Ovat lyöneet mutta kyllä aikamoisena häpeänä pitävät eivätkä asiasta juuri huutele... ja on Kalliokin kaatanut mutta tuskin homasta ylpeilee vai mitä luulet?(Pectusfortuna @ Kesä. 14 2008,09:06) kirjoitti
Kaatumiset, sormeenlyönnit, metsäänajot sun muut ON amatöörien hommia (mikäli ei teknistä vikaa tai toista osapuolta edesauttamassa onnettomuuden syntyä), jos ajaa osaa niin kyllä sen mopon silloin pitäisi pysyä pystyssä varsinkin yleisillä teillä liikuttaessa.
Jos ei pysy niin karkea moka on tullut tehtyä, omat kyvyt pitäisi laittaa puntariin ja vakavasti miettiä olisiko ompelu sittenkin se itselle sopivampi harrastus joa ei pää kestä moottoripyörällä ajoa.
Dirty Nasty Furriner
Jaa onpa sukulainen tehny noita timpurin töitä noin 25vuotta ja silti joskus tulee isku sormee. Eihän tätä mopoilua opi sitte koskaa. No jospa sitä taas lähtis ottaa yhen riskin lisää ja baanalle->(nii riskin siinä tekee se että eipä ole vilkkuja
) Jos matkalta vaikka löytäs uudet.
Ps. Nii ja kaatumiset amatöörien hommaa? Moto gp:ssä sitten on aikapaljon amatöörejä kuten myös muissa luokissa. Mä oon aina pitäny niitä ammattilaisina
--GsxR:iä--
No täällä se ammattilainen huutelee. Muistaakseni viime vuoona moto gp viikonloppuna kaaduttiin keskimäärin noin 40 kertaa, että sellaista on ammattilaisuus ja ajaminen äärirajoilla.(Staga @ Kesä. 14 2008,12:54) kirjoitti
Mitä tulee ylpeyteen, niin sehän on sinun tulkintasi. Tosin itse asiassa joistain lipoista olen hyvinkin ylpeä enkä oikeastaan yhtäänkään häpeä. Sellaista se on kun koettaa parantaa ja parantaa
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Jaa että kaatumiset kuuluu harrastukseen?
No siitä vaan, ite koitan ennemmin kaikin keinon pysyä ennemmin pystyssä.![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Niitäpä vaa nyt melkein väkisin tulee. Jos ajaa äärirajoilla niin ei siinä isoa virhettä tarvita tai aina ei edes virhettä. Sinänsä kyllähän ne kuuluu tähän lajiin(SamiN @ Kesä. 14 2008,16:03) kirjoitti
![]()
--GsxR:iä--
Moottoripyöräilyä voi harrastaa niin monella tasolla. Ajella iltaauringossa kauniin naisen kanssa rannalle kuhertelemaan tai vetää metsätietä hikipäässä äärirajoilla ja kaikkea siltä väliltä. Toisiin ei odotetusti kaatumiset kuulu toisissa niitä tulee väistämättä. Kukaan lie halua tahalleen kaatua.(SamiN @ Kesä. 14 2008,16:03) kirjoitti
Kyllä se ammattilainen tai kovan luokan tai jonkun toisen luokan harrastaja on kuitenkin parus jamppaa useammin kaatunut ajaa mitä lajia tahansa.
Totuus kun kuitenkin on karu: äärirajoilla marginaalit pienenee. Ja on olemassa toinenkin totuus, kun olet usein äärirajoilla vauhtisi myös nopenee. Harjoittelu se on joka mestarin tekee. Kovaa oppii ajamaan ajamalla kovaa. Oikotietä siihen onneen ei ole. Edelleenkään en ole sitä mieltä että kadulla kannattaa joka paikassa marginaaleja vetää kovin pieneksi.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Totuus on kuitenkin ihmisen fysiikasta ja kemiasta, että kun ajat 19 tuntia olet hidastunut joka tasolla, niin fyysisesti kuin henkisesti. Reaktioajat pitenee tajunnan tasolla, mutta myös fyysisella tasolla toiminta ei ole niin nopeaa. Tuskinpa sinäkään mikään luonnon oikku olet. Vasymyksen tunne ei juurikaan vaikuta, kuin keskittymisen herpaantumiseen johonkin muuhun silloin kun sitä ilmenee ja aivan varma on, että sitä sinullakin päivän mittaan ilmenee. Todellinen ihme mies olet jos jaksat keskittyä 19 tuntia putkeen. Olet meinaan maailmassa ainoa joka siihen pystyy, muut tulevat hyvin kaukana perässäsi. Ei siinä mitään itse tuntemus ja realismi on hyväksi moottoripyöräilyssä joka tasolla(Staga @ Kesä. 09 2008,20:12) kirjoitti
![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Eniten minua pelottaa se, että pää käy niin ahtaaksi, etten ymmärrä ja suvaitse toisten ihmisten erilaisuutta. Olen kokeillut customilla ajamista ja mielestäni se muistutti etäisesti nautittavaa moottoripyöräilyä. Olihan sillä kiva postailla keskustassa, mutta ajo-ominaisuudet maantiellä olivat onnettomat. Ymmärrän mainiosti, että custom-ihmiset eivät juuri aja mainittavia ylinopeuksia maanteillä.(Staga @ Kesä. 14 2008,12:54) kirjoitti
Vaikka en pidä hiljaisesta cruisailusta, nopeusrajoitusten mukaan junnaamisesta, tai custompyöristä, en silti kritisoi niitä harrastavia ihmisiä. Pystyn kyllä ymmärtämään niiden viehätyksen ja ymmärrän sen, että sinäkin, Staga, olet erilainen kuin minä, mutta hyväksyn sinut ja harrastuksesi. Nostan sinulle kättä, jos kohdataan liikenteessä ja toivon sinulle hyviä kilometrejä ja antoisaa harrastamista.
