Moro,
Jatketaan keskustelua 'ominaisuuksista', koska mulla ei ole tapana ratkaista ongelmia helpoimmalla tavalla (=mopon vaihto)
Tämä keskustelu ja muutkin koskevat pääasiassa R11xxRT:tä ja GS:ää. Entäpä onko muita lääkkeitä R1100S:n nykimisiin. Todellakin nykiminen. Toki mopon käynti vaeltaa kuten 'ominaisuuteen' kuuluu, mutta tämä lisäksi viime aikoina mukaan on tullut selvä nykyminen - aivan kuin muutaman sekunnin sytytys katkaistaisiiin pois. Jolloin alle 4000 kierroksin ajaminen on lähes tuskaa. Pahimmillaan nykiminen on niin voimakasta, että kone menee jopa moottorijarrutukselle (kardaani/vaihdelaatikkko kolahtaa vedon muuttumisen merkiksi). Joskus taas mopolla on hyvä päivä, jolloin se käy kuin ompelukone - vailla mitään nykimisiä ja häiriöitä - jolloin ei uskoisi sen olevan ollenkaan boxeri *
Kone pitäisi olla säädöissään:
- ruiskurungot on synkattu
- tulppat on vaihdettu ja kokeiltu erilaisia
- venttiilit on passattu
- motronic-testit tehty ja todettu olevan kunnossa.
- R1100S:ään ei ole erilaisia cat-plugia, RT:n plugit eivät käy koska napaisuus on erilainen.
- Kaasuläppien säätöä olen kokeillu netistä löytyneillä R11xxRT:lle tarkoitetuilla arvoilla, mutta eivät ne auttaneet.
Tuleeko vielä muuta mieleen ennen niitä helppoja ratkaisuja (tuppi nurin koko ajan tai mopo vaihtoon)?
-Monttööri jo kolmannessa polvessa
Terve,, Samoista syistä vaihdoin tuon pois. Lyhyillä matkoilla ja alhaisilla nopeuksilla nyki, ja kone kävi kuin betonimylly. Pidemmillä matkoilla alkoi n.200km ajon jälkeen käymään nätisti, ja olisi voinut jatkaa ajoa vaikka kuinka kauan. Onkohan tuo boxeri hidas lämpeemään? vai mistä tuo käynnin ailahtelu voi johtua? ei selvinnyt minulle t.LT
Siis muillakin on ollut aivan samoja oireita. Masentavaa kuulla, että vaihto oli ainoa ratkaisu - vaikka lääke olikin LT. *
Lämpöjä minäkin olen epäillyt syyksi, mutta sekään ei kaikkea selitä. Joskus tasainen käynti alkaa kylmästartista lähtien ja jatkuu vaikka tankillisen ajaisi. Joskus nykiminen vähenee vasta satojen kilsojen jälkeen.
siinäpä se, toisten mielestä "ominaisuus" minkä kanssa voi elää, omasta mielestä ärsyttävä sellainen. Jos olisi aina toiminut niin kuin satunnaisesti toimi, tuskin olisin vaihtanut.
Nuo yllä olevat huollotkin jäi tarkistamatta, koska se joskus toimi! miten nuo säädöt voi heitellä eri päivinä?
Onko näitä nykimis ongelmia 1200 koneessa ollenkaan?
<p>R 1200 RT</p>
Omassa ei ollut.
<p>2002-2014</p>
Ilman lämpötila, ehkä jopa -painekin saattaa vaikuttaa isopyttyiseen ruiskutwinboxeriin.(efraim @ Elo. 29 2008,15:16) kirjoitti
Oma lääkkeeni on ollut tarkka läppäbalanssi, PCIII (missä juuri tämän vuoksi (?) extrana laajakaistalambda) ja customoitu kartta. Hyvin menee yleensä, mutta vieläkin jollakin säällä/jossain lämpöätilassa vanha oire palaa. Silloin pitää vaan antaa palaa.
Itsellä nykyminen väheni huomattavasti kun vaihtoi noista BMW(Bosch) moni(2)kärkitulpista NGK:n vastaaviin...ovat 3-kärkiset.(Eagle-no2 @ Kesä. 21 2008,20:25) kirjoitti
Sitäpaitsi tämä nyt on vähän niinku makuasia, sanoi koira, kun muniaan nuoli. Jonkun mielestä BMW:ssä ei ole toleransseja tai sitten joku toinen ostaa BMW:n jostain muusta syystä.
Itselleni on suuresta merkityksestä I§I Bob Marley, joka osti kuuluisaksi jo tultuaan mustan ison Bemarin. Fanit kysyivät, että "hei, työväenluokan sankari, miksi tuollainen?"
