Olin eilen matkalla Porvooseen mopolla, ja totesin että menovesi käy vähiin siispä huoltoasemaa bongaamaan. Noh tietyö siinä oli, poijjaat teki uutta asfalttia, vasen kaista käytössä(nelostie mäntsälän hujakoilla), vaan mitään estettä ei ollut etteikö huoltoasemalle vievälle rampille olisi saanut kääntyä, ja katsoin että ainakin 3 autoa edeltäni kääntyi samasta rampista.
No kuinkas sitten kävikään..renkaat täysin sulassa asfaltti massassa hoipuin huoltoaseman pihaan ja totesin ettei mitään ollut tehtävissä. Siispä metsästämään tietyömaan bossia jotta kukahan maksaisi uudet renkaat?? Aikani soiteltua ja odoteltuani saapui paikalle herra katsomaan renkaita ja tämä soitti pomolleen joka ilmoitti ettei renkaita makseta. Soitin vielä itsekin tälle bossille - lopputulos sama - ei makseta. Totesin siihen että perästä kuuluu.
Onnekseni 4 km päässä Mäntsälässä oli Vianor jonka ystävällinen henkilökunta auttoi minua ja mopoon saatiin uudet renkaat alle. Suuuuuret kiitokset avusta!!!
Nyt siis kysyn teiltä rakkat motoristit; onko kenellekkään käynyt näin?? Oletteko saaneet korvauksen renkaista ym??
Mielestäni tämä oli aivan käsittämätön juttu! Olisi voinut käydä ties kuinka pahasti, en olisi ehkä huomannut heti renkaisiin tarttunutta pikeä ja olisin lähtenyt kiihdyttämään - kaatunut - halvaantunut tai mitä ikinä - kuka korvaa?? Hengenvaarallista sanon minä!!!
Tietyö ihmiset olivat sitä mieltä että pikeen voi raaputtaa renkaista pois, ja renkaat olisivat täysin ajokuntoiset. Whaaaat??? Eikö ihmisen henkikulta ole minkään arvoinen??? Aion viedä asiaa eteenpäin kyllä, mutta jos kävisi niin etten koskaan saisi korvausta tapahtuneesta, mielestäni 400€ on pieni hinta elämästä jota nyt jatkan, turvallisin mielin, uusilla renkailla.
Mielipiteitä? Kokemuksia?
Honda 1000RR Fireblade 07
Mielummin ihan miten vaan ;D
Eikö se piki tosiaan olisi lähtenyt parin kilsan varovaisen ajon jälkeen renkaasta? Tai sitten ihan mekaanisesti puhdistamalla?
Mulla kävi kerran kotilolla sama juttu. Tuli meinaan renkaat ihan hävyttömän liukkaiksi suti aina liikkeelle lähdöissä ja tiukoissa kaarteissa liukui. Meinasin jopa ajaa perään kun jono äkkiä pysähtyi. Noin 100 km vaati ajoa jonka jälkeen renkaat alkoivat taas pitää.
Bussi 08
Renkaatko siis aivan oikeasti menivät jotenkin rikki / pilalle sen asfalttimassan tarttumisen vuoksi? Ja jos kyllä, niin miten tämä asia kävi ilmi, tai todettiin?
Ei se tietenkään niille varmasti hyväksi ole, ja ainakin väliaikaisesti pito voi olla kateissa, mutta aika hurjan kuumaa ainetta on kyllä pitänyt olla, jotta se ihan oikeasti tuhoaisi renkaat.