Samankaltaista ymmärrystä toivoisin tämänkin palstan jeesustelijoilta. Tuomitkaa minut vasta sitten, kun olen vahingoittanut toista ihmistä.
Sehän on tunnettu tosiasia, että pelkurit eivät koskaan kaadu prätkällä. Radalla tulee joskus meille harrastelijoille kaatoja puhumattakaan MotoGP:ssä ja WSBK:ssa ajavista kilpakuskeista. Itse en ole onneksi kaatunut kuin enimmillään 110 km/h nopeudesta radalla kun eturengas lähti alta. Ei käynyt kuinkaan kun oli nahat päällä. Prätkähän tietysti kärsi noissa lipoissa suurempia vahinkoja, mutta omalla rahalla - en siis vakuutuksella - laitoin sen kuntoon, vaikka kyseessä oli kilvellinen prätkä. Olen myös kaatunut lukemattomia kertoja enskalla metsässä, mutta aina olen kaivanut prätkän ylös maasta ja ostanut rikki menneiden osien (polkimia, katemuoveja, jäähdyttimen kennoja, paisuntasäiliöitä yms.) tilalle uudet. "Smakar det, så kostar det" sanoi ruotsalainen. Sellainen, joka ei ole koskaan kaatanut prätkää, ei ole oikea prätkäkuski (paikallaan ja hiljaisessa vauhdissa kaatoja ei tietenkään oteta huomioon). Ja rautaperseajot ovat kermaperseiden touhua.(rammus @ Kesä. 14 2008,14:10) kirjoitti
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Mistä vitusta tässä nyt puhutaan? Moottoriurheilusta?? En minä URHEILE tuolla tienpäällä, enkä muuallakaan.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Missäs radalla Poko ajelee kun kerran äärirajoilla mennään ?(Poko @ Kesä. 14 2008,16:24) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Ja vetomies taas vauhdissa. Sillälailla.*kliks*
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Mistä sitä kukaan tietää. Mistä milloinkin. Itse URHEILEN lähes päivittäin, niin tien päällä kuin muallakin.(SamiN @ Kesä. 14 2008,17:51) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Ja juuri tuosta syystähän pitkään ajava tutkii ensin itselleen tyypillisimmät 10 virhettä ja seuraa ajaessaan etenkin noiden virheiden toistumista. Tihenevä virheväli on selkeä väsymisen merkki, tuntuipa väsyneeltä tai ei.(rammus @ Kesä. 14 2008,16:59) kirjoitti
Helppoa kuin heinänteko. Ei tosin toimi täydellisillä kuljettajilla jotka eivät tee virheitä.
Nukahtamisen tuolla estää varmasti, mutta koska vireystilan tarkkailu perustuu tapahtuvien virheiden havainnointiin, niin sitä en voi tietää kuinka vaarallinen itselleni ja muille olen juuri silloin kun taukoon pakottavat virheet ovat täyttymässä?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
En oo sanonu että minä ajasin? Tossa vaa joku mainitsi että yrittää pysyä pystyssä eikä kaatua nii sanoin että usein sitä kaatuu kun äärirajoilla ajaa.(Staga @ Kesä. 14 2008,18:55) kirjoitti
Ite en oo kaatunu kun en oo ajanu tarpeeks kovaa ja se muute hävettää!
![]()
--GsxR:iä--
Tänään porukalla todettiin, jotta joo...(Staga @ Kesä. 14 2008,12:54) kirjoitti
Me aletaan ompelee, se ehkä sopii meille tosi hyvin
Saadaan kaikki ajossa rikki menneet hanskat, housut ja takit korjailtuu- ihan itte![]()
![]()
![]()
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
Myös kovaa ajava voi oppia välttämään vaaran paikat. Jo autokoulussa opetetaan missä kannattaa varoa, mutta myös itse voi ja kannattaa/pitää kehittää itseään. Seuraamalla liikenettä, itseään paikkoja joissa ajaa ja oppimalla siitä mitä näkee, myöskin silloin kun ei itse aja. Väärä aika ja paikka on helposti ristin merkki pään päällä.(Hannu59 @ Kesä. 15 2008,21:36) kirjoitti
Edelleen olen sitä mieltä että omien kantimien rajoille kannattaa mennä vain radalla. Tai paikassa jossa siitä ei aiheudu muille vaaraa ja vahingon sattuessa on auttajia paikalla.
Helppoa kuin heinän teko. Ei tosin toimi täydellisillä kuljettajilla jotka eivät tee virheitä.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Kukkahattu se oli. Kerrankin pääsi muijaltaan karkuun, sai juotua koko pullollisen kossua ja näin siinä heti kävi. Läpi elämän pidätellyt itseään ja pitihän se mennä näyttämään, että on mustakin. Halut joita ei ole koskaan pystynyt toteuttamaan kireän pirttihirmun hallinnossa pääsi vaan pintaan*(Pedaali @ Kesä. 14 2008,19:18) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Niin... En tiedä mistä sulle tuollainen tuli mieleen, meinaan kyllä noita kuskeja yleensä kutsutaan tankojuopoiksi.(Pedaali @ Kesä. 14 2008,19:18) kirjoitti
Mutta laitetaan vaan peukut pystyyn humalaisten kuskien puolesta, niitähän näytät kaipaavan![]()
![]()
![]()
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Kaipaaminen on täysin oma olettamasi. Mielestäni ei olisi vahinkoa sattunut, vaikka ko. kuski olisi paketoinut pyöränsä koivu-merkkisen lehtipuun ympärille.(Heksa @ Kesä. 15 2008,22:08) kirjoitti
Tällä palstalla ei vaan saa ilmaista paheksuntaa roimaa ylinopeutta ajavia kohtaan. Siinä ymmärtääkseni jotenkin rikotaan ikimuistoisen nautintaoikeuden sääntöä.
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
+1.(rammus @ Kesä. 15 2008,21:54) kirjoitti
Nopeaan ajamiseen maantieliikenteessä en pysty kohtuuttomiksi katsomieni ratamaksujen vuoksi. Ostavana asiakkaana saan maksullista lisänopeutta paljon paremmalla hinta-laatusuhteella moottoriradalta.
Tiedän hartialukkoni sen verran vahvaksi, että tarvitsen maantieliikenteeseen pelivaraa ja harjoittelu on lisäksi yleensä vielä hauskaakin.
Virheiden tarkkailussa on sellainen "huono" puoli, että virheet kuluvat pois ja pitää löytää uusia. Eivät ole vielä loppuneet...
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Olisiko kyse vähän siitä, että _*PELKKÄ*_ ajonopeus on vähän riittämätön kriteeri aiheutetun vaaran arviointiin?(Pedaali @ Kesä. 15 2008,22:17) kirjoitti
Jo suorituspaikkojen ääripäinä vilkas kaupungin keskusta ja lentokoneiden varalaskupaikka valoisana aamuyönä tekevät tilanteesta aika eri tasoiset, eikö totta?
Mikä muuten olisi sopiva ajonopeus 1.44 promillen humalassa?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Niinpä, aiheutetun vaaran arviointi on hankalaa. Melkoisen hankalaa on myös määrittää säännöt vaaran aiheuttamisen estämiseksi. Kiinteissä säännöissä on etunsa: säännöt ovat selkeät ja jokainen tietää melko hyvin mitä seuraa jos esim. ajaa ylinopeutta 5km/h, 15km/h, 35km/h tai 100km/h. Rangaistukset eivät tule mistään lottokoneesta tai hihasta vetämällä. Olisihan se mukavaa jos voisi ajaa tiellä parhaaksi katsomaansa vauhtia, mutta olen mielelläni ilman sitä oikeutta jos vastaavasti muillakaan ei ole sitä oikeutta.
En minäkään tykkää körötellä tyhjällä suoralla tiellä 80km/h, mutta ymmärrän nopeusrajoituksiin ja lainsäädäntöön liittyvän problematiikan, eli en siksi kuluta energiaa nopeusrajoitusitkuun. Liikennesääntöjen soveltaminen oman harkinnan mukaan olisi mukavaa niin kauan kun itse saisi tehdä sitä, mutta muut eivät.
- Miksi pysähtyä STOP-merkin taakse jos ei huomaa kenenkään tulevan
- Miksi pysähtyä punaisiin valoihin jos ei ketään näytä tulevan
- Miksei voisi ajaa kännissä baarista kotiin, jos ajaa tietä, jolla ei ole yöllä liikennettä
- Miksei voisi ohittaa risteysalueella jos siitä ei ole vaaraa
- Miksei keltaisen viivan alueella voi ohittaa, jos tilanne näyttää turvalliselta
- Eikö yksisuuntaistakin yöllä voi ajaa väärään suuntaan jos tie on tyhjä
- Voi kai sitä jarruttomalla autolla jonkun matkaa ajaa, kunhan on varovainen
- jne
Motoristina etenkään ei halua muiden "soveltavan" liikennesääntöjä. Nytkin monet soveltavat niitä aivan liikaa.
Jenkeissä ainakin tuo onnistuu mikäli on kääntymässä oikealle. Tosin vastuu on silloin tietysti kääntyjällä.(pitkäkoipi @ Kesä. 16 2008,15:38) kirjoitti
Ei se nyt aina tuolla oikeusasteissakaan ole niin selvää kuin luulisi. Tuomari kysyi rosiksessa yhdeltä tutulta jonka kotiin tunkeuduttiin ja jota lyötiin kirveellä (vain varsi osui ja kädestä meni luut paskaks), että: "Mistä arvelitte, että lyöjällä oli surmaamistarkoitus"?
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Joo, onhan Suomessakin aika paljon näitä risteyksiä, joissa oikealle kääntyvän ei tarvitse välittää valoista.
Sinunkin esimerkkisi kuvastaa sitä miten vaaran määrittäminen on hankalaa. Hommahan yleensä toimii niin, että sinua ei tarvitse ampua ysimillisellä, jotta voidaan päätellä kyseessä olleen vähintään taponyritys. Riittää, että ammutaan ohi. Vastaavasti liikenteessä ei voida sallia koheltamista niinkauan kuin mitään ei satu. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, niin nämä on hankalia asioita ja jonnekin täytyy vetää rajoja.
Rajoissa ei sinällään ole mitään vikaa mutta seuraamukset voisi järkeistää esimerkiksi vaikkapa enemmän saksan mallin mukaisiksi.
Jos laki on p*rseestä sitä pitää voida muuttaa, joka ei tätä kykene tajuamaan on minusta vapaa lähtemään vaikkapa arvalla vedetysti parin vuoden palvelukseen venäjän armeijaan taikka tienaamaan työnantajalleen rälssioikeuksia ruotsin kurkon rullissa...
Noin irtonaisena kommenttina se että laki yleensä muistaa mainita myös onko erinäisten seuraamukseen johtavien tekojen yrittäminen myös rangaistavaa.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Vaan ei paassynt pakoon. Liian vahan oli pohjaa. Parempi onni ja vahvempi viina ensi kerralla. Vai mita, poijat?(Poko @ Kesä. 15 2008,21:44) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Vihdoin on keksitty "keino" ylinopeuksien ja kaahaamisen hillitsemiseksi.
Suomessa ei onneksi vielä olla menty näin pitkälle mutta melkein,osa tiestöstä on jo täälläkin vaarallisessa kunnossa.
Tässä vetomiähenkii meno hyytyy.
KEPPI-G
(Keppigee @ Kesä. 21 2008,22:29) kirjoitti
![]()
Jotain tollasta mäkin oon aina kuvitellu "ryssis" olevan.
Kyllä ois hauska ajella tollasta tietä sata kilsaa (edes).
Mut kyl tääl suoameskii ollaan viel aika "liki" moista. Monel mutkapätkäl tullukin ykskaks kunnon "hyppyri" nenän eteen tai vaan asfalttia puuttunu sellain mopon mentävä reikä- eipä uskalla ainakaan tuntematonta tietä vedellä "reikäpäänä"
Eikä tarvinnu kun tänään tehdä pitkästä aikaa "mutteribaari" reissu statiin ja ajaa mukulakivee...ensin sinne mutterille ja sit espaa ja bulevardii kotiin...jestas... Mul meinas "leegot" ihan oikeesti putoo suusta ja ajattelin jo, et paljonkohan osia jää moposta matkalle
Kyllä siin on jo ajamisen makuu- mahtaa turisitit katella ihmeissään... Et "hevosillako tääl viel mennään"
Nooh, onneks sinne hesaan ei tarvii mennä useemmin![]()
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa