Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 74:sta
    Saa olla onnellinen, että on tässä ylipäänsä kirjoittelemassa
    Ajelin tilanteessa jossa jouduin ohittamaan edellä körötellyttä kotiloa. Vilkku vasemmalle..vilkaisu taustapeiliin...ei näy ketään.. kiihdytys ja kanttaus vasemmalle kaistalle. Silloin alkaa korvan vieressä tuuttaus ja kotilon keula ilmestyy rinnalleni vasemmalle puolelleni. Mistä helvetistä se tuohon ilmestyi!!! Onneksi tie oli niin leveä, että mahduimme kaikki kolme ajoneuvoa kulkemaan hetken aikaa rinnakkain.
    Tottakai vika oli minun, joka lähdin ohittamaan vaikka takanani tullut auto oli hetkeä aikaisemmin aloittanut saman tempun.
    Miten k.o tilanne olisi ollut vältettävissä? Olisiko esim. laajakulma peilistä ollut apua tilanteessa?
    Honda DAX ST 70, Honda CB 125, Yamaha FZ 750, Honda CBR 1000F, BMW K1200RS, Yamaha 1300FJR
    Itsellä kävi tuota pari kertaa kun pyörä vaihtui uuteen. Vanhassa pyörässä peileistä näki huomattavasti paremmin kuin uudessa. Muutama läheltäpiti tilanne kun tuli niin nykyään kaistaa vaihtaessa tulee vilkaistua ihan päätä kääntämällä siihen vierelle että onkos siinä joku.
    Liv to Raid! Raid to liv!
    Eikös toi pään kääntäminen ole ihan perusjuttuja..? Silloinkin kun on autolla liikenteessä.
    if i was in ww2 they'd call me spitfire
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Juu ihan päätä käännän itsekin, millä vain vekottimella ajankin..
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
    Vilkaisu sivulle ennen kuin lähtee ohi. Oli sitten autolla tai mp:llä, niin kannattaa opetella se pään kääntäminen. Voi säästyä jokun henki. Mp:llä olen itse useasti yllättynyt kuinka joku onkin päässyt peilien ohi ja on jo rinnalla.
    Köpillä oli busassa kiinni sellaiset Bilteman laajakulmapeilit ja ilmeisesti ne toimii hyvin ettei jää kuollutta kulmaa. Eikä hintakaan tainnut montaa euroa olla.

xxx
    Tuolla on hieman keskustelun tynkää noista laajakulmapeileistä. Ja löytyy sieltä linkitetty kuva noista Streethawkin mainitsemista Köpin "apupeileistä". Itse ostin viime viikolla ko. peilit Biltemasta, vielä en kuitenkaan ole saanut aikaiseksi laittaa niitä kiinni, mutta ehkä vielä tänään ne siihen länttään.

Edit: Mitään viime viikolla ostanu, ku pari viikkoo sitte; kylläpäs aika rientää *

Kawasaki GPZ 500S -> Kawasaki ER-5 -> Ducati Monster 620D -> Ducati ST4 -> Ducati Multistrada 1000ds -> Ducati Monster 1100evo
    Jotenki sitä on vaan autoillessa oppinut luottamaan siihen peilin näkymään. Peruutukset yms. varsiinkin raskaammalla kalustolla kun hoidetaan täysin peiliin luottaen.
    Tämä luottamus peiliin kyllä karisi tämän "läheltäpiti"-tilanteen ansiosta.
    Tuntuu ihan uskomattomalta, että kokonainen auto voi täysin kadota näkymästä vaikka se todellisuudessa on ihan siinä mopon takarenkaan vieressä.
    Honda DAX ST 70, Honda CB 125, Yamaha FZ 750, Honda CBR 1000F, BMW K1200RS, Yamaha 1300FJR
    Pään kääntö aina! ihan sama millä olen liikenteessä (no isoissa pakuissa ja vastaavissa pakko luottaa peileihin).

Olen toitottanut varmaankin sadalle kaverillekin, kun autolla ajavat, että vilkaiskaa nyt jumalauta sinne sivulle kun ei niihin peileihin pelkästään voi luottaa.

Meillä on kotilossa "vakiona" peilin kärkiosa ns. "laajakulmapeiliä" eli eri kulmassa kuin muu osa peiliä ja ihan kohtuu hyvin toimii, mutta silti muutaman kerran olisi jäänyt toinen auto huomaamatta, jos ei olis olan yli vilkaissut ennen kaistanvaihtoa.

- P

Peilien avulla peruuttaminen ja ohitustilanteen kontrollointi on jossain määrin erilaisia: vaikka olisi laajakulmapeilikin, jää aina pieni hetki, jolloin auto jää piiloon, mutta toki silloin pääsee vähemmällä pään käännöllä, kun ei tarvitse niin pitkälle taakse katsoa. Joskus tuo katsominen vain unohtuu: jokunen vuosi sitten ajelin Pariisin ohikulkevaa moottoritiehässäkkää ja huomasin viime tipassa liittymän jonne piti päästä, joten kaistanvaihto välittömästi ja samassa huomaan olevani suunnilleen kiinni vieressä olevan rekan veturissa; onneksi kuitenkin sen muutaman tuuman edessä, joten sydämen tykytyksillä ja moikkauksella rekkamiehelle selvittiin. Jäi kuitenkin tilanne hyvin mieleen kuten myös se, että rekkakin voi joskus jäädä huomaamatta koostaan huolimatta, ellei ole huolellinen.
    Sain kerran 200 eskon pikavoiton, kun auto oli "kuolleessa kulmassa", enkä huomannut kuin vasta aivan viime hetkellä.
    "Ystävällinen" autoilija oli ottanut rekkarini ylös ja ilmoittanut poliisille.
    Poliisi soitti seuraavana päivänä ja kysyi pitääkö paikkansa, että olin törmäillyt liikenteessä. Myönsin, että en huomannut autoa ja molemmin puolinen väistöliike oli tosiasia.
    Poliisi sanoi, että pääsit vähemmällä kun tunnustit, muussa tapauksessa asiaa olisi pohdittu käräjäoikeudessa.

Rehellisyys maksoi tällä kertaa 200 €uroa
    Lainaa (genesis66 @ Kesä. 01 2008,13:15) kirjoitti
    Ajelin tilanteessa jossa jouduin ohittamaan edellä körötellyttä kotiloa. Vilkku vasemmalle..vilkaisu taustapeiliin...ei näy ketään.. kiihdytys ja kanttaus vasemmalle kaistalle. Silloin alkaa korvan vieressä tuuttaus ja kotilon keula ilmestyy rinnalleni vasemmalle puolelleni. Mistä helvetistä se tuohon ilmestyi!!! Onneksi tie oli niin leveä, että mahduimme kaikki kolme ajoneuvoa kulkemaan hetken aikaa rinnakkain.
    Tottakai vika oli minun, joka lähdin ohittamaan vaikka takanani tullut auto oli hetkeä aikaisemmin aloittanut saman tempun.
    Miten k.o tilanne olisi ollut vältettävissä? Olisiko esim. laajakulma peilistä ollut apua tilanteessa?
    Oliko takaasi tullut auto siniharmaa V70? Työkaveri (auto V70) kertoi vastaavan tapauksen alkuviikosta kahvipöydässä. Sanoi vaan, että ei ollut kaukana että motoristi olisi tullut alle..
    Lainaa (genesis66 @ Kesä. 01 2008,13:57) kirjoitti
    Peruutukset yms. varsiinkin raskaammalla kalustolla kun hoidetaan täysin peiliin luottaen.
    Otappa se täysin sana tuosta pois.
    Itsellä ainaki o ikkuna auki ja pää pihalla. Harvemmin noita peruutetaan suoraan taaksepäin...
    Lainaa (Nomad @ Kesä. 01 2008,15:00) kirjoitti
    Lainaa (genesis66 @ Kesä. 01 2008,13:15) kirjoitti
    Oliko takaasi tullut auto siniharmaa V70? Työkaveri (auto V70) kertoi vastaavan tapauksen alkuviikosta kahvipöydässä. Sanoi vaan, että ei ollut kaukana että motoristi olisi tullut alle..
    Eipä ollut volvo auto, vaan punainen almera..

Tabuli: Olet oikeassa, kyllähän sitä välillä peruutellaan nuppi ulkona nupin ikkunasta..
    Lainaa (Kawantsa @ Kesä. 01 2008,13:54) kirjoitti
    Tuolla on hieman keskustelun tynkää noista laajakulmapeileistä. Ja löytyy sieltä linkitetty kuva noista Streethawkin mainitsemista Köpin "apupeileistä".
    Jeps, toimii...eikä tarvi todellakaan käännellä päätä, pelkkä vilkaisu peileihin riittää.
    1,39 € Biltemasta.

Edit. Samanlaiset laitettiin eilen matkakaverini Z750:seen, toimii silläkin.

Se pään kääntö vie aikaa noin sekunnin. Enkä ole vielä ainakaan siihen niin paljon vitt**ntunut, etten sitä jaksaisi tehdä. Luotan ennemmin omiin silmiini kuin bilteman kaikki näkevään peiliin. Riskinähän on törmätä edessä ajavan perään jos esim. jono edessä pysähtyy, mutta luokittelen kyseisen mokan luokkaan amatöörit.
    Kerran Kehä III:lla poliisi-Mondeo ja minä kuorma-autolla vaihdettiin kaistaa samaan aikaan samalle kaistalle. Kyseessä on se Jumbosta kivenheitto itään jossa on neljä kaistaa kunnes laitimmainen nousee lentokentälle meneväksi rampiksi. Kun kontti oli leveempi kuin koppi, ei siinä(kään) muusta nähnyt kuin peileistä. Eikä tuossa autossa ollut niitä laajakulmapeilejäkään, toisin kuin useimmissa firman autoissa. Kylkeen meinasivat perkeleet tulla, väistin sitten pientareelle. Oli pakko vähän välkytellä pitkiä jos ei mielessä liiku sen vertaa ettei k-a:sta välttämättä näe samalla lailla kuin sedan-Mondeosta. Ei ees pysäyttäneet, eipä tuota ihan helposti olisikaan ottanut selvää että kumman vika jos ois kolahtanut.
    Kronoby Racing Team
    Kuinkas päätä käännätte moottoritienopeuksissa?
    Kun ajelee reilua 130-140km/h--> niin ainakin mulla ilmavirta vastustaa niin perkeleesti ettei se pää vain käänny niin paljoa jotta taakse näkisi kunnolla.
    Peilejä on sitten pakko vilkuilla enemmän jotta kukaan ei pääsisi yllättämään takaapäin.
    Pyöränä kawan -07 zx normipleksillä. Muilla pyörillä ei vastaavaa ongelmia ole ollut, johtunut ehkä tuplakuplasta??
    Adressi Ylen mediamaksua vastaan, käy liittymässä!
    http://www.adressit.com/mediamaksu
    Itsellä myös ollu yllättäviä tilanteita vielä sillon, kun yritin luottaa mopon peilien näyttämään. Kerran sitten pelästyin pahemman kerran, jolloin päätin että aina varmistan kaistanvaihdon vilkaisemalla olan yli.

Eipä oo hirveen iso vaiva pyöräyttää vähän kuulaa niin ei tartte arvailla. Autolla ajaessa aivan eri juttu kun tietää tarkalleen miten peilit näyttää. Mopolla tullut taas joskus sellanen fiilis että välillä näkee ja välillä ei - ei niihin voi luottaa!

Mopojen peileissä on paljon eroja, ja vaikka ne olis kohtuullisen hyvätkin on niiden tarjoama näkökenttä usein huonompi kuin henkilöauton peileissä.

Mun mielestä prätkän peileissä vois silti olla enemmän panoraamaa jolloin näkökenttä laajenis. Ei haittais mua ainakaan vaikka etäisyyden arviointi samalla vaikeutuis.
    ZRX 1100 + KLR 650
    Lainaa (banditx @ Kesä. 01 2008,17:26) kirjoitti
    Alaviistoon käännän päätä noissa nopeuksissa. Se on totta, että ihan siten en käännä päätä kunnolla, kuin maantievauhdeissa, mutta peilit + alaviistoon senverta päänkääntöä, jotta näkee siihen sivulle, niin ei ole ainakaan tähän mennessä mitään sattunut. Pyöränä itsellä FZS-600..
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
    Lainaa (banditx @ Kesä. 01 2008,17:26) kirjoitti
    Kun ajelee reilua 130-140km/h--> niin ainakin mulla ilmavirta vastustaa niin perkeleesti ettei se pää vain käänny niin paljoa jotta taakse näkisi kunnolla.
    Peilejä on sitten pakko vilkuilla enemmän jotta kukaan ei pääsisi yllättämään takaapäin.
    Pyöränä kawan -07 zx normipleksillä. Muilla pyörillä ei vastaavaa ongelmia ole ollut, johtunut ehkä tuplakuplasta??
    Eiks se pää sit käänny samalla tavalla..? En mä sit tiedä, että onko mulla jotenki yliluonnoliset niskavoimat tai vammaset nikamat mut kyllä oma pää kääntyy juurikin samalla tavalla ku pienemmissäkin nopeuksissa...
    if i was in ww2 they'd call me spitfire
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Ite laitoi pläkkäriin Bilteman laajakulmapeilit.

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/33_102iso.jpg

Kun alkaa olla vaihe se, että on jäykkää vielä sentään käytös ja niska, niin näkee itse sen 'kuolleen kulman' paremmin. Pystympi ajoasento auttaisi?

Autossa, varsinkin jos on A-pilarissa airpack'ki,ei joka sektoriin näe jos ei pää liiku 'egyptiläisittiän' elikkäs olkapäältä toiselle. Jotta pääsee kurkkimaan katveisiin.

..että sellaista jeesustelua tällä kertaa
    Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
    Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
    Now '14 VFR1200F
    161.6mph/LPR'09
    175.8mph/Halli'10&SS1000
    177.1mph/Halli'11&SS1600K
    167,2mph/Halli'13&SS1000
    168.4mph/LPR'14&SS1600K
    Lainaa (Streethawk @ Kesä. 01 2008,13:32) kirjoitti
    Vilkaisu sivulle ennen kuin lähtee ohi. Oli sitten autolla tai mp:llä, niin kannattaa opetella se pään kääntäminen. Voi säästyä jokun henki. Mp:llä olen itse useasti yllättynyt kuinka joku onkin päässyt peilien ohi ja on jo rinnalla.
    Köpillä oli busassa kiinni sellaiset Bilteman laajakulmapeilit ja ilmeisesti ne toimii hyvin ettei jää kuollutta kulmaa. Eikä hintakaan tainnut montaa euroa olla.
    Mitä?
    Onko Köpi ostanut jotain niin halpaakin?
    wirnuti
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
    Itse en ainakaan uskalla pelkkiin peileihin luottaa, kyllä sitä päätä on pakko kääntää, eikä se ilmavirta nyt niin paljon ota ettei päätä käännettyä saisi, kyllä se kääntyy suuremmissakin nopeuksissa
    busanisti
    Omassa on isot pyöreät peilit ja BT:n myös, mutta tietysti pienem-
    mät. Laitoin ne peilien sisäalakulmaan ja näyttäväthän ne kieltämät-
    tä hassuilta. Katselemiseen täytynee totutella jonkin aikaa. Olka-
    päät kieltämättä näkyvät entistä paremmin, mutta kyllä niitä kuol-
    leita kulmia tuntuu vaan jäävän. Tähänkin kahden peilin systeemiin
    varmastikin tottuu ja osaa taustaa oikein katsoa tai sitten ei.
    Onkohan ne varmasti oikeassa paikassa, vai olisiko pitänyt hukata
    pari euroa lisää toisenmallisiin?
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
    Lainaa (Eza @ Kesä. 01 2008,18:21) kirjoitti
    Itse en ainakaan uskalla pelkkiin peileihin luottaa, kyllä sitä päätä on pakko kääntää, eikä se ilmavirta nyt niin paljon ota ettei päätä käännettyä saisi, kyllä se kääntyy suuremmissakin nopeuksissa
    Sama täällä, itse asiassa minulla tuntuu reippaassa moottoritienopeudessa, että olan yli vilkaistessa ajoviima vain repii päätä kääntymään lisää. Olen joskus miettinyt, mikä vauhti olisi tarpeeksi kova vääntämään niskat nurin? Käänteleeköhän porukat päätä esimerkiksi autobahnoilla ohittaessaan jos nopeutta on vaikka +200 km/h?
    GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
    Lainaa (genesis66 @ Kesä. 01 2008,13:57) kirjoitti
    Jotenki sitä on vaan autoillessa oppinut luottamaan siihen peilin näkymään. Peruutukset yms. varsiinkin raskaammalla kalustolla kun hoidetaan täysin peiliin luottaen.
    Tämä luottamus peiliin kyllä karisi tämän "läheltäpiti"-tilanteen ansiosta.
    Tuntuu ihan uskomattomalta, että kokonainen auto voi täysin kadota näkymästä vaikka se todellisuudessa on ihan siinä mopon takarenkaan vieressä.
    Paljonko sulla on autolla tai pyörällä ajokokemusta jos tuntuu uskomattomalta, että auto voi hävitä sinne kuolleeseen kulmaan? Noihan on ihan autokoulussa opetettavia perusjuttuja, että päätä käännetään aina ennen kaistanvaihtoa. Muistaakseni olis ollu myös inssin hylkäävä virhe, jos ei päätä käännä ja varmista kuollutta kulmaa.

Peruutukset on sitte asia erikseen ja ei oikeen liity kaistanvaihtoon mitenkään.
    Tulee tuota päätä käännettyä ihan varmuuden vuoksi, vaikka olisin varma ettei takana ole ketään.
    Ainakaan Suomen moottoritienopeuksissa ei vauhti estä pään kääntämistä.
    - Engine MC -
    Joo kyllä mä olen oppinut kanssa alusta asti et aina käännetään päätä. Ja monta kertaa siellä ON ollut auto jota ei peileistä ole nähnyt joten monta läheltä piti -tilannetta on sillä kääntämisellä vältetty.

Mä ainakin luotan vain omiin silmiini, en peileihin
    Suzuki GSX-F 750
    Mulla on ollut laajakulmapeilit peileissä jo monta vuotta. Toimivat todella hyvin:
    Ohi liikkuva kohde näkyy ensin varsinaisessa peilissä, sitten laajakulmassa ja varsinaisessa
    yhtä aikaa, sitten vain laajakulmassa, ja tulee näkökenttään ennen kuin katoaa laajakulmasta.

Aluksi pidin laajakulmaa vain vasemmassa peilissä, mutta Iso-Britanninan reissun jälkeen myös oikeassa.
    ZZR 1200
  30.  
    Pää kääntyy aina.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen