Sivu: 3 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 108:sta
  1. #61
    Lainaa (myway @ Syys. 07 2010,22:22) kirjoitti
    09 keväällä ajoin 08-mallisella vuokragesulla Aarausta
    Genovan kautta Espanjan puolelle ja Ranskan läpi takaisin.
    LT:ni jälkeen tuo tuntui lähinnä kevarilta, jossa oli vääntävä
    mylly. Tuo moottori oli parasta, varsinkin serpentiineillä.
    Muuten pyörä ei soveltunut matkan tekoon; julma kypärämelu
    ja kaasukäsi puuduksissa vielä viikko reissun jälkeen.
    Kypärämelun(pyörteinen pleksituuli) takia ei musiikin kuun-
    telu navigaattorista eikä siis myöskään navigaattorin ohjeiden kuuntelu sujunut matkan aikana. Kyllä oikeaa matkamopoa
    (K1200LT) tuli tosi ikävä tuolla reissulla! Mutta tulipahan testatuksi.
    Heh - olihan hauskaa vertailua LT:hen... itsekin väittäisin jonkin verran näihin kahteen tutustuneeni, LT:llä takana 60tkm neljän kesän aikana ja GSA:lla on nyt vuodessa tullut 30tkm!

    Parhaat päivät GSA:lla olleet 5000km/48h, LT:llä on jäänyt hieman pienempään.

    Kesän harjoitteiden jälkeen kun hyppäsi LT:n kahvoihin oli tunne että minkä mopon selkään sitä tulikaan, sen verran matalalle istui ja asento muutenkin *ihmeellinen*. Toki GSA:n kyydissäkin oli täydet kamat ja vähän päälle mukana tupla renkaineen eli kyllähän sillekin massaa kertyi sitä kautta ja vielä kohtuullisen ylöskin.

    Alussa nuo pyörteet tuntui itselläkin LT:n jälkeen, mutta nyt kun on saanut säädöt kohdilleen niin nekin on hävinneet. GSA:ssa ei myöskään ole tuota LT:n niskaveto ongelmaa - ainakaan minulla.

    Tällä hetkellä henkilökohtainen vaakakuppi on kallistumassa GSA:n puoleen - ja hyvinkin vahvasti. LT jää kyllä kulkupeliksi kun lähdetään kaksi päällä (vaimo ei oikein perusta siitä, LT:n kyytiin sain sen elokuussa istumaan jopa yhden rautaperse ajon...), mutta yksin ollessa voipi tuo GSA viedä voiton. Tosin seuraavan reissun ihan muodon vuoksi lähden vetäisemään LT:llä... yksin...
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  2. #62
    Itsellä oli tuo -08 Esalla (31t ajettu) ja nyt on alla -11 malli myös Esalla.
    Uudessa on huomattavasti jäykempi perusasetus verrattuna vanhempaan. Comfort on nyt jossain vanhan normaali tai jopa sitä hiukan jäykempi. ''
    Tuossa Esassa on kyllä se ongelma, että kun sellaisella on ajanut ei mielellään haluaisi manuaalisäätöistä jousitusta.

    Ulkomaan lehdissä on näkynyt laitetta, jolla voi säätää asetukset itse haluamikseen, tietysti niissä mitä ko jousesta on mahdollista saada. Esa adjuster
  3. #63
    Katsoin läpi tuon "ESA adjusterin".

    Isot on lupaukset "Esa adjusterissa".

    Iskarin toiminta perustuu kolmeen elementtiin: 1) jousi ja sen jousivakio (jäykkyys) sekä esijännitys 2) iskarin sisuskalut, ja ensisijaisesti siellä mäntä joka taas koostuu ns. simmilevyistä jotka liiketaipumallaan tekevät iskarin pääsäätöominaisuudet 3) hitaan ja nopean vaimenuksen pikasäädöt ulos/sisään, nämä ovat hienosäätöä joilla ei vaikuteta iskarin perussäätöön.

    ESA:lla säädetään kohdan 1) jousen esijännitystä ja *3) hienosäätöjuttuja. *Esa adjuster voi tuoda enemmän säätökombinaatioita kuin perus-esa, mutta itse ytimeen, eli männän simmityksiin se ei vaikuta mitenkään.

    On hyvä, jos vm. 10-11:ssa on lähtökohtaisesti hieman tiukemmaksi simmitetty iskari kuin 08-09:ssä.

    Osaako joku kertoa, ovatko GS:n iskarit huollettavia ja uudelleen simmitettäviä??

    (Iskari asiaa löytyy paljon Öhlinsin ja WP:n kotisivuilta)

    http://bmwsporttouring.com/ubbthre....=606486

    BF (typoja editoitu)(linkki lisätty)



    <p>R1200RT-2008</p>
  4. #64
    Lainaa (Black Flag Rider @ Syys. 08 2010,09:26) kirjoitti
    Osaako joku kertoa, ovatko GS:n iskarit huollettavia ja uudelleen simmitettäviä??
    Ovat. Lähes kaikki iskarit ovat. Reiän täyttöä varten joutuu ehkä tekemään, mutta senkin kyllä iskarihuollossa hoitavat. BMW-huollosta ei kannata edes kysellä. Ihan ilmasta tuo ei varmaan ole, mutta eivät ole wilberssit/wp:kään.



  5. #65
    OK,

    En halua olla saivartelija enkä ärsyttää ketään besserwisserinä, mutta minulle huollettavuus tarkoittaa sitä, että iskari on purettavissa osiin, pestävissä, simmitettävissä ja edelleen koottavissa entistä ehompaan kuntoon...

    Gessun alkuperäiset iskarit eivät tietenkään ole mitkään välimännälliset typpitäytteiset WP:t tai Öhlärit vaan enempi maitokauppalaatua.

    Märät unet johtuvat menneisyydestä moottorikelkkojen alustojen virittelyssä, mutta ne ovat sitten ihan eri laitteita joissa iskarit huolletaan 2000 km välein....

    BF
    <p>R1200RT-2008</p>
  6. #66
    Tähän vääntöön väliin että kuume tuli liian kovaksi ja vm. 99 1150 Gessu vaihtui tunti sitten 2008 GSA:ksi.

    Espoon Heinolta hain ja kaikki kävi mallikkaasti. Kiitokset sinne
    "Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
  7. #67
    Onnee uutukaiselle..
  8. #68
    Lainaa (iaj @ Syys. 07 2010,13:13) kirjoitti
    TouranceEXP:n kestävyys oli niin omaa luokkaansa (lue: huono) että sitä ei meikäläisen alle enää tule.
    Mikä muuten on sun mittakaavassa tuo huono kestävyys? Mä olen nyt ajanut Tourance EXP -setillä 7 tuhatta ja on kyl yli puolet kulutuspinnasta jälellä. Eli näyttäis mulla kuluvan samaa tahtia kuin edelliset perus-Tourancet, joilla ajoin noin 15 tuhatta, etusella vähän päälle.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  9. #69
    Meikäläinen saanut kans samoja km.lukemia exp:llä.
    F800GSA
  10. #70
    Lainaa (tapjar @ Syys. 08 2010,21:30) kirjoitti
    Lainaa (iaj @ Syys. 07 2010,13:13) kirjoitti
    TouranceEXP:n kestävyys oli niin omaa luokkaansa (lue: huono) että sitä ei meikäläisen alle enää tule.
    Mikä muuten on sun mittakaavassa tuo huono kestävyys? Mä olen nyt ajanut Tourance EXP -setillä 7 tuhatta ja on kyl yli puolet kulutuspinnasta jälellä. Eli näyttäis mulla kuluvan samaa tahtia kuin edelliset perus-Tourancet, joilla ajoin noin 15 tuhatta, etusella vähän päälle.
    Vajaa 9tkm kun meni vaihtoon. Nämä oli siis ensi asennus renkaina pyörässä. Vaihdan aina samaan aikaan sekä eteen että taakse renkaat.

    Pintaa oli kyllä jäljellä, mutta kului aivan tasaiseksi keskeltä, kulmikkaaksi. Keskeltä jo aivan loppu, sivuilla kyllä on pintaa.

    Aivan outo rengas.

    Anakee2 taasen kului aivan normaalisti joka puolelta. 10tkm tuli sillä ja pintaa vielä reilusti jäljellä noiden kilometrien jälkeen. TKC80:llä nyt takana reilu 7tkm ja on paremmassa kunnossa kun tuo TouranceEXP...

    Ilmanpaineet olleet suosituksissa, tapana tarkistaa joka kerta kun hallilta lähtee.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  11. #71
    Onnea ja pitkiä jalkoja viromille. Pidä ajan tasalla ensimmäisestä kaadosta....

    WC-lukemistoksi voi sitten suositella Tourancen 1000 sivuista luetteloa.

    BF

    P.S. EXP:eitä on mollattu niin paljon että huomenna menee alle uudet perus Tourancet
    <p>R1200RT-2008</p>
  12. #72
    Lainaa (Black Flag Rider @ Syys. 08 2010,22:00) kirjoitti
    P.S. EXP:eitä on mollattu niin paljon että huomenna menee alle uudet perus Tourancet
    Sorry tää OffTopic mutta mä en ole löytänyt yhtään ominaisuutta joka olisi huonompi EXP:ssä kuin perusTourancessa...

    Minusta soralla yhtä ok, asvaltilla parempi, enempi kuin asvalttisport-rengas, ei niin nulju. Vaikka se nuljuminenkin oli ihan kivaa vanhalla Tourancella, se varotti kun alkoi pito loppua. EXP ei varota mutta pitoa onkin sitten enemmän. Ja muutenkin tarkempi tuntuma.

    Kukin tykkää mistä tykkää.



    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  13. #73
    Lainaa (tapjar @ Syys. 09 2010,16:25) kirjoitti
    Lainaa (Black Flag Rider @ Syys. 08 2010,22:00) kirjoitti
    P.S. EXP:eitä on mollattu niin paljon että huomenna menee alle uudet perus Tourancet
    Sorry tää OffTopic mutta mä en ole löytänyt yhtään ominaisuutta joka olisi huonompi EXP:ssä kuin perusTourancessa...

    Minusta soralla yhtä ok, asvaltilla parempi, enempi kuin asvalttisport-rengas, ei niin nulju. Vaikka se nuljuminenkin oli ihan kivaa vanhalla Tourancella, se varotti kun alkoi pito loppua. EXP ei varota mutta pitoa onkin sitten enemmän. Ja muutenkin tarkempi tuntuma.

    Kukin tykkää mistä tykkää.
    Mulla on tuolla jossain thread pohjalta exp-seurantatutkimus ja lopputulos komppaa aika täysin näitä kriittisimpiä havainnoitsijoita.
  14. #74
    Lainaa (hra1150 @ Syys. 09 2010,17:34) kirjoitti
    Mulla on tuolla jossain thread pohjalta exp-seurantatutkimus ja lopputulos komppaa aika täysin näitä kriittisimpiä havainnoitsijoita.
    OK. No jos mäkin sitten kiltisti vaihdan pois EXP:stä koska enemmistö on eri mieltä kuin minä.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  15. #75
    Lainaa (tapjar @ Syys. 09 2010,20:38) kirjoitti
    Lainaa (hra1150 @ Syys. 09 2010,17:34) kirjoitti
    Mulla on tuolla jossain thread pohjalta exp-seurantatutkimus ja lopputulos komppaa aika täysin näitä kriittisimpiä havainnoitsijoita.
    OK. No jos mäkin sitten kiltisti vaihdan pois EXP:stä koska enemmistö on eri mieltä kuin minä.
    Veli näki valon.
  16. #76
    Veli todistaa...

    Kävin illalla antamassa neitsytvedot uusille Touranceille Sipoonkorven Hindsby-Landbo soratiellä. Tapahtui välitön uudelleenrakastuminen GS:ään.

    Pitäisi säätäälaki, että Gessua ei saa myydä eikä ajaa Deathwingien kanssa.

    Millähän sais tän hymyn pois naamalta. Tuskin malttaa odottaa aamua, Karkkilan suuntaan ihmettelemään ennen ajamattomia tienviittoja.

    On tää kauheeta tää gessukuume.

    BF
    <p>R1200RT-2008</p>
  17. #77
    Laitappas jotkut nappulakumit niin sorateiltä löytyy taas uusi ulottuvuus
  18. #78
    Lainaa (Black Flag Rider @ Syys. 08 2010,22:00) kirjoitti
    WC-lukemistoksi voi sitten suositella Tourancen 1000 sivuista luetteloa.
    Ei tuota Touratechin ( ei Tourancen ) luetteloa kannata hankkia vaikka ilmaiseksi saakin.

    Siinä on varmaan 90 % muuta kuin juuri sinun pyörääsi koskevaa asiaa.

    Luonnonvarojen, metsän, veden yms, tuhlausta.
    Samoin kuin kaikki nuo Hesan puhelinluettelot, jotka jaetaan "ilmaiseksi".
    Samat asiat löytyy Touratechin nettisivuilta ihan helposti, jos haluaa jotain tarvikkeita pyörään hommata.

    Touratech on kyllä ihan hyvä kauppa GS asioissa.
    http://www.touratech.de/new/main.php?sprache=1

    Pekka
    Pekka
  19. #79
    Terveisiä Münchenistä, kotiuduin juuri BMW tehdaskierrospäiväsltä, tuli käytyä katsomassa miten rullapellistä tulee 300 sarjan bemuja. Oli myös ilo tutustua BMW museoon (autot & pyörät vuodesta nolla - 2008) ja BMW Welt maailmaan jossa esillä kaikki BMW mallit (autot & pyörät) ja kaikki muu mahdollinen joka liittyy BMW filosofiaan. Päivään sisältyi myös vierailu BMW:n pääkonttoriin (siihen nelisylinteriseen rakennukseen) ja Her Doktor saksalaisen puheen vuoro pohjoisen karpaseille.

    Asiaan. Löysin BMW kirjakaupasta Haynesin käskikrjan jossa oli ainakin minulle uutta tietoa ESAn toiminnasta.

    Koetan näpytellä lähipäivinä jotain tolkullista.

    28 tunnin matkan tuloksena BMW usko syventyi merkittävästi, uutena alueena tuli nyt myös tuo autopuoli.

    BF
    <p>R1200RT-2008</p>
  20. #80
    ESA:n eri setupit on tullut koeteltua. Olin sitten väärässä, kaikki ne ESA:n maastoasennot ovat korkeudeltaan ihan ajettavia:

    Eri asennot näytössä:

    1) yksi kypärä, etujousen esijännityksen lisäys 0mm, takapää 0mm lisää (comf-norm-sport käytössä)

    2) yksi kypärä + matkalaukku, etujousi 0mm, takapää 4-6mm esijännityksen lisäys (comf-norm-sport)

    3) kaksi kypärää, etujousi 0mm, takapää 9-10mm lisäys (comf-norm-sport)

    4) 'pieni vuoristo', etujousi 5-7mm, takapää 4-6 mm (EDIT: soft-normal-hard asennot)

    5) 'iso vuoristo' etujousi 11-13 mm, takapää 9-10 mm(EDIT:soft-normal-hard asennot)

    Veli Juvander varmaan on yksi parhaista kertomaan miten/milloin nuo tiukat asennot ovat tarpeen, ja mitä ne vaikuttavat pelin käyttäytymiseen.

    I'll rest my case, on se vaan hyvä se ESA, omassa ajossa tuntuu luontevimmalta yksin ajettaessa 2) asetus.

    BF



    <p>R1200RT-2008</p>
  21. #81
    Höh, onhan siellä iso & pieni vuoristossa vielä soft ja hard valkattavissa. Softa vaihtoehdolla on kyllä tosi löllö, mutta joustovaraa tulee kyllä mielestäni enemmän kuin noilla tie asetuksilla.

    Käytännössä ajellut yksi kypärä & laukku yksin ja kaksi kypärää kun on ollut täysin lastattu asvaltilla.

    Tuo pieni vuoristo käyttöön kun menee hiekalle ja vähän rytkympään maastoon missä nopeus ei noise kovaksi, iso vuoristo sitten pelkkään maastoajoon.

    Noi vuoristo moodit ei oikein sovellu maantieajoon, joskus kun jäi päälle niin heitti hard modeen niin sitten pystyi jotenkin painamaan lastatun pyörän kanssa, muuten käyttäytyi tosi löllösti kun vauhti alkoi nousta.

    Hiekalle mennessä on ihan mielellään täälläkin vaihtanut tuon pienen vuoriston, vaikuttaa muuten kummasti ajettavuuteen.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  22. #82
    No niin,

    Tuli sitten selväksi sekin.

    Testaillaanpa viikonloppuna...

    BF

    PS. EDIToin alkuperäiseen että saa oikean tiedon heti

    PPS. Onko kellään tietoa etu- ja takajousen jousivakiosta. Eri vipusuhteiden takia ne eivät suoraan kerro juuri mitään, mutta olisi mielenkiintoista tietää minkälaisista voimista on kysymys.



    <p>R1200RT-2008</p>
  23. #83
    Näistäkin varmaan veistellään lisää viikon päästä FIN2PAMIR viikonlopussa Riihivuorella, kun muistellaan menneen kesän reissuja.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  24. #84
    Ja sitten kun E.S.A. väsähtää niin ei kun W.E.S.A.:a hankkimaan...

    http://www.wilbers.de/de/wesa/wesa.php


    Kari
  25. #85
    Gessuun en kyllä näitä tarvike iskareita lähtisi hankkimaan, noita reissutarinoita kun on lueskellut niin ne on juuri nuo mitkä niistä on porsineet. Originaalit on kestäneet paljon paremmin.

    Ei tunnu nuo kaiken maailman wilbersit, öhlinsit sun muut kestävän sitä röykytystä mihin ne saattaa matkoilla joutua!
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  26. #86
    Lainaa (tapjar @ Touko. 29 2008,14:18) kirjoitti
    Lainaa (Tororock @ Touko. 28 2008,19:46) kirjoitti
    Iski hirvittävä tarve vaihtaa F800ST R1200GS:ään!
    Olisi hienoa saada käyttökokemuksia gesuista. Lompakon paksuus ei riitä uuteen, joten vm.05-06 kokemukset kiinnostaa. Onko ilmennyt ongelmia? 40000 tuntuuko missään?
    Käviskö -04? Siitä alkaa R1200GS:n mallisarja.

    Mulla on sellainen, olen sitä kehua retostanut tällä foorumilla useasti ja kehun edelleen: tykkään siitä kuin hullu puurosta. Vuoden olen sillä ajellut ja noin 15 000 km. Matkaa ja mutkaa, pikitietä ja soratietä ja joskus jopa turpeessa turvallaan. Hienoja kokemuksia kaikki. Jokapaikanhöylä josta on matkapyöräksi ja retkipyöräksi yhen illan tai kahen viikon lenkille. Se on minulle mieluisin pyörä mitä voin kuvitella.

    Pelillä on ajettu nyt 50 tonnia eikä tunnu missään.

    Monta monta vuotta oli joka kevät pyöränvaihtokuume. Nyt ei ole.
    Toivotaan että mulla seuraa sama efekti, koska tämä on nyt sitten kahdeksas vehjes. On ollut monenlaista vehjestä.

    http://www.meikamotoristi.com/

    Hauskin pyörä tosiaan jota olen ajellut. 1000km huolto tiistaina edessä, joten vähän uusia tässä vielä keskenään ollaan.

    Mahtavan oloinen matkapyöränäkin. Ajoasento optimi ja jousituksen laajuus antaa oman hauskuutensa mutkateille, sekä huonommillekin pätkille.
    Mieluummin mopolla sateeseen, kuin kotona tossun alla )

    http://www.meikamotoristi.com
  27. #87
    Tuli käytyä kurvailemassa taas GSA:lla. Yhteen asfalttikukkulaan tulin niin kovalla vauhdilla, että keula irtosi maasta aika reippaasti nyppylän toisella puolella. Kyllä säväytti, varsinkin kun pyörä on tollanen elefantti ja vauhtia oli kiitettävästi.

    Jos kellä on kuumetta, niin tässä pökköä pesään.























    Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
  28. #88
    No nyt se selvis mistä noi skraadut tuli omiin sivulaukkuihin viikonlopun touringin jälkeen.
    F800GSA
  29. #89
    No ottakaa ne laukut pois kun menette radalle.
    On toi GS aika mahtava kanssa radalla.

    Pekka
    Pekka
  30.  
  31. #90
    Ei voi ku tarakkaharakka tykkää et ne on siinä antamassa tukea * Ei kuiteskaa oltu radalla, mutta täytyy myöntää et paremmin toi adve menee radalla kuin edellinen varre. En tiedä onko muut huomanneet mutta tuntuu että matkustajan kanssa etunen nousee herkemmin...siis pyörässä.



    F800GSA
Sivu: 3 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen