Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Elikkäs onko jollain tietoa/kokemusta millä ihmeen aineella sais tankista tuollasen "auringossa" vaalentuneen maalipinnan taas oikian väriseksi?
    Mulla on mustassa tankissa ruman näköinen kohta, joka on ikäänkuin auringon haalistama ja joka pitäs saada takas mustaksi?

    Oisko mitään ainetta moisen tummentamiseen vai pitääkö ottaa ja maalauttaa/maalata tankki uusiksi?
    ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
    ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
    ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
    ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
    ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
    nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)
  2. #2
    rättiin pöljyä ja hankaat
    käytössä:
    Honda VT1100 ACE

    vanhat:
    Yamaha FZR600
    Honda CB750 SevenFifty
    Honda XL600V Transalp
    Yamaha FJ 1100
    Suzuki TS250
    Suzuki DR600
    Suzuki GSX750F
    Yamaha XT600
    Yamaha XTZ660
    Honda VTR1000f
    Honda VT750 ACE
  3. #3
    Jos lakattu pinta niin ei paljoa ole muuta vaihtoehtoa kuin maalaus. Mutta jos normi maali niin myllytys esim. fareclan hiovalla vahalla.
  4. #4
    Kyllähän lakattu pinta kestää paremmin kuin muut vaihtoehdot, myös kiilloittamista ja vahausta. Kokeile jollain hiomatahnalla ja jos ei väri näytä hyvältä senjälkeen niin valitettavasti edessä on maalaus.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  5. #5
    Kyllä se lakkapintakin virkoaa myllytyksellä. Prestaa peliin ja avot!
  6. #6
    Lainaa (elokuu @ Touko. 31 2009,01:05) kirjoitti
    Kyllä se lakkapintakin virkoaa myllytyksellä. Prestaa peliin ja avot!
    Juuri näin
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  7. #7
    Nostelempa vain ylös kertoakseni omia kokemuksia "Kotimyllytyksestä".

    Tässä tankki ennen touhuamista:


    Aineina käytin tehokkaasti kolmen eri valmistajan tuotteita
    Ensin mesin mäntysuovalla tankista enimmät paskat ja rasvat pois. Sen jälkeen alko touhu järjestyksessä:

    Sonax:n Paint scratch remover
    Tällä pyyhkäsin vähän enemmän voimaa käyttäen ensin. Aine on melko hyvin hiovan tuntusta, kun alkaa levittämään ja hinkatessa selvästi tuntee, kun homma alkaa luistamaan jonka jälkeen vanhalla paidalla loput pois.


    Novus fine scratch remover
    Hifistelemään lähdin kun varastosta löyty purkki. Tämä on vähän hienojakosempaa ainetta kuin ylempi. Tätä hiutin kunnes aine oli kutakuinkin kuivunut kokonaan ja taas se vanha painta käyttöön.


    Autoglymin "musta" viimeistelyyn ja loppuvahaus.

    Tankin osalta aikaa meni noin 25minuuttia, kaljatölkki ja tupakki.

    Tässä lopputulos


    Aika hyvä?

    edit. Niinjoo, mitään koneita tai muuta ei noin pieneen hommaan tarvi hankkia. Käsin tulee ihan hyvä. Ehkä vähän hiki jos on lämmin ilma.



    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
  8. #8
    Uiop, aika hienoa jälkeä sait aikaan. Itse yritin tossa räveltää turtlen kliinerin kanssa. No sehän jämähti kiinni nin julmetusti et sai tosissaan hinkata irti. Ja uskon et vel on matkaan siihen punaseen joka on tehtaalta lähtenyt. Mistä noita sun aineita saa ostaa?
    Honda VTR1000F
  9. #9
    Tuota Sonaxin ainetta saa täältä ostettua ihan perus autotarvikeliikkeestä. (HOXPOX tuosta Sonaxista. Tuota ei tosiaankaan kannata antaa kuivata vaan hangata sitä niin kauan kunnes alkaa luistamaan, muuten varmaan jämähtää tuokin).

    Espoossa näyttäs sonaxin edustusta löytyvän esim:

    Aken Autovaraosa Oy 020-7600 8900
    Soukantie 13, 02360 Espoo
    *
    Autoasi Muurala 010-770 2200
    Lautamiehentie 2, 02770 Espoo www.autoasi.fi
    *
    Autoasi Olari 010-7702080
    Olarinluoma 17, 02200 Espoo
    *
    Autovaraosa Fixus Espoo 010-650 500
    Sinikalliontie 1, 02630 Espoo

    Sitten tuon novuksen tilasin Suomesta aikoinaan Täältä

    Vahaukseen kannattaa käyttää sitä, mitä tykkää. Itse tykkään noista autoglymin tuotteista, kun tuovat hyvän hiillon. Tosin pitkäkestosuus noissa on vähän niin ja näin.



    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
  10. #10
    Lainaa (uiop @ Elo. 16 2011,22:21) kirjoitti
    Tankin osalta aikaa meni noin 25minuuttia, kaljatölkki ja tupakki.
    Paljonko arvelet, että käsiymyllytys vaikutti? Nuo hyvät mustavahat ovat tehokkaita mustentamaan pintaa. Hinkkasin itse parillakin aineella XT:n katteita saamatta mitään jälkeä aikaan. Vasta Turtlen mustavaha teki jotain muutosta, mutta vaikutus kestää toki yhdet sateet eikä ainuttakaan bensatippaa.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  11. #11
    Venevahan ja vaikeampiin tapauksiin venecleanerin olen hyviksi havaillut. En nyt muista minkä merkkistä cleaneria mulla on, mutta sitä on kahdella karkeudella - Ekaksi karkeammalla ja perään hienolla, niin ai hitto että taas väri loistaa
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  12. #12
    Lainaa (mjtee @ Elo. 17 2011,07:34) kirjoitti
    Lainaa (uiop @ Elo. 16 2011,22:21) kirjoitti
    Tankin osalta aikaa meni noin 25minuuttia, kaljatölkki ja tupakki.
    Paljonko arvelet, että käsiymyllytys vaikutti? Nuo hyvät mustavahat ovat tehokkaita mustentamaan pintaa. Hinkkasin itse parillakin aineella XT:n katteita saamatta mitään jälkeä aikaan. Vasta Turtlen mustavaha teki jotain muutosta, mutta vaikutus kestää toki yhdet sateet eikä ainuttakaan bensatippaa.
    Ei tuo vaha virallisesti ole Musta Vaha vaan se etiketti on musta. Se on vaan se "Deep shine".

    Eli nyt ei ollut kyseessä värivahaus. Ja kyllä näin jo selvän eron noitten hiovien aineiden jälkeen. En vain tajunnut ottaa kuvaa välivaiheista.

    Tänään ajattelin kokeilla samaa tekniikkaa omaan autoon jossa on yhessä kohtaa ihan hirviät naarmut. Ongelma on vain se, että en tiedä onko ne naarmut lakkapinnan alla kun en saanut enään mitään ylimäärästä tietoa edelliseltä omistajalta mitä on tapahtunut.

    Koitan laittaa kuvia tästäkin.
    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
  13. #13
    Hienoa jälkeä. Tiedänpä mitä teen viikonloppuna...Pitää varata perjantai ajelulta tarvikkeet matkaan ja valmistautua viikonlopun sessioon oman mopon osalta.
  14. #14
    Itse käytin oman -98 punaisen VFR:n Turkulaisessa putiikissa puleerattavana, jonka päälle vetivät vielä kunnon kestovahan. Hintaa lystille tuli 80€ ja eron kyllä huomasi.
    Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
    Suzuki GT125R -76
  15. #15
    Sitten autosta parit kuvat.

    Tuo siis paljaalla silmällä näyttää siltä, että tuota on korjattu, mutta duuni on jätetty kesken. Helvetin hankala ottaa kuvaa tuosta.

    Ennen



    Jälkeen




    Tästä isompiin kuviin.
    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
  16. #16
    Huhhuh mitä vastauksia osa

    Lähetään noista maalipinnoista nyt liikkeelle.. Lakkapintaa voi kiillottaa, kuten myös normaalia eli ns. two-stage maalipintaa. Mattamaali on ainut, johon ei kosketa kiillotavilla aineilla.

    Jees ny itse työhön. Valitse mieluiten joku viimeistely hioma-aine, jossa ei ole kovin paljon karkeutta. Tähän syynä se, että pyörissä on huomattavasti pehmeämpi ja ohuempi maalipinta mitä esim. autoissa. Puhutaan siis alle 100 micronin paksuudesta (n. ihmisen hiuksen paksuinen). Eli vähemmän karkeammalla aineella viet mahdollisimman vähän maalipintaa pois, sekä kiilto on huomattavasti parempi. Syvempien naarmujen poistoon sitten voidaankin mennä astetta karkeampiin jne, mutta himmentymät lähtevät yleensä suht helposti.

    Mitä itse aineisiin tulee, niin kannattaa panostaa niihin. Helpottaa työtä ja antaa paremman lopputuloksen oikein käytettynä.
    Muista aina työstää ainetta riittävästi. Tällöin se on helppo pyyhkiä pois ja samalla vältytään hologrammeilta.

    Tossa ny pintaraapaisuna homma käsin tehtynä. Jos koneen kanssa meinasit tehä homman niin kannattaa perehtyä tosissaan ja hankkia kunnon laikkoja ym.

    Tossa yksi vaihtoehto kiillotukseen
    P2

    Sekä jos on mielenkiintoa ja aikaa niin täältä löytyy lisää tietoa.
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
  17. #17
    Noita tuli joskus kokeiltua ja löytyy kyllä hyviä aineita joka lähtöön : http://www.carwaxzaino.fi/

    Noita taidetaan käyttää ihan näyttelyvehkeissäkin.
    ZZR 1400 2008
  18. #18
    Uskaltaako noita katteita myllyttää? Niissähän on teippiä sun muuta. Ja jos uskaltaa niin parempi olla varmaan joku hienompi tavara.

    Sopisko esim. joku Glymin paint renovator koko mopoon? Itsellänihän siis tankki alkaa olemaan aika karun näkönen, muu mopo ei niinkään mutta samalla senkin kiillottelisi kun kerran alkaa lotraamaan.
    04 636 zx-r -> 05 cbr 1000rr -> 01 Hayabusa
  19. #19
    Lainaa (Chd @ Elo. 18 2011,10:44) kirjoitti
    Uskaltaako noita katteita myllyttää? Niissähän on teippiä sun muuta. Ja jos uskaltaa niin parempi olla varmaan joku hienompi tavara.

    Sopisko esim. joku Glymin paint renovator koko mopoon? Itsellänihän siis tankki alkaa olemaan aika karun näkönen, muu mopo ei niinkään mutta samalla senkin kiillottelisi kun kerran alkaa lotraamaan.
    Tuo novuksen 2 on aika hienoa ja pääasiassa just muovin kiillotukseen tarkotettu.
    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
  20. #20
    Mulla siis kyseessä XT:n alkuperäiset katteet, joista on revitty tarrasarja mäkeen vuonna Y. Ei siinä mitään, kun parempi ilman, mutta aurinko on ehtinyt haalistaa ulkopuoliset alueet ja tarrojen kohdalla on tummempaa freshiä maalipintaa. Kokeilen yksi kerrallaan kaikki halvat keinot ihan huvikseni ja lopuksi karhennan pinnan ja maalaan kilikolilla mattamustaksi, jos ei muuten tarpeeksi rumene. Kaikille uusille orkkismuoveille jää hintaa muuten noin 200e, jos pitääkin saada uudenveroinen pinta. Kuravärkit <3.

    Bilteman scratch remover ei tunnu saavan tuon Yamahan maalipintaan tasan yhtään mitään jälkeä. Useilla käsittelyillä aine kyllä ehkä tekee luvattua eli hävittää pienimmät naarmut. Värieroihin aine ei saa mitään aikaan. Ei vaikka kokeilin tahnaa vastoin ohjeita kuivanakin. Näin sen pitäisi naarmuttaa ihan kunnolla, mutta ei niin ei. Aurinko on ehkä muuttanut syvempää (ehkä lakan alta?) maalin väribigmenttiä siten, että vaikka ulointa pintaa miten mylläisi, niin perusväri pysyy samana. Jatkan kokeiluja.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  21. #21
    Lainaa (mjtee @ Elo. 18 2011,20:03) kirjoitti
    Mulla siis kyseessä XT:n alkuperäiset katteet, joista on revitty tarrasarja mäkeen vuonna Y. Ei siinä mitään, kun parempi ilman, mutta aurinko on ehtinyt haalistaa ulkopuoliset alueet ja tarrojen kohdalla on tummempaa freshiä maalipintaa. Kokeilen yksi kerrallaan kaikki halvat keinot ihan huvikseni ja lopuksi karhennan pinnan ja maalaan kilikolilla mattamustaksi, jos ei muuten tarpeeksi rumene. Kaikille uusille orkkismuoveille jää hintaa muuten noin 200e, jos pitääkin saada uudenveroinen pinta. Kuravärkit <3.

