Olen huomannut samaa bensautolla keskieuroopassa.
Taitavat sotkea ilmaa hinnan lisäksi myös bensaan Suomessa..
-R1100RT
Ei se ole ilmaa, sitä kutsutaan viinaksi. Ruotsissa vielä pahemmin, Saksassa saa sentaan rahalla kunnon kamaa. Venäjällä parasta bensaa millä oikeasti pääsee litralla pisimmälle.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tanskassa ajoin aseman pihaan ja huomasin, ettei 95:sta ärhäkämpää löydy. Parin sadan metrin päässä loisti Shellin valot, eikun sinne V-poweria hakemaan. Mutta ei siltäkään saanut kuin 95:sta. Hyvin tuo moottori hurisi silläkin.
Saksassa sitten ihmettelin kun laatuja on kolmea, olisiko ollut premium, super ja super plus. Tankkasin superia ja ihmettelin mikähän ero noillakin mahtaa olla. Jossain via Balticalla sitten keksin mahdollisen selityksen. Oisko nuo kaksi ekaa olleet 95:sta 10% ja 5% viinablandiksella ja plussa 98:ia?
Muistaakseni ei tuo vaadi 98:sia, mutta Suomessa sitä tulee tankattua pienemmän viinamäärän takia. Oktaanit ei varmaankaan vaikuta kulutukseen, jos ollaan vaaditun yläpuolella.
BMW:n käypänen oktaaniväli taitaa olla melkoisen laaja; joku on ajellut 83-oktaanisella ja hyvin kulkee, toisaalta tuo 98 toimii, varmaan yli 100-oktaaninen tilapäisesti. Moottorinohjauselektroniikka osaa ottaa huomioon tuon vaihteluvälin ja nakutuksen esto toimii.
-juha-
Viinan mukana happi tosiaan tuleekin, vällttämättä etanolia ei ole juuri ollenkaan(jos tuuri käy)kun tankkaa, esim 5% on max mitä saa olla 98 E5.
VTT sivulta lainattua:
Miksi 95E10-polttoaine ei sovellu kaikkiin autoihin?
Syitä, miksi auto ei ole hyväksyttyjen mallien listalla, voi olla useita:
1.
Kun bensiinin etanolipitoisuutta on lisätty, laihenee polttoaineseos, sillä etanoli tuo mukanaan happea. E5-polttoaineessa maksimihappipitoisuus oli 2,7 %. E10 sisältää happea 3,7 %. Seosongelma koskee erityisesti vanhoja kaasuttimella varustettuja moottoreita, joissa seoksen laiheneminen voi aiheuttaa nykimistä varsinkin, jos moottori on kylmä. Uudemmissa, pakokaasun happipitoisuuden mukaan ohjatulla polttoaineen suihkutuksella varustetuissa moottoreissa happipitoisuus ei vaikuta samalla lailla, koska säätöjärjestelmä kompensoi hapen laihentavan vaikutuksen lisäämällä polttoaineen ruiskutusmäärää. Tällaisia ovat lähes kaikki ns. vähäpäästöiset autot, jotka on otettu käyttöön vuoden 1990 jälkeen.
Koko juttu: http://www.vtt.fi/news/2011/topicals/01262011_e10.jsp
-R1100RT
Missä vaiheessa tai kuinka tiheään on teillä tarvinnut vaihtaa venttiilikopan tiivisteet?
Venttiilit tutkin tässä viime viikolla ja näyttivät ihan hyviltä vielä. Hieman öljyä pytyn alla tällä hetkellä. Tosin saattoi olla viimeksikin, kunnes haihtui pois kokonaan..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Jos niitä nätisti käsittelee niin ei turhan usein. Hyllyssä ollut jo pari vuotta uudet, mutta alkuperäisillä on menty jo 85tkm.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
tuskinpa net uudet paljoa maksaa jos hyllyyn ostaa jemmaan. maanantaina pitää käydä yks parinsadan kilsan reissu ajamassa ja renkaat vaihtaa samalla, niin katsoo sitten onko ne kuinka hikoilleet pyyhkimisen jälkeen.. jos nuo nyt edes on hyllytavaraa.. luulis kait olevan..
niin ja reilu 46tkm taulussa tällä hetkellä eli ei kovin montaa kertaa ole koppia tarvinnut avata..
ai niin, se tupakansytytinkorjaus bensamittariin kesti varmaan jonkun viikon käytössä. pitää joskus kokeilla uudestaan, onko sitten taas sama homma.. jos on, niin voi olla että menee liuska vaihtoon. empä nyt jaksa alkaa ressiä siitä vetämään, trippi toimii, mikä on pääasia.
Viimeksi muokannut: XX-xenon; 21.05.2014 klo 12:17.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
^ palat on jo hyllyssä. Merkkiliikkeestä hain, eteen 50e/pari ja taakse olikohan 23e. Halvempi kuin motonetin hinta. Tosin en tiedä alkaako ne motonetissä tinkimään hinnasta, jos oikein on kovana..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
ai niin, se tupakansytytinkorjaus bensamittariin kesti varmaan jonkun viikon käytössä. pitää joskus kokeilla uudestaan, onko sitten taas sama homma.. jos on, niin voi olla että menee liuska vaihtoon. empä nyt jaksa alkaa ressiä siitä vetämään, trippi toimii, mikä on pääasia.
Ainakin Vantaan Biketeam vaihtoi saman ikäiseen pyörään filmianturan ns. "good will case"inä. -uula-![]()
BMW R 1200 GS
Yamaha Diversion XJ 900
Honda 350
MZ 175
Solifer speed 50
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Kävin maanantaina Jokiniemi Motorssilla huollattamassa gessua.
Tarkistettiin venat ja synkat... siis korostan tarkistettiin välykset, mutta ei johtanut toimenpiteisiin. Asentaja sanoi, että jos on tarvetta säätää se kertoo, että jossakin on vikaa!? Eli onko noissa R1200 venttiileissä tarvetta ihan oikeasti säätää vai onko se just tuo tarkistus 10tkm.n välein joka tarvitaan?
Olisi vaihdettu laturinremmikin, mutta sitä ei ollut tullut ajoissa huoltoon, joten lupasivat lähettää sen kotiosoitteeseen (120km matkaa Jokiniemelle). On kuulemma helppo vaihtaa ja ettei siinä mitään kiristysmomenttia ole, kun kyselin. Rautakanki vaan väliin ja pyörittää ja vanha irtoo ja uusi vääntämällä paikoilleen, sain ohjeistuksen.
Niin ja tilasin tänään Touratechiltä pohjapanssarin ja lisäpalat rystysuojiin![]()
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Kyllä niitä säädetään, ihan niinkuin kaikissa muissakin. Omaa on ~2 krt säädetty 85tkm:n aikana. Kerran itse ja kerran luulen että säätivät Antalyan BMW:llä, kielimuuri esti tarkemman analyysin...
Laturin remmi on vaihdettavissa itse, mutta varaa siihen kaveri mukaan pyörittämään takarenkaasta niin onnistuu helpommin tai sitten näin: https://www.youtube.com/watch?v=YzPTPN98x40
Toki Jim on vähän harjoitellut tuota...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
BMW R 1200 GS Adventure
No yes![]()
Tuosta näkee hyvin tuon kiertämis suunnankin
Ja tommonen jakari on pakissa...tässä mitään kaveria tarvita
Pitääköhän moottorinsuojarautoja irrotella vai tuleeko suojamuovi välistä vetämällä?
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Mulla ne oli irti, kun oli muutakin hommaa. Ja niiden irrottaminen se vasta hommaa teettikin. Sen eri puolet yhdistävän, pyörän poikki menevän putken kiinnityspultit on putken sisällä ja ellei niitä kerta vuoteen avata ja putsata, niin melkoisella varmuudella ovat jämähtäneet. Mulla meni kumpikin poikki. Sitten meni toiseen vielä poranterä poikki, kun irrottelin katkennutta pätkää. Kaiken kaikkiaan aika tavalla teettivät työtä. No kun sain reiät auki, niin sitten piti laittaa helicoilit.
Bemarin virallisen ohjeen mukaan raudat pitäisi irrottaa, mutta voihan sitä aina kokeilla, saako sen muovikuoren siitä keploteltua...ja sitten toivoa, ettei se kuoren editse kulkeva putki ole työkalun tiellä remeliä vaihdettaessa.
BMW R 1200 GS Adventure
Kyllä se muovi tulee sieltä välistä, mutta nuo raudat kannattaa irrottaa ja rasvata nuo kaksi pulttia sen poikittaisen raudan sisältä samalla. Säästyy jatkossa noilta poraus hommilta.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Se laturin hihnan suojamuovi kyllä tulee ulos sieltä välistä, mutta ensin aiheuttaa mielipahaa kun ei tahdo tulla ulos sieltä ja kun hihna on vaihdettu, niin sitten pitää miettiä, että miten se sieltä vahingossa tulikaan ulos.
Tulpat irti ja jos toinen kaverina pyörittää takarengasta, niin menee hihna paikoilleen suhteellisen nätisti.
Kuinkas usein noita suojarautoja sitten tarvii käyttää pois paikoiltaan ja minkä takia? Jos poraushommiin saattaa joutua...
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Pultit, joilla se laturinhihnan kotelon editse menevä rauta on kiinni, on siellä putken sisällä. Ne raudat, jotka lähtee sylinterin alta ja liittyy tähän rakennelmaan pakoputken käyrän yläpuolella, peittää nää pultit näkyvistä. Sinne jää vettä ja likaa muhimaan. Tässä muutama kuva. Tuosta ruuvista sen verran, että se on niistä kahdesta paremmin säilynyt. Toista en enää löytänyt - se oli mennyt aivan mustaksi. Kumpikin katkesi pienellä ranneliikkeellä, eli voimaa ei tarvinnut käyttää.
Kysyä sopii, miksi tuossa ei ole käytetty ruostumattomasta teräksestä tehtyjä pultteja...näin on BMW nähnyt parhaaksi. En tiedä, miten uudemmissa, mutta ainakin 2009-malliin asti on tehty näin. Jos nuo pultit vielä ehjänä saa pois, niin kannattaa vaihtaa parempiin ja käyttää jotain anti seize -tahnaa kierteisiin. Vastaavanlaisia pultteja ei taida saada torx-kannalla ruostumattomina, mutta kuusiokolokannalla löytyy vaikka Clas Ohlsonilta, ei tarvi mennä ruuvikauppaan.
BMW R 1200 GS Adventure
Mielenkiintoinen systeemi kehitelty, piilossa siellä muhii.. mut jos menee kyljelleen, niin pettääkö tuo pultti pahassa paikassa..? Jotenkin tuntuu, ettei ihan heti tule vaihdettua tuota..
Vajaa 5tkm menty myrsky-kaupan snitserin erikoisleimalla varustetulla öljyllä ja pinta vielä maksimissaan. Ei pahasti kuluta näemmä öljyä. Ja on saanut kenkää sen aikana..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Vein tänään vesiadven ensihuoltoon (1000km) ja lisäksi pyysin asentamaan toisen virranulosotto pistokkeen jotta saadaan kyytiläisellekkin "sähköiset" alusvaatteet toimimaan mikäli reissussa sattuu kylmempiä kelejä. Pyörää hakiessa kävi sitten ilmi että paikoillaan on,mutta lämpöasuja moisesta ei voi käyttää biimerin can-väylän naurettavan 5Ah rajoituksen vuoksi. Loppuviikosta uusi aika varattu,ja muutos että väylä jää touhuamaan omiaan,ja pistokkeisiin otetaan virta akulta,ja sulakkeet väliin. Onnistuuko vai meneekö systeemit sekaisin? Onko vastaavaan muut "väyläläiset" törmänneet ja jos niin onko antaa tietoa?
No tuo tehdasasenteisten vakio+lisävirranulosannon rajoitteet (5A) on hyvinkin ollut tiedossa niin kauan, kuin BMW-CAN-väylää on asennettu. Noita tuliliivejä yms. varten pitää laittaa tosiaan suora veto (toki sulakkeen kautta) akulta. Laskeskele yhteen tarvitsemasi sähkön määrä ja tarkasta, että laturi kykenee tuottamaan tarvittavan määrän tehoa. BMW:ssä on kyllä markkinoiden tehokkaimpia mp-latureita, joten muutamaan sähkövaatteeseen kyllä sähköä riittää. Mutta näitäkin on tietenkin monenlaista. Itselläni on Powerletin sähkötakki joka voidaan laittaa 60 ja 105 W:n tehoille riippuen sähköjärjestelmän koosta. Ei sitä takkia ole kyllä koskaan täysillä tehoilla tarvinnut käyttää, yleensä olen siinä 15-25% tehoasetuksilla 0-10 asteen lämpötiloissa. Lisänä toki käytän kahvalämppäreitä.
-juha-
Mulle tämä oli uutta tietoa kun Hondasta siirryin mutta hyvä että ratkeaa tuolla systeemillä. Klanin yläosa näkyy olevan 50w/4,2Ah. Housut jonkin verran vähemmän niin tämä paletti x2. Todellakin olet oikeassa ettei sitä varmaankaan tarvitse täysillä huudattaa. Kiitos tästä vastauksesta. Nyt kiireellä tylsääkin tylsempään ja vieläpä koko päivän kestävään työturvallisuuskoulutukseen.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
12GSA ei käynnisty![]()
Tulin eilen norjasta ja pesin pyörän eikä mitään murheita. Just kävin kaupassa (+28C) ja ajattelin (ajattelemattomuuttani) vielä huuhdella ihan ilmanottotorven juuresta. Kone käynnistyi mutta sammui kun nostin kytkimen eikä enää käynnisty.
Voiko tuo huuhtelu ja käynnistämättömyys liittyä toisiinsa vai mistä etsiä vikaa.
(Tappokytkin ei päällä)
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi