Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Morjesta!!

    Pyörä on Honda CBR1000RR ´04 ja kilometrejä on mittarissa 22tkm. *Ongelmat alkoivat keväällä talvisäilöstä oton jälkeen. *Aluksi akku tyhjeni muutamassa päivässä ja kuvittelin suoraan, että vanha akku on tullut tiensä päähän. *Hain siis suorilta sen enempää miettimättä uuden akun mopediin ja homma tulikin sillä heti kuntoon - kolmeksi päiväksi!

    Ajolenkkien jälkeen uudelleenkäynnistys tapahtui todella vaivalloisesti tai ei tapahtunut ollenkaan. *Akku oli taas kaput! Työntämällä pärrän sai kyllä aina käyntiin. *Tässä vaiheessa aloin epäillä jotain muuta vikaa ja otin yleismittarin käpälään. *Tuloksena oli, että mopo käynnissä akun jännite oli edelleen noin 12,4V - eli päättelin laturin olevan paskana.

    Vein pärrän paikalliselle pajalle, josta pikku mittailun jälkeen tuli sama tuomio: *alasähköt, eli laturi on rikki. *Noh, laturi vaihdettiin ja pyörän piti olla kunnossa...

    Kaikki menikin hienosti noin seuraavat kymmenen käynnistystä. *Ja sitten taas... Virrat päälle, mittari-check, pa-pumppu surisee, käynnistin pohjaan ja... pari vaivalloista pyöritystä, mittarivalot pimeäksi ja startista pientä rutinaa. *Toisella yrittämällä ei jaksa edes yrittää pyörittää starttia. RRRRRRKELE!

    Pyörä lähti ja lähtee taas työntämällä käyntiin ja käy hyvin. *NOH - ajattelin, että viallinen laturi sai aikaan akun hajoamisen tms. joten vein sen tutulle akkuhuoltoon testattavaksi. *Liikkeen pihassa vielä kokeilin startata ja mopo ei lähtenyt em. oireiden saatteleman käyntiin (eli akku tuntui olevan sippi). Akku irti ja kaverille testiin: *jännite hyvä ~12,5v, kuormitustesti 10 ampeerilla näytti hyvää tulosta, ELI AKKU ON EHJÄ, PITÄÄ VARAUKSEN JA ANTAA HYVIN VIRTAA!!! Mittasimme myös vuotovirran moposta ja se oli ainoastaan ajonestolaitteen ledin imemän virran verran (olikohan nyt jotain 0,04A tai jotain... voi olla liian vähän nollia, kun en muista!)

    Purimme akun varauksen ja latasimme sen aivan täyteen. *Taas meni hyvin pari päivää (~10 käynnistystä) ja sitten taas samat oireet - ei starttaa, aivan kuin akku olisi loppu. Eli pyörä käynnistyy aina, kun akku on aivan täpösen täynnä, mutta kun jännite on edes vähän laskenut (kuitenkin yli 12V), niin starttaus ei onnistu ja oireet näyttävät ja kuulostavat tyhjän akun oireille, vaikka eivät sitä olekaan!!!!! *RRRRRRRRRRRRKELE!!!!!!!!!!!!!

    Katselin maadoitukset ja liittimet pikaisesti läpi, eikä kummempia hapettumisia näyttänyt olevan. *Mikä hemmetti voisi olla vialla???!!!

    - jännitteensäätimen vikaan en oikein usko ( tyhjäkäynnillä ~13,7V ja 5000rpm ~14,3V), eli ei siis ainakaan sen perusteella anna yli/ali jännitettä

    - laturi toimii (syytäkin, koska on uusi!!!)

    -akku on hyvä!

    -starttisolenoidi rikki?

    -vuotaa startatessa virtaa runkoon tai jonnekin?

    - joku diodi tai jotain???

    -joku muu, mikä?

    Työkalut, kuten yleismittari pysyy auttavasti kädessä, kunhan on hyvät ohjeet!!! *

    Antakaa vinkkejä, kun ei kiinnostais taas antaa huoltoliikkeille jumalattomasti euroja jonkun yksinkertaisen työn tekemisestä - mutta toisaalta taas alkaa hävettää työntää jatkuvasti ratsua käyntiin minihameisten naisten edessä *

    Kiitos jo etukäteen!!!
    What - who - Me??!!!

    Ainoa oikea moottori on suihkumoottori!
  2. #2
    Mikäli laturi, jännitteensäädin ja akku on varmasti todettu olevan kunnossa, ja pyörässä ei ole mitään sähkökotkauksia, tuo sähkön vuotaminen saattaisi olla tutkimisen arvoinen asia.

    Kokeile kuitenkin vielä ees lainata jostain ehjää jännitteensäädintä. Ne saattavat oireilla, vaikka mittaamalla boksi näyttäisi ehjältä. Tarvikesäätimet ei ees maksa maltaita.
    .
  3. #3
    Lainaa (vma @ Heinä. 01 2011,10:03) kirjoitti
    Kokeile kuitenkin vielä ees lainata jostain ehjää jännitteensäädintä. Ne saattavat oireilla, vaikka mittaamalla boksi näyttäisi ehjältä. Tarvikesäätimet ei ees maksa maltaita.
    Niin-no, en minä nyt takuuseen noista "sähkökotkauksista" tai niiden puutteista mene...

    Mietin vain, että miten tuo jänniteensäätimen vika voisi vaikuttaa tuohon käynnistykseen (ei sillä, etteikö se niin voisi tehdä - itse en vain tajua ). Luulen, että siellä pajalla mittasivat ja testasivat tuon jännitteensäätimen ennen kuin totesivat laturin (tyyppivika) olevan rikki. Itse nimittäin epäilin/toivoin jännitteensäädintä viaksi huoltoon viedessäni. ...mutta mene ja tiedä mitä tekivät...

    Mistähän noita tarvikesäätimiä sitten saisi "halvalla"? Muistaakseni Stormillakin maksaa ~140€ = aika paljon turhaan vaihdettuna...
    What - who - Me??!!!

    Ainoa oikea moottori on suihkumoottori!
  4. #4
    Startti irti ja puhdistat sen sisälmykset.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  5. #5
    Poistettu
    Eka konsti eliminoida akkuvika, nimenomaan akun starttivirran antokyky CCA, on laittaa apuvirta-akku esim autosta kaapelein kiinni pyörän omaan akkuun. Jos lähtee, on vika kuitenkin tod näk akussa.

    Toinen konsti on antaa sekä plussaa että miinusta akusta kaapeleilla suoraan startille, saat matkalla olevat kaapelit, releet jne ohitettua. Ainakin selviää jääkö niissä matkalle. Mopo pitää siis olla virrat päällä odottamassa starttinappulaa, joka tässä kaapelein ohitetaan. Tää vähä kipunoi, ja plussakaapelia ei kannata runkoon koputella. Jos ei auttanut, epäilen starttimoottoria.

    Joskus kun matalilla jännitteillä on sahattu käyntiin, menee startti virtain kanssa oikosulkuun ja rikkoo startin.
  6. #6
    Tuota apuakulla starttausta voisi tietty kokeilla, mutta veikkaan, että mopo starttaa normaalisti jahka virtaa tulee kunnolla, sitä se on ainakin tähän asti tehnyt. En vain oikein usko tuohon akkuvikaan, tehdyn akkutestin jälkeen. Tosin ainahan se voi...

    Pitänee kokeilla tuota piuhojen ohitusta ja virtaa suoraan startille...

    Ennen tuota laturiremppaa tuli kyllä muutamakin kerta kokeiltua sahata pärrää käyntiin vajaalla akulla - kunpa ei olis nyt vaan se startti paskana. Tulee kalliiksi!!!

    Näissähän ei taida olla mitenkään erillistä (lue:helposti irrotettavaa) starttia, vaan "startti" on moottorin sisässä - vai? Eli pitäis ottaa poskea auki jne?
    What - who - Me??!!!

    Ainoa oikea moottori on suihkumoottori!
  7. #7
    Oletko mitannut kuinka alas jännite laskee startatessa? Ensin vaikka akulta ja sitten suoraan startilta.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  8. #8
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 01 2011,11:21) kirjoitti
    Oletko mitannut kuinka alas jännite laskee startatessa? Ensin vaikka akulta ja sitten suoraan startilta.
    En ole! Kokeilenpa hetimiten - jahka pääsen tunnin sisään kotiin! Jos jännite romahtaa startatessa, niin se viittaa huonoon akkuun vai???

    Lähdenpä kohta lykkimään pärrää käyntiin, onneks on alamäki työpaikalta...
    What - who - Me??!!!

    Ainoa oikea moottori on suihkumoottori!
  9. #9
    Oletko mitannut mahdollista vuotovirtaa? Eli moposta virrat pois, pluskaapeli irti akusta, ja yleismittari siihen kaapelin ja akun väliin mittaamaan milliamppeereita.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #10
    Lainaa (Veetekki @ Heinä. 01 2011,09:19) kirjoitti
    Mittasimme myös vuotovirran moposta ja se oli ainoastaan ajonestolaitteen ledin imemän virran verran (olikohan nyt jotain 0,04A tai jotain... voi olla liian vähän nollia, kun en muista!)
    Kuten jo ensimmäisessä viestissä laitoin, niin joo! Ei ollut merkittäviä häviöitä!
    What - who - Me??!!!

    Ainoa oikea moottori on suihkumoottori!
  11. #11
    Mulla oli edellisen pyörän jännitteensäätimessä sellainen vika, että kun pyörän pisti pihalla käyntiin ja alkoi mittaamaan jännitteitä, niin kaikki näytti olevan ok, mutta siitä huolimatta akku oli pidempien ajolenkkien jälkeen puhditon. *No viimein selvisi että kyseessä oli lämpenemisestä johtuva ongelma, joka esiintyi vain, kun jännitteensäädin kuumeni riittävästi. *Kuumennuttuaan säädin antoi ulos tyhjäkäynnillä suurin piirtein ok jännitteen, mutta 5000 kierroksella vain pikkaisen päälle 12- volttia. *Uudella säätimellä tuo sitten korjaantui.
    BMW R850R -02
    web: www.oilhead.org
    mail: info@oilhead.org
  12. #12
    Lainaa (TiPL @ Heinä. 01 2011,11:43) kirjoitti
    niin kaikki näytti olevan ok, mutta siitä huolimatta akku oli pidempien ajolenkkien jälkeen puhditon. *No viimein selvisi että kyseessä oli lämpenemisestä johtuva ongelma, joka esiintyi vain, kun jännitteensäädin kuumeni riittävästi. *Kuumennuttuaan säädin antoi ulos tyhjäkäynnillä suurin piirtein ok jännitteen, mutta 5000 kierroksella vain pikkaisen päälle 12- volttia. *Uudella säätimellä tuo sitten korjaantui.
    Juuri tätä tarkoitin tuola aiemmassa postauksessani. Tuo säädin on joskus hieman kinkkisesti kipeä.
    .
  13. #13
    Poistettu
    Lainaa (Veetekki @ Heinä. 01 2011,11:04) kirjoitti
    Tuota apuakulla starttausta voisi tietty kokeilla, mutta veikkaan, että mopo starttaa normaalisti jahka virtaa tulee kunnolla, sitä se on ainakin tähän asti tehnyt. En vain oikein usko tuohon akkuvikaan, tehdyn akkutestin jälkeen. Tosin ainahan se voi...

    Pitänee kokeilla tuota piuhojen ohitusta ja virtaa suoraan startille...

    Ennen tuota laturiremppaa tuli kyllä muutamakin kerta kokeiltua sahata pärrää käyntiin vajaalla akulla - kunpa ei olis nyt vaan se startti paskana. *Tulee kalliiksi!!!

    Näissähän ei taida olla mitenkään erillistä (lue:helposti irrotettavaa) starttia, vaan "startti" on moottorin sisässä - vai? Eli pitäis ottaa poskea auki jne?
    Mullakin oli joskus 2005 mallin Blade. Tekis mieli väittää että startin perse on näkyvissä ja näinmuodoin navat. Niin monta pyörää vain ollut, ettei pysty menemään takuuseen.

    Enkä minuutin googlettamisella löytänyt kuvaa missä se näkys.