Marley vastasi: "First I saw the car, it spoke to me: BMW as Bob Marley and the Wailers".
Tämän vuoksi minulla on maailman paras moottoripyörä R1150GSA. Nyt nykii.
Tuo "surging" nyt on ominaisuus jos mikä. Se kuuluu varsinkin 1150-sarjan moottoreihin. Muissakin sitä joskus, joissain malleissa ja yksilöissä esiintyy. Syyt ovat aika selvät
- iso kaksimukinen
- joka luonnostaan on säädetty kulkemaan bensan hajuilla
- toisistaan mekaanisesti erilliset ruisku-/läppärungot
Keinoja vähentää tuota "surgea" on netti pullollaan. Tässäkin keskustelussa noita on esitetty vaikka kuinka paljon. Joihinkin pyöriin ne auttavat poistaen tuon kokonaan, joihinkin osittain, jotkut sitten vaan "hakevat" miten huvittaa. Tuo ominaisuus siis täytyy melkein hyväksyä, jos pyörän kanssa aikoo yhdessä elää. Ja kuten joku tuossa totesi - kun niitä läppiä avaa vähän enemmän, niin ei se nyi enää yhtään![]()
<p>2002-2014</p>
No heitetäämpä tähän vielä tämmönen kysymys,että nykiikö kaikki siis kaikki R1150 vakio säädöissä olevat koneet.
Aikoinaan ajelin r1100rt pyörällä ja tämä soutuveneilmiö tuli mukaan 60km/h nopeudessa.![]()
<p>R 1200 RT</p>
Säätäkää, säädättäkää ne bemarinne asiantuntialla, vaatikaa huollollta osaamista, ohjeita on Netti pullollaan. Vika ei ole Vehkeessä, ammattitaidottomassa huoltajassa kylläkin. BMW, on, vaikka ymmärtämättömistä muilta näyttää, High Tech fillari. Mittareita peliin, säädettynä ei nyi. Uskomatonta vai mitä. Liennytystä. Sytytystulpiksi Densot. Ei mulla mitään "Konstant Rygeln". Minä säädän itse. Hyvin Kukkuu.
Mut jos, musta tuntuu maksaa, 80 egee tunti, olisko syytä vaihtaa liikettä. Jos Bemarin käyntiin ei saa parannusta.
Toi 1150 on hieman rantumpi uuden moottorinohjauksensa kanssa. Paljon tarinaa siitä kuinka kunnolla(kaan) tehty säätö ei jokaisessa tapauksessa ole ratkaissut ongelmaa. SIksipä toi Günther toi tuohon tuplatulpatkin.
On tarvittu PC'tä tai muuta kartan muuttajaa, tulppia, pakoputkea - herra ties mitä.
<p>2002-2014</p>
Tuolla myös tarinaa
http://bmw.homeunix.org/foorumi/view...php?f=5&t=1358
Pekka
Mun R1100S -vm01 kävi ja kukkui viisi ekaa vuotta hienosti. Nykimisestä ei tietoakaan. Parin viime kesän aikana nykiminen on tullut mukaan kuvioon. Huollot ja säädöt olen tehnyt joka kerta samalla tavalla. Mopo on käynyt myös Heinon testerillä. Mystinen kysymys on, että mitä mopolle on tapahtunut? Mikä kuluva, likaantuva (myös hall-anturi on putsattu) tai vikaantuva osa aiheuttaa nykimisen?
Mä en jaksa uskoa, että tämän ikäinen 40kkm ajettu boxeri olisi vielä eläkeiässä?
TPS säätö?(efraim @ Syys. 30 2008,12:43) kirjoitti
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/tps3.1.pdf
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
tuon edellisen ohjeen lopussa:
>turn on the ignition (DO NOT START ENGINE) and twist the throttle 3 times to the full open position. Now start the engine<
Mikä idea tuossa on?
ZOoom....
Siinä opetetaan tuolle Motronic'ille kaasuläpän ääriasennot.(@@Pee @ Syys. 30 2008,17:56) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Kaasuläpän akselit ovat voineet kulua ja vuotaa. Kannattaa myös tarkastaa ruiskurongon sylinterinkanteen yhdistävän kumiröörin kunto ja tiiveys. Muita mahdollisuuksia: Kaasuvaijerit / ne yhdistävä ja ruiskurungoille jakava mekanismi on voinut kulua ja takertelee.(efraim @ Syys. 30 2008,12:43) kirjoitti
Eli syitähän on helppo keksiä...
