svrider.com sivuilla näkyy olevan aika monessakin pyörässä vaihdettuna gsx-r:n keula,minkähän vuoden malleista mahtaa käydä vm 99-02 sv:hen,ja mitä muuta työtä teettää?runkoahan ei kuitenkaa saa/tarvitse ruveta modifioimaan?onko tietoa onko kellään suomessa moista vaihdettuna,mitä mieltä mahtaa olla suomen katsastusviranomainen?vähän kiinnostaisi moinen,kun sv:n keula on tunnetusti syvältä,saahan siihen toki erilaisia jousia/öljyjä ja techlusionilta jonkun valve kitin,mutta onkohan siitäkään mitää iloa,säätöjähän siihen ei sen enempää saa.halpaahan tuo tietty ei ole ja moni varmasti tuumaa että helpompi vaihtaa koko pyörä parempaan...mutta siltikin ajatus kytee että jos joskus..![]()
Olen lueskellut noita keulanvaihtotarinoita svriderin ja sv650.org-foorumeilta. Sieltä searchia käyttämällä löytyy tarinaa kuvien kera.
Muistaakseni sen "srad-korimallisen", eli jotain ´97-vuosimallisen gixxerin keula kävisi parhaiten. Yläkolmiot menee vaihtoon, mutta muuten pitäisi kai suht heittämällä onnistua. Ja samallahan noi on kaiketi vaihtanut myös takaiskarin tuohon gsxr:n versioon.
Teeppäs toi projekti, euroopassa osat ei maksa ihan mahdottomia ja ajo-ominaisuudet + ulkonäkö päivittyy rutkasti! Mä en enää pysty kun ei oo enää svessaa.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Kliks
Tuolla on aika kattavasti SV osaston tietoja ja myös ohjeita miten tehdään.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Noilta mainituilta foorumeilta tosiaan löytyy hakemalla aika hyvin juttua keulan vaihdosta ja eri palikoiden sopivuudesta. Noita on tullut vähän selailtua, kun tuollainen SV ilmaantui loppukesästä talouteen ja keula tosiaan on koko mopon surkein ominaisuus![]()
Muistaakseni tulin noiden juttujen perusteella siihen tulokseen, että SRAD:in kolmiot olisivat paras lähtökohta hommaan. Niihin voi sitten laittaa tietty SRAD:in omat keulaputket tai sitten vaikka uudemmat tonnisen gixxerin putket. Nämä nyt ulkomuistista, kannattaa tarkistella vielä itse.
Viranomaisen pitäisi suhtautua tuohon muutokseen melko joviaalisti. Etupään muutoksissa pykälät vaativat lähinnä sen, että jarrut vastaavat vähintään alkuperäisiä ja keulan pituus ei saa kasvaa liikaa. Lisäksi renkaan koko ei saa muuttua liikaa. Ja tässä tapauksessa mistään näistä ei pitäisi tulla ongelmaa. Itse tosin en jaksaisi edes katsastaa tuollaista muutosta. Kun mikään rekisteriotteeseen merkattu ominaisuus (kuten eturenkaan koko) ei muutu, niin on aika epätodennäköistä, että kukaan edes huomaa koko muutosta tien päällä.
Mutta joka tapauksessa katsastuksen pitäisi sujua hyvin. Teet vaan muutokset asiallisesti, niin hommassa ei pitäisi olla mitään huomautettavaa. Kannattaa kuitenkin ottaa etukäteen yhteyttä konttorille ja kysellä mielipidettä projektiin. Jos kuulostaa hankalalta, niin kannattaa vaihtaa konttoria. Moottoripyöräasioissa asiantuntemus ja asenteet tuntuvat vaihtelevan aika reippaasti...
Arttu
Mulla on SV:ssä WP:n jouset ja jäykemmät öljyt - sillä siitä sai jo niin hyvän, että pyörästä ei lopu ominaisuudet ennenkuin kuskista.
Mutta jos rakenteluintoa riittää... Muistelin muuten lukeneeni, ettei sitä gikserin takajousta/iskaria kannata siihen SV:n laittaa, ainakin jos on ns. täysikokoinen. Se jousi on löysempi kuin SV:n ja takapäästä tulee sitten pehmeä.
Etenkin tuolta Aussi foorumilta löytyy paljon taka iskareista ja vaihdosta. Useampaa valintaa on pienellä modauksella.
Itse en raaskinut investoida vanhan uudelleen lämmittämiseen ja ostin eBaystä uuden Progressivesuspensionin taka pampun ja laitoin eteen saman valmistajan jousen ja uudet öljyt niin tuli ainakin mulle ihan tarpeeks hyvä ja aika edullisesti.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
jeps,itsellänikin ollut edessä öhlinsin jouset/öljyt liki uudesta pitäen,ja niillä keula parani huomattavasti alkuperäiseen verrattuna,mutta nyt taitaa olla jo jouset kuoleentuneet...samaten takaiskari aikas lopussa,mutta onhan tuolla mun sv:llä jo työnnetty 116tkm(Kyytsis @ Joulu. 31 2007,10:54) kirjoitti
hmm.ainakaan yhtään löysemmäksi en haluaisi pyörän alustaa,jos se sillä kiksun iskarilla vielä pehmenee...?
Toi mun on vasta sisäänajettu, 63tkm. Mä painan ajokamoissa jotain 90kg tienoilla ja pidän takajousen säätöä 'tapissa' - eli tuskin sitä kukaan löysemmäksi haluaa. ZX10:n takahässäkkä näemmä sopisi melko suoraan, on jäykempikin..(svheebo @ Joulu. 31 2007,13:21) kirjoitti
http://www.svdownunder.com/index.php?topic=7244.0
Kyllä mie nostan sulle SVHeebo hattua että jaksat sen SV:een kanssa painiskella *Vaihdelaatikko ongelmat ja kaikkea ja mies senkun jaksaa saman laitteen kanssa olla tekemisissä. Toisaalta taidat tuntea SV:een paremmin kuin kukaan muu tässä maassa? Eikun jousitusta vaihtoon ja kesällä radalla nähdään
<p>Suzuki GSXR 600 -07 Raaseri</p>
kiits keljukaikennäköistä touhua tuon pyörän kanssa on jo ollut,ja varmaan lisää tulee...sitä ratakäyttöä varten nimenomaan pitäisi alustaa parantaa,jos sais sillä vähän vauhtia lisää,kyllä menneenä kesänä vielä jotenkuten alusta"toimi",mut aika kiikku se alkoi olemaan.sit tarvi vaan kuskin olla astetta letkeämpi
![]()
Mitens usein on joutunut venoja sääteleen ns. kovassa käytössä?
Ihan mielenkkiinnosta
T
Jussi
---
ekassa koneessa säädettiin yhtä venttiiliä 24tkm:n huollossa,sen jälkeen ei tarvinnu tehdä yhtään mitään niille.noin 93tkm ajoin sillä koneella,ja ei pitänyt mikään ääntä,ei nokkaketju tms...tuo saksantuontikone vähän"tikittää"tyhjäkäynnillä,mutta sekin loppuu heti kun vähän kierroksia nostaa..pitänee käyttää keväällä venttiiliensäätöhuollossa,sittenhän siitä kuulee kommentit oliko säädettävää.ja pyörä saa aina lempeää mutta silti niin käskevää kättä,sitä on jo moni meinannutkin että siinäkö kestävyyden salaisuus..(Jussi M @ Joulu. 31 2007,17:40) kirjoitti
Katotaas miten käy omalla on 23t km rullattu ja meinasin kattoo venat tässä lähi viikkoina.
T
Jussi
---
Jep, itsekin taidan tyytyä tuohon jousien ja öljyjen vaihtoon, ei oikein aika riitä tänä talvena isompiin muutostöihin. Jostain olen tosin lukenut kommentteja, että näillä eväillä keulasta ei saisi kunnollista, mutta kyseessä lienee hieman vaativamman käyttäjän mielipide. Veikkaan, että alkuperäiseen verrattuna muutos on huomattava ja parempaan suuntaan. Mitä öljyä muuten laitoit keulaan, 15W?(Kyytsis @ Joulu. 31 2007,10:54) kirjoitti
Tuo SV on meillä lähinnä paremman puoliskon menopelinä ja hänellä vaatimustaso ei ole niin hirveän kova. Mutta nykyisellään keula on täysin luokaton eli jotain on pakko tehdä. Takaiskarikin voisi tietty olla parempi, mutta se on sentään kertaluokkaa parempi kuin keula ja saa kelvata toistaiseksi. Ellei sitten jostain satu löytymään parempaa erittäin sopivaan hintaan...
Arttu
Jep, 15W - tuli jämäkkä. Aiemmin keula tuntui pohjaavan kovemmissa jarrutuksissa, nyt toiminta on paljon ryhdikkäämpää.
Voisihan se varmasti parempikin olla, mutta kun ei tuo ole ratapyörä ja tässä ollaan vielä aloittelemassa, niin eipä haittaa.
No niin, sain viimein tehtyä tuon keulan ehostusoperaation. Päädyin laittamaan Bitubon lineaariset jouset ja 15W öljyt. Lisäksi rakentelin esijännityksen säädön vaihtamalla putkien korkit -02 vuosimallin korkkeihin, joista löytyy säätöruuvit.
Ensimmäisten koeajojen perusteella sanoisin, että tuli aika hyvä. Enää ei niiaa tolkuttomasti jarrutuksissa ja töyssyt menee mukavan jämäkästi ja johdonmukaisesti. Esijännityksen säädön tarpeellisuus on ehkä vähän suhteellista, ainakin normaalipainoiselle kuskille. Meikäläisen n. 75kg painon alla säätö tuntui olevan aika sopiva kun jännitys oli suunnilleen siinä mihin se olisi asettunut vakiokorkeillakin. Mutta jos ei muuta, niin saa tuolla ainakin kompensoitua jousten kuoleentumista jatkossa![]()
Arttu