Tällä hetkellä päässä on 5-6 vuotias avattava Nolanin lasikuitukypärä. Sietäisi siis mennä kypärä jo ikänsä puolesta vaihtoon.
Ongelma on, että kyprä on pahuksen hiljainen ja istuu päähän mainiosti. Tähän mennessä ei ole löytynyt vaihtoehtoa joka olisi vielä kelvanut.
Omassa kypärässä alkaa tuulen suhinat kuulumaan vasta ~120 km/h nopeudessa.
Pyörä on Varadero, jossa luonnollisesti kohtuullisenkorkea pleksi. Suora tuuli tulee oikeastaan vasta visiirin yläpuolelle.
Ajettua on tullut tähän mennessä
Nolan 103
Ei viitti ajaa yli 80 km/h kun suhisee niin pirusti.
Muutoin sopi L päähän kohtuullisen hyvin, joskin leuka aika lähellä.
Nolan 102
Hieman 103:sta parempi, viitsii ajaa ehkä 90 km/h.
Leualla enemmän tilaa, koko XL sopi päähän.
X-liten poliisimali
Sopii mutoin päähän kohtuu mainiosti (XXL), mutta pehmusteet otti niin kovin ohimoon kiinni, ettei saanut millään laseja päähän. En siis päässyt ees ajelulle.
Jälkeenpäin tuli mieleen, että saisikohan noita pehmusteita vaihdettua? Kumma kun myyjä ei ehdottanut mitään...
Shoei Multitec
Sopi päähän mainiosti. Erityisen hiljainen kypärä ei kuitenkaan ollut.
Äänet kuitenkin matalampia kuin Nolaneissa, joten hieman miellyttävämpi ois tän kanssa ajella.
Oma Nolan kuitenkin edelleen hiljaisempi.
Joku Schuberth
Ei menny kiinni ku leuka tuli tielle.
Muistaakseni myöskään kallon malli ei ollut sama kypärän kanssa.
Tältä pohjalta mitäs kypäriä mahtaisi kannattaa päähän sovittaa?
Ja missä kaupassa?
Itelle on ainoostaan Turun mopoliikkeet tuttuja - ja nekin vaan osittain...
MIVVin hiilikuituputket saavat Varaderon ärjymään =)
Nolan N100
Oma nykyinen kypärä, jota oon tässä käytellyt verrokkina.
Katteen takana alkavat tuulet suhista vasta 110 km/h jälkeen.
Kävin sitten Tampereelle R.M. Heinolla laihoin tuloksin. Yhtään kypärää en saanut koeajoon =(
BMW System 5
Sopi päähän kohtuullisen hyvin, hieman painoi otsasta.
Muutoin tuntui tosi mukavalta.
AGV joku
Sopi myös päähän mainoisti. Sopiva koko vaan oli hukassa vaikka koneet näyttivät että olisi pitäny olla pari kappaletta hyllyssä. En saanut edes päähän sovitettua
Tästä matka jatkui Yamaha Centeriin jossa olikin sitten ihan eri meininki palvelun nopeuden ja asiantuntevuuden suhteen
Schuberth C2
Sopii päähän mainiosti ja on uskomattoman hiljainen!
Ei ole väliä ajaako katteen takana vai tuleeko tuuli suoraan päin tämä kypärä ei ääntä pidä!
Katteen takana humina kyllä voimistuu hieman, mutta soundi pysyy matalana eikä häiritse ollenkaan.
Myös pako- ja imuäänet kypärä vaimentaa paremmin kuin mikään muu tähän asti ajamani!
Kerrassaan loistava oivallus on myös pari milliä teenpäin työntyvä visiiri. Tällöin tulee tuuletusrako koko visiirin reunaan ja tuuli puheltelee miellyttävästi jo kaupunkinopeuksissakin!
Muutoinkin tuuletus toimii uskomattoman hyvin ja päänlella olevaa tuuletusaukoa sai jopa pienentää motarinopeuksissa hieman vaikka lämpöä on nyt ulkona >23 astetta!
Olen aivan totaalisen myyty![]()
C2 on hyvä kypärä, mutta ei niin hiljainen kuin voisi luulla. Tarvii korvatulpat jos ajelee vähän rivakammin. Aurinkolippa on aivan ykkönen *![]()
Kawasaki ZZR-1200 -04
BMW K100 -83
Onkos kellään kokemuksia HJC:n kypäristä CL-max ja FS-max?
hjc-europe.com
Tällainen on itsellä*eli HJC CL MAX
Halpa ja kohtuu hiljainen peruspotta.
Tuuletus tosin aika kehno, jos joutuu pitämään visiirin kiinni alhaisella nopeudella, itsellä ei kuitenkaan mitään ongelmia pitää kuumalla ja kostealla kelillä hieman visiiriä raollaan.
Nyt on tullut uusi malli, jossa sisäinen aurinkosuoja.
Täytys käydä kokeilemassa sitä.
Suzuki m1800r
Lopetin korvatulppien käytön C2:n oston jälkeen. Tosin pyörteitä vanhassa pannarissa on melua aiheuttamassa, mutta on sen verran matala ääni, ettei juuri häiritse.(KEG @ Heinä. 18 2008,22:54) kirjoitti
Mutta se visiiri! Toisen kävin jo hakemassa takuuseen, ei pysy huurteenestokalvo kiinni. Toimii muuten hyvin, mutta kunnon vesisade irroittaa kalvon tehokkaasti. Saa nähdä, miten uusi kestää.
Niin, ja päälakipehmusteet lähtee herkästi irti, tai ne tarrapalat, jotka on vain teipattu styroxiin.
Mutta hyvä kypärä silti.![]()
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
C2 on munkin suosikki. Aikaisemmin oli malli Consept, joka oli äänekäs. Tän C2:n kanssa mäkin jätin tulpat pois. Ainakin mun pääkopalle sopiva malli.(Skeleton @ Heinä. 19 2008,00:10) kirjoitti
Uudestisyntynyt REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
Täähän riippuu luun muodosta, vaimolle istu Grex ja hinta laatusuhde paikallaan. Itse en enää ole niinkään varma että schuupertti on seuraava, tuntuu aina joku kirivän kaulaa karkuun. Suosittelen ajamista se kannattaa eikä ainakaan Stormilla ollut siihen mitään mutinaa. Ja eikös se tyytyväine asiakas ole kohtuu hyvää mainosta.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
<---- Mulla luun muoto aikaslailla kuvakkeeni muotoinen... sopii CL-MAX aikas hyvin!(poku @ Heinä. 19 2008,00:31) kirjoitti
Suzuki m1800r
mullois probikerin suht hilijanen kippikypärä turhana... jos joku tarvii.. eik maksa montaa kymppiä![]()
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
Ostin samanmoisen kypärän. Ekalla ajolla kesäsateen jälkeisessä kelissä visiirin sisäpuoli meni ihan harmaaksi ja läpinäkymättömäksi. Oli pakko pestä purossa pois se töhnä sieltä visiirin sisäpinnalta.(Skeleton @ Heinä. 19 2008,00:10) kirjoitti
Ai se oli muka joku huurteenestokalvo. Ihan kuin jotain liimajämää. Pitääpä käydä kaupassa narisemassa.
Näin se suunnilleen meni minullakin. Ensimmäinen kalvo alkoi kyllä ihan kuivana rapistua alareunasta käsin.(jäykkä @ Heinä. 19 2008,07:02) kirjoitti
Tokimotosta antavat nurkumatta uuden, jos takuu on voimassa.
Ostettuna visiiri maksaa 55 €.
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Oliko Whisper Kit kiinni kun kokeilit? Kävin juuri torstaina Raision Biker Pointissa kattelemassa, sain tällaisen koeajoon ja myyjä askarteli hiljennysvermeetkin pottaan. Mukaanhan se sitten lähti... Hondensaattori muuttui lähes moottoritiekelpoiseksi mopoksi tuon kanssa (tosin ei siinä vieläkään satasen jälkeen mitään tapahdu kun vääntää kaasua).(manror @ Heinä. 16 2008,00:42) kirjoitti
Niin, jos jollakulla on käyttöä vähän ajetulle L-koon Nolanin N103:lle, multa saa halvalla.
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
Eipä kyllä tainnut olla :-/(Urkki @ Heinä. 19 2008,10:38) kirjoitti
Se kitti tulee vakiona tuohon mukaan (samoin kuin ylimääräinen liukuvärjätty visiiri ja pinlock-kalvo). Ei se kuulemma silti ihan yhtä hiljainen ole kuin Schubertin C2, mutta sitä nyt vaan ei ole tehty meikäläisen päähän sopivaksi.
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
Hmm, täältä päin tuulee hieman toisenlaiset kommentit.
Ostin nimittäin käytettynä (hyväkuntoisen) Schuberthin C2:n tuossa viikko sitten. Aikaisempi kypärä on ihan perus Arai Condor, johon olen ollut oikein tyytyväinen äänien ja mallin jne puolesta. Reissuun vain haluan avattavan mallin, ja aurinkolippakin on aika hyvä.
Mutta, mutta.. ne äänet! Kypärä on AIVAN PASKA!. Jumanleisson kun saisin pillistä kiinni sen suunnittelijaa! Jo kaupunkinopeuksissa se alkaa huutamaan aivan julmetusti, moottoriteistä puhumattakaan. Ei mitään saumaa ajaa yli satasta ilman korvatulppia. Kyllä v*tutti.
Noh, olin rengasostoksilla RM Heinolla ja pyysin 10min koeajoon BMW:n System 5:n. Halusin testata, voiko avattava kypärä olla hiljainen. Noh, tulos oli sama, hirveä huuto ja humina ja pyöritys heti 60 kmh jälkeen.
Eli vika ei ollut kypärässä vaan pyörässä! Juttelin henkilökunnan kanssa ja he mainitsivat, että kypärät suunnitellaan vapaaseen tuuleen(?), eli C2 olisi varmasti aivan loistava nakupyörällä tai sitten erittäin suuren pleksin takana.
Joten kokeilin ajaessa nousta tapeille seisomaan, ja kas kummaa, olin yhtäkkäiä hiljaisessa, vaimeassa viimassa, ei mitään tietoakaan siitä helvetillisestä huudosta ja myllerryksestä, mitä tuli normaalikatteen takana. Kokeilin vielä ajaa kokonaan ilman etukatetta, ja tulos oli sama. Kypärä on hiljainen, vain normaali, vaimea humina kuuluu. Ja kypärä on rauhallinen päässä.
Joten, joten..
Kuski 195cm + BMW R 1100 GS + orkkispleksi + Shuberth C2 = paska valinta
Kuski 195cm + BMW R 1100 GS + orkkispleksi + Touratechin 15cm lippa + Shuberth C2 = siis vielä huonompi valinta
En nyt oikein tiedä mitä tekisin, joko vaihdan takaisin Araihin tai sitten teen kuten Pekkavee, eli leikkaan orkkispleksistä puolet pois. Mutta en ihan raaskisi vielä tehdä sitä.. Yks ässä on vielä hihassa, katotaan saanko toimimaan.
P.S. Myydään käytettynä hyväkuntoinen, maailman hiljaisimmaksikin kai mainostettu Schuberthin C2 -kypärä, koko 58-59 (eli sama kuin esim. Arailla on 57-58), väri hopea. Hinta 199e.
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Olen kyllä samaa mieltä C2 Schuberthista.
Ei itsellä eikä emännällä ole potat hiljaisia Bmw R 1150 Rt:n alkuperäisen plexin takana, eikä korkeamman CeBaileynkaan takana, jos ei säädä plexiä täysin yläasentoon.
Luultavasti ilman kypärää olisi hiljaisempi.
Kannattaa mielestäni kypäräostoksilla ollessa sovittaa ensin kypäriä paahän ja pyytää myyjältä sopivimmat koeajoon omalla pyörällä.
Itse ostin talvella ja luotin ylistyspuheisiin kypärän hiljaisuudesta. (juu on se minullakin hiljainen tuolla hyllyssä)![]()
Shubertista ja pleksin korkeus
itselläni oli zzr kawassa touring plexi ja scubi piti ihan helvetillistä meteliä kun vauhti nousi sataseen.seisomaan nousu siinä vauhdissa hiljensi kypärän.sahailin pleksiä pari senttiä kerrallaan alaspäin ja nyt on vaan tynkä jäljellä,ja ilmavirta painaa kivasti rintaa mutta shubert toimii niinkuin pitääkin.ajokauden alkaessa painaa otsaa niin ettei tee mieli ajaa pitkiä matkoja yhtäsoittoa,mutta joko kypärä tai nuppi sen sisällä muotoutuu niin että ne sopivat toisiinsa.pleksin sahailun jälkeen kuulee muös kypäräpuhelimen oikein hyvin kun se ukkosen kuuloinen jyrinä on poistunut.hyvä potta toi C2 mutta vaatii ilmaa ympärilleen.pelaa varmaan nakuissa erittäin hyvin.
Toi Bemarin potta taitaa olla Schubertin tekemä?? Itellä on tosiaan naku suht pienellä pleksillä ja toi C2 toimii. Oli myös huomattavasti hiljasempi isolla pleksillä, verrattuna Consept malliin (Schubertin).(niklasbackman @ Heinä. 19 2008,17:49) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Uudestisyntynyt REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
Saman olen myös huomannut eli kun nousee seisomaan ja kypärä saa pyörteetöntä tuulta suoraan edestä niin melu hiljenee. Plexin takana pyörteet tekee hiljaisestakin avattavasta kypärästä aikas äänekkään, virtaukset ja ääni tulevat alhaaltapäin kypärään sisään. Sen takia tulee tulppia käytettyä jatkuvasti. Muutoin kelpo potta.(jartsu64 @ Heinä. 23 2008,23:17) kirjoitti
Kawasaki ZZR-1200 -04
BMW K100 -83
Komppaan edellisiä:
Tuo C2 omalla nakulla(ilman pleksiä) on todella hiljainen, ei ole tulpat edes käyneet mielessä. Sitten taas isännän kyykyllä ajaessa ei todellakaan haittaa tekis, tulpat siis. Pyörittää sen verran erilailla.
Eli jos vain mahdollista(toki pitäis olla jos/kun hintavampaa kypärää on ostamassa) niin koeajo omalla pyörällä olisi aika ehdoton, tietää oikeasti miltä se kuulostaa.
Hiljaisuudesta en tiedä mutta itsellä on nyt ollut kesän ajoissa Shark Evoline, ja kyllä nekin rahat ois voinu käyttää johonkin muuhun... Ilman pleksia potta on melkoisen vetoinen kapistus koska luonnollisesti leukaosan alla ei ole mitään lippaa, pleksin kanssa tilanne paranee ja on huomattavasti hiljaisempi kuin vanha Schubert Concept. Ja oikeastaan ei ole eroa sillä onko potta auki vai kiinni, käytännössä olenkin ajellut leukaosa auki koko ajan. Ja myös sateella näin koska mokoma huurtuu ihan **tusti, johtuen tietty siitä että pleksin takia tuuletus ei toimi suunnitellusti. Jollakin tapaa koko laitoksesta on jäänyt vähän paskan maku suuhun, vaikka onhan se periaatteessa hyvä idea tuommonen 2 kypärää yhdessä.
Tänään hain Arain Ram3 avopotan ja nyt sitten pitäis miettiä mitä teen Sharkille... (jos joku arvelee tarvitsevansa 57/58 kokoista avattavaa kypärää niin myyn halvalla).
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Itse olen ajanut muutaman kerran Shoein multitecillä. Kun mukana tulee whisper strip kit(alaleuka suoja ja sellainen nahkainen kaulaukon tiivistävä reunus), niin kypärä alkaa olla mielestäni jo kohtuullisen hiljainen. Huomioon ottaen, että kypärä on kevyt, ollakseen avattava! Mukana tulee vielä sellainen yläosasta tummennettu visiiri. Ja pinlock kalvo. Istui päähän kuin nenä! Melko mukavalta tuntui. Tosin en ole paljon muilla avattavilla ajellut, joten vertailukohtia ei hirveämmin ole.
"If speed kills, I'm a dead man"
Toiset kypärät on herkempiä ääntelemään pleksin yläreunan aiheuttamassa turbulenssissa. Kyllä munkin C2 oli äänekäs R1200GS:n vakiopleksillä. Ratkaisin asian laittamalla Touratechin pikkupleksin ja tilttaamalla sitä vielä takakenoon tekemällä jatkopalat etukiinnityksiin. Eipä enää osu pleksin turbulenssi kypärään ja hiljaista on kyyti. Pleksi suojaa viimalta just hartiakorkeudelle mutta ei sen yli.(niklasbackman @ Heinä. 19 2008,17:49) kirjoitti
Pleksin täytyy olla joko niin korkea että turbulenssi menee yli tai niin matala että kypärä on kokonaan vapaassa virtauksessa. Kaikki siltä väliltä on äänekästä.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Multitec on kokonaismukava, mutta ei kovin hiljainen. C2 on taas melko hiljainen, mutta pitäisi olla kartiopää. BMW system 5 on aika mukava ja hiljainen (pientä vinkunaa), mutta kallis ja kookas. Jos raaskisi ostaa siihen jonkin liukuvärjätyn visiirin, niin voisi olla aika hyvä.
Multitecillä ajelen yleensä, liukuvärjätty pinlock-visiiri on aika passeli vaihtelevissa kesäkeleissä, en kaipaa C2-tyylistä aurinkovisiiriä. D-lukko auttaa aina sopivaan turpahihnan kireyteen (tosin pehmuste voisi olla parempi), useimmissa muissa on pikalukot. Leukaosan ilmaventtiili ei pidä mitään lisä-ääniä auki ollessaan, toisin on useimmissa muissa merkeissä. Mutta joo, pitkäleukaisille ei Multitec sovi.
Luulen, että monilla jää se whisper strip kit asentamatta ihan sen takia, että se ei ole aivan vaivatonta. Ilman sitä kypärä on jo aika meluisa. Sen kanssa taas ilmastointi heikkenee, koska takana oleva poistokanava menee tukkoon, ihme moka. Silti pidän kitin paikallaan, myös leukaosaan tulevan kärpäsverkon. Ei enää pyöri kaikenlainen lentävä visiirin sisäpuolella ja melu on hiukan (ei enempää) pienempi.
Mulla ei ole huonoa sanottavaa C2:sta, muotoutuu päähän muutaman käyttökerran jälkeen ja visiirikin toimii eikä milestäni ole meluisa tällä vehkeellä, vaikka varttikate onkin...joskin omaan lievän kuulonaleneman...![]()
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Täytynee hieman lieventää lausuntoa, ei se C2 ihan kuraa enää ole. Tai siis on edelleen, mutta tuolla ko. orkkispleksi-yhdistelmällä.
Hankin MRA Vario Maxin pleksin ja nyt on huomattavasti parempi suoja. Tuuli menee osittain yli ja osa pääsee suojan muiden kolojen kautta, eli toimii suht hyvin nyt.
Ja hankin vielä tuon sikakalliin Airhawkin, lampaannahan alleNyt on kyllä niin pehmeä ja mukava penkki..
Lähtöön 4 päivää!
www.chef.fi/iran
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Itse ostin C2:n heräteostoksena viimevuonna Saksasta Nlona N100:n korvaajaksi. Ihastuin sen hiljaisuuteen ja aurinkovisiiriin mutta, mutta...
Syksymmällä kun ilmat viileni huomasin sivutuulella kylmää viimaa vasemmaan kulmakarvan kohdalla. Tutkin sitä aikani enkä löytänyt oikein syytä. Kävin Tokimotorissa mutta nostivat kädet pystyyn koska kypärä oli ostettu Saksasta.
Lähetin sitten kypärän talvella Saksaan tehtaalle valituksineen. Kypärä tuli takaisin, mutta sama onglema jatkuu. Sateella myös vettä valuu sisään.
Vasemmalla olevasta lukitusalueen saumasta näkyy valo läpi joistain aukoista. Olen yrittänyt tilkitä niitä, mutta ongelma jatkuu.
Viimeisin huomioni on, että visiirin tiiviste loppuu vasemmalla n. 1 cm ennen kuin aukkoalue loppuu. Samoin visiiri näkyy haukotteleven tuolla samalla alueella. Kokeilin jo laittaa ikkunatiivisteen pätkää, joka tuntui auttavan, mutta ei lopulta pysynyt paikallaan. Jatkan ongelman tutkimista itse kun ei kerran valmistaja/maahantuojapuolelta näytä apua löytyvän.
Aurinkovisiiri on myös alkanut takkuamaan ja tulee alas vasta kypärään kunnolla kumauttamalla (mahtaa muilla olla hauskaa). Olen voidellut silikonilla lukitusalueita, mutta hannaaminen on jossain kypärän sisällä.
Näiden kokemusten jälkeen en enää ostaisi C2:sta. Olen aika pettynyt Saksalaiseen laatuun. Nolani toimi tosi hyvin vaikka olikin meluisampi. Minun varttikatteella on muutenkin pakko käyttää tulppia. Nakuna Schubert ei kaipaa tulppia.
<p> </p><p>BMW R1200RS LC</p><p>Yamaha XTZ 750</p>
Kuulostaa ihan käyttäjäongelmalta
C2:n visiiriähän voi vetää eteenpäin, jolloin se suojaa koko naamaa, mutta päästää ilmaa koko aukon ympäriltä. Itse en tätä käytä, koska visiiriä ei aina sitten saa takaisin tiiviiksi kiinni.
Kokeilepa nostaa pari pykälää visiiriä ala-asennosta ja paina sitten akseleiden kohdilta lasia kypärään päin. Näin sen pitäisi asettua siihen tiiviiseen asentoon. Jos visiiri on laskettu normaalisti alas naaman eteen, se ei ehkä ihan hevillä napsahda siihen tiivisasentoon.
Hankalasti selitetty, mutta ehkä auttaa..
Kiitos vinkistä, mutta epäilin itse juuri tuota samaa ja myös kokeilin. Ei valitettavsti ole siitä kiinni.
Viimeisin löytöni, siis visiirin kulman haukottelu, saattaa johtua väärin muotoutuneesta visiiristä, eli aivan kuin siinä olisi loiva vekki. En ole vielä hakenut uutta visiiriä ennenkuin varmistun, että syy on siinä. Takuusta taas turha haaveilla kun tuli ostettua Saksasta. Ehkä sitten kun olen ongelman paikallistanut, jatkan taas keskustelua Schubertin asiakaspalvelun kanssa.
Joskus muinoin uudessa Nolanissa (N37) oli vesivuoto-onglema ensiasennus-visiirin kanssa joka poistui kun tuli aika vaihtaa visiiri.
<p> </p><p>BMW R1200RS LC</p><p>Yamaha XTZ 750</p>