eli 800 vfr vm.98 alkaa raksuttaa venttiileistä kun se saavuttaa norm lämmön. n.76 celsius
raksutus on terävää ilmisevästi venttiileistä kuuluvaa,
eli onko tuo pahasta vai ei? käsittääkseni venttiilien pitäisi nakuttaa kylmällä koneella? tai jos ei nakuta ollenkaan niin eikö se oo pahempi ongelma,,,, vena palaa???
kun konetta vähän repii eli lämpö nousee , niin nakutus selvästi pienenee ellei jopa poistu. palaa kylläkin takaisin kun lämpö tasii.
mulla on ihan samanlainen ongelma mutta pyörä on 600f cbr. Onko sulla kauan ollut tuo ongelma?
Oletko kokeillut vaihtaa öljymerkkiä? Itsellä samanikäinen nakutti merkillä x kylmänä mutta öljynvaihdolla loppui.
Harza
Olen ymmärtänyt, että yleensä venttiilien välykset kasvavat koneen lämmetessä. Ilmeisesti alumiininen kansi laajenee enemmän kuin venttiilin varsi. Kovaa ajaessa venttiili kuumenee taas suhteessa enemmän ja välys pienenee. Tämä siis ihan omaa päätelmääni. Itsellä oli joskus Yamaha FJ ja siinä tiesi kyllä koska kone on kunnolla kuuma, kun venttiilit nakuttivat oikein kunnolla.(800 satku @ Kesä. 11 2008,17:10) kirjoitti
Tuo oletus, että kylmänä pitäisi nakuttaa, juontaa juurensa varmaan autojen hydraulisiin säätimiin, jotka saattavat ennen kunnollista öljyn liestymistä naksutella varsinkin vanhana. Kaipa noita hydraulisia säätimiä mopoissakin on, mutta eipä taida olla kovin yleistä.
Liian suurista välyksistä ei suoranaista vaaraa ole, mutta tehoja voi olla teoriassa hukassa ja onhan se ikävän kuuloista.
Vie siis säädettäväksi venttiilit jos häiritsee.
KevinC
VFR800VTEC, PCIII, BMC filter, avarrettu vakioputkisto.
ei vaikuta öljy. välykset oli ok 48.000 huollossa.(kai...)
nakutusta n. 15.000 km.
onkohan ominaisuus. 95 bens. tuntuis lisääntyvän , mut voi olla pelkkä tuntemus vaan.
lisäys vielä: ääni ei ole nakutus vaan enempi raksutus ja terävä sellanen. 100% varmuudella venttiiliääni.
lisäys vielä: mulla oli ennen 600 f cebari ja siinä oli samankaltainen oire.
Ettei vaan kone kävis laihalla...![]()
Punainen Honda VFR 750F -90 -> Honda VTR 1000F -97 -> Aprilia SL 1000 Falco -00
V2 = Voima + Vääntö
ruiskuhan tuo on,,, mut voisitko selventää vähän tota laihalla käymistä?
pyörässä vakio putki mut ilmansuodatin pestävä malli .
muinoin oli yosimura putki ja sama juttu lievempänä:ei kai kuulunut siltä mörinältä ylimääräisiä,,
ehkä se oli silloin vielä laihemmalla.
tein testin: eli pyörä käyntiin ja tyhjäkäynnille.
lämpö kun yli 70 celsius niin raksutus alkaa.
muutama kunnon kiepitys ni melkein poistuu mut palaa kohta takasin.
Harvemmin tarvii VFR:n venttilejä säätää.
Mutta jos ääni no sellainen korkeampi metallinen "tikitys" , niin ei huolta jos on ajettu yli 70 tkm. Kuuluu asiaan.
Muuten ei kuulu nakuttaa kyllä. Oletko varma että tulee venttiileistä ?
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
mikä muu se vois olla?
olet oikees, harvoin vfr venttiiliä säädetään., mut outo on tuo raksutus. ja kun se on lämpötilasta riippuvainen ni kanteen viittaa.
ääni alkaa kuin varkain: ensin harvakseltaan silloin tällöin kunnes lämmön noustessa kuuluu koo ajan.
huom:! vain tyhjäkäynnillä. n. 2000 kieppii ni poistuu.
Nostelen ylös aihetta, koska itsellä samanlaista ongelmaa.
Pyörä ei ole koskaan ollut itsellä vielä ajossa (mitä testiajanut hiukan pihalla), koska tullut ulkomailta ja öljyn vaihdot ym. tekemättä. Mittarissa 28 400km ja vuosimalli 2001 (yleiskunto erittäin siisti), muutahan näistä ei voi tietää.
Pyörä toimii muuten hienosti, mutta tosiaan kun tyhjäkäynnillä lämpeää aikansa alkaa pitämään tuota metallista tikitystä? Tuskin nokkaketjunkiristäjästä tuo ääni johtuu, koska muuten ääni kuuluisi myös kylmänä ja olisi erilainen?
Tuossa pyörässähän ei ole nokkaketjua, eikä siten myöskään kiristäjää. Vioma nokille välittyy hammasrattailla -> Kohtuu huoleton systeemi(m_k_t_6 @ Huhti. 11 2010,20:41) kirjoitti
![]()
Kawasaki Z1100ST -82
Honda VF500F2 -85
Aprilia RS125 -02
Ex.
Honda CBR1100XX -99
Kawasaki Z750 -04
Nostellaan tätä aihetta vielä ylös! Eli:(SamiR @ Huhti. 12 2010,15:37) kirjoitti
Ei tosiaan ole kiristäjää joo, kun on nokat hammasrattailla, ajattelu katkos
Öljyn vaihto ei vaikuta tuohon tikittävään koneen ääneen (parantavasti) mitenkään.
Venttiilivälykset tarkistettu ja oli (kai?!?) kuulemma ok. Mistä moinen tikittävä käynti voi johtua, kun moottori lämpeää?
Käytin juuri oman pyöräni venttiilinvälysten tarkastuksessa, mittarissa 47700km. Ei huomautettavaa välyksissä.
Kertomasi perusteella kuulostaa kovin tutulta. Itsellä pientä rapsetta alkaa kuulua siinä 60 asteen tienoilla ja 70 asteen kohdalla rapisee tasaiseen. Varsinkin autotallissa betonilattialla tuon huomaa selvästi kun ääni heijastuu hyvin. Nyt koneessa yksiasteöljyt joilla rapisee vähempi näin kuumilla keleillä.
Kaverilla saman ikäinen ja vähän vähemmän ajettu VFR, sama ääni, ehkä hieman vaimeampana.
Ei muuta ku ajoa, ihmettelen välyksiä seuraavan kerran sit 96tkm:ssä mikäli ei ääni oleellisesti pahene. Jos mitään rapinaa ei venttiilikoneistosta lähtisi, se epäilyttäisi enemmän...
CB125TDC 1983>CX500 1979>VFR800FI 2001>VFR1200FD 2010
Kun käytin pyörää huollossa viimeksi (Honda valtuutettu), kaveri sanoi siellä, että ei tule venttiileistä tuo tikittävä ääni. Säädötkin oli kuulemma ok, kun tarkistivat.(KillJoy @ Heinä. 06 2010,01:05) kirjoitti
Nopeasti, kun ns. "maalainen" kuuntelee tuota ääntä, tuntuisi olevan venttiileistä peräisin tuo "tikitys".
Juttelin tuossa erään toisen Honda huollon kaverin kanssa (kuulemma tod. pätevä kaveri). Meinas, että tuo kyseinen ääni on tyypillinen, kun on ratasvetoiset nokat. Sanoi muistaakseni sinnepäin, että siellä on jonkunlainen jousi hässäkkä, joka vetää nokille voimaa siirtäviä rattaita yhteen tms. Nämä osat kuulemma aiheuttavat erinnäisiä ääniä?
Eihän tuo ääni mitään pahaa tee, mutta kaikki sivuäänet aina pistävät miettimään![]()
Kyllä moottorista aina kuuluu sivuääniä... jokiasessa minun omaistamissa pyörissä on ollut jonkin ärsyttävä sivuääni...äänistä puheen ollen niin Ducatissa sitää lötyypi sivuääni, kalakatus/kilinä moottorista (kytkin)...Sielukas laite toi Ducati...
<br />
Näinhän se visiin tahtoo olla. Mitä olen kuullut Ducatin moottorin ääniä, niin täytyy sanoa, että Honda käy sievästi(lämmittäjä @ Heinä. 07 2010,11:39) kirjoitti
![]()
Toki Ducatin käyntiääneen kuulemma kuuluu tuo kalkatus/kilinä. Kuulostaa vain aika rajulta aina, kun sen kuulee![]()
Ne joissa on kuivakytkin ääni kuuluu asiaan (väittäävät että kuivakytkin on parempi kuin märkä). Ducsuihan vaihdetaan usein myös avoin kytkinkoppa, jotta saadaan vielä paremmat kalkatukset.(m_k_t_6 @ Heinä. 07 2010,11:47) kirjoitti
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
[QUOTE= (m_k_t_6 @ Heinä. 07 2010,11:23)]KillJoy,Heinä. 06 2010,01:05 kirjoitti
Tuossa Vifferin rattaistoa. Nuo nokkarattaat on tollai kahdesta palasta ja jousikuormitteisesti hieman eri kohdalla menossa.
Tarpeeksi voimaa murskata kiviä, tarpeeksi herkkyyttä murskata perhosia.
VFR750F-> XT600-> GS640LC4-> ZZR1100 ja CR250R
[QUOTE= (Rässi66 @ Heinä. 07 2010,12:00)]Selitätkö vielä tyhmälle, mitä "jousikuormitteisesti hieman eri kohdalla menossa" tarkalleen ottaen tarkoittaa? Asia ei itselle heti avautunut kuvan perusteella, ilmeisesti en osaa katsoa kuvaa.(m_k_t_6 @ Heinä. 07 2010,11:23) kirjoitti
Kuten kuvasta näkyy, hammasratas on pituussuuntaansa nähden halkaistu. Tuo halkaistu ratas (tai oikeastaan rattaan puolikkaat) on jousella kuormitettu toimimaan niin, että välys voimaa välittävien rattaiden välillä minimoituu. Kaipa tuo "eri kohdalla menossa" tarkoittaa samaa asiaa.(m_k_t_6 @ Heinä. 07 2010,13:05) kirjoitti
.
Kiitos selvennyksestä, tämä avasi asian selkeästi!(vma @ Heinä. 07 2010,13:08) kirjoitti
Ilmeisesti juuri näistä "jousista" (aiempi selvitykseni asiasta) se eräs Honda korjaaja puhui, eli kuulemma aiheuttavat näitä tikitys/kilinä ääniä.
Antaa koneen kilistä ja kalista. Se on merkki siitä, että se on käynnissä.
Jos miun pässistä ei kuuluis pahaa raksutusta, kalkatusta, rutinaa, kolinaa, jyrinää, pauketta eikä rytkettä olisin todella huolissani
Tai jollei pysäköintipaikalle jää öljylammikkoa se on merkki siitä että liukaste on lopussa.
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Oma VFR rc36 pitää metallista tikitystä ja muitakin jänniä ääniä myös. Taitaa kuulua asiaan ja en jaksa stressata itse enempää.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=94143
Tsekkaa nyt vielä varmuudeksi tämä juttu:
Kytkimen seutuvilta tulevan naputuksen, joka kovenee oikealle kallistaessa, aiheuttaa starttikytkimen kiinnityspulttien (3 kpl) löystyminen ja konekoppaan hankaaminen/hakkaaminen.
Mistäkö tiedän? Miulla oli 6 vuotta VFR750F 90 ja siinä tuli tollanen vika ilmi. Kannattaa avata koneen oikea poski pikaisesti sillä se syö kopan nopeasti paskaksi ja lopulta puhki ja öljyt pihalle ja kone on kaputt. Samalla on hyvä tsekata kytkimen, starttikytkimen sekä vesipumpun laakeroinnin kunto ja vaihtaa kuluneet palikat sinne.
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Vaihdoimpa koneeseen testiksi ne niin kehutut Mobil Delvac MX 15W-40 öljyt.
Nyt tämä metallinen tikitys ääni hävisi
Aiemmin on ollut mitälie öljyä, Castrolin GPS 10W40 ja Motulin 5000 10W40. Kaikilla näillä öljyillä kuului selkeä häiritsevä metallinen tikitys.