Aika harvalla täällä on tallissaan labraa jossa voisi noita testailla saati sitten taitoa tehdä noita testejä. Muuten on aika turhaa spekuloida em. asialla koska kaikki perustuu vain mutuun. Siksi monet luottavat tunnettuihin öljymerkkeihin ja alkuperäisiin suodattimiin.(Tommi_1984 @ Kesä. 13 2008,09:04) kirjoitti
Puntarissa, kun ovat muutaman euron säästö / mahdollinen koneremppa![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Noh noh, eipäs nyt kettuilla siellä, ei tässä ammattilaisia ollakirjoitti
Tottakai manuskaa oon lukenut ja tiedän paljonko sitä ööliä pitää sinne lorottaa, mutta onhan niitä öljyjä hyvä tarkistellakin aika ajoin, ettei ole vuotanut tms, eiköstä juu?
Ja kyllähän se öljynpinta nyt näkyi kun kaveri pyörää keikutteli, niin liikkuvan pinnan näki helpommin, mutta siltikin taskulamppua tarvitsi.
Honda CBR 600 F -04, 26 000 km
Keskimäärin tuntuu mp-porukka olevan jokseenkin ylivarovaisella linjalla öljyjen kanssa. Useimmilla kun riittäisi hyvin vaihtaa kerran vuoteen. Ja se puhtaissa öljyissä marinointi talven ajan, noo jos se helpottaa oloa. Ja tietysti kaikki 'vanhat' gasot ulos talveksi... Hei, mites jäähdytinnesteet?!
Ei se mulla ole kustannuskysymys, enemmänkin ajattelen sitä aivan turhaan jätteeksi menevää tavaran määrää. Öljyä ja bensaa roskiin, taitaa olla liian halpaa. Autoissakin on menty jopa 30tkm vaihtoväleihin, ei edes joka vuosi vaihtoa. Ja hyvin ne kunnon öljyt kestää.
Ei kyllä itsekään tule vaihdettua kovin usein. Viime kerran öljyt vaihdettu syksyllä 2006, joten onhan tuo jo aika.
Honda CBR 600 F -04, 26 000 km
Öljynvaihtovälit siellä manuaalissa on varmaankin tarjoitettu ympärivuotiselle ajolle, esim. Englantiin. Mulla kuten varmaan monella muullakin on ollut tapana puolittaa se suositus. Esim. Hondan manuskassa vaihtoväli oli 12 tkm, vaihdoin itse 6 tkm välein, vaikka ajelu oli kevyttä kesäajelua. Hondan omat öljyt on tietääkseni vieläpä mineraaliöljyjä, joten synteettisille tiheä vaihtoväli on varmaan turha. Viime kesänä varsinkin ajoin pitkän Euroopan reissun yksillä öljyillä, kaikkiaan alle 6 tkm ja pois lirutettu öljy oli varsin kirkasta pitkistä päivämatkoista johtuen. Silloin ainakin olisi huoletta voinut ajoa jatkaa niillä öljyillä.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Itse olen puolittanut vaihtovälin. Syynä se, että mopo on välillä normaalia rivakammassa ajossa. Ja joka kerta, kun öljyt on vaihdettu, tuntuu kone notkeammalta ja mieli paremmalta![]()
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Vai olisiko , että ainakin mieli paremmalta![]()
tänään vaihdoin vasta 5tkm ajetut öljyt. epäilin syyksi öljyjä kun kone tärisi/vibroi hieman enemmän kun tavallisesti ja pari kertaa pomppas vapaalle. myös vapaalle laittaminen oli joskus hankalaa kun pomppas suoraan kakkoselle.
vaihdon jälkeen ei ole enää ollut mitään näistä ongelmista havaittavissa.
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön