä voi sitten poltella tupakkia,säädellä seosta/sytkää
    tai vaikka näppäillä kasseja!

    vai missä se oli...
    AHDIN TAKAA TAHDIN!!