    Bilteman scratch remover ei tunnu saavan tuon Yamahan maalipintaan tasan yhtään mitään jälkeä. Useilla käsittelyillä aine kyllä ehkä tekee luvattua eli hävittää pienimmät naarmut. Värieroihin aine ei saa mitään aikaan. Ei vaikka kokeilin tahnaa vastoin ohjeita kuivanakin. Näin sen pitäisi naarmuttaa ihan kunnolla, mutta ei niin ei. Aurinko on ehkä muuttanut syvempää (ehkä lakan alta?) maalin väribigmenttiä siten, että vaikka ulointa pintaa miten mylläisi, niin perusväri pysyy samana. Jatkan kokeiluja.
    Kokeile varovasti lämmittää kuumailmapuhaltimella.
    Sillä sai hävitettyä crossi Jammusta esim.taittuneesta etulokarista ne taitoskohdan valkoiset jäljet. Muista varovaisuus...
  22. #22
    Lainaa (Syke @ Elo. 18 2011,20:36) kirjoitti
    Lainaa (mjtee @ Elo. 18 2011,20:03) kirjoitti
    Mulla siis kyseessä XT:n alkuperäiset katteet, joista on revitty tarrasarja mäkeen vuonna Y. Ei siinä mitään, kun parempi ilman, mutta aurinko on ehtinyt haalistaa ulkopuoliset alueet ja tarrojen kohdalla on tummempaa freshiä maalipintaa. Kokeilen yksi kerrallaan kaikki halvat keinot ihan huvikseni ja lopuksi karhennan pinnan ja maalaan kilikolilla mattamustaksi, jos ei muuten tarpeeksi rumene. Kaikille uusille orkkismuoveille jää hintaa muuten noin 200e, jos pitääkin saada uudenveroinen pinta. Kuravärkit <3.

    Bilteman scratch remover ei tunnu saavan tuon Yamahan maalipintaan tasan yhtään mitään jälkeä. Useilla käsittelyillä aine kyllä ehkä tekee luvattua eli hävittää pienimmät naarmut. Värieroihin aine ei saa mitään aikaan. Ei vaikka kokeilin tahnaa vastoin ohjeita kuivanakin. Näin sen pitäisi naarmuttaa ihan kunnolla, mutta ei niin ei. Aurinko on ehkä muuttanut syvempää (ehkä lakan alta?) maalin väribigmenttiä siten, että vaikka ulointa pintaa miten mylläisi, niin perusväri pysyy samana. Jatkan kokeiluja.
    Kokeile varovasti lämmittää kuumailmapuhaltimella.
    Sillä sai hävitettyä crossi Jammusta esim.taittuneesta etulokarista ne taitoskohdan valkoiset jäljet. Muista varovaisuus...
    Lieköhän crossijammussa metallihohtomaalipinta. Ei sillä. Takakatteessa taitaa olla taitosvaalentumia, joten voihan sitä tuotakin talvella kokeilla. Äsken taas Bilteman tahnalla pari kertaa myllyttelin ja ei niin mitään jälkeä vaalentumien suhteen tule. Alan epäillä, että tuolla on teipit alla ja ylimaalattu joskus. Eiköhän se siitä viimeistään talvella tuokin selviä.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  23.  
  24. #23
    Lainaa (Chd @ Elo. 18 2011,11:44) kirjoitti
    Uskaltaako noita katteita myllyttää? Niissähän on teippiä sun muuta. Ja jos uskaltaa niin parempi olla varmaan joku hienompi tavara.

    Sopisko esim. joku Glymin paint renovator koko mopoon? Itsellänihän siis tankki alkaa olemaan aika karun näkönen, muu mopo ei niinkään mutta samalla senkin kiillottelisi kun kerran alkaa lotraamaan.
    Pystyy myllyttämään. Älä kuitenkaan paina konetta tarrojen kohdalla, vaan anna edetä kokonaan koneen omalla painolla. Aiemmin linkkaamani aine käy tähänkin hommaan. Laikkana esim. 3M blue high gloss polishing spot pad, tämä siksi että on helpoiten saatavilla Suomesta. Pyörässä kannattaa käyttää noita pienempiä spot padeja eli 75 mm 150mm sijasta, helpottaa elämää
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8