Tarttis saada kompuran päähän pulttipyssy, jolla sais mopon ja auton pyörät, jarrusatulat ym. irti näppärästi pari kertaa vuodessa. Eli ei mitään ammattilaisvehkeitä senkään puolesta.
Hintaa vois olla muutama kymppi, eli ei tartte olla huippu, kunhan kestoikä ei lopu ensimmäiseen pulttiin. Biltema myy jonkinlaista 30€:lla.
Jos ei ole kokemusta, niin älä turhaan soittele suutas halppistyökaluista ja Bilteman laadusta.![]()
jos siinä bilteman vekottimessa on se 10 tai 5 vuoden takuu ni ehdottomasti sellanen...käyt vaan aina vaihtaa ku menee paskaks ja varmasti ajaa asiansa
ja taitaa olla halvin mitä kaupoista löytyy mutta ei pakosti se parasta laatua vaikka biltema on parantanu työkalujensa laatua aika paljon
KooTeeÄm
Muutama vuosi sitten tuli tarvehankintana tuollainen "yama"-merkkinen pikkupyssy hankittua paikallisesta halpamarketista. Samaa kamaa kuin muutkin halpismallit. Toimii ja kukkuu hintaansa (oisko ollu sen 30e) nähden täysin kunhan ei odota ammattilaiskoneen tehoa. Esim. jatkovarren kanssa on aika turha nakuttaa. Ainoa venkula asia ovat ne hylsyt, joissa on kestävyys haettu paksulla seinämällä, eivätkä näin ollen mahdu ahtaimpiin väleihin. Mutta niitähän saa irtokamana tarpeen mukaan.(Nomad @ Kesä. 02 2008,19:54) kirjoitti
Suosittelen muuten varauksetta kaveriksi paineilmaräikkää. Laiskan räikättäjän paras kaveri (ja pelastaja ahtaissa paikoissa).
Autotallimotoristi
Runko näkyy ainakin olevan täysin sama kuin yama:n pulttipyssyssä. Liekkö muutenkin sitten sama vekotin. Tuollanen on mulla ainakin toiminu hyvin jo monta vuotta. Ja ainakin mitä ite ostin biltemasta paineilmalla toimivan pokkauskoneen hyvin se on pelannu. Ja kun sulla tuo käyttö on tuota täysin satunnaista käyttöä niin varmasti ajaa asiansa kun pidät hyvin öljyttynä sen.
Tarkista sit että kompurassa riittää potku. Noissa pikkukompuroissa meinaa ei riitä. Iskee pari kertaa ja sit onki puhti pois... Tuottoa tarvii olla heti jonninverran.
if i was in ww2 they'd call me spitfire
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Kyllä se on enemmän kiinni niistä letkuista ja liittimistä kuin kompuran koosta, pistät 6mm letkua ja liittimet 4mm sisähalkaisijaltaan ja 20m matkaa niin ei kyllä lähde millään kompuralla taikka paineella.
Mahdollisimman lyhyt ja virtaava letku sekä kunnolliset liittimet niin lähtee irti pienelläkin kompuralla, ei sitä pöristellä kun muutama sekunti irti ja siihen kyllä riittää 10-20l säiliö.
Paine kannattaa ottaa suoraan siitä painesäiliön päästä, jos käyttää paineensäädintä on yksi rajoittava tekijä lisää.
Mulla on sellanen vanha ja halpa gern merkkinen joka toimii ihan hyvin kunha saa vaan riittävästi ilmaa, tosin mopohommissa tarvii hyvin harvoin.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Mielestäni kannattais uhrata vielä parikymppiä lisää.50e saa jo jonkinlaisia pyssyjä joissa on ns.kaksoisvasara,sillä aukeaa jo vähän tiukemmassakin oleva pultti pienemmälläkin ilmalla.
Ja Motonet myy samanlaista hintaan 16,90€(jta @ Kesä. 02 2008,20:13) kirjoitti
![]()
+1(Sepi @ Kesä. 02 2008,21:47) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Ostin pari vuotta sitten, olikohan Honkkarista, halpis pulttipyssyn ja ihan hyvin on ainakin auton renkiden vaihdossa pelittänyt. Taisi maksaa joku 14,9 e
Minä ostin Minimanista pulttipyssyn muovisalkussa + hylsyt 29,90e. Oisko ollut Horse Power merkiltään. Olen nyt kahtena keväänä ja syksynä vaihtanut renkaat viiteen autoon sillä ja 99e maksavalla pikkukompuralla, ja ollut tyytyväinen. Mutterit aukee vaikka ois kuin tiukalla ollu, mutta pultit joutuu käsineen hieman löysäämään. Samoin kiinnipäin, mutteria ei saa tiukemmalle mutta pulttia joutuu hieman tiukkaamaan. Mutta vaikka joutuu hieman käsineen avittamaan, nopeuttaa hommaa paljon. Tietysti enemmän rahaa kiinni, niin ei varmaan tarvi käsineen repiä yhtään.
Suzuki PV -88 ---> Kawasaki ER5 -03 ---> Suzuki GSF 1250 SA -08 ---> Honda VT750 C2 Shadow -98
Samanlaisia kokemuksia itselläni. pienehkö kompura ja Bilteman pyssy. Hylsysatsin olen ostanut erikseen. Autonrenkaan pultit joutuu löysäämään käsin, mutten ole kiristänyt enää käsivoimalla. Nopeuttaa rengastulettia huomattavasti ja vähentää ketutusta joka siitä aiheutuu.(Chrysler @ Kesä. 03 2008,08:15) kirjoitti
Jos sitä haluaa käyttää oikeassa autoremontissa, niin suosittelen ostamaan kunnollisen heti kerralla. Tai sitten jonkun "vapahtajan" (Jumalattoman iso pulttipyssy) sen kaveriksi...
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Täytyy miettiä tuota kaksoisvasarapyssyä, koska kompura on tosiaan tuommoinen pikkukompura.. Lasken pyssyn aika suureksi eduksi myös (auton alustan) jumiutuneiden pulttien irrotuksen. Mikäli pyssy vain mahtuu vääntämään, niin eipä tarvi jatkovarsien kanssa temuta auton alla – rystyset verillä.
Edit: Perskules, kun työpaikka vaihtuu, niin loppuu myös monipuolisen työkalutarjonnan ja hallitilan käyttö.
Ite hommasin Biltemasta tollasen edullisen1/2 tuumasen pulttipyssyn. Halpa oli, mutta ei sillä saanu autonrenkaan pultteja auki vaikka oli vain 110nM tiukkuudella. Ilmaa käytti silti todella paljon, varmaan siinä oli jokin vika, joten palautin sen Biltemaan ja kävin hakeen 40€ pyssyn (Yama) oisko ollu Bauhaussista ja tolla avaa pultit jotka väännetty 300nM ja ilman kulutus paljon pienempää kuin ton Bilteman maanantai kappaleen.
Minkälainen kompura sulla on?(Treidaaja @ Kesä. 03 2008,10:49) kirjoitti
Ostin aikanaan (varmaan 4v sitten) Honkkarista tuollaisen muovisalkussa olevan halpispyssyn hylsyineen. Hintaa taisi olla huimat 20 euroa. Hyvin on pelannu itse kone, kunhan muistaa vaan välillä vähän öljytä. Hylsyt nyt on mitä on. Ihan riittävä satunnaiseen käyttöön eli just renkaanvaihdot ym. jumiutuneet pultit/mutterit.
Yamaha FZR 600 ´90
Kun otitte puheeks, niin pitäsköhän munkin käydä hakemassa tollanen, mua kyllä enempi kiinnostas räikkämalli.
Täytyykin kysästä isäntää shoppailemaan vkoloppuna![]()
![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Minäkin ostin pulttipyssyn tosin toimii seinäsähköllä ei kyllä jaksa aukaista pyörän muttereita.
Alte et late
pulttipyssyjen suurin ero on ilmankulutuksessa, hinta suoraan suhteessa.
ennen kova, joskus jopa nopeakin...
Itsellä myös, mutta toimii autosähköllä(pinna @ Loka. 30 2008,11:39) kirjoitti
Eli sittari tuossa jokuvuosi sitten nakkasi mäjele ison osan autopuolen tavaroistaan pilkkahinnalla. Oiskos tuo nyt 5 vai 10e maksanut tjsp. Ja mukana tuli muutama hylsykin. Sillä sitä on 3x autot tullut tässä muutamana vuotena jo rengastettua 2x vuodessa. Tosin alkulöysän ja loppukiristyksen teen sellaisella metrisellä vääntimellä käsin, mutta varsinainen mutterinpyöritys on aika sutjakkaa tuollaisella 12V vehkeelläkin - ainakin työkalun hintaan nähden
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ihan kun Venäläinen per**npäristin.(pinna @ Loka. 30 2008,11:39) kirjoitti
Ei mahdu mihinkään, eikä pärise...![]()
Työmaalla käytetään kevyemmissä hommissa akkukäyttösiä pulttipyssyjä. Uskomattoman paljon niissäkin on voimaa ja ei tartte letkujen kanssa pelata.
Onko kokemuksia vastaavista "halpismalleista". Tuppaa maksamaan nuo laatuvehkeet jonkun satasen ja ei viittis tosiaan renkaanvaihtoon semmosta...vai onko niistä etes halpismalleja?
Eipä renkuloidenvaihdossa siitä letkun liittämisestä ym. enää isoa hommaa ole, koska kompura on jo muutenkin hollilla...
Mut silti, onko kokemuksia?
Tossa hommassa toimii akkuporakin. Hylsysovitinsetti maksaa esim biltsusta 2,99e.(HiTec @ Loka. 30 2008,13:31) kirjoitti
http://www.biltema.fi/osteri....e=12856
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mikäs ois sellanen hyvä (ja edullinen) pyssy, millä sais kaikki auton rempat tehtyä, arviolta 300 Nm riittäisi? Vituttaa kun kompura on pienen hiilivoimalan kokoinen, mutta halpispyssyn takia tarvii kaikki kuitenkin käsin jälkikiristää.![]()
30€ kone löytyy onhan tuostakin apua aikalailla, ei tietenkään pärjää ammattivehkeille vaan eipä hintakaan ole samaa luokkaa.
Vääntää renkaanpultit auki ja kiinipannessa olen säätänyt voiman löysimmälle ja käsin loput. Kun on alumiinivanteet ei niitä saa kiristää liian tiukkaan ja kyllä tuo senverran lujaa lyö ettei tohdi täysiä vääntää.
Hintaluokassa ei halvin,mutta eikö voima riitä jo aika kovaan "vääntöön",kätevä vaikka mukana autossa.
Rallitiimit käyttävät noita ja hyvin pelittää.
Savenmaa.
KEPPI-G
Tuli ostettuu yama vai mikä se nyt oli 30e pulttipyssy ja alko vaan niin kovi suututtaa ku mitään sillä ei saanut auki, aina piti avaimella ekaks auttaa. Tuli sit ostettuu chicago pneumatic ja alko aukeamaan. hintaa sillä laitteella on 7 kertaa enemmä mut on sen arvone.
Kawasaki zx-10r
Viikolla hommasin Motonetistä 49,90EUR pulttipyssyn kolmella hylsyllä. 300Nm vääntö ja hyvin sillä sai ainakin ruosteisen peräkoukun autosta irti.![]()
MC KCI
Tunturi Super Sport '80 (tallissa)
Asia korjaantuu kun laittaa liittimen suoraan kompuran säiliön päähän ja letkuksi mahdollisimman isohalkaisijaista.(Huoppi @ Loka. 31 2008,06:32) kirjoitti
Itellä tämän toimenpiteen jälkeen joutuu säätämään pulttipyssyä pienemmälle autonrenkaan pultteja kiristäessä ettei mene aivan tolkuttoman kireelle. Ja pulttipyssy tosiaan joku 20e maksanut.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Ja kannattaa myöskin pitää se pulttipyssy hyvässä öljyssä. Pysyy paremmin tehot tallessa pyssyssä kun ei kovin kuivana ole.