  14. #14
    Eikös toi vaikuttaisi starttisolenoidin ongelmalta. Solenoidi ei sulje kunnolla, jos akkusähkö ei ole tarpeeksi korkealla. Voisi olla myös starttikytkimen ongelma, jolloin solenoidin ohjaus ei toimisi kunnolla.
  15. #15
    Moron!

    Väliaikatietoja:

    1. Startatessa jännite romahtaa alle 9 volttiin... (akku ei ehkä sittenkään pelitä?)

    2. Kun ekan käynnistysyrityksen jälkeen kokeilee uudestaan, startti ei enää edes yritä, vaan päävirtasolenoidi (liekö sama kuin "starttisolenoidi"? - eli se siinä heti akun vieressä 10cm johdonpätkän päässä +navasta oleva 4cm x 3cm purnukka) *särisee ja tärisee. *Eli ymmärtääkseni, solenoidi aukeaa ja menee kiinni tiuhaa tahtia! *Kysyin Bike Worldista, että voiko ko. osa olla paskana ja vastaus oli, että ikinä ei ole tarvinnut kyseistä osaa vaihtaa. *Vika olis kuulemma virran vähyydessä... *(eli toinen ääni paskalle akulle, heijjaa!!!)

    Noh, nyt kokeilen vielä apuvirta-akulla käyntiin ja jos heti hörähtää käymään, niin haen uuden akun - taas!!!

    Jos sekin "akku" alkaa temppuilemaan parin päivän päästä, niin räjäytän koko paskan taivaan tuuliin!!!

    ...tai sitten en ja jatkan kiroilua ja vian etsintää...

    palaan asiaan!!!
    What - who - Me??!!!

    Ainoa oikea moottori on suihkumoottori!
  16. #16
    Dod-dii, starttasin apuvirta-akulla ja lähti tulille, kuin palmun alta!

    Pelkällä omalla akulla jännite romahtaa käynnistäessä alle 9 volttiin ja samaa jännitettä näyttää tulevan läpi solenoidiltakin. Lisäksi kokeilin ohittaa koko solenoidin ja lopputulema oli sama: ei starttaa!

    Eli olisiko kerrankin mahdollista, että selviäisin niinkin pienellä kuin akun vaihdolla - en kyllä usko, mutta kokeillaan...

    Voi näemmä tuo akun kuormitustestikin sitten näyttää ihan oravia. Testin mukaan akku on kunnossa, mutta käytäntö yrittää vihjata jotain muuta...

    On muuten paska, kun tuossa RR:ssä ei saa noita valoja pois päältä kytkimellä! Imevät aina virtaa käynnistyksessä!

    palaan jälleen asiaan...
    What - who - Me??!!!

    Ainoa oikea moottori on suihkumoottori!
  17. #17
    Poistettu
    Jep, akulla on muutakin ominaisuutta kui nimellisjännite. Ainakin termiä CCA (cold cranking amps) käytetään, eli akun kyky purkaa itseään = antaa starttivirtaa ulos. Varmaan tuttu jokaiselle V2 moottorien kanssa pelanneelle, ne kun tyypillisesti vaatii startissa eri tavalla virtaa jotta startti jaksaa pyörittää puristustahtien yli.

    Voihan se olla että oot saanu vaan viallisen edellisen akun.

    Edit: vielä ei ole 100-varmaa ettäkö se startti olisi ehjä. Sekin voi puutuneena vaatia liikaa virtaa toimivaan verrattuna.



  18. #18
    Kyllä tuo haiskahtaa myös latausvialta, siis laturi ja/tai säädin ilmeisesti... Ref: uusi akku kesti vain kymmenen käynnistystä? Olisko siis jännitteensäädin myös kaput - eikä uusi akku saanut kunnolla varausvirtaa ajaessasi?!

    Sähkövika * onneksi vika ei taida olla tällä kertaa johdossa, niinkuin yleensä... *

    Niin, jos uusi laturikin laitettu, tuliko uusittua se säädin samalla? Ja huomioi siis akun käynnistysvirran antokyky kun haet uutta = alkuperäinen.



