Joo, kyllä molemmat puolet testasin.
Sen verran tosta gs911 loggauksesta, että sain sillä filmattua yhden ”köhäisyn”. Lyhesti sanottuna meni niin, että ykkösen lambda oli ”normaalisti” matala, kakkonen seilasi kunnes sekin tipahti. Samalla kierrokset tipahti. Ja tyhjäkäyntimoottorit hyppäsi ylöspäin. Ja kierrokset.
Tuo on vähän tyhmä siinä mielessä, että tyhjäkäyntimoottorit kulkee aina samaa tahtia, ei sen mukaan mikä sylinterin o2 arvo on. Ehkä vika onkin kakkossylinterissä... siihenhän minä en puolia ole vielä vaihtanut.
Transalp->Varadero->GSA
Niinpä.
Just tuli muuten yksi RT taas ESAlliseksi tänään palautettua, seuraavaksi etsimään siihen ABSät takaisin 😀
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Jos sylinterien synkka on kohdallaan, niin oikeastaan tuo tasatahtia säätäminen on ihan hyvä ajatus. Lambda ei kuitenkaan ole absoluuttisen nopea ja tarkka, vaan enemmänkin sillä tehdään keskiarvoistettua hienosäätöä tunnettuun polttoainekarttaan. Jos ottaa vertailua autopuolelta, niin veekoneissa useimmiten on lambda per lohkon puolikas, mutta ei niissäkään seosta sylinterikohtaisesti yritetä säätää, saati normaalissa rivikoneessa. Ja sekin kannattaa muistaa, että ei se tyhjäkäyntimoottori varsinaisesti sitä seosta säädä, vaan ecu muuttamalla sylinteriin ruiskutettavan bensan määrää. Jostain syystä säätövara vaan ei riitä (mainitsetkin tuon lambda correction factor 1.25:n).
Tuo on juuri se mikä minua ihmetyttää (vaikka oikeasti en näistä asioista tiedä yhtään mitään). Eli jos korjauskerroin on se 1.25 niin miksi silti käy laihalla? Sitäkään en tiedä varmasti, että jos sylinteriin ruiskutettaisiin ihan reilusti bensaa ja ilmaa tulisi bensan polttamiseen tarvittava määrä mutta ei sitten kuitenkaan poltettaisi, niin onko lambda silloin "laihalla" koska happea on edelleen paljon? Yritän siis haarukoida onko vika bensan syötössä vai sytytyksessä. Varmaan seos kyllä paukkuisi putkessa jos ei sylinterissä syty...?
Vaikka tuo vika on tietysti hemmetin ärsyttävä on sen metsästys myös todella mielenkiintoista.
Viimeksi muokannut: siraulu; 23.08.2019 klo 11:46.
Transalp->Varadero->GSA
Joo tuo on valitettavan totta, että sytytyskatkokset tai muusta syystä palamatta jäänyt seos aiheuttaa sen että lambda näyttää laihalta, koska jäännöshappea on. Yhtälailla hyvä kysymys on se, miksi tuo säätö ei riitä tilannetta korjaamaan. Koska jokseenkin kaikkien osien ristiinvaihto on kokeiltu, itse etsisin aiheuttajaa mekaaniselta puolelta. Järkevin selitys on mielestäni se, että kaasuläppien synkronoinnissa on jotain pielessä, ja sen seurauksena kakkossylinteri tekee suurimman työn tyhjäkäynnillä. Epätodennäköisempää syytä voi sitten etsiä venttiilinvälyksistä, pienistä toleranssieroista nokka-akselien ajoituksessa jne... Ennen kuin alkaa laittaa paikkoja atomeiksi, niin olisi kiva tietää miltä tilanne muiden vastaavissa pyörissä näyttää, eli että jospa tuo onkin normaalitilanne, kun kuitenkin sanoit, että lambda normalisoituu heti kun kaasua pikkuisenkin avaa.
Mainitsit, että "- kevään huollossa venttiilit oli OK". Eli nokkaketjuihin ei ole kajottu ja ajoitus on kohdallaa?