Aika monesti kesän tietyöalueilla tarttuu ainakin vähän asfalttimassaa ja kiviä renkaisiin, ja se pitää tietenkin ottaa huomioon ajossa. Ne yleensä ropisee pikkuhiljaa itsestään poijes renkaan pinnasta.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Pari vuotta sitten itselle kävi vähän samanlainen tilanne.. tekivät uutta asvalttia ja käskivät pysähtymään siihen juuri vedetylle lämpöiselle.. renkaiisiin jäi kiinni pari millin kerros joka sitten kovettui.. Vasaran naulanpoistopuolella voimaa käyttämällä ne sai raaputettua pois muutamassa tunnissa, tosin vaihtoon menivät aika pian kuitenkin liukkautensa takia
Jos paikkaa ei ole liikennemerkein merkattu tietyöalueeksi tai muuten varoitettu, niin periaatteessa ehkä mutuna urakoitsijalla olisi vastuu, tai työn tilaajalla.. eli tässä tapauksessa ns. kaupungilla
Huoltsikan pitäjällä ei ole osaa eikä arpaa, ja olihan sinua ohjattu ajamaan suoraan eikä kääntymään juuri vedetyn pinnan ylitse![]()
No voi hitsi. Siis kyllähän niiden pitää ostaa sulle uudet kumit, jos kerran sulaan asfalttiin ajelit. Siis aivan kauheeta. Rikkihän ne kumit meni ja kun olivat varmaan ihan uudetkin. Pitäisi lailla kieltää tuommoinen asfaltin levittely. Kyllä sitä pienestä ylinopeudesta tulee kunnon sakot abstraktista vaaran aiheuttamisesta, mutta jos konkreettisesti liimailee jonkun kumeihin asfalttia, niin ei saa kuitenkaan mitään rangaistusta. Ei kun oikeuteen vaan. Kyllä niillä varmaan on kaikilla sitä luppoaikaa istuskella setvimässä sun renkaita.
Dixi et animam levavi
Eipä nyt väännetä ihan huumoriksi. Tiedän työkaverin, jonka auton renkaat menivät tukkoon sitä pehmeää pikeä. Se kun jäähtyy, niin ei lähde pois millään. Kuvio täynnä paskaa ja tasapaino on mitä sattuu. Kaverin renkaat ainakin maksoi se pikifirma.
Jos kuvio meni tukkoon edes osittain, niin ei siinä auta kun renkaiden vaihto. Ja lasku kuuluu sille pikifirmalle. Ei ne saa päästää liian pehmeän massan päälle ajelemaan.
Itsekin olin aikoinaan kesätöissä teitä päällystämässä, niettä jotain hommasta tiedän.
Jovvain...
Juu hidas viisseiska puhuu asiaa ! On nimittäin TOSI LUJASSA tuo jäähtynyt bitumimassa siellä rangasurassa. Sattu kerran maasturillani vastaava homma ja oli vielä semmoset M+S kuvioiset nastattomat alla niin meni ½- työpäivää puhdistamiseen ruuvimeisseliä käyttäen että sain edes jonkunlaiseen kuntoon![]()
![]()
![]()
Käsis tuntu vielä pari päivää senkin jälkeen tuo ! Semmonen homma se on !
Eikä ne katteestakaan lähde helpolla nuo bitumitahrat että kierrän työmaat kaukaa / ajan todella hitaasti![]()
Onhan noita tapauksia, joissa autoilija on joutunut korvaamaan pesulalaskut ajettuaan vesilätäkön yli jalankulkijan vierestä siten että vaatteet on menneet likaisiksi.
Jos ei renkaat ole suoranaisesti tuhoutuneet niin eiköhän fiksu ratkaisu olisi poistattaa kiinni tarttunut piki jossain pesufirmassa, ja lasku siitä sitten tienpitäjälle. Uusien renkaiden vaihto kuulostaa liioittelulta, ELLEIVÄT ne gummit sitten ihan oikeasti olleet fyysisesti menneet piloille (ja tuota kyllä pikkuisen epäilen, ne kestää aika kovia voimia ja lämpötiloja).
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Eikös tuossa kuitenkin sanottu että vain vasen kaista oli käytössä, niin voisi kuvitella että siinä asfaltoitavan kaistan puolella olisi ollut tietyömerkinnät ja varmaan tötterötkin pitämässä porukkaa poissa juuri asfaltoidulta puolelta. Ja moottoripyöräkuski oli ilmeisesti itsekin havainnut että kaistalla on tuoretta asfalttia ja ajanut siitä huolimatta. Olisiko siinä pitänyt ollut joku umpiaita, piikkimatto ja vartiomies konepistoolin kanssa?(Eetu @ Kesä. 05 2008,08:32) kirjoitti
Sattuuko olemaan MITÄÄN kokemusta tuon pikimassan tarttumisominaisuuksista? Sitä ei saa pois kuin liuottimilla tai mekaanisesti, kun se kerran jäähtyy. Kumpikaan menetelmä ei sovellu renkaille.(pecha @ Kesä. 05 2008,09:33) kirjoitti
Lämpö ei ole renkaalle ongelma, vaikkakin se massa voi olla jopa 150 astetta ihan tuoreena.
Pehmeään pikeen ajaminen pitää estää riittävin estein. Välillä pikifirmaa kannattaa muistuttaa asiasta sopivalla laskulla. Eli alkuperäiselle kirjoittajalle: ota lausunto sieltä Vianorilta.
Paska homma. Kantsis varmaan silti kysäistä vielä vähän ylempää eikö mitään vastuuta löydy.
Itse en helpolla kokeilis poistaa pikeä ajamalla. Liukkaus suurin syy, lisäksi kun piki roiskuu joka puolelle, on aika paha rasti irrotella joka pisara kun ne jämähtää. Eri asia tietysti pienet öljysorasotkut, se on eri tavaraa.
Noin se pitäs mennä... Ei tuoreella asvaltilla sais ajella ja mitä sitä tiellä liikkujat voi tietää kuin tuoreesta tavarasta on kyse. Urakoitsijan velvllisuus on järjestää riittävä liikenteen ohjaus.(hidas57 @ Kesä. 05 2008,09:14) kirjoitti
Piä puoles.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
No en tiedä, mikä nyt sitten lasketaan riittäväksi kokemukseksi. Vuodesta -92 olen omalla pyörällä ajellut. Viime talvena käytiin muijan kanssa Suomesta käsin Australiassa (tai ei siis käsin, vaan kyllä ihan pyörällä, DL650:llä kaksipäällä)... usko pois, että mm. sillä reissulla oli kohtalaisen monenlaista tienpintaa ja "tien" pintaa kyllä tarjolla.(hidas57 @ Kesä. 05 2008,10:19) kirjoitti
En tosin ole koskaan kokeillut, mitä siitä seuraa, jos oikein paksun kerroksen tuoretta asfalttimassaa onnistuu liimailemaan renkaisiinsa, kun ihan oma järkikin sanoo, ettei sen päältä pidä mennä ajelemaan. Mutta en nyt tarkoita pottuilla tällä ketjun aloittajalle, voihan ne joskus olla tosiaan kehnosti merkattuja, ja ei sitä aina kaikkea tule huomattua tuolla tien päällä muutenkaan.
Silti hieman epäilen, etteikö renkaita saisi enää toimintakuntoisiksi tuon jälkeen. Ainakin mekaanisesti puhdistettaessa saa käyttää aika kovaakin kättä, renkaat kyllä kestää vaikka mitä, niin ne tekee tuolla joka päivä ihan normaaliajossakin. Esimerkiksi terävien kivien yli ajettaessa, niitä kun ei esim. hiekkateillä voi ihan aina välttääkään, rengas harvemmin kuitenkin puhkeaa, mieti millaisella voimalla sellainen voi tökätä renkaaseen, ja silti harvemmin tulee muuta kuin korkeintaan pieni pintajälki, usein ei sitäkään.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
No tää kyllä varmaan on ihan legendaa. Autoilijan on paljon hankalampi vaihtaa ajolinjaa kuin jonkun jalankulkijan. Ei varmaan tarvi maksaa. Jos joku on maksanut niin se on kyllä sitten tehty ihan hyvää hyvyyttään.(pecha @ Kesä. 05 2008,09:33) kirjoitti
Tokihan on kohteliasta ja suotavaa että moista roiskimista vältetään.
ZX-10R
Niin se 'maalaisjärki' tekee tepposet.(scuuba @ Kesä. 05 2008,10:46) kirjoitti
Tuo piki on kuivuttuaan ihan samanlaista kuin vaikkapa betoni. Tosin pikeen tehoaa sentään jokin liuotin. Renkaisiin liuottimia ei saa käyttää, kts linkki alla.
Ja sitten painepesuri. Rengasvalmistajat kieltävät jyrkästi painepesurin käytön renkaisiin tässä tarvittavalla voimalla! http://www.conti-online.com/generat....fi.html Syytä en tiedä, mutta nehän ovat asiantuntijoita. Ja höyrypesuri, eiköhän nyt mennä heikolta jäältä ihan sulaan veteen.
Eli vielä kertauksena: pien poistamiseen tarvittavat voimakeinot ovat niin kovia, että rangas varmasti kärsii. Kukaan ei takaa lopputuloksen turvallisuutta.
Ajaessa renkaaseen kohdistuvat normaalit rasitukset ovat ihan eri asia.
Eipäs nyt taas vedet kahta täysin eri asiaa samaan nippuun. Kuvaamasi esimerkki korvataan liikennevakuutuksesta missä on varmastikin laajin korvauspiiri ikinä. Esimerkkisi korvattaisiin kuljettajan tuottamuksena.(pecha @ Kesä. 05 2008,09:33) kirjoitti
Mutta tämä korvattaisiin, jos korvattaisiin, yrittäjän vastuuvakuutuksesta ja jouduttaisiin pohtimaan sitä onko yrittäjällä vahingorvausvelvollisuus lain mukaan tapauksessa. Saattaa olla, en tiedä.
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R -93
Kawasaki ZX-6R Ninja
Suzuki GSX-R 1000 K9
itte vetäsin siitä samasta Mäntsälän kohdasta sitten myöhemmin pohjoiseen (ei mitään varoituksia yms,) paskamaista tulla rampilta kun oli about 5cm porras kaistalle... mutta en lipsunut..
olkaa siis varovaisia nelostiellä Mäntsälän seudulla. kaistanvaihto ei ole kivaa...AA
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Vähän OT mutta kyllä mulle maksoi joku espoolainen bussifirma(en muista nimeä) puvun pesemisen, kun heitti kurat mun päälleni.(KnightOfNi @ Kesä. 05 2008,11:07) kirjoitti
Kävelin hesassa Manskua pitkin, kun noin neljän linja-auton letkasta viimeinen sitte päätti olla väistämättä lätäkköä, ja meikkis kastui suht kivasti.
Ja mun oli enää vaikea muuttaa "ajolinjaa", kun kävelin kävelykaistan oikeaa reunaa ja seuraavaksi olis hiha raapinut talon seinää.
Eli ei se ainakaan mun kohdalla ole kaupunkilegendaa...
JK
Yamaha FZR 600 -89 -->
Yamaha YZF 750 R -95
joo, olen noita pesulalaskujuttuja kuullut moneltakin eri taholta, tuskin aivan legendaa. Ja onhan se ihan järkeenkäypääkin, muuten voisivat tuolla heitellä huvikseen ja kilpaa ihmisten päälle kuravesiä ja naureskella tempauksilleen...
Mutta eihän se toki ihan sama tapaus ole kuin tässä, se on totta.
Painepesurissa voi toki olla voimaa, ja jos sitä menee ruiskimaan sentin päästä jollain sellaisella teollisuuskäyttöön tarkoitetulla suurteholaitteella, mistä vesi tulee 1200 kilon paineella, niin voisi kai siinä sitten voi tapahtua mitä vaan... vesileikkurillahan varmaan saisi vaikka koko pyörän katkaistua.
Mutta noin yleensä, kyllä renkaat voi omaa järkeään käyttäen puhdistaa tavallisella painepesurilla. Esimerkiksi crossipuolella tekevät niin ihan jatkuvasti.
Se olisi eri asia, jos asfalttiaines olisi sulanut kiinni renkaan kumiin, mutta en usko että siinä sentään noin on käynyt.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Voin kertoa että se bitumin tarttuminen kumiin on vähän niinku purkka tukassa, että ei auta loitsut eikä muut vippas konstit pakastaminen kuulemma auttaa, mutta kuka laittaa päänsä pakkaseen.
Kyllä se bitumi siitä 1000 bar vesipiikkauksessa lähtee, lähtee vähän muutakin.
Muistuta laskulla vaan jos on aihetta.
Istun taikka ajelen antaa perä huiman sävelen..
Kerrohan mulleki mikä on se "riittävä este"...(hidas57 @ Kesä. 05 2008,10:19) kirjoitti
Iteki oon noita autoilijoita/mopoilijoita yrittäny saada olemaan ajamatta vasta vedetylle massalle...se ku on ikävää alkaa lapiolla täyttämään niitä renkaan jälkiä ku puusilmät on ajanu ensimmäisestä riittävän isosta rakosesta tötsien välissä..pitäiskö niitä tötsiä laittaa puolen metrin välein?![]()
Trying is the first step towards failure
Olen kuullu et tuttavan asvalttipuodista ovat läheettäneet laskun myös asvaltin "pilaamisesta" autoilijalle.(vilttu @ Kesä. 05 2008,12:16) kirjoitti
![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Eiköhän se niiden kuuluisi korvata.
On jotenkin ajatuksenakin huvittava, ( mikäli se tökötti lähtis pois ) että joutuisi pärrän omistaja itse ruveta höyläämään ja pesemään renkaita puhtaaksi piestä. Mitäs sitten kun renkaat on saatu puhtaaksi ja uutena ilmiönä täristävät ajossa??
Mikäli opastus/ varoitukset on olleet puutteelliset niin eiköhän se ole jonkun muun vika kuin tien käyttäjän.
04 Buell xb12s
Muutama vuosi sitten itselleni tuli sohotettua vahingossa tommoselle just vedetylle asfaltille, josta seurauksena toodella liukkaat renkaat. Takakumista sudittelin pahimmat pois ja eturenkaasta varovasti jarruttelemalla sen verran pois kun lähti. Kyllähän se noista renkaista ajamalla loputkin karisi mutta ei nyt ihan muutaman kilometrin ajolla. Aika varovasti sai suht pitkään vetää ja turvallisin/järkevin vaihtoehto ois ollut varmasti pistää renkaat vaihtoon.
Oma moka sinänsä kun tolle asfaltille vetelin mutta ko. ajankohtana oli pimeää, usemmatkin työmaajaoneuvon valot ja vilkkuvalot häiritsemässä ja tietyö liittymäkohdassa. Ko. liitymästä oli kuitenkin päästävä ja enpä usko että niiden tolppien asettelusta olisi mitään palkintoja tietyöfirmalle jaeltu (siinä määrin moni autokin näytti ko. asfaltille sohottavan).
Yamaha YZ250F -08
SM530R 2008 (myynnissä: http://www.nettimoto.com/husqvarna/sm/944213 )
Noniin, saivarrellaan. Riittävä este on sellainen, että ajaminen suojattuun kohteeseen ei ole helppoa ja että on mahdollista selvästi erottaa tuo kohde vapaasta väylästä. Tötsän yli voi ajaa ja väleistäkin voi mahtua ainakin mopolla, joo. Ja kiellettyyn ajosuuntaan voi ajaa.(vilttu @ Kesä. 05 2008,12:16) kirjoitti
Kaistan ollessa juuri massattu on riittävän selkeää jos sen edessä on valkea nuoli sinisellä taustalla (se pyöreä liikennemerkki) osoittamassa toiselle kaistalle. Tötteröt sitten kaistojen välissä siihen saakka kunnes toinen nuoli osoittaa paluun alkup kaistalle.
Jep, taisin jo kertoa sonottavani, jotenka tämä tästä.
NIMENOMAAN!!!!(Inkku @ Kesä. 05 2008,12:54) kirjoitti
Olinkuitenkin matkalla duuniin, ja ei ollut aikomustakaan viettää kokopäivää puhdistamalla renkaita piestä.
Mitäs sitten kun renkaat on saatu "puhtaaksi" piestä?? Kuka niillä uskaltaisi ajaa??? EN MINÄ AINAKAAN!! Vielä arvostan elämääni sen verran..
Honda 1000RR Fireblade 07
Mielummin ihan miten vaan ;D
On lausunto Vianorilta, kiitos loistavan henkilökunnan. Ja lupasivat että saapi heille soittaa jos jotain vielä tulee(hidas57 @ Kesä. 05 2008,10:19) kirjoitti
![]()
Honda 1000RR Fireblade 07
Mielummin ihan miten vaan ;D
Ei ole Vianorin lausunnolla paljoa merkitystä. Rengasliike kyllä kauppaa kenelle tahansa uudet renkaat, jos vähänkin on halukas niitä ostamaan.(hidas57 @ Kesä. 05 2008,10:19) kirjoitti
Toivottavasti ketjun aloittaja otti ne hylkyyn menneet renkaat itselleen, koska pikifirma halunnee nähdä ne renkaat, eikä lukea jonkin rengaskauppiaan todistelua siitä, että uudet renkaat kannatti ostaa juuri silloin.