Itseä on aloittelevana motoristina mietityttänyt, että mikäli sattuu ukkonen tulemaan lähelle ja on ajelemassa niin mitä itse teet siinä tilanteessa? Tai mitä kannattaisi tehdä?
Tuntuu, että tiet on sen verran aukeita, että niihin pääsee aika hyvin salama lyömään, ja pyörissähän ei ole peltistä suojaa niin kuin autossa.
En löytänyt haulla mitään tällaista, pahoillani jos tällainen on jo tehty.
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Oikein kovassa ukkoskuurossa tulee sen verran vettä, että taitaa ajaminen keskeytyä väkisinkin. Pieniä ukkosia en ole osannut pelätä.
Muistan lukeneeni jostain alan teoksesta, että ajamista ei suositella minkäännäköisellä ukonilmalla. Siinähän neuvovat jonnekin ojanpohjalle makailemaan, taitaapi jäädä menemättä.![]()
Ei ole niin, mutta kumieristys maasta on, ainakin niin kauan kuin kumipuoli pysyy alaspäin...(Number28 @ Touko. 26 2008,19:30) kirjoitti
Eipä ukkonen haittaa, mutta rankkasade tietty jonkun verran.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Ajaa voi mutta kusta ei.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
(GoSpel @ Touko. 26 2008,19:54) kirjoitti
Täytyypä varoa.
![]()
![]()
Voihan se olla, että kunnon ukkosraekuurossa päätyy sinne ojan pohjalle makaamaan ihan automaattisesti.(Pectusfortuna @ Touko. 26 2008,19:38) kirjoitti
![]()
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Eipä taija tuo kumi eristys kovin pitkälle riittää salaman iskussa.(mopedman @ Touko. 26 2008,19:45) kirjoitti
![]()
<br /><br type="_moz" />
Ajanut kuitenkin olen sekä hirmuisessa vesisateessa että ukkosessa.Viimeksi Saksassa myöhään illalla...siinä sitä sitten saikin varoa kaikkea mahdollista. Sitte kun ukkonen yltyi niin että salamat valaisi koko tien edessä oli pakko pysähtyä P-paikalle.Tiedä sitten miten turvallinen paikka sekään oli...nukadettuamme sinne katoksen alle märissä ajovermeissä.Mutta lämmin oli
![]()
Honda CBR 1000F -97, Honda VFR 800 -09
Luulenpa, että konepyöräilyn riskit ovat jossain muualla kuin ukonilmassa.
Monennäköisessä sateessa on kyllä tullut ajeltua: näkyvyys katoaa, ja jos tiellä on paljon vettä, eipä tee kovin lujaa mieli edes ajella.
Juu ei.(Äksjiiärrä @ Touko. 26 2008,20:36) kirjoitti
Kumilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että auto turvallinen ukkosella... niin paitsi avoauto.
faradayn hä...
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
auto on lähestulkoon turvallisin mahdollinen paikka ukonilmalla... faradayn häkki you know
http://www.youtube.com/watch?v=ve6XGKZxYxA
mutta mopolla...
jos ilmassa on sen verta jännitettä että jaksaa iskee jostain useemmasta sadasta metristä mopoon niin jaksaa se jatkaa vielä ne muutamat sentit ilmaa moposta maahan eli renkaiden eristyskykyyn ei passaa luottaa.
jos tie menee metsäisten seutujen läpi niin hyvät mahikset että joku puu on korkeempi ja salama iskee sen kautta.
sit jos on aakeeta laakeeta ja raju ukonilma just kohalla niin ehkä se ojan pohjalle kömpiminen ei enää ole hätävarjelun liioittelua
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Vuonna 2002 oltiin erään kaverini kanssa ajelemassa vuokratuilla pyörillä Etelä-Afrikassa. Jouduttiin Durbanin lähistöllä semmoiseen ukonilmaan, että piti tehdä kuin italialainen panssarivaunukuski II maailmansodassa, täyskäännös ja taas edettiin täysillä...
valehtelisin jos väittäisin, ettei silloin mennyt kalsarit vaihtoon.
Silloin kyllä salamoi joka puolella ympärillä niin pxxxxxxsti, ja myös tuuli alkoi olla semmoista luokkaa, ettei ihan oikeasti tiennyt, lähteekö kohta lentoon. Käytiin kumpikin turvallaan pari kertaa, kun koitettiin taiteilla sieltä myrskyn silmästä poijes, edes tietä ei enää nähnyt juuri ollenkaan kun vesi lensi sen päällä vaakatasossa. Onneksi ei enskapyöriin tullut vahinkoa (vaikka se ei kylläkään juuri sillä hetkellä ollut ollenkaan päällimmäisenä mielessä!)
Motoristin päänuppi on varmaan erinomainen ukkosenjohdatin, kun sopivasti sattuu... tosin jos on vähänkin muita korkeampia maastonkohtia likellä, niin aika kehno säkä pitää käydä. Tuon meidän koettelemuksemme paikalla ei tietenkään ollut kuin aakeeta laakeeta, ja veikkaisin että olimme aika onnekkaita, kun ei kummallekaan tullut pikaista tukan kiharrusta...
