Päivää foorumille.
Mopokärpänen pääsi puraisemaan monen vuoden jälkeen, piikki-iässä tuli paljonkin kilsoja alle aikanaan. Alkoi himottamaan tuommoinen taaksepäin nojailtava laitos, käytettynä ajattelin hankkia.
Minkähänlainen kulkupeli olisi hyvä näin aloittelijalle? Itse ajattelin aluksi jotain pienempää, nälkä kun kasvaa niin voi aina vaihtaa isompaan. Osastoa jammu Virago, Suzuki Intruder, Honda Rebel 250cc, ehkä jopa *vanhempi kawa 450ltd kun näyttävät edukkaita olevan.
Naisten pyöriksi noita haukkuvat mutta eipä ole iso kuskikaan
Mielipiteitä kuulen mielelläni, en ole vielä ehtinyt tutustumaan tarjontaan tarkemmin esim. koeajon muodossa. Leppoisa kesäcruisailu on mielessä käyttötarkoituksena, saattaapa joskus hieman pidempäänkin reissuun ryhtyä.
Kawasaki EN500
Itse olen ajanut vastaavilla etelän lämmössä paljonkin.
Ihan hyvä noilla on aloitella, vaikka muut varmaan mollaakin...
Helppo ajaa ja hallita. Se varmaan tärkeintä niissä onkin.
Halvemmaksi tulee, kun otat kahden viikon etelänloman ja vuokraat sieltä koko ajaksi tollaisen 250cc customin.
KotoSuomeen tultuasi ostat itsellesi "sopivan kokoisen" testiajojen jälkeen...![]()
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Joo... meinaan vaan että saattaa mielenkiinto ajaa hiipua jos alkaa tuntumaan siltä että naapurin mossen ohitamiseen joutuu pykältämään kaksi alas ja vinguttamaan punaisella.
Ota joku vähintään 700 kuutioinen niin riittää puhti myös kaks'päällä ajellessa ja remmi- tai kardaanivedolla ihan huollon helppouden takia.
Siitä se lähtee, rahanmenolle ei sitten näy loppua...
Dirty Nasty Furriner
tuo 250 Rebel on ehdottomasti hyvä moottoriPYÖRÄ aloittelijalle,koska sen antamaan ajoturvalliseen tunteeseen ei isompitehoisella pääse,vaikka muuta väitetään..
Aloittelijan ei pidä missään tapauksessa kuvitella,että voisi hallita suurempaa tai painavampaa custom mallista pyörää..
Otat varovasti tuon painon ja tehon suhteen niin hyvä tulee,etkä lähde hulluttelemaan heti alkuvuosina moottoripyöräilyn viedessä sydämmesi..
Ja muista,että lentokoneet on keksitty pitempiä matkoja varten
Tästä se sit lähtee,joten tsemppiä harrastukseen![]()
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Melkeinpä suosittelisin noista pienemmistä 535 Viagraa. Niitä on myynnissä pilvin pimein ja siitä johtuen aivan asiallisessa kunnossa oleva irtoaa noin 3000e:lla. Kardaanivetoisena em. pyörä on aika helppohoitoinen ja pakkotilanteessa kuljettaa matkustajankin. Paino ja istumakorkeus eivät aiheuta varmasti kokemattomallekaan harmaita hiuksia. Hintakaan ei enää ihmeemmin laske, joten suurempaan siirryttäessä saat siitä miltei omasi pois.
Kawasaki VN800 Classic -99
texasin pikku-customi kandee kans huomioida, kun ei hintakaan päätähuimaa![]()
*klik*
Mulle lappi siirtyi pirun paljon lähemmäksi lauantaina, 1700km reilusti alle päivässä. Kyllä customillakin voi matkaa ajaa(roskakuski @ Kesä. 04 2008,21:48) kirjoitti
![]()
Dirty Nasty Furriner
Tommosenkohan mä näin toissailtana... näytti ihan customilta ja poitsullakin oli ihan äijämäinen ajoasento...(Räkä @ Kesä. 04 2008,21:59) kirjoitti
tai sit se oli 535 Virago![]()
Dirty Nasty Furriner
totta maar eteneminen on mahdollista,mutta kun ajat sen "aloittelijalle" suositeltavalla pyörällä,niin junakin on LUXXUSTA(Staga @ Kesä. 04 2008,22:01) kirjoitti
, vai lähetkö ajamaan tuolla suositelulla pelillä reissun ?
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
heh, kyl virago noist kahdest ois nolompi..sitä ei pystyis edes vitsinä perustelemaan(Staga @ Kesä. 04 2008,22:03) kirjoitti
*piis*![]()
Noin mulle kävi kun olin Rodoksella toukokuussa 2001 ja vuokrasin viikoksi Shadowin, sellaisen sitten hankin juhannuksena 2002 ja loppu onkin historiaa...(CJ @ Kesä. 04 2008,21:25) kirjoitti
Suosittelisin kuitenkin vakavasti harkitsemaan hiukan suurempaa kuin 250:sta, aika äkkiä alat kuitenkin kaivata lisää tehoa vaikka se näin alussa vähäinenkin tuntuu riittävän peruskotilon jäljiltä.
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Juuh, no otetaan nyt alussa ihan rauhallisesti, niistä kotiloajoista on sentään yli 10 vuotta aikaa
Mutta pitänee tosiaan käydä kokeilemassa, sittenhän sen tietää mikä persuksen alle parhaiten sopii.
Kawasaki EN500
Yksi hurja vaihtoehtohan ovat nuo kiinalaiset. Niitä haukutaan ja niille nauretaan ym. Sellaisella on meillä tuo emäntä kuitenkin tässä aloitellut moottoripyöräilyn ja on pelannut järkevästi pidettynä ja pikkuisen paranneltuna todella loistavasti. Tuolla hinnalla ei saa edes risaa japanilaista vanhaa romua mitä tuollaisten kiinalaisten arvo on. Suuttimet, pakoputkien avarrus, uudet rattaat ja ketjut - ja jo kulkee 250cc Qingqi helposti 120 ja matka taittuu 100 vauhdilla ihan kivasti ja vaivattomasti. Viikonloppuna kävimme justiin pyörillä jkl-kokkola-jkl reissun ja toisena pyöränä oli tuollainen kiinalainen customi. Uudet öljyt, jarrunesteet ym. kun heittää heti uutena sisään, korjaa nuo pahimmat vikakohdat mitä niissä on (tulpanjohdoille tekee tilaa suojakoppiin, vaihtaa paremmat iskarit taakse esim. käytetyt japanilaiset) niin sellainen on todella hyvä ensipyörä.
www.qingqi.fi on foorumi näille kikottimilla ja siellä on hyvin juttua näistä kilkattimista. Nämä nykypäivän Jawat vaativat kyllä pikkuisen hulluutta ja oikeaa asennetta ajamiseen mutta ei näillä olekaan tarkoitus ajaa totisella naamalla.
Jaa niin, mullahan on se piikki vielä tallessakin, Honda NS125 F vm -86. Käy ja kukkuu vieläkin, taitaa tosin kelvata lähinnä romu-äijälle. Tuskin tuommoisesta mitään varteenotettavaa vaihtohyvitystä saa enää varsinkaan kun ei mikään maailman siistein yksilö ole.
Tuolla tuli sentään useamman tuhatta kilometriä ajeltua aikanaan että se siitä ajomukavuudesta![]()
Kawasaki EN500
No hyvähän sillä olisi tuntumaa ottaa ja sitten ostaa se isompi kustomi, mihin ikinä sitten päädytkin.
Ja toisaalta eipä siitä mitään saa vaihdossa mutta 10-15 vuoden kuluttua alkaa olemaan jo kivasti muistoarvoa. Osta vaan uutta mäntää ja tiivisteitä siihen jos vielä saat jostain, voi tulla joskus tarpeeseen![]()
Dirty Nasty Furriner
kysyjä jo luettelikin sopivia ihan ite. mitä siihen lisäämään. pieni kustomi vaatii hyvää itsetuntoa ja -varmuutta. rispektiä sillä saa tuskin paljoakaan juuri missään.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Eipä taida rispektin hakeminen olla ensimmäisenä listalla.... ja toisaalta eipä sitä pyörällä saa muutenkaan![]()
Dirty Nasty Furriner
Viime vuonna itse aloitellessani olin noista kohtuukokoisista kustomeista hyvinkin kiinnostunut.
250-luokan tosin heti hylkäsin ajatuksena ihan siksi että jouduin vahvasti käsitykseen, että niitä saa "soittaa" ranne kipeänä että pärjää normaalin liikenteen vauhdissa, sen sijaan että voisi leppoisasti kruisailla kuten kai idea vähän oli. Ja hädin tuskin jaksaa satasen alueella kulkea piiskaamatta? Voin olla väärässäkin toki.
Ajattelin noita 500-600 -luokan pelejä (535 Virago, Kawa EN 500, 600 Shadow). Sitten sain käyttööni kuukaudeksi 750 Viragon, eikä sekään ollut mitenkään hankala tai liian iso "ekaksi pyöräksi", paitsi eteen siirretyt tapit ja korotettu tanko vähän vaativat totuttelua.
Sen innoittamana testasin 650 Drag Starin, 750 Shadow'n ja VN 800:n, joista viimeksi mainittu oli selvä suosikkini mm. hämmästyttävän näppärän käsiteltävyyden takia. Tosin lopulta päädyin sitten ihan muuhun.
Eli suosittelen ainakin kokeilemaan vaikka jotain noita 500-600 -luokan härveleitä, jos ei muuten niin verrokkina 250-suristimeen ennen kauppojen lyömistä lukkoon.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Täältäkin puoltoääni 535, EN500 ja DragStar 650:lle ja noista valinta sen mukaan mikä omalle kropalle, silmälle ja korvalle sopii parhaiten.
Tuon tyylisten pyörien suorituskyky riittää pyörän viemiseen vaivatta liikenteen mukana, mutta ei riitä hämmentämään kuljettajaa *vahingossa*.
Suuresta tarjonnasta johtuen oikean hinnan voi laskea aika tarkalleen ja ellei maksa ylihintaa, pääsee laitteesta eroon kohtuullisella arvonalennuksella mikäli muutaman kesän jälkeen tuntuu ettei laji olekaan oma tai alle pitää saada BMW LT, KTM Duke tai Gixxeri tai jotain aivan muuta.
Noiden pikkucustomien puolesta puhuvat eniten niiden käyttäjät, joista jotkut ajavat mopollaan useammankin kauden.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Jep, kawa 550 ltd käy ja kukkuu... Menee heittämällä +140 km/h, mutta ajoasennon ollessa pysty, suosittelen kustomille max 120 km/h vauhtia, tosin ajoviimaa voi rajata plekseillä...(Hannu59 @ Kesä. 05 2008,00:25) kirjoitti
Kulutus noin 5 ltr, ja halvat vakuutukset. Ei puol litrasella jää liikenteen jalkoihin. Hyvin ehtii.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Ite alottelin Honda cb 350 twinillä, vuosimalliltaan -72 ja hyvin pärjäsi liikenteessä, vaikka oli varmaan 90% vähistä hevosista jo "laitumella". Yksi tuttu aloitti taannoin harrastuksen 250 rebelillä ja ajoi pari kesää sillä, mutta vaihtoi isompaan kustomiin, kun pikkurebelillä kuulemma meinasi jäädä rekka-autojen jalkoihin. Kyllä se varmaan on enimmäkseen asenteesta kiinni, millä tykkää ajella.
Mua on jostain käsittämättömästä syystä alkanu himottamaan tommonen hapsuhousujen touhu (älkää nyt vaan vetäskö sitä hernesatoa nenään). Voisi kai sitä harkita ensikesäksi ajokin vaihtoa jos avokki lunastais ulos nykysestä (moposta)
Tai sitten tämä mielenkiinto johtuu vain siitä että olen ollut hereillä 20 tuntia ja töissä ei tapahu muuta ku jatkuvaa kahvin juontia ja tupakin polttoa...
![]()
2004 Kawasaki Z750
ex. 1997 Suzuki 600S Bandit
Mites teille pääsee töihin? Kuullostaa asialliselta työpaikalta![]()
Dirty Nasty Furriner
Minä alkup. kirjoittajan kanssa samassa tilanteessa ollut hankin kevättalvella tuon sigussa olevan härpäkkeen. Pari vuotta tuolla on ikää. On oman vaatimattoman mielipiteeni mukaan vallan erinomainen uusioaloittelijan pyörä; paino matalalla, helppokäyttöiset (joskaan ei maailman tehokkaimmat) jarrut ja muut hallintalaitteet, ja ajettavuudeltaan yllätyksetön. Moottori ei ole mikään tehomylly, mutta kyllä sillä kaupungissa ja maanteillä pärjää eikä ole sitä vaaraa, että jos kesken kiihdytyksen aivastaa niin löytää itsensä naapurikerrostalon seinästä. 400 kilometriä pidempää päivämatkaa ei ole vielä tullut ajettua, mutta tuonmittaiseen rauhalliseen matkaköröttelyyn Shadow käy vallan mainiosti. Ihan fiksun näköinenkin tuo minusta on, vaikka tietysti näyttää aika vaatimattomalta jos jonkun Road Kingin viereen sattuu parkkeeraamaan.
Huonoja puolia jos hakee, niin onhan tuolla 45-heppaisella koneella rajoituksensa, ja motarilla ne tulevat esiin. Samoin vähän keskimääräistä kookkaammalle kuskille (190/90) pyörä voisi olla fyysisesti isompikin. Mutta käsiteltävyys tuossa on sitä luokkaa, että jos vaan finanssipuolen asiat antavat myöten, suosittelen aloittamaan tästä kokoluokasta, koska kaikki nuo huonot puolet ovat 250-500-kuutioisissa customeissa takuulla moninkertaiset.
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
Tottahan se on, että jos investoi n. 5500-6000e Kawan VN800:een tai Hondan Shadowiin, niin saa alle 10 vuotta vanhan pyörän, jolla pääsee ja pärjää pitkäänkin. En kyllä voi moittia omaa Wäinöäni - täyttää kaikki ne vaatimukset, joita minulla on pyörälle. Toimii kuin junan vessa, näyttää hyvältä ja noin 60 heppaa kuljettavat kovempaa kuin tuollaisella viitsii ajaa. Normaalikokoiselle ei tällaisen pyörän käsittely ole ollenkaan hankalaa. Matalan painopisteen ja istumakorkeuden vuoksi tankattuna ne noin 250 kg häviävät kyllä huomaamattomiin muutaman viikon ajokokemuksella.
Esim. Kreikassa noita VN800:sia on aika paljon vuokrapyörinä, joten ainakin siellä on helppo ottaa tuntumaa moiseen.
Kawasaki VN800 Classic -99
Multa kans pointsit vn 800:lle! Ekana pyöränä loistava juuri noiden em. seikkojen vuoksi.(Crazy Frog @ Kesä. 05 2008,12:50) kirjoitti
Minkälaisia kulutuslukemia (>500cc) customeilla saa, meneekö alle 5 l / 100km? Jos nyt alkaisin aivan ilman tunteita ajattelemaan jotain customin ostoa, tuntuisi järkevimmältä joku noin 50-60 hp <1000cc laitos. Luulisi kulutuksenkin olevan kohdallaan, etenkin ruiskumalleissa. Kun koko tyylisuunnan tarkoitus on maksimoida rentous ja lipua hanuri asfalttia viistäen, eikai siihen >100hp / ~2000cc konetta tarvitse? Oudoimmalta kuulostaisi hankkia joku 1500cc, mutta silti noin 60 hp laitos. Jos asiaa miettisin tunteella, olisi aivan sama vaikka koneessa olisi 45hp kunhan se on sen 2litranen ja jytisee eniten..
Ainakin kasisatanen kaasari-intikka menee keposesti alle 5l/100km. Mulla yleisin lukema on 4.5l/100km mukavassa mutkatieajelussa. Joskus saanut rässittyä yli viiden, mutta siihen saa jo raukkaa käskeä![]()
Kokeile joskus niin ei tarvitse miettiä miksi toiset niitä hankkii(janick @ Kesä. 06 2008,12:30) kirjoitti
![]()
Dirty Nasty Furriner
Yksin ajellessa tuo VN800 hörpää jotain 5-6 litran väliltä. Kaksi päällä täysissä matkavarusteissa menee puoli litraa enemmän. Pyörääni on tosin vaihdettu mm. Dynojetin suutinsatsi, joten soppa maistuu ehkä hieman vakiota enemmän, mutta samalla kulkupuolikin on hieman pirteämpää.
Kawasaki VN800 Classic -99