Pyörä cbr 600 vuosimallia -93, jossa seuraavanlainen ongelma. Flekti ei lähde pyörimään tyhjäkäynnilla. Pihalla äsken tarkastelin ongelmaa niin huomasin että flekti käynnistyy vasta kun kierroksia on n.4000. Jos pyörä käy tyhjäkäynnillä, niin lämmöt menee auttamattomasti punaiselle. Oisiko kellään heittää ideoita mistä lähteä etsimään vikaa?
2017 SuperDuke GT 2018-
1996 Kawasaki ZZR-1100 2008-2018
1993 Honda CBR 600 F 2000-2008
Onkohan mahdollisesti joku häiriö vedenkierrossa?? Ettei vesi kierrä tyhjäkäynnillä kun pumppu pyörii hitaasti, sillonhan syyläriin ei mene vettä ja eiköhän se flektin anturi on syylärissä cebarissakin?
Kuullostaa vähän oudolta. Kun sait flektin käymään, niin toistuiko ongelma vielä sen jälkeenkin tyhjäkäynnillä?
Jospa flekti oli vaan jumittunut liasta sattui lähtemään käyntiin kun testailit.
Jos tosiaan riippuu kierroksista toimivuus, niin kurkkaa vesipumpun sisään ja ilmaa järjestelmä. Termostaattikytkimen ja flektin sähköjohdot ja liitokset kannattaa tarkastaa samalla. Hapettuneet liitokset voivat aiheuttaa outoja ilmiöitä.
Outo oli tosiaan itsestäkin. Luulin, että flektin anturissa on vikaan mutta sitten flekti tosiaan käynnisty, kun kierroksia laittoi enemmän. Flekti kuitenkin sammuu aina, kun kierrokset laskee tyhjäkäynnille. Lopulta piti flekti kytkeä suoraan runkoon, että koneen lämmöt sai vähän laskemaan.
2017 SuperDuke GT 2018-
1996 Kawasaki ZZR-1100 2008-2018
1993 Honda CBR 600 F 2000-2008
(Hornis @ Touko. 22 2007,21:54) kirjoitti
Flekti runkoon???? Meinaat et laitoit flektimoottorin maapiuha suoraan runkoon vai?? Meneeköhön siinä flektin maa vai plussa anturin kautta vai onko peräti releen kautta ??
Sammuiko heti vai n.5-30 s. kuluttua? Jos kesti vähän aikaa niin siellä on varmaan vesikierrossa ongelmia kyllä. Jos vesi ei kierrä kun lasket tyhjäkäynnille niin anturi jähtyy nopeasti ja flekti sammuu ja hetken päästä keittää.(Hornis @ Touko. 22 2007,21:54) kirjoitti
Otin siis irti johdon anturista kytkin sen runkoon, jolloin flekti alkaa pyöriä. Näin neuvottiin testaamaan flektin moottorin toiminta korjaus manuskassa.
2017 SuperDuke GT 2018-
1996 Kawasaki ZZR-1100 2008-2018
1993 Honda CBR 600 F 2000-2008
Juuri noin, sehän vaan kertoo et moottori on kunnossa. Sehän tiedettiiin jo mutta
(fredde @ Touko. 22 2007,22:02) kirjoitti
ei se ihan varmaan ihan heti sammunu... oisko muutama sekuntti menny
2017 SuperDuke GT 2018-
1996 Kawasaki ZZR-1100 2008-2018
1993 Honda CBR 600 F 2000-2008
Vaikea sanoa mutta jos siinä vähän aikaa meni ennen kuin sammui niin veikkaisin edelleen et on vesikierossa ongelmia??
Tulipa vielä mieleen että toimiiko siinä lataus kunnolla ja voiko cebarissa olla joku systeemi et jos latausjännite laskee liikaa niin flekti ei pyörii enää ??
Periaatteessa kierrosluvun ja flektin toiminnan välillä ei pitäisi olla suoraa yhteyttä, juuri siksi ongelma on vähän outo. Vain syylarissa oleva anturi ohjaa flektiä kytkemällä sen tarvittaessa maahan.
Mahdollisuuksia ei ole oikeastaan kuin:
1. Veden kierto tyssää tyhjäkäynnillä ja vesi jää seisomaan lohkoon (josta lämpömittari ottaa lukemansa)
2. Outo sähkövika (aina mahdollinen =)
Jos kerran pyörii ohittamalla anturi (kytkemällä flekti suoraan maahan) niin eiköhän se poissulje tuon mahdollisuuden. Anturi tekee kuitenkin ihan samaa, eli katkoo flektin yhteyttä maahan.(fredde @ Touko. 22 2007,22:31) kirjoitti
Sit ei varmaan ole kun toi mahdollisuus enää jäljellä?(Stobias @ Touko. 22 2007,23:00) kirjoitti
Jos tyhjäkäynnillä flekti pyörii kun johdon iskee runkoon niin ei se sähkövika silloin ole.
Anturi on syylärissä ja kaiketi tyhjäkäynnillä sinne ei kierrä tarpeeksi paljon kuumaa nestettä. vikoja esim:
-nestettä liian vähän? katso sieltä syylärin korkistakin_kylmänä
-tukosta jossain esim. termostaatti aukeaa liian vähän
-vesipumpun siivissä damagea tahi skeidaa letkuissa
Niin ja nesteet kannattaa vaihtaakin joskus, 50/50 seos ei liikaa pakkasnestettä.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Ei hornetissa tietääkseni ole kierrosluku ja flektin käynnistyminen yhteydessä toisiinsa?(moottorit lähes identtiset) Siis eikö flektin pitäisi käynnistyä veden lämmön mukaan?(Stobias @ Touko. 22 2007,23:00) kirjoitti
mutta jos flekti käynnistyy vasta punaisella,oisko termostaatissa vikaa? aukeeko missä vaiheessa,itselläni aukeaa startista noin kolmen-neljän minuutin kuluttua.
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Niinhän jo totesin. Silti jonkinlainen epäsuora yhteys on vikaselostuksen perusteella. Esim. vesipumpun nopeus riippuu moottorin nopeudesta.kirjoitti
Kyllä, syylarissa olevan veden lämmön mukaan.kirjoitti
Termostaatti on täysin toisella puolella konetta, eikä sen toiminta riipu myöskään kierrosluvusta, kuten tämä ongelma. Mittariston lämpötila-anturi on taas täysin erillinen ja kiinni lohkossa, joten se on myöskään vaikuta flektin toimintaan.kirjoitti
Maalaisjärkeni sanoo:
- vettä liian vähän
- vesipumppuongelma
- tukkoisuutta jäähdytysjärjestelmässä
![]()
Ihmettelimme keväämmällä kaverin Reveren flektin toimintaa myös. Siinä flekti ei pyörän käynnissä ollessa herännyt ja lämpöjen noustessa tarpeeksi vesi alkoi räkimään ylivuotoletkusta. Pyörän kun sammutti ja jätti virrat päälle niin saattoi flektikin herätä. Tarkastimme flektin ja tämän anturin toiminnan (joka vaihdettiin oletuksena turhaan). Syylliseksi paljastui lopulta jäähdyttäjän painekorkki, jonka uusimisen jälkeen flektikin alkoi toimimaan normaalisti ja lämmöt pysymään kurissa.
Itse olen näihin vaihtoehtoihin kans päätymässä. Pitää varmaankin ruveta illalla tarkastelemaan jos vain kerkeää. Ilmoittelen, että mitä sieltä löytyy vai tuleeko vain lisää kysymyksiä(Jarski61 @ Touko. 23 2007,08:49) kirjoitti
2017 SuperDuke GT 2018-
1996 Kawasaki ZZR-1100 2008-2018
1993 Honda CBR 600 F 2000-2008
Itse veikkaan tuota painekorkkia...kuullostaa sen verran samalta tuo olemassa oleva ongelma kuin kaverin pyörässä. Luonnollisesti ensimmäinen asia on tsekata että siellä on riittävästi jäähdytysnestettä.
näkeekö siitä painekorkista ulkoisesti, että onko se viallinen jos sen irrottaa? Ja jos se nyt osoittautuu vialliseksi niin mahtaakohan tuohon passata joku muu kuin originaali hondan korkki? (joka varmaan maksaa maltaita)
2017 SuperDuke GT 2018-
1996 Kawasaki ZZR-1100 2008-2018
1993 Honda CBR 600 F 2000-2008
Ei noissa mitään eroa näkynyt kun vertailtiin. Vanhakin oli ulkoisesti kuin uusi. Revereen tuo korkki kustanti "Brandtilla" 43,75€ eli ei nyt ihan mahdottomia.
Nyt on taas ilta räplätty pyörää eikä ongelma juuri muuttunut, paitsi että nyt ei flekti käynnisty vaikka kierroksiakin ottaa vähän enemmän.
-Nestettä oli normi määrä
-pumppu näytti ihan hyvältä
-samoin termostaatti
-painekorkkistakaan ei voi sanoa näön perusteella mitään
tuossa korkin hinnassa on kyllä 40€ liikaa tuommoseksi
osaksi
![]()
2017 SuperDuke GT 2018-
1996 Kawasaki ZZR-1100 2008-2018
1993 Honda CBR 600 F 2000-2008
Korkki on varmaan tiivis jos järjestelmään syntyy painetta kun kone lämpenee, elikkä painamalla jotain vesiletkua tuntee jos siinä on painetta?
kyllä siellä jonkin näköstä painetta tuntuis olevan. Pitää varmaa ruveta käyttämään letkut irti kattoa onko ne tukossa. Missään avatuissa paikoissa ei kyllä näkynyt mitään epäilyttävää. Vähän epäilen että letkutkaan olisivat menneet jumiin. Onneksi pyörällä voi kuitenkin ajella kunhan ei jää pidemmäksi aikaa mihinkään ruuhkaan seisomaan. Mutta kyllä tuo syö miestä kun ei vikaa löydy
![]()
2017 SuperDuke GT 2018-
1996 Kawasaki ZZR-1100 2008-2018
1993 Honda CBR 600 F 2000-2008
epäilen kyllä ettei letkuissa ole mitään vika? Vieläkö se käynnistyy jos laitat anturilta flektille menevä maapiuha suoraan maihin? Jos toimii niin joko vesi ei kierrä tai anturi rikki(ihme kyllä jos toimii kierroksilla) voikohan tärinät vaikuttaa anturiin jotenkin et se pelaa kierroksilla?? Ihme juttu(Hornis @ Touko. 23 2007,21:13) kirjoitti
Ja kattelit et jäähdyttäjässä on vettä eikä pelkästään paisuntasäiliöstä?
Kovemmilla kierroksilla paine kasvanee jäähdytysjärjestelmässä, jolloin vesi kiertää anturillekin asti ja pistää flektin pyörimään jos lämpötila sitä vaatii. Edelleenkin vähän liputtaisin tuon painekorkin puolesta...voihan se toki jotain muutakin olla. Kannattanee napata jonkin kaverin pyörästä tms. korkki hetkeksi lainaan jos ei hirvaa uutta ostaa summamutikassa.
Jos tuon anturin toimintaa ole vielä tarkastettu niin vois olla korkea aika. Uusi anturi taitaa sekin maksaa jotain 40€+ luokkaa.
Vieläkö tuossa käy niin, että kun käyttää pyörän "kuumaksi" eikä flekti herää, mutta sitten kun sammuttaa pyörän ja jättää virrat päälle niin sitten flektikin herää?
Eilisen purkamisen ja kasaamisen jälkeen flekti ei siis käynnistynyt enää edes vaikka koneessa piti kierroksiakin ylhäällä. Eikä se flekti käynnisty sammuttamisen jälkeenkään. Käynnistyy nyt siis vain kytkemällä flekti suoraan maahan.
Olen jo itse asiassa kokeillut pyörää toisellakin anturilla, joka on purkamolta hankittu. Eikä ole toiminut kummallakaan. Vaihdoin eilen samalla sitten ne nesteetkin uusin. Todennäköisesti tuossa on kuitenkin se ongelma että siellä ei vesi kierrä. Pitää yrittää todentaa se korkin toimimattomuus... toinen tietenkin voi olla että termostaatti on viallinen eikä aukea vaikka se toimivalta vaikuttikin.
Mitä sen lämpömittarin pitäis muuten näyttää sillon kun flekti käynnistyy? Itse ei ole mitään mielikuvaa missä lämmöt on huidellut kun tuulettaminen on alkanut.
2017 SuperDuke GT 2018-
1996 Kawasaki ZZR-1100 2008-2018
1993 Honda CBR 600 F 2000-2008
Missäs kohtaa lämpömittarin viisari on silloin, kun flektin pitäisi käynnnistyä? Omassa cbr f2:ssa viisari nousee kaupunkiajossa jonnekkin puoleenväliin "valkoista aluetta", ehkä hieman ylikin, eikä flekti lähde silti pyörimään... Oikeastaan en ole nähnyt koskaan kyseisen pyörän flektin pyörivän, liekkö kunnossakaan?