<p>2002-2014</p>
- kaasuvaijerit mä ole jo tsiikannnut
- puolan ja tulpanjohtojen vastusarvot on mitattu. Puolan resistanssi oli huoltomanuaalin arvoissa ja tulpan resistanssit kummassakin samat (arvoja ei just nyt ole käsillä).
- TPS on säädetty ja jopa kokeiltu erilaisia arvoja ilman merkittävää pysyvää vaikutusta. Merkkihuollon testerillä tehdyn säädön jälkeen asentoanturin arvot olivat täsmälleen sama kuin Pekkaveen linkittämässä dokussa eli 0.37V. Heti tähän arvoon säätämisen jälkeen käynti oli tasaisempaa, mutta jokin ajan kuluttua kone oppi taas käymään vanhojen pahojen tapojensa mukaisesti.
- lambda myös tsekattiin. Tyhjäkäynnillä arvot vaihtelivat (muistaakseni) 250mv ja 580mV välillä eli kohtuu laihalla, mutta oli kuulemma kunnossa.
- Hall-anturin putsasin, oli hieman likainen, mutta ei poistanut nykimistä.
Imukanavien ja kaasuläpän tiiviyden tarkistus tuli uutena vihjeenä, thanks.
lisäksi voisi tietysti hakea erilaisen sytytyksen ajoituksen ja venttiilien välyksen.
Tarkastiti kaasuvaijerit - miten?(efraim @ Loka. 01 2008,11:08) kirjoitti
Anna sille puuroa. Hanki PC tai muu loota, jolla kone saa mitä tarvitsee - bensaa...
<p>2002-2014</p>
Tsekkasin että silinterit ovat synkassa (=kompromissi kuitenkin) useammalla kaasun asennolla, vaijerit eivät ole missään kohtaa mutkalla tai puristukssa, kaasuläpät liikkuvat tasaisesti ja takertelematta kaasukahvaan kääntäessä.(C-A-D @ Loka. 01 2008,20:48) kirjoitti
Tämä vehje on käynyt aiemmin hienosti ilman lisälootia, joten mä yritän ymmärtää mitä on tapahtunut parin vuoden aikana, joka on johtanut tähän tilanteeseen, vaikka tällä pähkäilyllä saatan pelkästään hakata päätäni seinään ja lopulta päätyä samaan ratkaisuun kuin monet muut - vaihto toiseen tai puurolaatikko piuhojen väliin.
- venttiilit säädöissä
- tulpat kunnossa
- ruiskurungot tiiviit
- rungot synkassa (eri kaasun asennoilla)
- kaasuvaijerit toimii kunnolla
Tosta se alkaa - mikä hyvänsähän noista voi muuttua. Surgingia tiedetysti aiheuttaa myös maasäteily, peikot ja muu kirkon kirous.
Se on ominaisuus...
<p>2002-2014</p>
Niin jumalan tosi ja ajetaas taas(C-A-D @ Loka. 02 2008,20:15) kirjoitti
.
Jos kerran noissa aiemmin tsekatuissa kohdissa ei ole sanomista niin ehdotan alipainevuotoa jossain. Eli läppärunkojen akselit, kumitorvet, läppärunkojen alapuolella olevat letkuyhteiden kumitulpat tms. Kumi on vuosien saatossa hapertuvaa tavaraa ja halkeamia voi olla joskus hankala havaita silmällä.(efraim @ Loka. 02 2008,09:27) kirjoitti
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Tuo bensan paineensäätimen vaihto 3.5 barin säätimeen saattaa kanssa auttaa nykimiseen.
Vaihto
R1200 Bemareissa se on jo vakiona.
Pekka
![]()
![]()
PS. Höh, mihinkähän toi alkuperäinen Vaihto-linkki oli hävinnyt. No yritin nyt korjata sen linkin.
Pekka
Ohessa omat kokemukset, edellinen peli oli R1150RS jonka kanssa puslasin viitisen vuotta.
Kaasarirunkojen synkkaus on ehdottoman pakollinen. Osta Twinmax ja käytä sitä paljon. Ruuvilukite on hyvä ja halpa apuri.
Tulpat kuosissa ja kärkiväli kohdallaan. Merkillä ei ole niin väliä, kokeilin Briskit sun muut mutta palasin lopulta perusmerkkeihin.
Modauksista kannattaa ensimmäisenä heittää vesilintua Motronicin plugilla. Siis pois kokonaan, ei ruskeaa eikä pinkkiä.
GS/R:n ilmaputket on helppo tuunaus, jota voi kokeilla pienellä rahalla. Kapeampi rööri, nopeampi virtaus, parempi veto keskialueella.