Mikäli ajoitus on esim hampaan verran pielessä niin tyhjäkäyntiin tulee ongelmia. Muuten kone toimii lähes ok.![]()
-MK-
tuo tasapainotus ei ole oikein mahdollinen jos on joku käyntihäiriö. melkein vaarana vain säätää se täysin pieleen.
jos jouduin säätämään sitä niin melkein hakisin jonkun lähtöarvon takaisin ihan mekaanisesti mitaten.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Hetki sitten vaihdoin ne vasemman eli 2. Sylinterin puolat. Jotenkin arvasin ettei niillä ollut vaikutusta. En kyllä kovin pitkään käyttänyt mutta lämpimäksi kuitenkin. Käyttäytyi kuten ennenkin eli saattaa käydä aika pitkäänkins suht hyvin mutta sitten tulee yllättäen niitä köhimisiä, niin nytkin. Ja siinä lämpenemistä odotellessani ruiskuttelin taas eetteriä, molemmille puolille. Ei mitään vaikutusta.
Ja pistin myös letkut kiinni ja katselin miten tasapainossa kone on. Ja n. 4000:ssa se onkin aika hyvin. Mutta tyhjäkäynnillä ihan poskellaan. Käy oikeastaan vain 2. sylinterillä. Heti kun avaa kaasua, tilanne paranee.
Transalp->Varadero->GSA
ookko mitannut puristuksia, jos toisessa kantaa venttiili tai muu sellainen ongelma.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jos olen oikein ymmärtänyt niin tuosta ei tyhjäkäynnin askelmoottorien synkronointi onnistu kuin MoDiTec:lla. GS-911 osaa kyllä resetoida askelmottorit. Nopean käynnin synkronointi tehdää tavalliseen tapaan vaijereista.
Toki puristuspaineiden mittaus on paikallaan, saapahan poissuljettua mahdolliset venttilivuodot. Tosin ei ainakaan minun kohdalleni ole sellaisissa bokserikoneissa vuotavia venttiileitä sattunut joiden venttiilivälykset ovat olleet kohdallaan tai liian suuret.
Kun tässä postauksessasi annoit ymmärtää, että aiot työskennellä myös ABS-ongelmaa vastaan, niin voitko siinä taiston tiimellyksessä antaa minullekin vinkkejä, miten voisin löytää oman GS:n ABS:t takaisin.
Pari viikkoa sitten ne vain päättivät jäädä kesälomalle. Toisinaan valo syttyy heti käynnistettäessä ja toisinaan se vilkkuu, kuin terveessä pyörässä, mutta ensimmäisen jarrutuksen jälkeen syttyy palamaan. Pyörä on loppuvuoden 2007 ja satuloissa BMW merkinnät, siis integraalit. Huollot on tehty vähintään huolto-ohjelman mukaisesti, myös jarrunesteiden vaihdot. Ajokilometrejä on 80 000 km, mutta pari viime kesää on jäänyt aika vähille, kun on ollut muuta puuhaa. Talo, autotalli, aitta, liiteri ja kasvihuone on tullut värkättyä, niin ei siinä saamattomalle miehelle ole paljon ajoaikaa jäänyt. Jospa hövelisti voit antaa hyviä neuvoja, niin tulisin iki onnelliseksi.
015
Ai niin, unohdin mainita aiemmin, että tarkistin myös puristukset. Ihan absoluuttisen tarkkaa tulosta en saanut kun oli sellainen kumitutti liitos mutta kyllä molemmilla puolilla tuntui olevan jotakuinkin samat puristukset. Ja juuri istun tallissa kun tarkastin vielä, että 2. sylinterin kaasuläppä menee ihan kiinni. Ja meneehän se. Ykkösen tarkistin jo aiemmin.
GS911:ssä oli muistaakseni joku kalibrointitoiminto mutta tekeekö se muuta kuin ajelee moottoreita ylös ja alas, en tiedä. Ja MoDiTecista kuulin juuri ihan ekan kerran.
Transalp->Varadero->GSA
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Oireet on ihan samat kuin tässä yksilössä mitä nyt on tullut ihasteltua ja lopputulema on se, että joko purkki auki ja putsaus, käytetty maailmalta tai uusi tiskiltä.
Ongelman ydin on tämä: https://forum.hexcode.co.za/forum/index.php?topic=2.0. ABS yksikköä kun koputtaa moottorista niin virhe häviää, silloin on kyseessä tämä ongelma siis.
Selviää varmaan huomenna miten edetään.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Otin eilen ruiskurungon pois... Ihan niinkuin olisi pikku halkeama kannessa.
Nyt voisi joku sanoa ettei tommonen mitään haittaa....
Transalp->Varadero->GSA
Riippuu nyt vähän missä kohtaa tuo oikein on, mutta näyttää kyllä potentiaaliselta ilmavuodolta...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Jos tarkoitetaan tuota imukanavien välissä olevaa, niin enempi tuo viimeistelemättömältä valuroippeelta näyttää, kuin halkeamalta.
Mutta hankala sanoa yhdestä kulmasta katsottuna, kun sen alapuolella menee joku viiru toiseen imukanavaan.
Halkeamalta se minusta näytti mutta minä tietenkin pelkäsin pahinta. Se, että miten syvä se on ja onko se läpi asti jonnekin, en tiedä.
Kuitenkin mitä enemmän olen tota ongelmaani miettinyt niin aina tulee mieleen, että parhaiten sen selittäisi ilmavuoto. Siitä ruiskurungosta en kyllä löytänyt mitään halkeaman poikastakaan eikä eetterin ruiskuttelu vaikuta mitään. Tuo "halkeama" on ensimmäinen löydös joka saattaisi selittää vaivoja.
Pitää kai laittaa siihen purukumia ja katsoa vaikuttaako se![]()
Transalp->Varadero->GSA
Mulle jäi nyt vähän epäselväksi, että onko läppärungot yritetty synkata uudelleen tyhjäkäynnillä niin että kierrosluku on lukittu ja molempien sylinterien alipaineet säädetty tasan? Ja ykkössylinterin lambda näyttää silti suoraa viivaa? Vai oliko tähän joku ihan muu synkkasysteemi ja tuo useimpiin pyöriin sovellettava arkijärkeenkin sopiva systeemi ei päde?
Viimeksi muokannut: siraulu; 29.08.2019 klo 11:23.
Transalp->Varadero->GSA
Katsoin asian korjaamokäsikirjasta. Tuo tyhjäkäynnin synkronointi tehdään vamistajan BMW Synchro (No. 13 0 831) , (No. 13 0 802) laitteella. Ikävä kyllä en saa kopioitua koko työnkuvausta tänne mutta ymmärsin niin että tuo laite kytketään diagnostiikkapistokkeeseen ja läppärunkoihin. Tämän jälkeen se vertailee läppärunkojen alipainetta ja ajaa askelmoottorit sellaiseen asemaan että alipaine on sama molemmissa läppärungoissa.
Vanhempien pyörien läppärungoissa on ilmaruuvit joilla tyhjäkäyntisynkronointi tehdään. Käy helpommin kuin näissä elektroniikkaihmeissä.
Niihin stoppiruuveihin ei pidä mennä koskemaan. Tulee isoja ongelmia.
Viimeksi muokannut: Patukka; 29.08.2019 klo 13:30.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Ja nyt kun sitä GS911 lokia katsoo, niin molemmille askelmoottoreille annetaan sama arvo. Jos bemarilla on niitä moottoreita säädetty pikkuisen eri tasoon niin pahoin pelkään, että bemarin säädöt häviää kun GS911:ta kalibroi. Toivottavasti olen väärässä.
Transalp->Varadero->GSA
Toki se on sama arvo kun nollasta alkaa ja johonkin päättyy. Kyse onkin siitä mikä on se arvo johon se päättyy mitä siinä haetaan.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Mielenkiintoista... Kun googlaa tota BMW Syncro (No. 13 0 831) niin eka linkki johtaa
http://www.hexcode.co.za/misc/hexsynchro
Vaan ei ole tuo tuote koskaan päätynyt markkinoille?
Transalp->Varadero->GSA
Case closed, ainakin toistaiseksi. Käytin pyörän lahdessa MP-Servicessä jossa sitten tehtiin viimein se puuttuva takaisinkutsu. Eli bensapumppu vaihdettiin. Ja kalibroitiin myös tyhjäkäyntimoottorit. Kas kummaa, vika oli tiessään. Olisin halunnut uskoa, että GS911:ta saa moottorit kalibroitua mutta ilmeisesti bemarin omat vehkeet tekee jotain paremmin. Vielä en tiedä, päivitettiinkö samalla pyörän ohjelmisto.
Mahdollisuuksien rajoissa on tietysti se, että bensapumpussa oli vikaa mutta en oikein usko siihen, pyörähän toimi aika hyvin kun vähän käänsi kahvasta.
Ja Patukalle vielä kerran iso kiitos! Tarjoan ne kahvit sitten seuraavalla kerralla.
Transalp->Varadero->GSA