    MAD (mean absolute deviation)
  19. #19
    Voi se akkukin olla sökö. Itselläni kävi niin että keväällä ostettu akku kesti käytössä pari kuukautta jonka jälkeen se ei enää jaksanut pitää virtoja sisällään. Itsekkin epäilin latausvikaa keväällä ostetun akun takia mutta loppuviimenään osoittautui akkuviaksi.

    Eli suoraan ajosta ihan ylättäen ei lähtenyt pärrä enää käyntiin. Noh, akku pöydäle ja yöksi lataukseen, tulos että kesti kaksi viikkoa kunnes ei taaskaan lähtenyt startista käymään. Mittalin ja pähkäilin aikani ja mistään ei tuntunut löytyvän vikaa, ainut että akussa ei ole tarpeeksi virtaa että jaksaisi lähteä käymään. Pyörä ei purkaa akkua, laturi yleismittarilla mitattuna ok, latausjännite oli 14,1V(+-0,03V) aina kun mittasin, suoraan ajosta sadan kilsan lenkin jälkeen, startin jälkeen parin minuutin päästä jne. Akun käytin liikkeessä josta sen ostin ja sanoivat että muuten on ok paitsi varaus vähissä, lataamalla kuntoon. Mutta verkkovirtalaturilla 12 tuntia latausta -> heti latauksen jälkeen jännite 12,9V ja pari tuntia latauksesta 12,4V (akku siis pöydällä irrallaan) ja parin päivän päästä enää 11,3V. Hain uuden akun ja siitä asti taas toiminut hyvin. (Uudelle akulle 7h latausta, jännite heti latauksen päätytyttyä 13,2V ja tunnin päästä 13,1V...) Sain sitten vielä vara-akun itselle kun rikkinäinkin akku meni lopulta takuuseen.
    <p><del>Yamaha YZF-R6 2005</del> --&gt; Yamaha YZF-R1 2005</p>
  20. #20
    Ääni vialliselle akulle
    Lataussäädinvika on myös mahdollinen mutta ei todennäköinen koska lataa paikallaan mitattaessa ja jännitteet OK
    Akut saattavat olla viallisia heti tehtaalta tullessa tai mopin tärinä rikkoo ne heti.
    Vanhalla ei vielä ihan vaihtokunnossa olevalla akulla jännite pysyy kesäkelillä yli 10V startatessa
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F850GS--
  21. #21
    10 ampeeria rasitustestissä on aika vähän pienellekin akulle. Kannattaa myös mitata napajännite kuumana, kuten täällä jo ehdotettiinkin. Ensin laturilla akku täyteen, baanalle ja pelit kuumaksi, sen jälkeen parkkiin ja mittailemaan napajännite tyhjäkäynnillä/kierroksilla.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  22. #22
    Moron!

    No nyt on sitten akku vaihdettu! *Kuulin, että noissa cebareissa on tuota akkua pienennetty vuosien saatossa ja on kuulemma suht kranttu peli käynnistyksessä riittävän virran määrästä.

    Hain siis uuden akun ja laitoin sen vielä (luonnollisesti) lataukseen mp-akkulaturiin kuudeksi tunniksi.

    Noh, nyt se sitten taas lähtee hyvin käyntiin - toivottavasti vielä viikon tai kuukauden päästäkin. Sitten olen tyytyväinen. *Jos ongelmat taas ilmestyvät, pitänee sitten siirtyä ongelmissa seuraaviin = vaikeampiin ja kalliimpiin - *eli jännitteensäätimen ja startin kimppuun. *

    Se tuli tietty mieleen, että jos startin hiilet ovat kuluneet, niin sehän kait voisi aiheuttaa sitä, että starttaamiseen tarvitaan normaalia enemmän virtaa. *Toisaalta, kaikki viittaa virran vähyteen, sillä toi solenoidin pärinä ja mittausarvot (<9V) käynnistyksessä kertovat mielestäni siitä, että virtaa todellakin on liian vähän. *Mistä se sitten johtuu, on eri asia... *Jännitteensäätimen vika voisi tietty aiheuttaa latausongelmia ja pistää akun lyhyessä ajassa kyykkyyn - vai mitä sanotte?

    No, nyt ei kuitenkaan auta muu kuin ajaa ja testata miten käy!!!

    Kelit on ainakin kohdallaan! *Myönnetään, että vähän kyllä epäröin jättää mopoa parkkiin kovin julkisille paikoille seuraavan parin viikon ajan - tiedä vaikka joutuu taas työntöhommiin, rrrrkele... *

    Ei, muuta kuin kiitoksia neuvoista - voipi olla, että palaamme vielä asiaan - hope not!!! *
    What - who - Me??!!!

    Ainoa oikea moottori on suihkumoottori!
  23. #23
    Miten se pelaa tätänykyä mopeti?
    Korjaantuko ongelmat...

    Mulla herkesi kanssa starttaamatta oma ´04 CBR.
    En vielä edes mittonut yleismittarolla kummemin pyörää kun ei oo kerennyt.

    Tilasin kuitenkin heti suorilta uuden akun ja jännitteensäätäjän..
    Pitää vielä sitten mittailla tuo laturin toiminta... sieltähän se kai selviää kun mittaa ne kolme vaihetta.

    Saattaapi monesti olla niin että hajonnut jännitteensäädin paukauttaa akun... liekö sitten hajonnut laturi särkee jännitteensäätäjän... sittenhän se on ketju valmis pahimmassa tapauksessa = kaikki kolme kapistusta uusiksi
    Honda CBR 1000RR -04
    Honda CR500R AF *-99
    Honda CB400N * * *-82
  24. #24
    Lainaa (Pure.pf @ Elo. 18 2011,04:39) kirjoitti
    Saattaapi monesti olla niin että hajonnut jännitteensäädin paukauttaa akun... liekö sitten hajonnut laturi särkee jännitteensäätäjän... sittenhän se on ketju valmis pahimmassa tapauksessa = kaikki kolme kapistusta uusiksi *
    Monesti taitaa laturin/säätimen viat saada alkunsa tuosta halvimmasta komponentista eli akusta! Sökö akku voi näyttäytyä säätimelle periaatteessa kahdella tavalla. Joko se näyttää säätimelle täydeltä, jolloin säädin tunkee kaiken ylimääräisen virran maihin, lämpenee liikaa ja kärähtää. Tai sitten akku vaatii säätimeltä täydet virrat koko ajan, jolloin laturin käämit lämpiää ja kärähtää. Tai sitten tasuri lämpiää liikaa ja kärähtää.
    Toinen säädintä särkevä (lähes ilmainen) vika on noi huonot johtoliitokset, jotka pätkivät yhteyttä akun ja säätimen välillä, ja taas kärähtää. Tai sitten apuvirralla aikaansaadut kipinöinnit, jotka poltaa tasurin.

    Eli halvimmaksi tulee pitää akku kunnossa ja savut latauskomponenttien siäpuolella
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  25.  
  26. #25
    Käytännön kokemusta: huono akku rikkoo latausjärjestelmän, akkuliikkeiden kuormitustesti ei kerro totuutta. Pahimmassa tapauksessa pistää polvilleen akun koska ei ole mp-akkuun kokemusta kaikilla.

    Salaperäisempiä vikoja ovat laturin, tasurin ja säätimen "lämpöviat".
    Kuten myöskin startin viat.

    Omakohtainen kokemus onnettomasta Nippon Denso startista: vaihdettiin hiilisilta ja hiottiin kollektori sekä mitattiin sieltä sun täältä. Ei vikaa. Mutta toisinaan ei jaksanut vääntää Ducatin 650 pitkäiskuista käyntiin. Toisinaan kyllä. Uudella ja ladatulla akulla pelas aluksi ja akkujännite oli hyvä sekä lataus (Bosch) kunnossa. Vaiva paheni ja jätätti toisinaan työntökäynnistyksen varaan.

    Raavin startin irti ja irrotin kenttäkäämit (3kpl) purin eristeet ja viimeisessä oli käämi sulanut poikki. Silti se oli johtanut sähköä jostain kautta koska startti pyöritti joten kuten. Nokare tinaa, eristeet uusiksi ja baanalle. Pelaa vieläkin.

    mm