Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 49:sta
  1. #1
    Esitän kysymyksen työkaverini puolesta. Meillä on väittely menossa että onko väliä onko kevari 2-tahti vai 4-tahti peli ja mitkä on hyvät ja huonot puolet molemmissa vaihtoehdoissa.

    Voisikohan joku asiaan vihkiytynyt tai muuten vaan asiasta tietävä valaista morttia??? ;)

    Tomtom
    Suottaapa ollakkii tai suottaapa olla olemattakii...

    Honda cbr XX 1100 Blackbird -97
    Suzuki gsx750 f -03
    [url="http://www.bikepics.com/members/tjaaskelainen/96cbr1100/"]http://www.bikepics.com/members/tjaaskelainen/96cbr1100/[/url]
  2. #2
    2T tietenkin! Paaaljon enemmän tehoa (täysitehoisena) ja yksinkertaisempaa tekniikkaa (helpompi huoltaa).

    Ainut huono puoli, että kamppeet alkaa haisemaan 2-tahtiselle, mutta sillähän voi saada jopa rispektiä joissain piireissä
    Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
    Honda CB125T "81 ~2002-
    Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
    Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
    Yamaha TDM 850 "91 2011-
  3. #3
    Voi v*ttu näitä nykyisiä nelitahtikevareita tyyliin piikkinen cebari, onneksi sentään vielä Mitoa ja Aprilia RS:ää saa uutenakin, niissä on helvetin paljon enemmän kulkua kuin yli puolet pienempitehoisissa nelitahti "veljissään". Puhumattakaan siitä että näyttävätkin moottoripyörältä eivätkä katteelliselta polkupyörältä!
    GSX-R600 K6
  4. #4
    2-tahti. Asia tuli jo aikasemmissa viesteissä selväksi 125cc ja 4T ei sovi todellakaan yhteen, paitsi thumpeissa joissa on muutenki painoa puolet vähemmän.
  5. #5
    Allekirjoitan
    Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä.
  6. #6
    Lainaa (Muki^ @ Touko. 29 2008,13:32) kirjoitti
    Voi v*ttu näitä nykyisiä nelitahtikevareita tyyliin piikkinen cebari, onneksi sentään vielä Mitoa ja Aprilia RS:ää saa uutenakin, niissä on helvetin paljon enemmän kulkua kuin yli puolet pienempitehoisissa nelitahti "veljissään". Puhumattakaan siitä että näyttävätkin moottoripyörältä eivätkä katteelliselta polkupyörältä!
    Ennen oli sentään paremmin:

    Vakiopiikissä 35 hp
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #7
    2-tahti tehokkaampi. 4-tahti hiljaisempi.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  8. #8
    No jopas sattui.

    Tuolla hiukan vääntöä asiasta myös.
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R -93
    Kawasaki ZX-6R Ninja
    Suzuki GSX-R 1000 K9
  9. #9
    Lainaa (vetomies @ Touko. 29 2008,13:48) kirjoitti
    Ennen oli sentään paremmin:

    Vakiopiikissä 35 hp
    Jee, tuollainen minulla oli!

    Eikös ne nelitahtiset pääse näihin nykyään sallittuihin kevaritehoihin? Jos joo, niin on nelitahtinen ainakin ääniltään mukavampi. Yleensä alavääntöäkin enemmän ja toimii paremmin samalla tavalla joka päivä.
    XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
    FLHRI, eli Road King -97
  10. #10
    Lainaa (Rooroo @ Touko. 29 2008,14:42) kirjoitti
    No jopas sattui.

    Tuolla hiukan vääntöä asiasta myös.
    Kats. Onkos B-foorumin keskustelun taso noussut parin viime vuoden aikana noin ylipäätäänkin? Pitäsköhän taas mennä, siellä kun tuo mp-asennepuoli kunnossa. Jos nyt huru-ukkoja kelpuuttavat...