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Onhan se nyt kumminnii aikas pieni mahdollisuus, että se salama iskee, todennäköisempää on tosiaan se, että sen sateen vuoksi sattuu jotain. Todennäköisimmin salama iskee aukeilla paikoilla oleviin korkeampiin kohteisiin, kuten sähkötolppiin tai puihin. Metsäisellä alueella on siten ehkä turvallisempaa olla ukkosella. Toisaalta tuntuu, että näistäkin on niin monenlaista tietoa, että luulenpa pysyväni ukkosella kotona tai ainakin kääntäväni keulan toiseen suuntaan välittömästi, jos semmoista on ilmassa...
<p>Mutkitteluille Honda CB 600 F Hornet -07 'isoveikka' ja kaupunkiajoon 50cc retro-skootteri 'pikkusikko'</p><p>Tu(u)naaja: http://blogi.punaisenkatonalta.fi</p>
Juu, moniko on ollut autossa, johon salama on iskenyt? todennäköisyys lienee mopolla samaa luokkaa, eli en jaksa huolestua.(Wolferin @ Touko. 26 2008,23:59) kirjoitti
Pyörä on metallia, joten se johtaa paremmin kuin ihminen. varmaan jos kokeilis, niin salama osuis johonkin peilinvarteen ja siitä maahan runkoa pitkin. en kyllä sitäkään haluaisi kokeilla.
ei ne kumipyörät mitään suojaa, jos salama on hypännyt jo kilometrejä ilman läpi, niin 5cm kumia ei estä mitään. se menee vierestä tai läpi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Hiilikuitukypärä= hiilikuitu on sähkölle herkullinen moottoritie...
![]()
Suzuki m1800r
Kokemuksesta tiedän että jos salma lyö parinmetrin päähän niin löytää itsensä turpa maassa tahtomattaan ja pyörän päällä en haluaisi kokea tilannetta uudestaan, oikeastaan salmat saisivat lyödä mielummin kilometrien päässä.
Eipä ole paljoa haitanneet ukkoskuurot tai salamit. Goret pitää vettä, ja todennköisyys tulla salaman iskemäksi on hyvin pieni. Sillan alle vois pysähtyä jos oikeen monsuunisateeksi menee ja ahvenet ui vastaan, mutta vielä ei ole ollut siihenkään tarvetta.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Nääh mitä sitä turhia stressaamaan, todennäköisyys voittaa lotossa on paljon suurempi kuin saada salamasta. Eikunvaan.
Kiitoksia poijjaat ja tytöt! Tilanteen mukaan pitää edetä ja tosiaan se sade pysäyttää matkan varmaan aika nätisti.![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Noo, ei itseasiassa aivan noinkaan. Todennäköisyys päätyä salaman iskemäksi (Yhdysvalloissa) elämänsä aikana on noin 1/3000. Lähde(Burnis @ Touko. 27 2008,10:28) kirjoitti
Epäonnisimpaan tiedettävään yksilöön, Roy Sullivaniin iski salama 7 kertaa hänen elämänsä aikana... Wiki
Nimim. "Turhan tiedon Tonava"
Edit: Kirotusvirehitä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Esim. Yhdysvaltojen keskilänsi on ilmastollisesti hyvin erilainen kuin Suomi. Ne muutamat osavaltiot tunnetaan tornadoistaan, koska siellä etelän lämpimät ja pohjoisen kylmät ilmavirtaukset kohtaavat. Samasta syystä alueella räiskähtelee salamaa ja kun se seutu on vielä kovin tasaista, niin ihmisetkin alkaa olla vaarassa.(Juutana @ Touko. 27 2008,11:11) kirjoitti
Me täällä Suomessa voidaan jatkaa tällä hirvi-, kehäteiden kuolemanralli- ja vasemmalta eteen ajavilla riskispekulaatioilla.
Rait tö laitnin
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
GSXR-1000 Limited
Hei, mutta sehän on kivaa(Juutana @ Touko. 27 2008,09:59) kirjoitti
![]()
![]()
Menneenä kesänä Mikkelin vieressä moottoritiellä ajeltiin kuutta kymppiä autojen kanssa vierekkäin. Sade rummutti kypärää, pisteli reisiä, salamat leiskuivat ja vettä oli kunnon patja tiellä. Vaan uudet renkaat ja vähäinen nopeus, kumipuku kesti, saappaat rasvattu hyvin valjasrasvalla, ivallinen nauru wannabe mopoilijoille, jotka värjöttivät katosten alla ja silloin tunsi elävänsä.![]()
Sateen jälkeen varahanskat peliin, kumipuku pois ja nauttimaan vuorostaan kuivasta kelistä.
Meinasinkin että kumirenkaat eristävät sen verran , että mopo kuskeineen ei ööö.. "näyttäydy" *(jaket @ Touko. 27 2008,08:39) kirjoitti
salamalle "houkuttelevana" *
![]()
kohteena kun ei ole "maadoitettu" *
![]()
![]()
? Anteeksi epätieteellisyyteni.. *
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Kele... perk... pyhähenki(Tohtori R @ Touko. 27 2008,12:46) kirjoitti
![]()
![]()
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Itävallan ja Saksan rajalla '04 ajettiin ukkosen vyöryrintaman suuntaisesti kun ei ennätetty ajoissa suojaan. Oli mopo kivasti kallellaan vaikka linja oli suoraan eteenpäin. Sitten kun pyörre osui kohdalle ja tuuli tuuppasikin äkisti vastapuolelta, niin oli koko pikkutien leveys aika huolella käytössä. Jokunen tunti venttailtiin ennen kuin jatkettiin, mutta yö tuli vastaan ja sitten otettiin toinen erä pilkkopimeässä motarilla. Oli aika jännä tunne kun on täysin sysimustaa ja sitten lähellä leiskahtaa niin kirkkaasti, ettei vähään aikaan näe mitään. Siinä sitten odotellaan, että milloin pesuohjelma alkaa. Ja alkoihan se, valokeilassa alkoi ensin näkymään isoja vesiklönttejä, jotka sitten napsahtelivat yksitellen visiiriin kuin olisi saanut luunappeja. Lopulta rummutus oli vain tasainen ja jatkuva paine, takapenkiltä kuului jotain kärsivää ääntelyä kun sadepuku oli aikanaan jäänyt kaupan hyllylle.
Ranskassa ajeltiin '06 kunnon ukkosessa minkä ajateltiin menevän ohi, vettä oli kaduilla oikein kunnolla ja vesi lensi eturenkaasta kaaressa suoraan saappaaseen. Sitä kokemusta kuivateltiin jokunenkin päivä ylhäällä vuorilla kylmässä, samoin kaikkia muitakin kamoja. Paikkakunta oli nimeltään Evian, tuntui hullun hommalle ostaa mokomaa vielä pullotettuna.
1000
kannattaa suojautua kovalla ukonilmalla, vaikka todennäköisyys osumalle onkin aika pieni. tosin riittää, että salama iskee kunnolla vaikka viereen, paineaalto voi heittää prätkän lepikkoon, kuski voi sokaistua ja ainakin säikähtää ja menettää vehkeensä hallinnan.
olisiko ukkosenjohdattimesta apua liikkuvassa kohteessa. miksei. ainakin kärryn kanssa voisi soveltaa sinne takaosaan jotain lyhyttä hiilikuitupiuhaa eli -antennia joka menisi lähelle maanpintaa ajoasennossa. toiveissa olisi, että mahdollinen salama löytäisi pikkuisen herkullisemman kohteen kuin se kuski.
rankkasateella kannattaa muutenkin hakeutua johonkin suojaan. ajaminen myrskytuulessa ja kovassa sateessa on prätkällä varsinkin erittäin vaarallista. on tullut ajeltua sellaisessakin koiranilmassa ulkomailla, ettei mitään järkeä.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Jos niin p**ka flaksi käy, että salama sun moottoripyörään iskee, niin se on aivan sama onko mopo maadotettu "ryssänhännällä" vai ei. Autolla liikkuessa ei salamasta itsestään ole mitään vaaraa. Kuten tuolla aiemmin kerrottiin, sähköopin mukaisesti auto toimii Faradayn häkkinä. Testasivathan ne TopGearissakin tätä. Jos TopGeariin ja Jeremy Clarksoniin ei voi luottaa, niin mihin sitten...(kawabata @ Touko. 27 2008,20:00) kirjoitti
Ryssillähän noita kumi/metallipiikki härpättimiä on ollut ladojensa puskureissa, mutta veikkaan että syynä on ollut enemmänkin ladan maadoitusongelmat kuin ukkosenjumalanpelko. Mutta siitä vaan. Ainakin biilteemassa noita ryssänhäntiä oli aiemmin myynnissä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Autolla (lue Lada) joskus n.18 vuotta sitten osui salama, jos ei kohdalle niin riittävän lähelle. Kuului kuin kiväärin laukaus, välähti voimallisesti(tai toisinpäin, en ole varma kun kävivät niin samanaikaisesti) ja allekirjoittanut ynnä kehonsiirtoväline löytyivät vastaantulijoiden kaistalta -> lievää vapinaa rattia puristavissa käpälissä.
-05 Tuska-festarien jälkeen moottoripyörällä sen kesän siihen asti voimakkaimmassa ukonilmassa Hml-Tampere välillä suurin ongelma oli moottoritiessä olevat veden täyttämät urat ja visiirin huurtuminen. Salamia ei juuri ehtinyt ihailla/pelätä.
Voihan sen kromata jos ei se kulje.