<- näin sitä päätä käännetään vauhdissa kuin vauhdissa, jokaisella kaistanvaihdolla.
Suzuki M1800R -10, Yamaha XV535 -96
Ex: Aprilia Pegaso 650 -00, CBR900RR -00
1/4 mile: 10.796s, 212.10km/h, 60ft 1.888s
Älkää nyt tuota laittako. Biltema myy myös sellaista pyöreää litteää nappia (halkaisija 50mm), josta näkee tosi laajasti taakse ja sivulle. Sellaiset kun laittaa peilien uloimpiin nurkkiin, niin on näkymät hallussa, vaikkakin pienoiskoossa. Asennus on nopea, voi lätkäistä jo Bilteman pihalla tarrat kiinni.(xx99jkl @ Kesä. 01 2008,17:38) kirjoitti
Sen verran reippaasti kahvaa ettei tuu kukaan rinnalle
Noh totta puhuen itelläkin oli jo pyörää ostaessa kiinni tuollainen bilteman laajakulma nappi, loistava vekotin.
I'm in trouble because I'm normal and slightly arrogant. A lot of people don't like themselves and I happen to be totally in love with myself.
Ei olkapään yli vilkaisua turhaan lifesaveriksi sanota.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
osaahan tuo poliisikin näemmä vedättää.(MotorArse @ Kesä. 01 2008,14:29) kirjoitti
kuinkahan olisi käynyt jos tuo tapaus olisi käräjille asti mennyt? ilmeisesti mitään kosketusta ei tapahtunut?
tais konstuilta puuttua kiintiöstä 200 eskoa.
olisiko tuon nyt voinut hoitaa huomautuksella.kun kerta kaverikin oli tapauksen huomannut ja reilusti myöntänyt.
näitä ei ymmärrä.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Taidan tänään koukata Biltaman kautta(Köpi @ Kesä. 01 2008,15:50) kirjoitti
![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
ei se mulla vaan käänny samalla tavalla(Ephedrine @ Kesä. 01 2008,17:37) kirjoitti
Johtuu sitten heikosta niskasta tai suuresta nopeudesta ja kovasta ilmavirrasta tai kawan mitättömästä pleksistä.
Syitä on monia mut tottakai epäilen sitä nopeutta. Opiskelijalle kun tulee halvemmaksi ajaa kunnolla ylinopeutta eikä hissutella![]()
Adressi Ylen mediamaksua vastaan, käy liittymässä!
http://www.adressit.com/mediamaksu
Jou! Mulla käyny monesti niin, että vilkku päälle, taustapeileistä vilkaisu - okei, ei ketään.. mut katotaanhan vielä perinteisesti tuolta olan takaa päätä kääntämällä.. ja TADAA.. siellähän olikin auto WTF!!
Ei se peileistä tuijotus tosiaan pelkästään auta...![]()
Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni..
Oli GSX-750-F - nyt pelkät jalat alla..
Jotenkin oppi jo kevariaikoina, ettei peileihin parane luottaa (ja usein peilit ei ollut edes kiinni pyörässä) eli oppi katsomaan olan yli vaistomaisesti.
Autolla olen onnistunut nukkumaan kaistanvaihdossa niin huolella, että topicin aloittajan kuvaileman tilanne oli totta, mutta mp:llä (etenkin kun vaimo on kyydissä), tulee ajeltua edelleen "riittävän" varovaisesti. Eihän se tosin tartte kuin yhden hasardin kaistanvaihdon ja... *![]()
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Ajokortti pois niskajäykiltä.
Hitto suututtaa tollaset.
Höh, kun tulee tiettyyn ikään, niin mitään muuta jäykkää ei ole kuin käytös(wbaum @ Kesä. 02 2008,13:50) kirjoitti
![]()
Hih hih hii...(wbaum @ Kesä. 02 2008,13:50) kirjoitti
Ei muuta kuin ruuvaat vaan peilit kokonaan pois...
Tässä topikissa itseäni viisaammat ovat jo todenneet, ettei peileihin voi luottaa...
![]()
![]()
![]()
Eikös virheistä olisi tarkoitus oppia jotakin ?(wbaum @ Kesä. 02 2008,13:50) kirjoitti
Tässähän lienee tullu selväksi, että kannattaa päätä kääntää, eli aiheen aloittaja on erittäin valaistunut nykyään.
Paskanjauhajille samat kuin kotilokuskeille täällä on tapana: amputoidaan kaikki ja saunan taakse ja .....
![]()
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Taikka toisena vaihtoehtona hommaa ne laajakulmapeilit...(kane80 @ Kesä. 02 2008,14:17) kirjoitti
Tästähän repes hyvä keskustelu. Uskon, että muutamaa "kaikki perusjutut hallitsevaa" kuskia lukuunottamatta meille tavan tallaajille tämä muistutus kaistanvaihtoon liittyvistä riskeistä ei ollut turha. Joku mainitsi, että huonolla tuurilla yksikin kuvaamani kaltainen kaistanvaihto voi olla viimeinen.
Itselle tämä opetus meni kerralla perille. Laitoin pyörään laajakulma peilin ja lisäksi pää kääntyy reilusti sivulle ennen ohitukseen lähtöä.
Turvallisia kilometrejä kaikille
![]()
Honda DAX ST 70, Honda CB 125, Yamaha FZ 750, Honda CBR 1000F, BMW K1200RS, Yamaha 1300FJR
Testattiin ennakoivan ajon kurssilla kuinka pitkä se peilin katvealue on. Todettiin, että kyllä sinne hyvin auto piiloutuu... Eli päätä on syytä kääntää.
Mopo mahtuu monesti hyvin sekä kuolleeseen kulmaan että auton b-pilarin katveeseen. Ohituskaistalla just pitää sen takia avata kunnolla ettei ole siellä katveessa hetkeäkään.
Kuulostaa aivan uskomattoman itsetuhoisalta että joku ohittaa päätä kääntämättä pärrällä. Katotteko edes kaupungissa oikealle kääntyessä tuleeko pyöriä tai mopoja miljoonaa pyörätieltä kadun yli?
+1(mjtee @ Kesä. 01 2008,22:57) kirjoitti
"Never play cowboy in a room full of Indians."
Samoin. Ei niskatkaan väsy kun välillä piäntä kiäntää![]()
Tunturi Classic -74 --> Suzuki Tsx -84 --> Kawasaki Versys -07 *--> Suzuki GSR -07 (myyty)
+1,itse en oikeastaan edes käytä peilejä(Ephedrine @ Kesä. 01 2008,13:19) kirjoitti
Niin ja 120 km/h vauhdissa pyörä kulkee ~33 m / sekunnissa.(TaikaEtana @ Kesä. 01 2008,16:13) kirjoitti
Pään pyöräytyksen aikana olet siis kulkenut melkoisen matkan..
Jos siinä joku edellä ajava tuuppaa jarrut pohjaan, tai tekee muuta yllättävää, niin taas sytytetään
Väitän, että pään pyörittelystä seuraa runsaasti todellisia läheltä-piti-tilanteita ja moni käsittämätön peräänajo menee samaan piikkiin.
Terveisin mahdollisimman vähän päätään pyörittävä ja (hyviin) peileihin luottava..
Piti vielä lisätä.. Tiedän varmasti kolme onnettomuutta, jotka johtui nimenomaan pään pyöräytyksestä. Yhden tapauksen jopa näin. Ja onhan noita pään pyörityksestä johtuvia läheltä piti tilanteita sattunut itsellekin.
Siksi ensimmäinen homma on aina ollutkin laittaa peilit kuntoon.. Nykyisen ajokin peilit ei paranteluja kaipaa, mutta vaimon mopoon ensimmäinen hankinta oli paremmat peilit = peilit joista näkee muutakin kuin olkapäänsä.
Tämä nykyinen ajokkini, eli K 12 S on muuten mun ensimmäinen pyörä, jossa on vakiovarusteena kunnolliset peilit.
1300 Gessu
Tuleehan tuo ensin kartoitettua tilanne edessä, ennen kuin rupean kaistaa vaihtamaan ja vilkaiseen sivulle. Juurikin sen takia, etten ole edellä ajavan takapuskurissa jos heittää lukot yhtäkkiä(J@ck @ Kesä. 03 2008,10:43) kirjoitti
Eli kun on sitä turvaväliä eikä hinkuta eellä menevän puskurissa kiinni ja siitä sitten kaistaa vaihtamaan (päätä ensin kääntäen) niin hyvinhän tuo on sujunut. Kyllä mä käytän peilejä + käännän päätä sopivasti, tarpeen mukaan jne. ja hyvin on homma sujunut ilman vaaratilanteita.
Eli ei liene kovin turvallista vetää 120km/h edellä ajavan puskurissa kiinni ja siitä ruveta kuikuileen toista kaistaa..
Maalaisjärkeähän näissä voi käyttää eiks jeh?
- P
Edit: itse yritän pitää soppeleita välejä edellä meneviin, kuikuilen sopivasti peileistä vähän väliä mitä taustalla tapahtuu ja vielä pieni vilkaisu sivulle (en mä päätä käännä kuin pöllö vaihtaessa) ja kun suur.piirt on edessä & takana oleva tilanne tiedossa, niin vielä tosiaan pieni vilkaisu sivulle ettei siihen kuitenkaan joku ole kerennyt ennen vaihtoa.
Mä en osaakaan ajaa, mutta noin oon hengissä pysynyt ainakin tähän asti.
Edit: siis sopivissa määrin peilejä, pään kääntöä jne. tärkeintä on mun mielestä seurata tilannetta (niiden peilien avulla) myös takana jatkuvasti. Autollakin kun ajelee, niin suositellaan kohtuu useasti peilien avulla "skannaamaan" mitä takana tapahtuu. Pyörällä vielä mukavampi tietää koko ajan mitä siellä touhutaan, kun ei halua varsinkaan peräänajoa kokea pärrän selässä.
Kyllä sitä jo autokoulussa opetettiin B-korttia ajaessa, että pään pitää kääntyä, kun kaistaa vaihtaa. Mutta nopea vilkaisu ei ole yhtäkuin jäänpä vahtaamaan. Vaikka joskus motoristiuran alussa päänkääntö niin, ettei käännä koko pyörää olikin YLLÄTTÄVÄN vaikeaa. Sekin pitää melkein oikein tiedostaa ja opetella!
Ei kannata hötkyillä ja jos ehtii, niin vähän suunnitellakin, eikä vaan yht'äkkisesti hyökätä, notta minäpä tuosta puikkaan. Silloin yleensä ehtii peilistäkin kartoittaa paremmin pidemmältä matkaa, tuleeko ketään ja kahtella, että meneekö edessä kaikki todennäköisesti hyvin.
Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
*Does my bike make my butt look fast?*
Kävin sit eilen Biltemassa ihmettelemässä... Otin kolme mallia mukaan, mut jotenkin tuntuu, et jää sit kuitenkin laittamatta... Nooh, eihän nuo leipää pyydä
Mulla ainakin on toistaseks turvaväli riittänyt pään kääntelyyn![]()
Kyllä se on pään kääntö jolla se esteettömyys takavasemmalla tai -oikealla on paras varmistaa. Itse opin hyvällä tuurilla ko.tavan kun olin autolla ekoja kertoja liikenteessä. Autokoulun kuorma-autolla oli tottunu ajaa ja äitin autolla ajaessa vilkaisin tuttuun tapaan vaan peiliin, löin vilkun päälle ja kohta soi torvet!!! Onneks oli siihen aikaan takalasissa se 80 lätkä varoittamassa kanssa-autoilijoita kokemattomasta kuskista. Kuitenkin muutaman torvisoolon jälkeen aloin muistaa vilkaista olan yli. Täytyy vaan ajonopeus ja turvaväli olla sellaiset että onnistuu. Siitäkin olen opetukseni jo saanut, sen tosin prätkän selässä. Oli nimittäin peräänajo n. tuumasta kiinni. Nojauduin pyörällä jonossa ajaessa vähän taaksepäin huutaa takana istuvalle avokille jotain ja kun käännyin eteenpäin niin jarruvalot palaa koko letkassa. Liinat kiinni ja ohjasin sivuun ja sain väistettyä edellä ajavan takapuskurin tuuman päästä. Kyllä autokuski tuijotti peilejä pitkäänJa mua nolotti....
Kawasaki Er-5 -05
Kawasaki Z750s -06
Honda CBF1000S -08
Toki, toki. Näkee vaan usein, että pää pyörii aivan turhaan ja jopa sellaista, että koko kuskin täytyy kääntyä satulassa nähdäkseen taakse. Esim. joku viikko sitten Kehä III:lla joku pyöritteli itseään siihen malliin, että odotin kohta paukkuvan. Veikkaanpa, ettei tule se hemmo moisella tyylillä pitkälle pärjäämään. Vaikka tyhmäähän tällaista on veikkailla, mieluummin toivon, että älyäisi tehdä asialle jotain..(Perkele @ Kesä. 03 2008,11:13) kirjoitti
Se vaan kuitenkin on niin, että kun on hyvät peilit, niin pään pyörittelyt voi minimoida. Miksi sitä päätä pitäisi pyörittää, jos seuraa peileistä takana tulevaa liikennettä- edellyttäen, että peileihin voi luottaa. En minä autollakaan ajaessa päätäni pyörittele kuin todella harvoin.. Eikä tuosta pakusta, jolla yleensä ajelen näekään mitään päätä pyörittämällä. Miksi siis pyörällä ajaessa pään pitäisi pyöriä, jos vaan on kunnolliset peilit?
Ja noista turvaväleistä.. Vaikka millaista väliä yrität pitää, niin aina siihen joku itsensä tunkee. Ja kun on paljon liikennettä, niin sitä enemmän tuo korostuu. Ja jo viidenkympin vauhti = 14 metriä sekunnissa. Aika syvälle uppoaa tuossakin vauhdissa, jos äkkipysäys tulee - niin pyörä, kuin kuskikin.
Se onnettomuus josta edellä mainitsin (ja jonka näin) sattui jo vuosikymmeniä sitten. Kuitenkin se meni suunnilleen näin:
Kaupunkiliikenteessä päiväsaikaan, keli hyvä, liikennettä sen mitä normaalisti kaupungilla on.
Bussi jonka perässä kaverini ajeli pysähtyi yllättäen. Pysähtyi vaan pahalainen just silloin, kun kaveri meinasi sen ohittaa ja vilkaisi taakseen. No suoraan bussin peräänhän se mopo jysähti ja tuli muuten pahaa jälkeä, vaikka nopeutta ei ollut neljääkymppiä enempää.
Ja jälki oli pahaa niin pyörän kuin kuskinkin osalta. Ei aivan kynttilää, mutta olipa kaverini rikki ja pahasti - joka paikka.. Pyörä meni muistaakseni lunastukseen. Taisi olla jo silloin kun päätin, että mun pyörissä tulee aina olemaan peilit joihin voi luottaa..
1300 Gessu
Ja tässä jälleen tienkäyttäjä, jolla kortti ollut varmaan tosi pitkään........ näkemys kohdallaan(wbaum @ Kesä. 02 2008,13:50) kirjoitti
![]()
2 sivullista juttua ja tuossa on kiteytettynä koko asia, piste.(J@ck @ Kesä. 03 2008,12:55) kirjoitti
Kyllähän maailmaan keskustelua mahtuu(Köpi @ Kesä. 03 2008,15:30) kirjoitti
Eikös se oo tän homman (foorumeiden) suola? = hirvee väittely kaikesta kun kaikki on oikeassa.
- P
pitäis laittaa rakkineesta peilit uusiksi kun tuntuu että ei niistä nää riittävästi. jotkut rekkapeilit olis poikaa![]()
Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
Nassukirja