    -hh-
  11. #11
    Lainaa (vmt @ Touko. 29 2008,14:57) kirjoitti
    Eikös ne nelitahtiset pääse näihin nykyään sallittuihin kevaritehoihin? Jos joo, niin on nelitahtinen ainakin ääniltään mukavampi. Yleensä alavääntöäkin enemmän ja toimii paremmin samalla tavalla joka päivä.
    Kyllä nelitahtisella tuonne 20 hp tasolle helposti pääsee; 22-23 hp vastaisi kilokyykkyjen viritysastetta. Jostain kumman syystä kuitenkin nykypiikeissä on onnistuttu ryssimään koneen ominaisuudet sekä matalilla, että korkeilla kierroksilla. "Rajoitettu" kone pitäisi ehdottomasti olla sellainen, että koko kone on alusta pitäen suunniteltu 11 kW tehoille (sekä isku, että nokka-akseli) eikä sitä ole tehty kuristamalla.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  12. #12
    Lainaa (vmt @ Touko. 29 2008,14:57) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Touko. 29 2008,13:48) kirjoitti
    Ennen oli sentään paremmin:

    Vakiopiikissä 35 hp
    Jee, tuollainen minulla oli!

    Eikös ne nelitahtiset pääse näihin nykyään sallittuihin kevaritehoihin? Jos joo, niin on nelitahtinen ainakin ääniltään mukavampi. Yleensä alavääntöäkin enemmän ja toimii paremmin samalla tavalla joka päivä.
    Esimerkiksi tuo Hondan piikkinen CBR yltää jopa 9,7kw huipputehoon vaikka on olevinaan niin sporttista! Tosiaan juurikin kuristamattomana se ero on huomattava, en usko että esim Aprilia pelkällä kuristusten poistolla 35 heppaa saavuttaisi mutta ainakin viisi vuotta sitten esson baarin mukaan sai yli 30
    GSX-R600 K6
  13. #13
    Lainaa (vetomies @ Touko. 29 2008,13:48) kirjoitti
    Ennen oli sentään paremmin:

    Vakiopiikissä 35 hp
    Joo, mulla oli 1980 -luvulla Hondan NS125:ssa monttu(kisa)koneen pytty, läpät ja mäntä + modattu vakiopaisari, putsarinkin hegitystä vähän parannettiin. Pukkasi jotain 33-34 ponia kampuralta.

    124 kiloa painavaa kikotinta ja (tuolloin) alle 70 kg painavaa kuskia tuo liikutti yllättävän hyvin.

    Ja radallakin tuolla tuli huudatettua.

    Tänään on hurlikka ensihuollossa ja sain tilalle 1050 Trumppa Sprint ST kyykyn. Jos mä tolla joka päivä ajaisin, niin jalkamieheksi saattaisin muuttua. Meinaa väkisin leikityttää. Tuohan lähtee kuin nappi housuista ja hauskaahan tuo tankin päällä makaaminen on, mutta taidan pysyä jalat edellä etenemisessä..
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  14. #14
    Lainaa (vmt @ Touko. 29 2008,14:57) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Touko. 29 2008,13:48) kirjoitti
    Ennen oli sentään paremmin:

    Vakiopiikissä 35 hp
    Jee, tuollainen minulla oli!

    Eikös ne nelitahtiset pääse näihin nykyään sallittuihin kevaritehoihin? Jos joo, niin on nelitahtinen ainakin ääniltään mukavampi. Yleensä alavääntöäkin enemmän ja toimii paremmin samalla tavalla joka päivä.
    Gagivakin potki samoille luvuille., meno ilo hieman toisenlaista
    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

    Yamaha FJR 1300A -08
  15. #15
    Lainaa (jannep @ Touko. 29 2008,16:12) kirjoitti
    Joo, mulla oli 1980 -luvulla Hondan NS125:ssa monttu(kisa)koneen pytty, läpät ja mäntä + modattu vakiopaisari, putsarinkin hegitystä vähän parannettiin. Pukkasi jotain 33-34 ponia kampuralta.

    124 kiloa painavaa kikotinta ja (tuolloin) alle 70 kg painavaa kuskia tuo liikutti yllättävän hyvin.
    Epäreilua; jouduin tyytymään RD:n 23+ heppaan, mutta eihän ne tehot, vaan asenne.

    Tuosta traumatisoituna ajelenkin nyt kilokyykyllä..
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  16. #16
    Lainaa (vetomies @ Touko. 29 2008,13:48) kirjoitti
    Lainaa (Muki^ @ Touko. 29 2008,13:32) kirjoitti
    Voi v*ttu näitä nykyisiä nelitahtikevareita tyyliin piikkinen cebari, onneksi sentään vielä Mitoa ja Aprilia RS:ää saa uutenakin, niissä on helvetin paljon enemmän kulkua kuin yli puolet pienempitehoisissa nelitahti "veljissään". Puhumattakaan siitä että näyttävätkin moottoripyörältä eivätkä katteelliselta polkupyörältä!
    Ennen oli sentään paremmin:

    Vakiopiikissä 35 hp
    Eikös nykyajan kotareista puristeta yli 40 hepokattia? Vakioitahan ne neki on, tehtaalta tullu. Ihan kivasti 15 veenä lähti '88 KX125.. NSR (luvattu n. 31hp, itellä +32mm kaasari) on nuhapumppu verrattuna nk. kisaenskaan
  17. #17
    Lainaa (jannep @ Touko. 29 2008,16:12) kirjoitti

    Joo, mulla oli 1980 -luvulla Hondan NS125:ssa monttu(kisa)koneen pytty, läpät ja mäntä + modattu vakiopaisari, putsarinkin hegitystä vähän parannettiin. Pukkasi jotain 33-34 ponia kampuralta.
    Tämä olikin mielenkiintoinen kierre.
    Jäärata jampat halusivat RS125 pyttyjä omiin CR125iinsa ja myivät omia vanhoja crossisylkyjään NS kuskeille.

    RS kuskit taas halusivat kittisylinterejä jäärataukoille kauppaamiensa vakipyttyjen tilalle.
    Loppujen lopuksi seinä tuli vastaan kun paksumpilompsaiset jää-äijät alkoivat sovitella RS kittisilinterejä jää CR'iinsä ja niistä haluttiin päästä sääntömuutoksilla eroon...
    "To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
  18. #18
    Lainaa (vetomies @ Touko. 29 2008,16:27) kirjoitti
    Lainaa (jannep @ Touko. 29 2008,16:12) kirjoitti
    Joo, mulla oli 1980 -luvulla Hondan NS125:ssa monttu(kisa)koneen pytty, läpät ja mäntä + modattu vakiopaisari, putsarinkin hegitystä vähän parannettiin. Pukkasi jotain 33-34 ponia kampuralta.

    124 kiloa painavaa kikotinta ja (tuolloin) alle 70 kg painavaa kuskia tuo liikutti yllättävän hyvin.
    Epäreilua; jouduin tyytymään RD:n 23+ heppaan, mutta eihän ne tehot, vaan asenne. *
    Nepä ne ja kaarteesta ulostulonopeus. Itsellä kävi vielä tuuri noiden osien kanssa, kun juuri tuota ulostulonopeutta harjoittelin, niin orggiskoneesta laukesi kiertokangen alapään laakeri ja palaset meni hetken pitkin konetta @ 9000 rpm. Ei onneksi narahtanut kiinni radalla, alkoi vaan saamarinmoisen kalinan ja kolinan.

    Paikkakunnan Honda -liikettä kun piti tuolloin motocrossin SM sarjassa ajellut tyyppi, niin keksittiin sitten että ehdotetaan Brantille että kasataan kone takuuseen korjatuilla osilla.

    Näin tyyppi sai laskutettua oman kisakoneesa osat, eli vanhan pytyn, joka porattiin + uusi mäntä, kansi + kanki + kampura tyypin koneesta (alkuperäisen kaula oli aika pahana) silleen että töineen jää vähän alle orkkisosien (ja sai itselleen noilla rahoilla ostettua uuden koneen). Itse taisin maksaa paisarin modaamisen, kun sen teki toinen paikkakuntalainen.

    Ja kas takuuseen tuli 33+ polleinen mopotin

    Samalla tuli "kuntoon" tuorevoitelupumppu, jossa ollut (tyyppi?)vika johti ensimmäiseen kajahdukseen. Sen jälkeen toimi kuin kello. Ostajaehdokkaita oli jonoksi asti, kun tuon pistin joitain vuosia myöhemmin myyntiin. Tuo oli kuitenkin aika liikuttava peli piikiksi siihen aikaan.

    Alustahan tuossa oli nykymittapuulla mitätön pomppulinna ja jarrutkin heikohkot, mutta öljyjä vaihtamalla ja pehmeämmät palat laittamalla niitä tuli ihan ajettavat.

    Nykynuoriso napisee et kun ei irtoo kierrosaikaa, kun ei ole kuin kuuteen suuntaan säädettävät nämä ja nuo etu, sivu, ulos, sisään, meno-paluu -säädöt + prokressiiviset pimpelipompelit päälle. Evoa.



    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  19. #19
    Täytyy edes haasteen vuoksi asettaa oma pelinappula eri ruutuun kuin aiemmat. Eli Varadero ja kauniisti käyvä nelitahti V-2.

    Pitää ensin laittaa vaatimukset järjestykseen. Mitä sillä kevarilla on tarkoitus tehdä? Varttimaili minimiajassa, vai kamojen kanssa mökille ja vielä samalla tankillisella takaisinkin? Pitääkö kyytsätä matkustajaakin? Ride the wings of (piston)change?

    Nelitahtikevarin kulutuslukemat ovat käytännössä samat kuin nelitahtimoposkootterin, eli ajotavasta riippuen hieman yli tai alle 3 sadalle.

    17 litran tankillisella ajaa jonkin matkaa, hyvinkin sen mitä ns. matkapyörillä. Mukavassa satulassa sen myös jaksaa istua aivan käytännössäkin. Ja satulan takana on valmiina oikein tukeva teline aivan kunnolliselle takalaukullekin.

    Kamppeet eivät haise öljylle ja konetta ei avata joka huollossa. Lailliset tehot löytyvät, kun ei mene ostamaan sitä YBR tai CBR mallista.

    Jos teho on valintakriteeri, niin sitten kannattaa hommata kilokyykky. Jos ajokortti ei salli kuin A1 vehkeen, niin sitten voi katsoa myös max. 11 kilowattista.

    Huonona puolena hieman lyhyet välitykset, eli huippunopeus 120 mittarissa saavutetaan leuka tankissa ja kieppikello punarajalla (=12000 RPM). Koneen kyvyt eivät tuon kummempaan tosin riittäisikään, mutta se 10.000 satasessa näyttää hurjalta, vaikka ei siitä mitään kulumis-, kulutus- tai tärinähaittaa olekaan. Pienempiä takarattaita teoriassa on, mutta eipä vaan löytynyt käytännössä, joten 44 menee uudenkin ketju-rataspaketin kanssa. Alkuperäisketju on luvattoman heikko ja hyvinkin hoidetuissa yksilöissä jo lähes poikkeuksetta alle 20.000 km vaihdettu jo. Toisaalta kaksitahtisissa on jo menossa...niin, monesko kone? Halvin ketju tosin maksaa 40€ ja DIDin kunnollinen vahvistettu O-rengasketjukin vain noin satasen.

    Ai niin, mikä piikki kulkee nikottelematta tyhjäkäynnillä käsi pois kapulalta? On muuten helppo käsitellä, osin tuosta syystä, osin ajoasennon vuoksi, vaikka painaakin paljon piikiksi.

    Lyhyt 4000 km huoltoväli on myös paljon ajavalle vähän ärsyttävä. Mutta ei se siinä huoltovälillä kaipaa muuta huolenpitoa kuin rasvaa ketjuun ja 8 tankkausta á 500 km. Eli ei mene oma ajokausi kevaria säätäessä.

    Nakkikoppia kiertää millä tahansa, mutta kauemmas lähtiessä ja yhtään aikuisemmilla arvoilla olisi vaikea kuvitella vaihtoehtoa Varaderolle, ellei sitä tuosta uudesta Suskan NELITAHTIendurosta sitten tule?

    Jos sen on pakko olla sporttisempi, niin sitten katsoisin uutta Yamahaa, joka lienee myös haluttua tavaraa käytettynä sitten parin vuoden kuluttua? Uutta nelitahtista YZF125 en ole ajanut, mutta konsepti näyttäisi sellaiselta, että A1 kortin rajat ylittävä teho on viimeinen epätoivoinen syy yrittää perustella kaksitahtisen hankintaa.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  20. #20
    Lainaa (Hannu59 @ Touko. 30 2008,00:57) kirjoitti

    Nakkikoppia kiertää millä tahansa, mutta kauemmas lähtiessä ja yhtään aikuisemmilla arvoilla olisi vaikea kuvitella vaihtoehtoa Varaderolle, ellei sitä tuosta uudesta Suskan NELITAHTIendurosta sitten tule?
    Nämä "aikuisemmat arvot" ovat taas jotain sellaista mitkä "varmasti" kiinnostavat piikkien kohderyhmää eli teinejä aivan rajattoman paljon...

    Tietysti jos joku haluaa v*ttuilla pennuilleen ja hommata pyörän jota nämä haluavat mahdollisimman vähän niin omilla rahoillaanhan saa tehdä mitä haluaa

    Toisaalta taas en näe mitään syytä miksi kukaan aikuinen haluaisi ajaa kaus, lähelle, tai yhtään mihinkään Briggs&Strattonilta kuulostavalla ultralussulla nelaripiikillä. Jos MP harrastus on niin kovaa pihistystä että ei ole varaa siihen puoleen tippaan gasoa jonka verran enemmän joku lutru oikea nelarienska vie enemmän niin voi harrastaa myös polkupyöräilyä.

    Sitäkin voi harrastaa kunnollisen DH-, Freeride-,XC- tai maantiepyörän sijasta ylijäämä Helkama Jääkärillä jos siltä tuntuu, äänestäväthän jotkut Paavo Väyrystäkin.

    Tosin täytyy myöntää että se on hieno juttu että täällä sentään saa tehdä näennäisen pointittomia(kin) valintoja jos siltä tuntuu vs. erinäisten Demarit de gröna punikkien ihailemissa suunnitelmatalouksissa jossa sai ajaa Uralilla tai Dnjeprillä tai olla ajamatta kokonaan.

    edit: piikkihurjalla taisi olla vielä helpompaa eli joko Minsk Shoba (<=huom paska translitterointi, pöllö kumminkin.) tai ei mitään.



    "To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
  21. #21
    Lainaa (Hannu59 @ Touko. 30 2008,00:57) kirjoitti
    Mitä sillä kevarilla on tarkoitus tehdä? Varttimaili minimiajassa, vai kamojen kanssa mökille ja vielä samalla tankillisella takaisinkin? Pitääkö kyytsätä matkustajaakin? Ride the wings of (piston)change?

    Nelitahtikevarin kulutuslukemat ovat käytännössä samat kuin nelitahtimoposkootterin, eli ajotavasta riippuen hieman yli tai alle 3 sadalle.

    Lailliset tehot löytyvät, kun ei mene ostamaan sitä YBR tai CBR mallista.

    Huonona puolena hieman lyhyet välitykset, eli huippunopeus 120 mittarissa saavutetaan leuka tankissa ja kieppikello punarajalla (=12000 RPM). Koneen kyvyt eivät tuon kummempaan tosin riittäisikään, mutta se 10.000 satasessa näyttää hurjalta, vaikka ei siitä mitään kulumis-, kulutus- tai tärinähaittaa olekaan.

    Alkuperäisketju on luvattoman heikko ja hyvinkin hoidetuissa yksilöissä jo lähes poikkeuksetta alle 20.000 km vaihdettu jo.

    Lyhyt 4000 km huoltoväli on myös paljon ajavalle vähän ärsyttävä. Mutta ei se siinä huoltovälillä kaipaa muuta huolenpitoa kuin rasvaa ketjuun ja 8 tankkausta á 500 km. Eli ei mene oma ajokausi kevaria säätäessä.
    Pistetääs vähän omaa vastausta. Eli heti ensimmäiseksi: itellä piikkinen cbr.

    Kevaria ostaessa pohdin, että hetkinen...tällä pyörällä ajetaan se 2 vuotta jonka jälkeen siirrytään joko autoon tai rahojen salliessa isompaan moottoripyörään. Miksi siis osta 2tahtista tehojen toivossa(joihin kuitenkin kyllästyy melko ripeästi) ja samalla tuhlata ajamiseen huomattava summa rahaa, jonka olisi voinut käyttää isompaan pyörään parin vuoden päästä.

    Kulutuslukemat tosiaan on aivan ihanteelliset, omallani menee lähes aina alle 3litraa sadalla vaikka valoista lähdetään yleensä kaasu auki/lähes auki ja ajo muutenkin aika ripeää.

    Täydet lailliset tehot cebarista puuttuu, eli on vain se 10kw, mutta huomaa se, että cebarin paino on muita piikkejä sen verran pienempi, ettei siitä hevin ohi tulla. Esim. 11kw tehoilla varustettua mz:aa vastaan olen viivat ottanut ja taakse jää karvan verran. Sama pätee aivan varmasti myös varaderoon ja oikeastaan kaikkiin muihin piikkeihin paitsi tuosta yamahan uutuudesta ei ole tietoa vielä.

    Cebarin välitykset taas tuppaa olemaan liiankin pitkät, kutosella on helposti veto-ongelmia. Mutta sitten kun pyörän saa kulkemaan niin tankki päällä makaamalla mennään jatkuvana nopeutena 125km/h oikeaa nopeutta. Jos ei ihan tankin päällä halua maata niin pienellä kyyristymisellä pystyy yleensä pitämään 115km/h vauhdin hyvin.

    Tuota ketjujen ja rissojen valitusta en tajua. Piikkiin nyt ei ehkä ole järkeä tehonvienninkään takia tunkea mitään järeintä ketjua. Cebarissa on 428 jaolla oleva o-rengasketju ja sillä pääsee hyvällä hoidolla varmaan sen parikymppiä. Toki se kuulostaa vähältä isompien mp:iden ketjuihin nähden, mutta en kyllä ole vielä kuullut piikistä, jossa ketju kestäisi esim. 40 000km.

    Huoltoväli on cebarissakin 4000km, mutta mitäs sitten? Varsinkin jos ite huoltaa niin se on yksi aamupäivä ja huolellinen huolto tehty, sillä mikään huolto ei sisällä mitään suurempaa(vrt. kaksitahtisissa vaikka männänvaihto).

    27900km cebarilla ongelmitta Joista 13 000km omaa ajoa KUVA!
  22. #22
    Lainaa (Hannu59 @ Touko. 30 2008,00:57) kirjoitti
    Alkuperäisketju on luvattoman heikko ja hyvinkin hoidetuissa yksilöissä jo lähes poikkeuksetta alle 20.000 km vaihdettu jo. Toisaalta kaksitahtisissa on jo menossa...niin, monesko kone?
    En tiedä miten te niillä kaksitahtikoneillanne ajelette, mutta kun

    1) Tuorevoitelu on säädetty oikein ja hieman paksulle + varmistettu että ölppää tulee niin kuin pitää isoilla kaasuilla

    2) Seokset on kyllin rikkaalla

    3) Nestejäähdytys on hyvä asia™

    Sanoisin että 40-60 tkm pitäisi kestää nykyisillä hienoilla 2T ölpillä, joista ei ollut edes kosteaa unta 30 vuotta sitten.

    Tuttu huoltaa Lapissa safariyrityksen kelkkoja ja ihan peruspollen 550 fööni kestää oikein hoidettuna ajaa 40-60 tkm ja kelkkakäytössä tulee niitä käyttötunteja tuhatta kilometriä kohden ihan eri tavalla kuin pyörässä ja niillä tehdään kylmäkäynnistys joka päivä kun kelkka on käytössä, joskus jopa liki -40 C lukemissa.

    Itse ajoin tuolla vakiota kireämmällä koneella 34 000 ja pyörä oli edelleen täydessä iskussa ja puristuksissa kun sen myin.

    On täysin selvää että väärillä säädöillä saa kaksitahtarin tuhottua alta aikayksikön ja helpommin kuin nelarin, mutta se että ne olisivat remottikunnossa vähän välilä on minusta väärää tietoa. Ennenmuinoin iso osa pyöräkannasta oli kaksitahtista, ei vain piikit. Tietty voi olla että nykypiikeissä on päästöjen takia tuorevoitelu aivan liian pienellä ja seokset laihalla, mutta nehän ovat vain säätöjä. Neulaa ylös, tyhjäkäyntiseosta rikkaammalle ja voitelupumpun säädöstä sen verran lisää että savuttaa terveesti vajaalla mutta juuri lakkaa savuamasta täydellä teholla. Ja useita vetoja sitten tuota säätäessä ettei siellä voitele kampikammioon kertynyt öljy.

    Varmasti 125cc kaksipyttyinen nelari sopii moneen käyttöön, mutta rehellisesti sanottuna mulla oli junnuna ensin Susnan nelaripiikki, jossa oli tuo 11 kW ja se meni kolmessa viikossa vaihtoon kun se ei kulkenut juurikaan kovempaa kuin mun moponi, eikä jaksanut viimeistä voimantippaa ulos huudattamallakaan pitää satasta maantiellä. Kokoajan oli ohitettavana mikä ei ollut ollenkaan kivaa.

    Tuskin tuo käytännössä aina täyskaasulla käyvä, 10 kiloa kiepova pikkunelarikaan sataa tonnia näkee ilman jotain kunnostusta.

    Mutta jokainen valitsee laittensa omilla kriteereillään ja kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa.



    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  23. #23
    Lainaa (Teuwo @ Touko. 30 2008,10:27) kirjoitti
    Lainaa (Hannu59 @ Touko. 30 2008,00:57) kirjoitti

    Nakkikoppia kiertää millä tahansa, mutta kauemmas lähtiessä ja yhtään aikuisemmilla arvoilla olisi vaikea kuvitella vaihtoehtoa Varaderolle, ellei sitä tuosta uudesta Suskan NELITAHTIendurosta sitten tule?
    Nämä "aikuisemmat arvot" ovat taas jotain sellaista mitkä "varmasti" kiinnostavat piikkien kohderyhmää eli teinejä aivan rajattoman paljon...

    Tietysti jos joku haluaa v*ttuilla pennuilleen ja hommata pyörän jota nämä haluavat mahdollisimman vähän niin omilla rahoillaanhan saa tehdä mitä haluaa
    Jos tarkoitus on ajaa tehokkaammalla pyörällä kuin mitä A1 kortti sallii, niin ilman muuta 2-tahtinen tarjoaa enemmän vauhtia.

    Kyse on siitä, mikä on tärkeää ja juuri siksi quotaamassasi postissa ehdotin itsekin, että ostajan kannattaa aluksi selvittää omat arvonsa.

    Alleviivasit tekstissäni aivan oikein nuo aikuiset arvot. Onhan se tavallaan vähän huolestuttavaa että teinit ajavat mopolla joka vastaa viisikymppisen tarpeisiin. Jos paheiden summa on vakio, niin minulta on onnistuneesti salattu jotain...

    Vanhempien ja kevari-ikäisten lasten arvoissa voi tulla kovakin törmäys, enkä osaa neuvoa kuinka se solmu parhaiten avattaisiin. Itse pääsin helpolla, kun pojat äänin 2 - 0 päätyivät Varaderoon siitä huolimatta että korkeammasta hinnasta johtuen sen piti olla käytetty.

    Jos kevarilla joutuu ajamaan, niin se nyt vaan on aika kätevä vehje kuskata koulureppua, mökkikamoja, jne. eikä bensalasku riko säästöpossua vaikka ajaisi kuinka paljon.

    Mistähän muuten johtuu, että käytettynä myyntiin tarjottavissa on monesti aika kovat kilometrit taulussa...

    Sortsi, lipsahti taas viisikymppisen arvoihin
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  24. #24
    Lainaa (jannep @ Touko. 30 2008,13:58) kirjoitti
    Varmasti 125cc kaksipyttyinen nelari sopii moneen käyttöön, mutta rehellisesti sanottuna mulla oli junnuna ensin Susnan nelaripiikki, jossa oli tuo 11 kW ja se meni kolmessa viikossa vaihtoon kun se ei kulkenut juurikaan kovempaa kuin mun moponi, eikä jaksanut viimeistä voimapntippaa ulos huudattamallakaan pitää satasta maantiellä. Kokoajan oli ohitettavana mikä ei ollut ollenkaan kivaa.
    Kaksipyöräinen joka ei kulje muun liikenteen mukana on tosiaan pelottava ajaa ja siinä mielessä 11 kW on minustakin liian vähän.

    Mutta ellei korttiluokkaa voi ylittää, niin siihen on tyytyminen.

    Sillä teholla sitten todellinen satanen on aika lailla kaikki mihin normaalissa istuma-asennossa pääsee.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  25. #25
    Lainaa (Hannu59 @ Touko. 30 2008,16:00) kirjoitti
    Kaksipyöräinen joka ei kulje muun liikenteen mukana on tosiaan pelottava ajaa ja siinä mielessä 11 kW on minustakin liian vähän.
    Veikkaan että 11kW on kuitenkin parempi kuin se 80 lätkä täystehoisen persuuksissa. Idea kuitenkin lienee nimenomaan huippunopeuden rajoitus. Toteutus olisi tosin ehkä parempi hoitaa täystehoiseen nopeudenrajoittimella, jotta ajettavuus olisi parempi.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  26. #26
    Lainaa (Earthend @ Touko. 30 2008,16:57) kirjoitti
    Lainaa (Hannu59 @ Touko. 30 2008,16:00) kirjoitti
    Kaksipyöräinen joka ei kulje muun liikenteen mukana on tosiaan pelottava ajaa ja siinä mielessä 11 kW on minustakin liian vähän.
    Veikkaan että 11kW on kuitenkin parempi kuin se 80 lätkä täystehoisen persuuksissa. Idea kuitenkin lienee nimenomaan huippunopeuden rajoitus. Toteutus olisi tosin ehkä parempi hoitaa täystehoiseen nopeudenrajoittimella, jotta ajettavuus olisi parempi.
    Jos olisi about 20 pollea, niin se olisi hyvä siinä mielessä että sillä pystyisi maantiellä ajamaan muun liikenteen tahdissa ja pitämään nopeuden jopa ylämäissä.

    Sen suhteen on aivan sama onko mopottimessa 11kW vai 15kW, molemmilla saa itsensä samalla tavalla hengiltä.

    On paljon vaarallisempaa olla koko ajan ohitettavana ja osa tunkee sen piikkikuskin vaikka ojaan päästäkseen ohi tai roikkuu takasessa.

    Eli minusta 15 kW olisi ollut parempi yläraja piikille. Ja 60 km/h mopolle, jotta niillä voisi paremmin ajaa taajamissa muun liikenteen mukana, eikä sinkoilla pitkin ja poikin milloin pyörätiellä, jalkakäytävällä tai tukkeena ajoradalla. Kunnollinen mopokortti kans (sama sisältö kuin kevarilla nyt), jonka voisi sitten päivittää kevarikortiksi pelkällä käsittelykokeella.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  27. #27
    Lainaa (Teuwo @ Touko. 30 2008,10:27) kirjoitti
    Nämä "aikuisemmat arvot" ovat taas jotain sellaista mitkä "varmasti" kiinnostavat piikkien kohderyhmää eli teinejä aivan rajattoman paljon...
    varaderopiikillä huristeleva ilmoittautuu. kyl se varre vaa o hjyvä peli
    Heko heko... ja jälleen älyvapaa kommentti
  28. #28
    Lainaa (jannep @ Touko. 30 2008,17:07) kirjoitti
    Eli minusta 15 kW olisi ollut parempi yläraja piikille. Ja 60 km/h mopolle, jotta niillä voisi paremmin ajaa taajamissa muun liikenteen mukana, eikä sinkoilla pitkin ja poikin milloin pyörätiellä, jalkakäytävällä tai tukkeena ajoradalla. Kunnollinen mopokortti kans (sama sisältö kuin kevarilla nyt), jonka voisi sitten päivittää kevarikortiksi pelkällä käsittelykokeella.
    +3

    eli kaikista täysin samaa mieltä.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  29. #29
    joo 2 tahti on hyvä jos haluaa, että vaatteet haisee paskalle ja että kevari vie 7litraa sadalle.

    2 tahti on helpompi huoltaa, mutta myös vaatii huoltoa enemmän. männänvaihtoa yms.

    jos ajaa kuristusten kanssa, niin nelitahti on ehdoton.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  30.  
  31. #30
    Noh, tuli tännekin rekattua, mutta tähän mennessä vain seuraillut keskustelua

    No piikkipoikana voin sanoa, että täysitehoinen daltoni vie sitä 5-5,5l/100km.

    Vaatteet kyllä haisee 2-tahdille, sitä ei voi kieltää, mutta onko se huono asia?

    Yleensä se on reilu 10tkm ja mäntä menee uusiksi.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen