Millasta kyytiä Ahvenistolla tuupataan. Mikä on ns. nopean kuskin aika ja mikä sellasen keskituupparin?
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
Hurjimmat ajelee alle 1.30. Mulle piisas veturilla 1.32 enkä enempää lähtis siellä yrittämään. Mukava rata kruisailla 1 tai 2:lla vaihteella.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
No sehän selviää kun menee mukaan ja seurailee muita.Eiköhän nopeanryhmän raja mene jossain 1:35 paikkeilla ja keskiryhmän 1:45 paikkeilla.
Vauhti taas alkaa olemaan kilvettömällä kohdallaan jossain 1:29 alle mennessä.
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Eräälle keskinopean hurjalle mittailin noin aikoja 1.40 pintaan parhaimmillaan, noin niinkuin kännyn ajanottimen avulla... Siis noin arvojahan nuo, mutta kai ne parin sekunnin sisällä on![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Pääseehän sillä käsikellolla suht tarkkoihin aikoihin, jos vaan mittaa joka kiekalta samalle pyörälle!(TeeVee @ Touko. 30 2008,12:56) kirjoitti
![]()
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Omalla kokemuksella käsikellolla pääsee alle sekunnin tarkkuuteen.
Tämä perustuu täysin omiin kokemuksiin samanaikaisesta mittauksesta sekä gps:llä että käsikellolla.
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
Mites ne vakuutukset onkaan voimassa, kun kierrosaikoja otetaan?![]()
no se on tiety jos sie sinne meinasit mennä kaatuilemaan(Köpi @ Touko. 30 2008,16:10) kirjoitti
yleensä kun on tarkotus pysyä tolpillaan eikä ajaa kylellään
![]()
![]()
600rr
Mistäs se kuski tietää kelle siellä kukakin kellottelee.(Köpi @ Touko. 30 2008,16:10) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Ja mainitaanko jossain erikseen ajanoton vaikutus vakuutuksiin..? Eikös niissä puhuta ainoastaan kilpailuun harjoittelusta.. Noissa on kuitenkin aika suuri ero, etenkin lisensittömille kuskeille.(Köpi @ Touko. 30 2008,16:10) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Kyllä liikennevakuutus on täysin voimassa vaikka harjoiteltas kilpailuun.(Köpi @ Touko. 30 2008,16:10) kirjoitti
Ja lisenssivakuutuskin on voimassa, niin ja kotivakuutus.
![]()
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Osu ja uppos(klonkku6 @ Touko. 30 2008,14:51) kirjoitti
Joo, kannattaa keskittyä ottamaan aikaa aina samalta pyörältä, myönnän![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Sanoisin pikaiseltaan että nopeat menee alle 1:30 ja keskiryhmä 1:40 huitteille.(Proffa @ Touko. 30 2008,12:27) kirjoitti
Oma mielipiteeni vielä perään; järkikuski ei enää aja Ahvenistolla, vaikka rata onkin kovin monipuolinen, haastava sekä tekninen niin turvallisuuspuoli on kyllä retuperällä näin moottoripyöräilijän kannalta. Itse en ole muistaakseni 2004 kauden jälkeen siellä käynyt kuin kerran siviilimopolla ja yhden viiden kierroksen jutun tekemässä 2006. No, ei kyllä hinkuakaan ole enää sinne.
Jos ajat 80%:sti siellä niin silloin se on ihan ok, mutta mitä treeniä siitä silloin voi saada, menee lähinnä vaan kurvailuksi.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Kierrosennätyshän tuolla on jossain 1.22 / 1.23 paikkeilla..
Eipä tuolla olekaan järkeä harjoitella kilvanajoa. Katukuskien ja harrastelijoiden ajoharjoitteluun taas aivan oivallinen paikka, kun siihen ei tarvita sitä 100% puristusta. Itse ainakin pystyn nauttimaan ajosta sopivalla turvamarginaalilla, vaikka kilvettömällä ajankin.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Sanoisin pikaiseltaan, että 10-15 s lisää näihin aikoihin niin aletaan olemaan orgin tilaisuuksien keskiarvoajoissa.(parjan_fin @ Kesä. 02 2008,08:57) kirjoitti
Siellähän ei nopeaa ryhmää olekaan, mutta vertailuna nopeampi (=keski) / hitaampi (=hidas) ryhmä. Koulutusryhmä sitten erikseen.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Jos 1.50 tai vielä kauemmin kestää kierros niin sitten mielestäni suosiolla hitaaseen.
Ja sitten kun vauhti menee helposti alta 1.40 niin sitten nopeaan.
Suzuki GSXR 600 L1
Nopeassa ryhmässä (meidän tapahtumat) arviolta n. 5-10 % kuskeista ajaa alle 1.30 olevia aikoja. Nopean ryhmään kuuluvat kuskit, jotka ajavat alle 1.40 aikoja, keskiryhmään 1.40-1.55 välille ajavat ja 1.50 - jotain ajavat sitten hitaaseen ryhmään.
Itselläni on ennätys 1.30 alkuinen, tänä vuonna en ole ajanut alle 1.33 ja enpä muista että kukaan olisi ohi ajanut, joten ei siellä kilpakuskit enää juurikaan treenaa.
Ahveniston epävirallinen rataennätys lienee Tuulen Jonnen hallussa ja on vuodelta 1994 ja matala 1.22, ajettu 250 kuutioisella vempaimella. Suhteutettuna eri ratojen rataennätyksiin noilta vuosilta, uskaltaisin väittää, että sellainen korkea 1.16, matala 1.17 olisi aika lähellä totutta mitä suomalaiset RR-huiput nykykalustolla menisivät tuolla jos riskinotto olisi samaa kuin muilla radoilla. Muilla radoilla noissa vauhdeissa ulosajosta selviää pääsääntöisesti laastarilla, Ahvenistolla mitä luultavimmin ambulanssia ei tarvittaisi.
Ahvenistolla on tullut ajettua rapiat 10.000 kierrosta. Vielä en ole kaatunut ja jos jossain haluan kaatua, niin se paikka ei ole Ahvenisto. Vuodesta 2001 tapahtumia siellä ja muualla järjestäneenä voisin heittää lukeman ajoharjoitteluissa tapahtuneista keskivakavista vammautumisista. Ahvenistolla niitä on ollut n. 80 % kaikista meidän tapahtumissa sattuneista ja tapahtumia siellä on n. 20-25 % kaikista järjestämistämme. Siitä voi laskea kuinka paljon vaarallisempi paikka se on vaikka osaamisen äärirajoilla ei ajettaisikaan. Vastaavissa ulosajoissa joissa olen Kemoralla, Motoparkissa, Alastarolla ja Botniaringillä selvinnyt kaatumatta, Ahvenistolla olisin ainakin pyöräni pistänyt paalattavaan kuntoon.
Suosittelen siis jättämään Ahvenistolla sen ajanottolaitteiston kotiin ja keskittymään kierrosaikojen tuijotteluun muilla radoilla. On vain ajan kysymys milloin jossain tilaisuudessa joku siellä henkensä heittää. Viime kesänä oli jo lähellä kun eräs sankari lensi varikon ylämäen jälkeen vallin yli pyörineen ja päätyi miltei suolenkille asti vieden mukanaan jokusen männyn ja koivun. Kaatuneet puut ja pyörän kappaleet ovat vieläkin nähtävissä, sopii mennä ihmettelemään millä tuurilla kuski jäi henkiin.
Jukka Relander
Pj
Moottoripyöräilyn tuki ry