Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
    Satunnaisen sunnuntairatailijan kysymys: mistä mahtaa johtua että näkyy minulla tuo eturengas kuluvan sivuiltaan selkeästi takarengasta nopeammin, mitä olen varikoilla ympärilleni katsellut niin yleensä näyttäisi olevan takanen joka radalla kuluu?

Voiko johtua ajotavasta, jotenkin virheellisestä ajoasennosta, rengaspaineista, muusta syystä, miksi? renkaat ovat pirellin sport demonit, kirjan mukaiset paineet 2,25 ja 2,5. Tilanne ei muutu vaikka hiukan laskee takasen painetta. Pyörä 80- luvun 70hp mukasportti gpz.
    Tuohan voi johtua vaikka mistä, mutta näkemättä itse veikkaan geometriaa. Pyörä aliohjaa sen verran rankasti, että eturengas kuluu. Onko keula painunuksissa mutkissa? Auttaako, jos siirrät omaa painoasi eteenpäin?

Edit: Vai onko pyörä jo niin kantillaan, että rengas luistaa?

- JAM Racing Team -
    Nykyiset sporttiset katukumet ovat niin pehmeää seosta että alkavat kulua voimakkaasti hiemankin reippaammassa ratakurvailussa. Hommaa siihen mopoos kunnon "ratarenkaat" niin tilanne normalisoituu ja kaiken kukkuraksi saat rutkasti lisää pitoa juurikaan katu-ominaisuuksien siitä kärsimättä.
    Yleisesti ottaen radalla menee kaksi takasta yhden etusen kuluessa vaihtokuntoon... ja jos vauhti alkaa olla hieman reippaampaa ja etusen seokset hyvin pehmeitä, menee kummatkin melkein samaa kyytiä vaihtoon... mutta takanen kuitenkin huonommassa hapessa.

"mä kusen nurin kaikki haisevat kakstahdit ja viritetyt tvinit"
    ehkä toi 70hp ei riitä kuluttaa kunnolla takasta esim mutkien ulos lähdöissä.. vaikka muuten varmaan hauska kampe epäilemättä..
    jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider

zx-10r-04 ex
    dr-800s-93
    ktm duke 620 -96
    zx10-r -08
    Lainaa (Zeta @ Touko. 29 2008,16:30) kirjoitti
    Hommaa siihen mopoos kunnon "ratarenkaat" niin tilanne normalisoituu ja kaiken kukkuraksi saat rutkasti lisää pitoa juurikaan katu-ominaisuuksien siitä kärsimättä.
    Kunnon ratarenkaat ovat jokseenkin heikot kadulla (esim Supercorsan seosrenkaat). Sadepitoa ei ole lainkaan, ja pito kylmänä on miltei olematon. Kestävät kyllä yllättävän pitkään.
    - JAM Racing Team -
    Lainaa (johtaja @ Touko. 30 2008,11:16) kirjoitti
    Lainaa (Zeta @ Touko. 29 2008,16:30) kirjoitti
    Hommaa siihen mopoos kunnon "ratarenkaat" niin tilanne normalisoituu ja kaiken kukkuraksi saat rutkasti lisää pitoa juurikaan katu-ominaisuuksien siitä kärsimättä.
    Kunnon ratarenkaat ovat jokseenkin heikot kadulla (esim Supercorsan seosrenkaat). Sadepitoa ei ole lainkaan, ja pito kylmänä on miltei olematon. Kestävät kyllä yllättävän pitkään.
    Tuskinpa saa Gpz:taan sopivassa koossa mitään kovin nykyaikaisia ja sporttisia renkaita.

Eikös siinä ole 16-tuumaiset renkaat jos oikein muistan?

Sport deamon muuten pitää noissa "pappa"-pyörissä yllättävän hyvin. Mulla oli Guzzissa aikaisemmin sellaiset alla ja pito kyllä tuntui riittävän siihen mihin kallistusvaratkin.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
    Lainaa kirjoitti
    Eikös siinä ole 16-tuumaiset renkaat jos oikein muistan?

Sport deamon muuten pitää noissa "pappa"-pyörissä yllättävän hyvin. Mulla oli Guzzissa aikaisemmin sellaiset alla ja pito kyllä tuntui riittävän siihen mihin kallistusvaratkin.
    Minun (Ex)RX ainakin söi etusta, kuin uskovainen öylättiä. Eli paljon ja nimenomaan laidat katosi silmissä! Liekö noiden vanhempien Kawasakien ominaisuus!

ajat varmaan mutkat ilman kaasua, anna enemmän kaasua, niin pyörä menee takapyörällään enemmän. tasainen veto läpi mutkan.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Jaket, mutkat toki pyrin menemään kaasulla, paitsi joskus puhtaasti tuurilla :p

Nuo sport demonit tosiaan tuntuvat tuossa pyörässä minun käytössäni pitävän kuin häkä, vaikka miten on kantilla ja ripeästi avaa niin ei lipsu. Yhden ainoan kerran on kunnolla luistanut, johtui siitä että ensin sohelsin tapin maahan aika rajusti. Ja 16" on vannekoko, kuten Ekku arveli.

Keulan painumisesta mutkassa en oikein osaa sanoa, kuten tuli sanottua olen sunnuntaikuski ja sellaiseksikin harvoin radalla. Meinasitko että siirtämällä painoa enemmän eteen keula saisi helpommin pitoa, ja kumi ei silloin kuorisi niin helposti..? Tuota ei ratapäivillä ajoani seurailleet ja asentoa oikeammaksi neuvoneet ole tulleet maininneeksi.

Jatketaan arvailua ,)
    Laita siihen liukuputkeen esim nippuside, niin näet kuinka syvällä se käy. Pyörän kääntymiselle on oleellista, että ohjauskulma jyrkkenee (tai siis etujättö pienenee) ja paino siirtyy käännöksessä etupyörälle. Tällöin pito paranee ja kallistuskulmaa voi itse asiassa vähentää ajettaessa mutka samalla nopeudella läpi. Jos keula olisi liian löysä ja se pohjailisi, niin huomaisit sen jarrutusten epästabiilisuutena ja keulan lukkiintumisena.

Itse olen saanut keulan paluuvaimennuksen lisäyksellä pidennettyä renkaan elinikää noin 10-kertaiseksi Kemorassa, olisikohan ollut vuonna 2004 tai 2005. Reboundin ollessa löysällä pyörä puski liikaa mutkissa, ja rengas repesi kahdessa setissä (noin 10 kierrosta). Vedin reboundin kahta napsua vaille tappiin, niin rengas kesti ilman ongelmia, mutta pyörä alkoi keulia liikaa ulostuloissa, kun rengas ei enää seurannut. Optimi taisi olla muistaakseni 4-6 napsua auki, vs. normaali noin 10.

Sitten kysymyksiin: kuluuko rengas reunalle asti? Onko renkaan kallistusvarassa eroa takaseen? Oletko mitannut paineita lämpöisenä (lähinnä haen merkittävää lämpenemiseroa renkaiden välillä)? Jos renkaiden välillä on paljon eroa, pyörän geometriassa on tod. näk. jotakin pielessä (tai ainakin poissa optimista). Kaikkeen ei voi säätämisellä vaikuttaa, ja itse en tiedä mitään GPZ:sta, joten hirveästi enempää en voi auttaa. Tuon ikäisistä pyöristä minulla ei ole juuri lainkaan kokemusta, ja voi toki olla että pyörän rakenne on vain sellainen, että nykyrenkaat vievät sen turhan helposti limiitille. Omat kokemukset rajottuvat '86 VFR:ään, jossa ensimmäinen maahan ottanut osa oli alkukäyrästö, kun jousitus painui mutkassa kasaan.
    - JAM Racing Team -
    Lainaa (johtaja @ Kesä. 03 2008,12:04) kirjoitti
    Itse olen saanut keulan paluuvaimennuksen lisäyksellä pidennettyä renkaan elinikää noin 10-kertaiseksi Kemorassa, olisikohan ollut vuonna 2004 tai 2005. Reboundin ollessa löysällä pyörä puski liikaa mutkissa, ja rengas repesi kahdessa setissä (noin 10 kierrosta). Vedin reboundin kahta napsua vaille tappiin, niin rengas kesti ilman ongelmia, mutta pyörä alkoi keulia liikaa ulostuloissa, kun rengas ei enää seurannut. Optimi taisi olla muistaakseni 4-6 napsua auki, vs. normaali noin 10.
    Mitenkäs yleensä tuota keulan paluuvaimennusta kannattaa nopeen ja hitaan radan välillä säätää (kumpaan enemmän vaimennusta)? Vai kannattaako tuossa enneminkin säätää preloadia?
    - Almost legal but 110% fun! -
    Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
    Se riippuu ennemminkin radan jarruista ja pinnasta kuin nopeudesta. Nopea rata pitää keulan paremmin kasassa mutkassa, mutta jarrut eivät välttämättä saa sitä riittävän syvälle.
    - JAM Racing Team -
  13.  
    Tuo nippuside onkin hyvä idea, täällähän se on ennenkin mainittu vaan ei voi aina kaikkea muistaa. Pohjaamista en kuitenkaan tietääkseni ole kokenut.

Eturengas ei näy kuluneen reunalle asti, takarengas on. Lämpimien renkaiden paineet nousevat suht samaa tahtia. Onko renkaan kallistusvarassa eroa - ...vaikea kysymys, samaa sarjaa nuo renkaat ovat, luulisi varan olevan sama edessä ja takana? Jalkatapit tuossa kyllä ottavat maahan melko helposti, olen pitänyt asiaa kuskin huonoudesta johtuvana (ei osaa roikkua oikein/tarpeeksi).

Alustan säädöt tuossa museoikää hätyyttelevässä vehkeessä ovat "hiukan" erilaiset kuin kuvailemasi napsu sinne toinen tänne- säätö, eteen ja taakse on esijännityksen(?) säätö paineilmalla sekä edessä kawan avds "anti-dive" sydeemi, taakse myös neljäasentoinen paluuvaimennuksen säätö.

Kiitoksia jo tähänastisista vastauksista, opittavaa on taas tullut.