Jollekkin voi se pyörä jossain vaiheessa tulla silmille.
Joko omasta virheestä johtuen tai siitä pyöräkuskista silloin kun sillä kotilolla olemme liikkellä.
Onko oikeasti niin että kukaan motristi autollaan ei olisi vaaratilanteita aiheuttanut tai kenties pahempaakin.
Cbr1000 -94
Autolla olen aiheuttanut oman 13:n vuoden kortin omistamisen aikana varmaan vitus*i vaaratilanteita, mutta prätkän (jälleen) ostamisen jälkeen paljon vähemmän. Ja en ikinä ole aiheuttanut vaaratilanteita kenellekään kanssamotoristille autolla liikkuessaniMutta yhtälailla olen moottoripyöräilijä sekä autoilija. Mopolla Uno pyörä työntää... Autolla Quattro vetää
![]()
Jarru on vauhdin surma...
ZX-10R -09
Jossain oli joskus tilastoitu, että motoristi auton ratissa seuraa keskimääräistä paremmin muuta liikennettä, etenkin kevyttä liikennettä ja kaksipyöräisiä ? Syy lienee siinä, että tietää itse miltä tuntuu kun esim. sorakuorma-auto kahauttaa eteen ja motoristilla vauhtia n. 90km/h .(Moritz @ Touko. 31 2008,03:38) kirjoitti
Näin kävi itselleni viime kesänä T:reen Ruskossa, yht. äkkiä hirmuinen pölypilvi edessä enkä tajunnut moneen sekuntiin MIKÄ tuli ja Mistä tuli ?? Mulla tosiaan vauhtia mittarin mukaan n. 90 km/h ja alueella 80 km/h rajoitus .
Lisäksi pimeässä mulla oli pitkät päällä, eli varmasti Sorakuski näkin mun tulevan . Harvoin totaalisesti palaa päreet, mutta silloin meni käämit TÄYSIN .Vasta kun sain jarruteltua saven ja pölyn peittämällä tiellä ja näin kuorma-auton peräkoukun, tajusin kuinka läheltä PITI. No Bongasin auton rekkarin ja palasin soranottopaikalle odotteleen kaveria joka vartin päästä tulikin uutta kuormaa hakemaan . Sellasen ripityksen annoin nuorelle miehelle, että taatusti muistaa .
Oli kuitenkin itsekkin motoristi ja pyyteli anteeksi todella nöyrästi, joten se siitä sillä kertaa.![]()
Viimoset 7 tauon jälkeen.
1200 GSF *Bandit *-02
Suzu GS 500 E *-99 *( Mimmalle )
Suzu Hayabusa -04 ( Liekkari )
Suzu Hayabusa -08 ( Valkkari )
HD *V - ROD * -06 *( Street )
HD *Electra Glide 1600*-09
HD XL 1200 Low Sportster -10
Itselläni ainakin on sellainen tunne, että oma ajaminen pyöräkuskina on opettanut paljon autolla ajamisesta.
Autolla ajaessani otan paremmin huomioon muut tielläliikkujat ja pyrin aavistelemaan niiden käytöstä.
Yritän osaltani auttaa sujuvaa liikennettä, vaikkapa nyt sitten joku lähtisikin hankalassa paikassa ohi.
Keskityn likenteeseen paremmin, koska pyörällä niin on pakko tehdä.
Olen huomaavaisempi mp-kuskeille, kun tiedän mitä he pelkäävät.
Osaan odottaa vaikkapa että mp-kuski saattaa vaihtaa paikkaa kaistalla nopeasti ja tiedän mistä se johtuu, kun katson asfaltin kuntoa.
En ole heti kiljumassa, että saakelin mopokuski, kun koittaa kiusaa tehdä ja mut tappaa.
En aja kaistalla viereen ja pakota painavaa pyörää tienreunan huonolle asfaltille ja hiekalle.
Enkä mielelläni aja pitkää matkaa uudehkolla autolla vaan mieluummin hiukan vanhemmalla.
Johtuu ihan siitä, että uudemmat autot on niin pitkälle automatisoitu ja mukavia, että se keskittyminen pyrkii herpaantumaan.
Vaaratilanteita...niitä meist' jokainen aiheuttaa päivittäin, tahtoen tai tahtomattaan.Pääasia että niistä selvitään ilman loukkantumisia..
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Luulenpa vahvasti että motoristi ratin takana on varovaisempi ja toiset paremmin huomioonottava autoilija, itse ainakin autoillessa on sympatiat mopoilijoiden suunnalla todella vahvasti. *
No, kaikkihan on tullut jo näemmä sanottua noissa edellisissä viesteissäkin.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Kyllä kait se autolla liikkuva motoristi voi aiheuttaa vaaratilanteita siinä missä muutkin. Mutta sen verran olen tänä keväänä huomannut että liki jokainen skootteripoika ja tyttö on elävä (toivottavasti pitkään) varoitusmerkki.
Ajelevat vähän miten sattuu ja olematon liikennesääntöjen osaaminen unohtuu siellä mopon puikoissa.
Ja edelleenkään en ymmärrä näitä pitkät xenonit päällä touhottavia vetomiehiä, pikkuisen hämärässä ajaessa vastaantulevan pyörän pitkät valot/ylös suunnatut valot häikäisevät joskus vallan perkeleesti.
Taivas saa odottaa
Pitkät päällä ajamisesta on ollut juttua ennenkin, ja tuloksena siitä oli nuo ns. "aloittelija jepet" jotka polttavat isoa lankaa polttimoissaan päivin ,öin. Siitä rapsuu muuten toruja tällä puolen lahtea. Ei kovin suosittua muuallakaan maailmassa.(BlackCat @ Touko. 31 2008,08:18) kirjoitti
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Kyllä mä olen sitä mieltä että motoristeissa on niin kirjavaa väkeä että kyllä siellä on niitä paljon parjattuja puusilmiä auton ratissa ollessaan ihan taatusti. Ei prätkällä ajavat nyt sentään mitään jumalia olla. Tuntuu että prätkälläkin liikkeellä ollessaan monelta puuttuu terve itsesuojeluvaisto.
Aika pitkälle juurikin noin. Asioiden ja tilanteiden ymmärtämistä auttaa muuallakin elämässä se että ei tarvitse arvailla tai olla mutu-tiedon varassa miltä toisesta tuntuu kun on itsekkin välillä aina sillä "toisella puolella". Syystalvella, juuri mopokauden päätyttyä, auton ratissa tulee väkisinkin ajatus että kiepsautanko ohi ja joskus se tuo vaaratilanteen kun auto ei lähdekkään liikkeelle ohituksessa niinkuin pyörä. Summasummaarum: Jos kaikki tielläliikujat saisivat edes joskus elämässään ahaa-ajatuksen, tykästyisivät mopolla ajamiseen vaikka ihan hetkeksi vain, saisivat kokeilla sitä tien päällä ja palaisivat sitten auton rattiin niin uskon että ongelmat autoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden välillä, mukaanlukien kolarit, vähenesivät romahdusmaisesti. Vähän meni vaikeaksi tuo asian selittäminen mutta yritä ymmärtää jutun pointti.(Cute @ Touko. 31 2008,08:13) kirjoitti
![]()
Niinpä, kyllä olen huomannut muutosta parempaan omassa ajossa/liikennekäyttäytymisessä mopokortin ja mopon hankittuani.kirjoitti
Olen pahoillani, mutta sinulle emme saaneet mitattua nopeutta.
Kyllä se täälläKIN kielletty on ajaa pitkillä, ja tuossa sukupoke selvitti, että ei edes mitään hyötyä huomattavuudessa, koska pitkät päällä tuleva motoristi on kuin kohti tuleva "Pallosalama", jonka etäisyyttä jopa huomattavasti vaikeampi arvioida kuin lyhyillä ajavan .(Moto guzzi @ Touko. 31 2008,08:23) kirjoitti
Asiaa oli testattu Polliisin toimesta juuri siksi, että moni tosiaan luulee näkyvänsä paremmin pitkillä . Ehkä näkyykin, mutta vastaantulevana etäisyyttä todella vaikea arvioida .
![]()
Viimoset 7 tauon jälkeen.
1200 GSF *Bandit *-02
Suzu GS 500 E *-99 *( Mimmalle )
Suzu Hayabusa -04 ( Liekkari )
Suzu Hayabusa -08 ( Valkkari )
HD *V - ROD * -06 *( Street )
HD *Electra Glide 1600*-09
HD XL 1200 Low Sportster -10
Juuri niin. Moottoripyöräily on silti huomattavasti rauhoittanut autoiluani. Autoa tulee ajettua käytännössä aina nopeusrajoitusten mukaan. Tuntuu naurettavalta revitellä autoa, kun se pyörän jälkeen tuntuu joka tapauksessa liikkuvan kuin täi tervassa. Muun liikenteen havainnointi ja huomiointi on myös parantunut moottoripyörän myötä.(Cute @ Touko. 31 2008,08:13) kirjoitti
Ajoin C-kortin yhden työpaikan takia joitain vuosia sitten ja huomasin siinäkin liikennesilmäni parantuvan. Kyllä se taitaa olla niin, että mitä enemmän kokemusta erilaisista ajoneuvoista, sitä paremmin tuntee niiden tarpeita ja osaa ottaa huomioon omassa käytöksessä.
Kyllä ainakin omalta osaltani on asenne liikenteessä muuttunut prätkäharrastuksen aloittamisen jälkeen. Tulee huomioitua muu liikenne täysin toisella tavalla kuin aiemmin. Varsinkin mp-porukka saa kaikki sympatiani ja ainakin yritän olla vaarantamatta ko. porukan menoa. Mutta totuuden nimissä on kuitenkin myönnettävä, että tyhmäiltyäkin tulee joskus ihan tahtomattaan - niin ratin takana kuin kahvoissakin.
Ja nyt tyh.. eiku *![]()
Kawasaki GPZ 500S -> Kawasaki ER-5 -> Ducati Monster 620D -> Ducati ST4 -> Ducati Multistrada 1000ds -> Ducati Monster 1100evo
Itse olen huomannut olevani varovaisempi.
Meillä oli ennakoivan ajon kurssi työmaalla.
Kouluttaja (heh, kuinka sattuikaan,oli intohimoinen motoristi ;)))
Ensimmäisiä kuvia, joita kouluttaja laittoi oli skootterin ja auton kolari.
Siinä taustalla oli liikennetapahtumia.
Kuinka monta?
Hitosti... kun kuvia sitten hitaasti analysoitiin.
Oli vastaantulevaa liikennettä, joka aikoi kääntyä oikealle, siellä oli pikkutiellä vastaantulevaa liikennettä, tukkirekoja (tilantarve kääntymiselle) varoituskolmioita, oli jalankulkijoita, oli edessä meneviä ja niiden jarruvaloja...
Se mitä liikenteessä saattaa tapahtua sekunnin parin aikana...noin viitisenkymmentä tapahtumaa...takana, edessä, sivulla ...ja kaikki tuo on havannoitavissa.
Luulen. että jokainen meistä tekee alitajuisesti liikenteessä satoja päätöksiä minuuttien aikana...ja onko ne oikeita tai vääriä...näkyy sitten siellä tapahtuiko jotain vai ei.
Mut itse olen koettanut opettaa pojalle (intohimoinen motoristi, sekin ;))) autolla ajaessa, miten lähestyä esim.mp-kuskia.
Kerrankin jouduttiin ajamaan keskelle mp-letkaa, ohitusaikeissa ja vapaa tila ei ihan riittänyt.
Sanoin pojalle, et katsoppa edellä ajavaa mp:tä.
Kuskin pää kääntyi koko ajan sivupeilin suuntaan.Sanoin, että tuo kuski koko ajan joutuu olemaan huolissaan takana tulevasta autosta...siksi usein se katsoo peiliin ja koettaa ennakoida, mitä takana tuleva auto aikoo...
Autokuskinhan ei tarvitse välittää takanatulevasta liikenteestä...se on peräänajajan ongelma...mut mopoilija joutuu olemaan huolissaan, sillä peräänajaja voi viedä hengen...
P.s vielä tuli mieleen...miten autoilija ei muka huomaa moottoripyörää?
Itse motoristina kyllä näen jo kaukaa, että pyörä on tulossa.Oli sillä pitkät päällä tai ei.
Mutta kai se johtuu siitä, että olen tottunut etsimään katseellani kaveria...... jota moikata
Suurenpi vaikutus ajotapoihini on moottoripyörällä,automaiset ajotavat ovat melkein hävinneet prätkällä ajaessa.
Toisaalta autolla ajotavat ovat saaneet paljon vaikutteita prätkästä toivottavasti kehitys ei lopu.
Moottoripyöräily vaatii herkyytensä johdosta huomattavasti enenmän ajattelutyötä kun autoilu.
Siitä olisi suurta oppia monelle törky autoilialle,ei muuta kun kausi pakkoajoa prätkällä.![]()
Alte et late
Nettinihilisti iskee.. *(raikuli @ Touko. 31 2008,07:57) kirjoitti
Missäpäin Ruskoa on 80 rajoitus? *![]()
Jossakin koulutustilaisuudessa minua on valistettu siten, että ihminen kykenisi tekemään liikenteessä kaksi havaintoihin perustuvaa valintaa tai päätöstä sekunnin aikana. Siis sellaisia, jotka tulevat tietoiseen mieleen saakka. Koksa aiteihin toisaan voi saapua informaatiota huomattavasti suuremmasta tapahtumien tulvasta, niin oleellista näyttäisi olevan, kuinka tästä informaatiotulvasta oppii suodattamaan oleellisen.(Cute @ Touko. 31 2008,10:34) kirjoitti
2 päätöstä sekunnissa = max. 120 päätöstä minuutissa...
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Pyörällä varovainen, jalankulkijana varsin varomaton, autoillessa kusipää idiootti. Tunnustan.
Eikä auta vaikka paremmin tietää ja asioita silloin tällöin 'järjen valolla' pohtii. Seuraavana päivänä totutut tavat taas käytössä. Paras olisi miun pysyä pois liikenteestä, kun ei ne muut kumminkaan aja siten kuin minä haluaisin.![]()
Onneksi on paljon niitäkin päiviä jolloin suvaitsevaisuus valtaa mieleni. Harmi ettei niin ole aina.
VT750C2 -2000
Mä luulen, että esim.risteystä lähestyessä...sinä teet havaintoja kaikesta mitä ympärillä tapahtuu...alitajuisesti.(mocadam @ Touko. 31 2008,12:34) kirjoitti
Voi olla että sitten ne ratkaisut mitä pitää tehdä. tapahtuu siinä risteyksessä,,ne välttämättömät...
Mutta jo ennakkoon olet katsonut, että sivusta tulee tukkirekka aika lujaa ja tuo jalankulkijakin näyttää tulevan tielle...
Eli hidastat jo aikoinaan *ja sitten siinä risteyksessä teet sitten varsinaiset päätökset.
Minulla on sellainen ajatus, että alitajunta käsittelee paljon enemmän tavaraa, kuin mitä ikinä itse huomaammekaan.
Kiitokset siitä alitajunnalle...harvoin tulee sille annettua kunniaa...
Mä autoilevana ihmisenä oon kyllä varovainen. Kerran ajo yks mopopoika auton kylkeen ja se riitti mulle. Ja ei,vika ei ollu mussa.
Mä katon kyllä tasan tarkkaan niin oikeelle kun vasemmallekkin ennen kun jatkan matkaani.
Turvallista matkaa teille kaikille olitte sitten liikkeellä millä kulkuneuvolla tahansa.
Kakspyöräsiä osaan kyllä varoa, muita autoja en sitten ihan niin hyvin.. Kyllä välillä tulee sellanen puusilmä-olo, että huhhuh. Aina ei vaan oo ihan niin skarppina et huomais ne autot, vaikka pyörät huomaakin tuijotella moneen kertaan![]()
Autolla ajaessa kyllä ajattelen nykyisin moottoripyöräilijän kannalta tilanteita. Risteyksissä liikuttelen päätä edestakaisin, ettei pilarien taakse jäisi ketään katveeseen. Jätän reilun turvavälin ja annan tietä tarvittaessa.
Autolla liikkuessa kun tulee prätkä vastaan, tekisi mieli moikata, tehdä jotenkin selväksi että tässäkin menee mopoilija, ei tarvitse "pelätä".
Vaikka virheitähän sitä joskus kumminkin tekee jokainen autolla tai moottoripyörällä ajava.
GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
Itsestä ainakin tuntuu, että pyörällä ajamisesta on siirtynyt lisää tarkkaivaisuutta myös kotilon kuljettamiseen. Voi se tietysti olla pelkkä mutu.
kotisivut
Autolla ajetaan pakosta ja pyörällä ilosta.
www.cbr.fi
Mitä enemmän ajan pyörällä, sitä enemmän ennakoin, tarkkailen ja varon autolla. Tälläisen ilmiön olen huomannut.
edit: ottaako ketään muuta autoa ajaessa päähän se, kun sieltä ei näe ulos niin hyvin kun mopon päältä?
Kakspyöräisen sarvissa tulee jalankulkijat otettua paremmin huomioon kuin autoillessa. Pyörällä ei ole sitä isomman oikeutta mikä autolla saattaa välillä nousta hattuun. Pyörällä on myös miellyttävämpää tehdä äkkijarrutus kun huomaa että jalankulkija haluaa astua suojatielle.
Kesällä tämä näkyy myös autoillessa, mutta talvella tahtoo se isomman oikeus aina hiipiä takaraivoon....
Suzuki M1800R -10, Yamaha XV535 -96
Ex: Aprilia Pegaso 650 -00, CBR900RR -00
1/4 mile: 10.796s, 212.10km/h, 60ft 1.888s