<1940
1940
1950
1960
1970
1980
1990
2000
2010
>2010
Millä vuosikymmenellä tehtiin parhaimmat moottoripyörät?
Millä vuosikymmenellä aloitit itse aloitit moottoripyöräilyn?
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Parhaat vai legendaarisimmat? 70-luvulla tehtiin legendaarisimmat nykypyörien isät ja isoisät. 90-luvun alun superbiket on kuitenkin "parhaita", hyvin lähellä nykypyöriä periaatteeltaan mutta ilman mitään neitimäisiä abseja, luistonestoja sun muuta hömppää.Uusimmat on tietysti parhaita suorituskyvyltään ja ajo-ominaisuuksiltaan mut kyllä nuo 90-luvun pyörät tulee aina olemaan lähellä sydäntä meikäläisellä.
Niin joo moottoripyöräilyn aloitin 90 luvulla...![]()
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Tietä pitkin ajaminen alkoi kasarin loppuvuosina, crossia tietysti sitä ennen.
Mutta niin paljon kuin kasari ja ysäri pyöristä pidänkin, niin myönnän ensimmäisenä että se johtuu nostalgiasta.
Teknisesti parhaat vehkeet (vakiona siis) ajoittuvat johonkin vuosien 1998-2006 välille.
Teknologia oli ehtinyt pitkälle ja päästönormikyynaamat eivät olleet pilanneet bileitä vielä siinä määrin kuin myöhemmin.
Jakson alkupää oli kaasarivehkeiden viimeinen kukoistus ja loppupää ruiskujen kypsyminen nykimättömiksi.
Keskialueet olivat julman väkeviä ja pyörät pienenivät huimasti.
Yhdenlainen aikakauden kulminoituma lienee K5 kilogixeri.
Sittemmin löylyt on kasvaneet keskialueen kustannuksella, mutta muutamaan vuoteen ei tullut oikein mitään uutta ennen long bang Rytköstä ja Biimerin elektroniikkaihmettä S1000RR, joka sitten toi joukon haluttavia hilavitkuttimia normaalijärkisempään hintahaarukkaan.
Voihan olla että muutaman vuoden kuluttua 2010 nähdäänkin uuden ajan aamunkoittona - mene ja tiedä.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
1990-luvulla ei vielä likaa härpäkkeitä ollut ja niitä pystyy vielä räppäkäpäläkin laittelemaan. Tekniikkakin oli jo jonkinverran kehittynyt, miksei toki jo -80-luvullakin. Aloitettua tuli -60-luvulla.
Niin se aika kuluu, tai aika ei mihinkään kulu, vaan ihminen.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Parhaat ja legendaarisimmat pyörät tehtiin 1969-1982 välillä, itse aloitin 60 ja 70 lukujen vaihteessa 80 kuutioisella Suzukilla
Taivas saa odottaa
Pakko vastata jotta 80-luvulla, jonka alussa aloitin ja jolloin luotiin Bemarin K-sarja, jonka 80-lopun ja vuosikymmenen vaihteen mallit ovat painuneet mieleeni lähtemättömästi. 1987-92 malleja olen omistanut viisi ja niillä olen taittanut matka miltei puolet koko urastani eli noin 230 tkm.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
En tiedä parhaista mutta itseäni kiehtoo 70-luvun pyörät kovasti ja sen vastasin mutta myös 90-luvulla tuotettiin paljon todella hienoja pyöriä. Itse olen 80-luvulla syntynyt ja samalla vuosikymmenellä aloitin moottoripyöräilyn. Tarkasta vuodesta ei ole hajua.
...
No 70-luvulla tietty. Silloin alkoi oma ura kaksipyöräisen päällä. Seiskyt luvulla Britit teki vikat aidot isot pyörät (kunnes se taas alkoi). Japsit toi markkinoille kunnon rähinäpyörät. Näin täällä
tapsa
Kyllä ne 2000-luvulla ne parhaat mopottimet on tehty![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Designin puolesta 30-luvulta 60-luvun loppuun niin britit kuin jokunen japsikin, mutta ennenkaikkea amerikkalaiset. pätee myös autoissa.
digitaali-ajan yliteknisiä himmeleitä en pidä minään..
itse alottelin 90-luvun lopulla piikillä, kun isävainaalla oli vuoden -48 panheadi. tätä ennen lotkotteli -91 FXR:llä jotenka paha arvata mihin minun mielenkiintoni on kohdistunut..![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Aikalailla samaa mieltä JaZZon kanssa. Tosin autoja tehtiin vielä 70-luvullakin. Vastasin kuitenkin 90-luvulla, kun silloin evo kone oli parhaimmillaan, tai näin olen antanut isojen poikien minulle kertoa. *(JaZZo @ Heinä. 22 2010,19:12) kirjoitti
Mopoilun aloitin viime kuussa 80-l. pikkujapsilla. Tästä on hyvä jatkaa...
Jotensakin samoilla linjoilla80-90 luvun mopojen kanssa. Mukavan näköisiä ajopelejä ilman turhaa hitechiä. Eihän ne tietenkään pärjää 2000-luvun pärrille ominaisuuksissa, mutta tunteessa menee kirkuen ohi.(aj@ @ Heinä. 22 2010,14:42) kirjoitti
Ja toinen sydäntätä lähellä oleva ryhmä on noi yli 40 vuotta vanhat.![]()
Murjaanien kuningas!
Tällä hetkellä tehdään ne parhaat pyörät. *
Tosin hauskin pyörä millä olen ajanut oli vuoden 1991 tuotos. Hieman kutiteltu Honda 500CR. 100% hauskuutta, 0% järkeä... *![]()
Supermoto
Ysikymppiset on kans mun mieleen. Aloitin -96.![]()
KTM 990 ABS -07, -13
CBF 1000 s -07 ora, -11
VTR 1000 f -98, pun, -10
CBR 1100xx -98, musta, -05
CBR 1000 f -92, pun-must, -05
CBR 600 f -91, pun-valk, -96
PV 50 -88, musta, -90
Jokaisella vuosikymmenellä on omat "parhaat" pyörät ja sitä parasta ei ole vielä tehty.
Itseäni kiinnostaa 80- ja 90-luvun pyörät ja sitä kautta pidän niitä parhaimpina.
Tekniikka oli vielä sellaista, että ihminenkin sen ymmärtää. Niihin saa melko helposti varaosia. Niiden ylläpito ei ole älyttömän kallista ja sokerina pohjalla, niissä on sitä jotain.
Se "jotain" ilmenee parhaiten huoltoasemalla. Jos sinulla on 2000-luvun katettu kyykky, niin harvaa se kiinnostaa. Jos sinulla on 80-luvun katettu kyykky, niin ainakin joku tulee juttelemaan ja kertomaan, että itsellä oli Jawa vuonna 1976 ja se kulki 110km /h.
80- ja 90-luvun pyörät on sosiaalisempia pyöriä kuin 2000-luvun pyörät (poikkeus vahvistaa säännön).
Jotenkin vaan 2000-luvun pyörät on tusinakamaa.
Ysärin loppu ja 2000-luvun alku oli ainakin ulkonäöllisesti mun mielestä parasta aikaa... Viimesin zx-9r on ehkä kaunein pyörä ikinä.
Teknisesti lienee kuitenkin niin, että mitä uudempi sitä parempi...
Onk tää hoitoainet, vai tulinkmää?
ex. CBR600F -93, SV1000S -03, CB1000R -09, 690 Duke R -11, CBR600RR -09, XLH1000 -71, ZX10R -06, R1200S -07, Sportster R -02
Nyt: Cb seven fifty
Mieti sitä, kun kahdenkymmenen vuoden päästä joku originaali-S1000RR-yhdellä omistajalla-pussihousuuntunut ukko ajaa Esson baarin parkkikselle, niin taatusti tulee joku viiskymppinen ukko selittää, että hänellä oli sillon kikseri ja kovasti kuolasi tuon pyörän perään. Sitten kiroillaan yhdessä nykyajan pyöriä ja hehkutetaan vanhaa hyvää aikaa.(lario @ Heinä. 22 2010,22:55) kirjoitti
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Ensi vuonna tehdään tätä vuotta parempia, mutta ne on kuitenkin huonompia kuin seuraavan vuoden vehkeet. Jne.
Kasari pelit on mieltä lämmittänyt jo usean vuoden ajan...
Niillä on aloitettu ja edelleen jatketaan.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Aloitin vuona 1981 100 kuutioisella Suzukilla. Kyllä ne 80-luvun puolen välin paikkeilla ja sen jälkeen tulleet ekat oikeat R-pyörät ovat vieläkin hienoja. Toki myöhemminkin on tehty upeita vehkeitä.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Aika kultaa muistot ja kaikki oli ennen paremmin.(nostalgia @ Heinä. 22 2010,23:07) kirjoitti
Mutta, hehkutetaanko 2030-luvulla 2000-luvun alun pyöriä vai edelleen 1900-luvun pyöriä ja muistellaan, että mikä ihme se kaasutin oikein oli.
kaikilla on ollut 60-70 lukujen vaihtees pärrä ja joka mopo on kulkenut kolmeasataa ja sillä on ajettu kans...(lario @ Heinä. 23 2010,00:13) kirjoitti
ja jokaisesta entisestä motoristista on tullut pipa-mies..
jotain tälläistä havainnut.
80-luvulla tehtiin parhaat pyörät...tekniikka alkoi olla jo sitä luokkaa et kestivät käyttöä kummasti..ja reissun sai tehtyä ilman et oli saves ja vaseliinis..tai kaxtöpöttimen tuoreöljys...jota suihki iloisesti kintuille...kiitos suikan vuotavat pakotiivisteet.. oisko ollut pikkasen säätökin poskellaan
90-luvun jälkeen on alkanu pyörät meneen piloille...apsia,ruiskua,ecua,can-väylää,sutimisen estoa...yökx sanon minä![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Uudet noista on parhaita. Tosin parhaimman näköisiä ei välttämättä.(nostalgia @ Heinä. 22 2010,14:14) kirjoitti
Itse aloitin vuonna 1990 kevarilla (90-91 siis), jatkoin 2002 kusiaisella, pidin toisen tuumaustauon ja 2006 alkaen on jokainen kesä mennyt mopoillessa. Useamman erilaisen ja erityyppisen pyörän kera. Tuskin tulee taukoa enää, jos itse saan päättää.
Retired
Eiköhän nuo ole tulevaisuudessa... Tekniikka kehittyy
Alotettu on 80-luvulla ja mopoilu 70-luvulla.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Mopolla aloiteltiin jo 80-luvulla, heti kun ikä salli, mutta prätkät tuli kuvioon vasta myöhemmällä iällä 2000-luvulla
Ja sitä parasta pyörää ei vielä ole edes tehty. Koko ajan silti vain paranee. Tekno-friikkinä ehkä Honda DN-01 lienee tällä hetkellä yksi kiinnostavimmista. Siis käyttökelpoista sähköprätkää odotellessa![]()
- Pyörä myyty jo pois -
50- ja 60 -luvun vehkeet. Näyttivät vielä moottoripyöriltä. Aloitin homman v. 1973.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'