Huomasin, että kytkinneste on aika vähissä ja tarkoituksenani oli lisätä nestettä tangossa olevaan säiliöön.
Avasin säiliön ja vastassa oli muovinen korkki jossa oli pikkuinen reikä ja sen alla paljastu sellainen ylisuurelta näyttävä kuminen kuppi. Eli onko tarkoitus täyttää se kuppi josta neste siirtyy sen välikorkin reijän kautta säiliöön ja sieltä letkuun?
Etsin räjäytyskuvan www.alpha-sports.com sivun kautta ja ihmetystä aiheuttanut kuppi on osanimeltään diaphragma "pallea" ja osanumero 69667-00B20.
*edit1 no löytyhän sitä tietoa korjausoppaastakineli heti kun kysyy niin löytää ite prkl...
Eiköhän siinä laitteessa liene aivan tavallinen nestesäiliö, eli siis sen "kupin" pitäisi lähteä aivan vaan nostamalla irti ja sen jälkeen voit lisätä nestettä säiliöön. Varo loiskuttelemasta jarru/kytkinnestettä maalipinnoille, on meinaan suht. häjyä ainetta maalille.![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Jeps korjausoppaan kuvasta näki, että se pallea oli siellä säiliössä vähän väärällä tavalla, joten se näytti kupilta. Eli se oli rullaantunut enemmän auki kuin pitäisi ja kupilta se silloin näytti rookien silmään.
Onkohan tossa kytkinnesteessä muuta huomioitavaa kuin että se on DOT 4:sta vai voiko ton spesifikaatin nestettä olla muutakin kuin "glycol - based" , mitä oppaan mukaan siihen tulee laittaa...
Ton pallean funktio jäi hieman epäselväksi...
Sen pessaarin ideahan on hillitä loiskintaa säiliössä. Yleensä sen pystyy puristelemaan "litteäksi". Kun kytkin-/jarruneste vajoaa, niin tuo pessaari seuraa perässä ja "aukeaa kupiksi".
<p>2002-2014</p>
Joovain..
Huom:
DOT 3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikoonipohjainen, eikä sen sekaan pitäisi kondensoitua vettä samalla tavalla kuin DOT 3- ja 4-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä. Huonona puolena voidaan mainita kallis hinta ja siirryttäessä 5:een pitäisi kuulemma koko jarrujärjestelmä puhdistaa huolellisesti, ilmeisesti sprii/pirtu sopii puhdistukseen....
Että tämmönen tul mielee vielä.![]()
Mutta eikös DOT 5.1 taas ollutkin sitten kelvollista DOT 4'sen kanssa...?
<p>2002-2014</p>
Juu näin se taitaa mennä, itekkin sitä mietin kun avasin jarrunestesäiliön ja siellä oli pessaarri mennyt nesteen pinnan mukana alaspäin ja se oli myös kuppina.(C-A-D @ Touko. 29 2008,17:32) kirjoitti
Eli se seuraa sitä jarrunesteen pintaa ja vähentää sen kupin tyhjää tilaa tjsp ?
Selvisi myös se, että miksi kytkinnestettä oli niin vähän jäljellä. Vuotoa pukkas, kytkimen vapautussylinterin juuresta...![]()