Heh - olihan hauskaa vertailua LT:hen... itsekin väittäisin jonkin verran näihin kahteen tutustuneeni, LT:llä takana 60tkm neljän kesän aikana ja GSA:lla on nyt vuodessa tullut 30tkm!(myway @ Syys. 07 2010,22:22) kirjoitti
Parhaat päivät GSA:lla olleet 5000km/48h, LT:llä on jäänyt hieman pienempään.
Kesän harjoitteiden jälkeen kun hyppäsi LT:n kahvoihin oli tunne että minkä mopon selkään sitä tulikaan, sen verran matalalle istui ja asento muutenkin *ihmeellinen*. Toki GSA:n kyydissäkin oli täydet kamat ja vähän päälle mukana tupla renkaineen eli kyllähän sillekin massaa kertyi sitä kautta ja vielä kohtuullisen ylöskin.
Alussa nuo pyörteet tuntui itselläkin LT:n jälkeen, mutta nyt kun on saanut säädöt kohdilleen niin nekin on hävinneet. GSA:ssa ei myöskään ole tuota LT:n niskaveto ongelmaa - ainakaan minulla.
Tällä hetkellä henkilökohtainen vaakakuppi on kallistumassa GSA:n puoleen - ja hyvinkin vahvasti. LT jää kyllä kulkupeliksi kun lähdetään kaksi päällä (vaimo ei oikein perusta siitä, LT:n kyytiin sain sen elokuussa istumaan jopa yhden rautaperse ajon...), mutta yksin ollessa voipi tuo GSA viedä voiton. Tosin seuraavan reissun ihan muodon vuoksi lähden vetäisemään LT:llä... yksin...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Itsellä oli tuo -08 Esalla (31t ajettu) ja nyt on alla -11 malli myös Esalla.
Uudessa on huomattavasti jäykempi perusasetus verrattuna vanhempaan. Comfort on nyt jossain vanhan normaali tai jopa sitä hiukan jäykempi. ''
Tuossa Esassa on kyllä se ongelma, että kun sellaisella on ajanut ei mielellään haluaisi manuaalisäätöistä jousitusta.
Ulkomaan lehdissä on näkynyt laitetta, jolla voi säätää asetukset itse haluamikseen, tietysti niissä mitä ko jousesta on mahdollista saada. Esa adjuster
Katsoin läpi tuon "ESA adjusterin".
Isot on lupaukset "Esa adjusterissa".
Iskarin toiminta perustuu kolmeen elementtiin: 1) jousi ja sen jousivakio (jäykkyys) sekä esijännitys 2) iskarin sisuskalut, ja ensisijaisesti siellä mäntä joka taas koostuu ns. simmilevyistä jotka liiketaipumallaan tekevät iskarin pääsäätöominaisuudet 3) hitaan ja nopean vaimenuksen pikasäädöt ulos/sisään, nämä ovat hienosäätöä joilla ei vaikuteta iskarin perussäätöön.
ESA:lla säädetään kohdan 1) jousen esijännitystä ja *3) hienosäätöjuttuja. *Esa adjuster voi tuoda enemmän säätökombinaatioita kuin perus-esa, mutta itse ytimeen, eli männän simmityksiin se ei vaikuta mitenkään.
On hyvä, jos vm. 10-11:ssa on lähtökohtaisesti hieman tiukemmaksi simmitetty iskari kuin 08-09:ssä.
Osaako joku kertoa, ovatko GS:n iskarit huollettavia ja uudelleen simmitettäviä??
(Iskari asiaa löytyy paljon Öhlinsin ja WP:n kotisivuilta)
http://bmwsporttouring.com/ubbthre....=606486
BF (typoja editoitu)(linkki lisätty)
<p>R1200RT-2008</p>
Ovat. Lähes kaikki iskarit ovat. Reiän täyttöä varten joutuu ehkä tekemään, mutta senkin kyllä iskarihuollossa hoitavat. BMW-huollosta ei kannata edes kysellä. Ihan ilmasta tuo ei varmaan ole, mutta eivät ole wilberssit/wp:kään.(Black Flag Rider @ Syys. 08 2010,09:26) kirjoitti
OK,
En halua olla saivartelija enkä ärsyttää ketään besserwisserinä, mutta minulle huollettavuus tarkoittaa sitä, että iskari on purettavissa osiin, pestävissä, simmitettävissä ja edelleen koottavissa entistä ehompaan kuntoon...
Gessun alkuperäiset iskarit eivät tietenkään ole mitkään välimännälliset typpitäytteiset WP:t tai Öhlärit vaan enempi maitokauppalaatua.
Märät unet johtuvat menneisyydestä moottorikelkkojen alustojen virittelyssä, mutta ne ovat sitten ihan eri laitteita joissa iskarit huolletaan 2000 km välein....
BF
<p>R1200RT-2008</p>
Tähän vääntöön väliin että kuume tuli liian kovaksi ja vm. 99 1150 Gessu vaihtui tunti sitten 2008 GSA:ksi.
