Pyöra Kawa 500 EN, ketjut nyt useasti säädetty, mutta 50 km ajon jälkeen saattavat olla kireällä kuin viulun kielet. Merkattiin nyt viimeksi takakeskipultin paikka, ja se pysyykin paikallaan, siis etupäässä jokin pielessä. Kuka tietäisi mistä etsiä vikaa. Vauhdissa kun laittaa kytkimen pohjaan kuuluu tasaisen jyskyttävä tai laahaava ääni.. jotenkin taristää koko pyörää... Rattaiden piikit symmetriset ja ok, ketjuissa ei näy vikaa mutta olisko kuitenkin. Kiitos avusta etukäteen.
Onkos niitä ketjuja voideltu? Kun ketju kuivuu lenkit jumittavat ja ketju kiristyy.
Taivas saa odottaa
Merkkasitko molemmat puolet taka-akselista? Jos toinen puoli luistaa ja rengas menee vinoon? Se selittäisi äänen ja nykytyksen.
Itselläni oli saman tyyppisessä kawan takanavassa se rattaan puolen laakeri rikki ja sekin äänsi aika kivasti ja alkoi vedättämään mukavasti.
Moottorinkiinnikkeet ja rungon pultit on tarkastettu toki?
Koittakaa pyöräyttää takarengasta täyden kierroksen, niin ehkäpä jossain kohtaa ketju on sopivalla kireydellä ja jollain kohdalla tiukalla. En tiedä johtuuko rissojen valmistusviasta vai ketjusta, mutta näin on useasti ollut. Tällöin pitää ketju säätää tiukimman kohdan mukaan.
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Jos ketjun kireys vaihtelee takapyörää pyöritettäessä yhden kierroksen aikana tai säätötarvetta ilmenee usein on ketjut ja rattaat vaihtokunnossa.
Ketjun kireys tulisi olla sopiva kun pyörä on kuormitettuna kuljettajan istuessa pyörän päällä.
Ketjujen kiristyksessä hieman malttia, mieluummin löysällä kuin kireällä, liian kireät säädöt aiheuttaa vetoakselille ylimääräistä rasitusta.
^Komppaan sinun kanssa. Itsellä oli samanlainen tapaus cb:n ketjun kanssa ja bike forumilla totesivat "ketju ja rattaat vaihtokunnossa".
Paras ketjunkireys on 5mm yli ohjekirjassa mainitun minimiarvon.
Ketjut hyvässä rasvassa, molemmat puolet merkattiin takapultista, ei siirtymää siellä. Ketjujen ikää en tiedä, pyörä vm 98 ja alle 30 mittarissa. voisko pelkät ketjut aiheuttaa niin kovaa jyrskytystä/laahustusta. Ehkäpä. Onko lisää ehdotuksia.:.? Ongelmana siis ketjujen kiristyminen aivan tolkuttoman kireiksi jo 50-100 km ajon jälkeen... ja meteli sen mukainen.
Niin kuin joku jo mainitsikin, onhan se ketjun kireys säädetty silloin kun siinä on joku istunut päällä? Eli jos ketjun säätelee "lastaamattomalle" pyörälle, ketju kiristyy kun istuu päälle ja on sitten jo yleensä liian tiukalla.(Helicopter @ Kesä. 09 2008,19:47) kirjoitti
Ei se ketju hirveitä tommosessa kustomissa kiristy kun päälle istuu, joustot aika pieniä kuitenkin. Onhan se ketjun kireys tarkastettu vielä akselin kiristämisenkin jälkeen, ja kandee nostaa pyörä ylös ja pyörittää renkasta, veikkaan et ketju venyny epätasasesti ja/tai lenkkejä jumissa. Rupee kyllä ravistamaan mopoa.
En kyllä mitenkää keksi miten ketju itsestään kiristyisi. vaikka vika olisi missä.
KTM 690SM
Vaikuttaisi, että ketjurattaat, ja ketju ovat tulleet tiensä päähän. Rattaat kuluneet "soikeiksi" jolloin oikeaa säätöä ei saa koskaan kohdalleen. Ja jumputus tosi pirullista.
Ketju vaeltelee pahimmassa tapauksessa hampaitten nokissa, kuumenee, jumittuu.... Mitä vielä.
V
Kyllä vaan uudet ketjut ja rattaat vain, pyörä muuttuu aivan toisenlaiseksi ajopeliksi sen jälkeen.
Itsellä meni ekat ketjut 20tkm:n ja nyt toiset 35 tkm kohdalla. Odottelen vielä tilaamaani hihnasatsia.
- PER ASPERA AD ASTRA -
Kiitos kaikille neuvoista. Ketjut oli aivan loppu. Nyt on ketjut ja rattaat vaihdettu, ei meinaa saada virnettä pois naamalta ajon jälkeen.![]()