Ei varmaan välttämättä esa-vikaa mutta kuluvia osia nuo iskarit kuitenkin. Ja noita alkuperäisiä ei juuri voi huoltaa ja saman hintaiset suunnilleen ku huollettavat pakettina yhteensä. Tosin sitä en osaa sanoa, että saako noihin muihin erikseen tilattua tuota moottoria, jos se niistä sitten menee.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Jos jollakulla ongelmasta kärsivällä riittäisi motivaatiota, niin olisi mielenkiintoista viedä asia kuluttajariitalautakuntaan tuon jenkkiläisen takuuinfon kera ja vedota tuotteessa olevaan ilmeiseen valmistusvirheeseen. Jotenkin en usko, että kuluttajaviranomaisten mukaan bensamittarin anturi olisi kuluva osa jonka vaihtaminen muutaman vuoden välein olisi täysin normaalia.
Ei nyt hirveän paljon ole tarjontaa saksan ebayssa tuon mallin pyörälle, pari sataa ovat käytetyt.
Pitää melkein tutkia saako sen esan kopan auki jotenkin ja joku sähköinsinööri voisi tutkia, saako siihen eloa.
Sen verran herännyt mielenkiintoa uusiin, että myös wilbers voisi olla ehdokas. Tosin sen esa-malli vaatii ehjän alkuperäisen esan, joka hoitaa säädön.
Mutta niiden iskaria voi säätää niin, että saisi jopa hieman matalammaksi pyörän, olisi ainakin martalle siitä etua, kun olis helpompi hypätä kyytiin. Itselläkin vähän paremmin olisi jalat maassa. Yltää ne nytkin, mut olisi vähän vakaampi asento.
Eli jos uudet wilbersit, niin on ostettava silti ehjä osa jolla tosin voisi taas ajaa ihan sellaisenaankin..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
En oikein ymmärrä tuota ESAa.
Miksi pitää olla niin paljon elektroniikkaa ja nappuloita jousituksen säätöön?
Ja sähkömoottoreita ja vaikka mitä?
Ennen vanhaan nuo tehtiin esijännityksen säädöllä ja puristus- ja paluuvaimennuksen säädöllä (paremmissa jousituksissa vielä hitaat ja nopeat säädöt erikseen), jos siis pyörässä oli kunnon jousitus. Vakiopyörissähän ei noitakaan säätöjä kaikkia ollut.
Onko siinä ESAssa jotain muitakin säätöjä, kun sitä niin kovasti kehutaan?
Ja meneehän ne rikki, kun on kaikkea ihan liikaa.
Pekka
Sehän on kuka mistäkin tykkää. Toisaalta miksi ajaa puimurilla, kun voi ajaa kawasakillakin saman matkan..?
Se esa vaan sattui olemaan tuossa ku ostin sen. Ei se mun vika ole ku sen ensimmäisen omistajan.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Mulla ei oo gessua eikä esaa, mutta useampia sähkösäätöisellä jousituksella varustettuja pyöriä on tullut ajettua. Noiden kokemusten perusteella sanoisin, että onhan se ihan hemmetin kätevää taajamasta motarille lähtiessä napsauttaa alusta jämäkäksi. Ja sitten taas jossain korpitaipaleella kestopäällysteen loppuessa napsauttaa asetukset soralle sopivaan pehmeyteen. Tai martan hypätessä takapenkille näpäytys nappulasta ja kas taas on esijännitys kohdallaan. Perinteinen jousitus on käytännössä aina kompromissi, kun eihän kukaan niitä viitsi säätää eri asetuksille edes joka vuosi, saati tienpinnan vaihtuessa, niin sitten säädöt haetaan vain siihen keskimäärin vähiten huonoon.
Multissa on kans vauhdissa säädettävät öhlärit. Tykkään, rupusella asvaltilla ja nimismiehen kiharalla kaks päällä urban silottaa tien kummasti. Bemun esa tekee varmaan saman asian.
SF 1098S
MTS V4S Sport
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Onneksi prätkiä vielä on kaikkeen makuun. Ja jos ei kaupasta suoraan saa, niin taitojen puitteissa voi tehdä vaikka ihan "manuaalisen" pyörän jossa sähköä löytyy vain valoihin ja syttyyn, elektroniikkaa ei ollenkaan. Mutta tosiasia on, että myös moottoripyöriin tulee autoistakin tuttua elektroniikkaa. On can-väylää, elektronista iskunvaimennusta, vakkari, kaasu ilman vaijeria, vaihdeavustin, asc, rdc, abs, navi jne. Jne. Sellaista on elämä. Itse suhtaudun kaikkeen tuollaiseen erittäin positiivisesti. Omassani on tuo esa ja abs jotka ovat kyllä erinomaisia härpäkkeitä, ja turvallisuuttakin lisääviä. Eivätkä ole hajonneet viimeisen 50 tkm matkalla. Itse asiassa ei mikään ole gessussa hajonnut matkalla, osin varmaan ennakoiva huolto on syynä (olen vaihtanut mm. valopolttimoita ja laturinhihnaa ennen hajoamista).
-juha-
Joo, kyllä nuo sähköavusteet on ihan kivoja. Ainakin pääkaupunkiseudulla.
Mutta täällä periferiassa.... Esim omassa pyörässäni takapyörän RDC lopetti toiminnan. Vaihdoin siihen kyllä itse patterin mutta selvästikin kontakti on huono koska hyytyi muutaman viikon kuluttua uudestaan. Ja nyt sitten palaa keltainen kolmio mittaristossa.
Voisin tietty ostaa uuden RDC-anturin. Sehän olisi erinomaisen helppo laittaa itsekin paikalleen. Harmi vaan, että tietokoneelle pitäisi kertoa, että nyt sulla on uusi anturi. Pitäisi siis ajella lähimmälle BMW-huoltopajalle. Kolme tuntia per sivu... vapaapäivä töistä... Alkaa olla anturilla kivasti hintaa.
En tiedä lukeeko kukaan BMW:n maahantuojalla tätä mutta tuohon huoltotoimintaan pitäisi saada jotain järkeä. En usko, että itä/pohjoissuomesta löytyy niin vähäjärkistä MP-yrittäjää joka ottaisi BMW huollon ja maksaisi siitä (10?)tuhansia euroja, että saa laittaa pajansa BMW:n brändin mukaiseksi.
Transalp->Varadero->GSA
Miten sulla tuo RDC toimimattomuus ilmenee ? Mulla se toimii miten sattuu, jos tulen kotiin niin että vika on päällä ja lähden aamulla liikkeelle niin vika on edelleen päällä mutta jos esim. kilsan päästä sammutan pyörän ja laitan uudelleen tulille niin toimii. Nurkkapyörityksessä toimii yleensä mutta jos lähden pidemmälle niin parikytä km ja vika tulee päälle. Vikakoodien mukaan yhteyshäiriö mutta huolto ei ole tätä pystynyt selvittämään. Molemmat anturit on vaihdettu viime kesänä, vika samanlainen. Kiusallinen vika mutta eipä tuo maailmaa kaada. Pitänee varmaan kysyä vielä toisen liikkeen mielipide.
R1200GSA -09
Tietokone ensin yritti ilmeisestikin jutella anturin kanssa mutta ei onnistunut ollenkaan. Nyt on koko ajan keltainen kolmio ja takapyörän paineet ----.
Ennen pariston vaihtoa (jota siis ei periaatteessa ole tehty vaihdettavaksi) oireili niin, että välillä lukemien saanti kesti kauan, välillä ei tullut ollenkaan. Se musta mömmö jolla anturi on suljettu, oli halkeillut ja kosteutta pääsi anturiin. Mutta kun laitoin uuden patterin ja kuumaliimaa päälle, se toimi jonkun aikaa. Katsotaan seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä missä vika.
Transalp->Varadero->GSA
Ok sulla on siis varmaan selkee vika, mulla ihan epämääräinen. Vissiin kyselivät maahantuojaltakin mutta eivät osanneet sanoa mitään. Ois helpompaa jos vika ois jatkuva mutta kun elää ihan omaa elämäänsä niin on hiukan vaikea selvittää. Iaj epäili akkua mutta ei ollut vika siinä.
E: mulla tämä vika alkaa etupäästä eli näytössä ----- ja muutaman kilsan päästä syttyy kolmio.
R1200GSA -09
Kuulostaa tutilta, Huono kontakti tai huono patteri rengaspaine-anturissa, niin tai viallinen anturi
Patterit kun vaihdoin niin toimi aluksi ok mutta aika pian toiminta muuttui satunnaiseksi ja ennalta arvaamattomaksi.
Seuraavassa renkaanvaihdossa purin kuumaliimat pois ja tein työn huolellisemmin liimamassalla ja nyt toimii koko ajan.
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Joo mutta kun vika on ollut sama ennen ja jälkeen antureiden vaihdon. Eli vähän mystinen homma. Vika alkoi suurinpiirtein samaan aikaan kun mulla oli Haaparannassa peräänajo, toinen mp tööttäs. Luultiin että se ois siitä johtuvaa mutta vähän epäilen. Anturit on siis vaihdettu vakuutusyhtiön piikkiin.
R1200GSA -09
Hauska kyllä lukea näitä teidän juttuja.
Heti kun on RDC tai jossain ihme elektroniikassa joku vika, niin neuvoja löytyy ja ihmettelyä.
Jos noitakaan ei olisi, niin me ajeltaisiin vaan pitkin ja poikin Suomen maata ja maailmaakin ihan tyytyväisinä, kun kaikki toimii.
Mutta mistä löytyy se apu noihin RDC hommiin vaikka Rovaniemeltä tai Kuusamosta?
Pekka
Autoon uusia kumeja hakiessani rengasliikkeen asentaja kirosi paineanturit alimpaan helvettiin. Se nyt vaan on huono keksintö - hajoaa taatusti.
Voiko niitä heivata siitä kokonaan pois?
BMW K1200rs
En ole varma miten pyörien suhteen on, mutta muistaakseni ne rengaspaineanturit ovat autoissa nykyään pakollisia.
Minusta noista on aika vähän todellista hyötyä autossa tai pyörässä, sillä kokenut kuljettaja kyllä havaitsee, jos rengaspaineet laskevat merkittävästi. Jos rengas tyhjenee muutamassa sekunnissa - vaikkapa jokin terävän kiven rikkomana, jokin hälytys ei enää siinä tilanteessa auta. Sen sijaan raskaassa kalustossa paineantureista voisi olla jopa oikeaa hyötyä, kun renkaita voi olla pahimmillaan jopa lähes parikymmentä.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Well no rengaspaineiden seuranta kyllä kuuluu ajoneuvon normaaliin ennakoivaan käyttöön, ihan niinkuin öljymäärän seuranta tmv. Onhan sulla prätkässä varmaan öljymäärän varoitusvalo, eihän sekään turhaa ole. Minulla on sellainen ja lisäksi manuaalinen "ikkuna" nopeaa tarkastusta varten. Ja renkaan kulumiseen ja sen käyttäytymiseen vaikuttaa selvästi pienempi ilmamäärämuutos kuin kokeneen kuljettajan havainto eli perstuntuma. Kyllä minusta nuo rdc:t on mp:ssä ja autossa ihan hyvä lisävaruste. Yhtään minulla olevaa ei ole mennyt rikki vielä.
-juha-
Meikäläisellä oli edellisessä pyörässä RDC ja järjestelmä toimi ongelmitta koko kahdeksan rengassarjan ajan.
Nykyisessä on myös RDC ja viime viikolla se osoitti erinomaisuutensa.
Metsä-autotietä ajellessa mittaristossa alkoi keltainen kolmio vilkkumaan ja ajotietokoneen ja BMW Navigator 5
näytölle vaihtui automaattisesti rengaspainenäyttö joka kertoi takarenkaan paineen laskeneen 2,2 bariin.
Ajossa ei mitään vielä huomannut. Hetken kuluttua vilkkuva kolmio muuttui punaiseksi kun paine laski alle
2,1 bar. Ei muuta kuin suorinta tietä nokka kohti kotia. Onneksi matkaa oli vain 15km. Puolen tunnin kuluttua rengas oli kokonaan tyhjä.
Rengasliikkeessä jos teettää rengastyön, on hyvä aina mainita että vanteissa on rengaspainetunnistimet.
Ei ole ollenkaan harvinaista ainakaan autoissa että rengasvaihdon yhteydessä tunnistin vahingoittuu.
Uusissa autoissa alhaisesta rengaspaineesta varoittava järjestelmä on pakollinen ensiasennusrenkaissa.
En olisi ollenkaan yllättynyt jos järjestelmä tulisi pakolliseksi myös moottoripyöriin joskus tulevaisuudessa.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)