Espoon Heinolta hain ja kaikki kävi mallikkaasti. Kiitokset sinne![]()
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Mikä muuten on sun mittakaavassa tuo huono kestävyys? Mä olen nyt ajanut Tourance EXP -setillä 7 tuhatta ja on kyl yli puolet kulutuspinnasta jälellä. Eli näyttäis mulla kuluvan samaa tahtia kuin edelliset perus-Tourancet, joilla ajoin noin 15 tuhatta, etusella vähän päälle.(iaj @ Syys. 07 2010,13:13) kirjoitti
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Vajaa 9tkm kun meni vaihtoon. Nämä oli siis ensi asennus renkaina pyörässä. Vaihdan aina samaan aikaan sekä eteen että taakse renkaat.(tapjar @ Syys. 08 2010,21:30) kirjoitti
Pintaa oli kyllä jäljellä, mutta kului aivan tasaiseksi keskeltä, kulmikkaaksi. Keskeltä jo aivan loppu, sivuilla kyllä on pintaa.
Aivan outo rengas.
Anakee2 taasen kului aivan normaalisti joka puolelta. 10tkm tuli sillä ja pintaa vielä reilusti jäljellä noiden kilometrien jälkeen. TKC80:llä nyt takana reilu 7tkm ja on paremmassa kunnossa kun tuo TouranceEXP...
Ilmanpaineet olleet suosituksissa, tapana tarkistaa joka kerta kun hallilta lähtee.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Onnea ja pitkiä jalkoja viromille. Pidä ajan tasalla ensimmäisestä kaadosta....
WC-lukemistoksi voi sitten suositella Tourancen 1000 sivuista luetteloa.
BF
P.S. EXP:eitä on mollattu niin paljon että huomenna menee alle uudet perus Tourancet
<p>R1200RT-2008</p>
Sorry tää OffTopic mutta mä en ole löytänyt yhtään ominaisuutta joka olisi huonompi EXP:ssä kuin perusTourancessa...(Black Flag Rider @ Syys. 08 2010,22:00) kirjoitti
Minusta soralla yhtä ok, asvaltilla parempi, enempi kuin asvalttisport-rengas, ei niin nulju. Vaikka se nuljuminenkin oli ihan kivaa vanhalla Tourancella, se varotti kun alkoi pito loppua. EXP ei varota mutta pitoa onkin sitten enemmän. Ja muutenkin tarkempi tuntuma.
Kukin tykkää mistä tykkää.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Mulla on tuolla jossain thread pohjalta exp-seurantatutkimus ja lopputulos komppaa aika täysin näitä kriittisimpiä havainnoitsijoita.(tapjar @ Syys. 09 2010,16:25) kirjoitti
OK. No jos mäkin sitten kiltisti vaihdan pois EXP:stä koska enemmistö on eri mieltä kuin minä.(hra1150 @ Syys. 09 2010,17:34) kirjoitti
![]()
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Veli todistaa...
Kävin illalla antamassa neitsytvedot uusille Touranceille Sipoonkorven Hindsby-Landbo soratiellä. Tapahtui välitön uudelleenrakastuminen GS:ään.
Pitäisi säätäälaki, että Gessua ei saa myydä eikä ajaa Deathwingien kanssa.
Millähän sais tän hymyn pois naamalta. Tuskin malttaa odottaa aamua, Karkkilan suuntaan ihmettelemään ennen ajamattomia tienviittoja.
On tää kauheeta tää gessukuume.
BF
<p>R1200RT-2008</p>
Ei tuota Touratechin ( ei Tourancen ) luetteloa kannata hankkia vaikka ilmaiseksi saakin.(Black Flag Rider @ Syys. 08 2010,22:00) kirjoitti
Siinä on varmaan 90 % muuta kuin juuri sinun pyörääsi koskevaa asiaa.
Luonnonvarojen, metsän, veden yms, tuhlausta.
Samoin kuin kaikki nuo Hesan puhelinluettelot, jotka jaetaan "ilmaiseksi".
Samat asiat löytyy Touratechin nettisivuilta ihan helposti, jos haluaa jotain tarvikkeita pyörään hommata.
Touratech on kyllä ihan hyvä kauppa GS asioissa.
http://www.touratech.de/new/main.php?sprache=1
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Terveisiä Münchenistä, kotiuduin juuri BMW tehdaskierrospäiväsltä, tuli käytyä katsomassa miten rullapellistä tulee 300 sarjan bemuja. Oli myös ilo tutustua BMW museoon (autot & pyörät vuodesta nolla - 2008) ja BMW Welt maailmaan jossa esillä kaikki BMW mallit (autot & pyörät) ja kaikki muu mahdollinen joka liittyy BMW filosofiaan. Päivään sisältyi myös vierailu BMW:n pääkonttoriin (siihen nelisylinteriseen rakennukseen) ja Her Doktor saksalaisen puheen vuoro pohjoisen karpaseille.
Asiaan. Löysin BMW kirjakaupasta Haynesin käskikrjan jossa oli ainakin minulle uutta tietoa ESAn toiminnasta.
Koetan näpytellä lähipäivinä jotain tolkullista.
28 tunnin matkan tuloksena BMW usko syventyi merkittävästi, uutena alueena tuli nyt myös tuo autopuoli.
BF
<p>R1200RT-2008</p>
ESA:n eri setupit on tullut koeteltua. Olin sitten väärässä, kaikki ne ESA:n maastoasennot ovat korkeudeltaan ihan ajettavia:
Eri asennot näytössä:
1) yksi kypärä, etujousen esijännityksen lisäys 0mm, takapää 0mm lisää (comf-norm-sport käytössä)
2) yksi kypärä + matkalaukku, etujousi 0mm, takapää 4-6mm esijännityksen lisäys (comf-norm-sport)
3) kaksi kypärää, etujousi 0mm, takapää 9-10mm lisäys (comf-norm-sport)
4) 'pieni vuoristo', etujousi 5-7mm, takapää 4-6 mm (EDIT: soft-normal-hard asennot)
5) 'iso vuoristo' etujousi 11-13 mm, takapää 9-10 mm(EDIT:soft-normal-hard asennot)
Veli Juvander varmaan on yksi parhaista kertomaan miten/milloin nuo tiukat asennot ovat tarpeen, ja mitä ne vaikuttavat pelin käyttäytymiseen.
I'll rest my case, on se vaan hyvä se ESA, omassa ajossa tuntuu luontevimmalta yksin ajettaessa 2) asetus.
BF
<p>R1200RT-2008</p>
Höh, onhan siellä iso & pieni vuoristossa vielä soft ja hard valkattavissa. Softa vaihtoehdolla on kyllä tosi löllö, mutta joustovaraa tulee kyllä mielestäni enemmän kuin noilla tie asetuksilla.
Käytännössä ajellut yksi kypärä & laukku yksin ja kaksi kypärää kun on ollut täysin lastattu asvaltilla.
Tuo pieni vuoristo käyttöön kun menee hiekalle ja vähän rytkympään maastoon missä nopeus ei noise kovaksi, iso vuoristo sitten pelkkään maastoajoon.
Noi vuoristo moodit ei oikein sovellu maantieajoon, joskus kun jäi päälle niin heitti hard modeen niin sitten pystyi jotenkin painamaan lastatun pyörän kanssa, muuten käyttäytyi tosi löllösti kun vauhti alkoi nousta.
Hiekalle mennessä on ihan mielellään täälläkin vaihtanut tuon pienen vuoriston, vaikuttaa muuten kummasti ajettavuuteen.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
No niin,
Tuli sitten selväksi sekin.
Testaillaanpa viikonloppuna...
BF
PS. EDIToin alkuperäiseen että saa oikean tiedon heti
PPS. Onko kellään tietoa etu- ja takajousen jousivakiosta. Eri vipusuhteiden takia ne eivät suoraan kerro juuri mitään, mutta olisi mielenkiintoista tietää minkälaisista voimista on kysymys.
<p>R1200RT-2008</p>
Näistäkin varmaan veistellään lisää viikon päästä FIN2PAMIR viikonlopussa Riihivuorella, kun muistellaan menneen kesän reissuja.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Ja sitten kun E.S.A. väsähtää niin ei kun W.E.S.A.:a hankkimaan...
http://www.wilbers.de/de/wesa/wesa.php
Kari
Gessuun en kyllä näitä tarvike iskareita lähtisi hankkimaan, noita reissutarinoita kun on lueskellut niin ne on juuri nuo mitkä niistä on porsineet. Originaalit on kestäneet paljon paremmin.
Ei tunnu nuo kaiken maailman wilbersit, öhlinsit sun muut kestävän sitä röykytystä mihin ne saattaa matkoilla joutua!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Toivotaan että mulla seuraa sama efekti, koska tämä on nyt sitten kahdeksas vehjes. On ollut monenlaista vehjestä.(tapjar @ Touko. 29 2008,14:18) kirjoitti
http://www.meikamotoristi.com/
Hauskin pyörä tosiaan jota olen ajellut. 1000km huolto tiistaina edessä, joten vähän uusia tässä vielä keskenään ollaan.
Mahtavan oloinen matkapyöränäkin. Ajoasento optimi ja jousituksen laajuus antaa oman hauskuutensa mutkateille, sekä huonommillekin pätkille.
Tuli käytyä kurvailemassa taas GSA:lla. Yhteen asfalttikukkulaan tulin niin kovalla vauhdilla, että keula irtosi maasta aika reippaasti nyppylän toisella puolella. Kyllä säväytti, varsinkin kun pyörä on tollanen elefantti ja vauhtia oli kiitettävästi.
Jos kellä on kuumetta, niin tässä pökköä pesään.
![]()
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
No nyt se selvis mistä noi skraadut tuli omiin sivulaukkuihin viikonlopun touringin jälkeen.![]()
F800GSA
No ottakaa ne laukut pois kun menette radalle.
On toi GS aika mahtava kanssa radalla.![]()
![]()
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Ei voi ku tarakkaharakka tykkää et ne on siinä antamassa tukea* Ei kuiteskaa oltu radalla, mutta täytyy myöntää et paremmin toi adve menee radalla kuin edellinen varre. En tiedä onko muut huomanneet mutta tuntuu että matkustajan kanssa etunen nousee herkemmin...siis pyörässä.
F800GSA